Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loppui köyhien kavereiden avustaminen.

Vierailija
29.09.2025 |

Minulla on kolme läheistä, jotka ovat koko elämänsä valittaneet rahojen tiukkuutta. Toinen kertonut, kuinka joutunut joskus keräämään pulloja, jotta saa ruokas ja toinen ollut leipäjonossa. Kolmas lainaa rahaa milloin mistäkin.

En minäkään mikään rikas ole, mutta olen avustanut heitä ostamalla lapselle kenkiä tai tarjoamalla lounaita tms. 

Nyt loppui. Toinen kertoi juuri eilen ostavansa kaikkea tunteella. Oli taannoin ostanut itsellen 8 vaatetta, kun oli alennusmyynnit. Ja toinen on lähdössä syyslomalla koko perheen voimin ulkomaille. Kolmas osti itsellen liki 200 euron hajuveden.

Vitsi, että mua on vedätetty. Ei köyhät olekaan oikeasti köyhiä. Rahaa on aina siihen, mitä oikeasti haluaa. Ihmiset vain sössivät omat raha-asiansa. Ihan itse.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aloitus herätä ajatuksia?

Vierailija
2/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi kannattanut alunperinkään lainata rahaa tai ostella mitään. Olet liian hyväuskoinen. Ystävyys- ja muihin suhteisiin ei kuulu ostelu tai lainaaminen kuin oikeasti hätätilanteessa. Esim. perheenjäsen kuollut, joku sairastunut vakavasti tai talo palanut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takiahan ne ihmiset on koko ajan lainaamassa, kun elävät yli varojensa.

Vierailija
4/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

So?

Vierailija
5/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans huomannu jotain ristiriitoja. Esim meidän urheiluseuran yhden muksun maksut menneet jo vuosia ilmaisrahastosta, vaikka perheellä on kyllä rahaa etelän lomamatkoihin.

Ja vastaavaa oon huomannut muutenkin. Joidenkin kohdalla tuntuu, että ihmisten hyväuskoisuutta käytetään hyväksi - maksatetaan ikävät tai pakolliset asiat muilla, niin nk omat rahat voi käyttää kaikkeen kivaan.

Vierailija
6/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kannattanut alunperinkään lainata rahaa tai ostella mitään. Olet liian hyväuskoinen. Ystävyys- ja muihin suhteisiin ei kuulu ostelu tai lainaaminen kuin oikeasti hätätilanteessa. Esim. perheenjäsen kuollut, joku sairastunut vakavasti tai talo palanut. 

Nämä ihmiset ovat parhaimpia ystäviäni. Eivät hyväksikäyttäjiä. Tarkoitin aloituksella sitä, että venyin vielä astetta pidemmälle kuin olisin venynyt. Eikä heistä kukaan ole mitään pyytänyt, itsepä tarjouduin.

Vierailija
7/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko yllätyksenä että suomessa köyhyys on yleensä omien huonojen valintojen ja rahankäytön tulos?

Vierailija
8/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi. Muilla on oikeasti tiukkaa. Ehkä heillä oli kerrankin tilaisuus johonkin, vaikka matkaan, johon muuten ei ole mahdollisuutta. Ehkä ei ole hyvä tuomita täysin muita. Ymmärrän huolen silti, että tuliko turhaan autettua ja mietittyä. Teit silti oikein kun autoit.

Vierailija
9/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko yllätyksenä että suomessa köyhyys on yleensä omien huonojen valintojen ja rahankäytön tulos?

Ei ole. On oikeasti erittäin pienituloisia. Osa taas voi muusta syystä sanoa olevansa, ellei ole todisteita.

Vierailija
10/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä 👍

Vierailija
11/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sua on vedätetty. Mutta kaikki köyhät ei ole tuollaisia kuin sun tuntemat. Esim.minä just jouduin ottamaan pikavippiä että saan lääkkeet.

Vierailija
12/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. On oikeasti erittäin pienituloisia. Osa taas voi muusta syystä sanoa olevansa, ellei ole todisteita.

Se pienituloisuuskin on valinta ilmaisen koulutuksen maassa. Täällä voi myös yrittää vapaasti. Sairastumiset ja sellaiset ovat aina poikkeuksia. 

Vierailija
13/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kannata yleistää vaan käyttää järkeään näissä asioissa. Toki oikeistolainen tapa taitaa olla yleistymässä eli kaikki minulle heti. Eihän siinä mitään. Katsellaan rauhassa mutta ei stressata. Meillä on vain tämä yksi elämä ja jokainen elää sen tavallaan.

Vierailija
14/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi. Muilla on oikeasti tiukkaa. Ehkä heillä oli kerrankin tilaisuus johonkin, vaikka matkaan, johon muuten ei ole mahdollisuutta. Ehkä ei ole hyvä tuomita täysin muita. Ymmärrän huolen silti, että tuliko turhaan autettua ja mietittyä. Teit silti oikein kun autoit.

Matkustelu ei ole elintärkeä asia. Jos rahat ei riitä, ei matkusteta.

Vierailija
15/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pienituloisuuskin on valinta ilmaisen koulutuksen maassa. Täällä voi myös yrittää vapaasti. Sairastumiset ja sellaiset ovat aina poikkeuksia. 

Totta ja täältä voi muuttaa pois työn perässä ja muistaa ettei kannata palata. Moni on tämän viisaan päätöksen jo tehnytkin ja saadaanhan tänne tarpeen tullen sitä työperäistä maahanmuuttoa.

Vierailija
16/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö aloitus herätä ajatuksia?

Ei. 

Vierailija
17/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, lopeta lainaaminen. Kyllä he pärjäävät omillaan. Mulla on vakio lainaaja, kuun lopulla lainaa 20e, maksaa 1 pv takaisin kun saa eläkkeen. Ärsyttää kun pelaa osan rahoista, olen sanonut että kokeile kuukausi ettet pelaa.

Vierailija
18/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset ovat parhaimpia ystäviäni. Eivät hyväksikäyttäjiä. Tarkoitin aloituksella sitä, että venyin vielä astetta pidemmälle kuin olisin venynyt. Eikä heistä kukaan ole mitään pyytänyt, itsepä tarjouduin.

Kannattako sitten omaa tyhmyyttään tulla tänne julistamaan?

Vierailija
19/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, lopeta lainaaminen. Kyllä he pärjäävät omillaan. Mulla on vakio lainaaja, kuun lopulla lainaa 20e, maksaa 1 pv takaisin kun saa eläkkeen. Ärsyttää kun pelaa osan rahoista, olen sanonut että kokeile kuukausi ettet pelaa.

Rahapelit ovat kyllä pirunmoinen. Äkkiä ihminen tuhoaa elämänsä ja vielä selvinpäin. Itsekin autoin yhtä kaveria maksamalla vuokrarästit ettei saa häätöä. Sai häädön kuitenkin kun pelasi nekin rahat...

Vierailija
20/46 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yhtä sinisilmäinen ja oppinut kantapään kautta suhtautumaan eri tavoin ihmisten valituksiin rahaongelmistaan. En siis anna rahaa  tai osta mitään, vaan kuuntelen niitä huolia ja osoitan vain myötätuntoni. Jos minulla on jotakin, josta haluan eroon esim. liikaa omenasatoa tarjoan niistä avuksi tai jos poimin paljon sieniä kysyn kelpaako paperikassillinen niitä . Yleensä se valitus loppuu aika nopeasti, koska ihmiset haluavat mieluummin rahaa ja sellaista, mitä vaatisi heiltä itseltään säästämistä. Kuitenkin omaa talouttaan pitäisi "niin varattomana" nimenomaan osata hallita ja miettiä, mikä on oikeasti tärkeää ja voisiko vaikkapa omenoista tehdä talveksi soseita tai hilloja kaurapuuron lisukkeeksi.

Jos valitus ei lopu ja siihen liittyy selkeästi sanattomia odotuksia saada rahaa kerron olevani ihan yhtä varaton juuri tällä hetkellä.- Olkoot se sitten totta tai ei, niin johonkin suhteutettuna olenkin varaton ja siksi haluton syytämään rahaa sellaisille, jotka eivät osaa elää yhtä taloudellisesti kuin minä. 

Köyhyys on monelle usein tunne, ei tosiasia, joten niihin juttuihin ei kannata mennä liikaa mukaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi