Nyt loppui köyhien kavereiden avustaminen.
Minulla on kolme läheistä, jotka ovat koko elämänsä valittaneet rahojen tiukkuutta. Toinen kertonut, kuinka joutunut joskus keräämään pulloja, jotta saa ruokas ja toinen ollut leipäjonossa. Kolmas lainaa rahaa milloin mistäkin.
En minäkään mikään rikas ole, mutta olen avustanut heitä ostamalla lapselle kenkiä tai tarjoamalla lounaita tms.
Nyt loppui. Toinen kertoi juuri eilen ostavansa kaikkea tunteella. Oli taannoin ostanut itsellen 8 vaatetta, kun oli alennusmyynnit. Ja toinen on lähdössä syyslomalla koko perheen voimin ulkomaille. Kolmas osti itsellen liki 200 euron hajuveden.
Vitsi, että mua on vedätetty. Ei köyhät olekaan oikeasti köyhiä. Rahaa on aina siihen, mitä oikeasti haluaa. Ihmiset vain sössivät omat raha-asiansa. Ihan itse.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persusaasta keksii aloituksia, jossa halveksii köyhiä ihmisiä. Selkeästi keksitty tarina, jossa luodaan kahtiajakoa, sekä vihaa köyhempää väestöä kohtaan. Tämä on jo aika sairasta, että pitää tälläisiä tarinoita keksiä. Lisäksi manipuloidaan ylä-ääniä. Koska yhtäkkiä on yli 130 ääntä. Kommentteja ei puolestaan melkein yhtään!
Mitenkä tämäkin liittyy politiikkaan? Kuka aikuinen kalastelisi jotain peukutuksia? Lapsellista.
No sinä tietysti, jos AP olet! Kai ymmärrät että jotkut elää tykkäyksiä varten, siitä että saa luoda kahtiajakoa, luoda vihaa jne! Persu on persu ja idiootti joka keksii näitä valealoituksia.
En ole, ja en ymmärrä. Eikö nää oo lasten juttuja tykläilyn määrät sun muuta? Äänestin vihreitä jos sillä nyt mitään merkitystä on😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä että suomessa köyhyys on yleensä omien huonojen valintojen ja rahankäytön tulos?
Ei ole. On oikeasti erittäin pienituloisia. Osa taas voi muusta syystä sanoa olevansa, ellei ole todisteita.
Se pienituloisuuskin on valinta ilmaisen koulutuksen maassa. Täällä voi myös yrittää vapaasti. Sairastumiset ja sellaiset ovat aina poikkeuksia.
Niinhän se tuntuu henkilöstä, jolla on henkistä ja fyysistä kapasiteettia.
Eihän se ole kuin opiskella ja tehdä asioita.
Vähän sama kuin
Ihan samar työmarkkinat. Ei silloin eikä nykyään pääse jos ei mitään osaa. Ammarrikoulujen menohan on naurettavaa nykyää, ennen sieltä valmistui melkein osaajia nykyää ei sitä. Työharjoitteluista oma jälkikasvukin saanu vakanssin, siellä ne amiksen näytöt tehää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sua on vedätetty. Mutta kaikki köyhät ei ole tuollaisia kuin sun tuntemat. Esim.minä just jouduin ottamaan pikavippiä että saan lääkkeet.
Kaikki ei vedätä. Esim. opiskelijoiden köyhyys alkaa olla tosiasia, ellei ole varakkaita vanhempia, jotka elättää. Autan erästä opiskelijaa ja välillä sanoo, ettei ole ruokaa. Minun luona on ja tarjoan, jos minun ruoka kelpaa. Kyllä on käynyt.
Itse tein kahta duunia kun pari v sitten opiskelin. Hampparia ja siivousta minimipalkalla.
Ymmärrän pointin. Toisaalta miksi ajatellaan ettei pienituloisilla saisi olla yhtään mitään, sellaista joka pitää elämässä kiinni, vaikka se hajuvesi. Jos se on tärkeä asia jollekin. Tai harrastus, jonka avulla oppii, ehkä se vaatii joskus välineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä että suomessa köyhyys on yleensä omien huonojen valintojen ja rahankäytön tulos?
Ei ole. On oikeasti erittäin pienituloisia. Osa taas voi muusta syystä sanoa olevansa, ellei ole todisteita.
Se pienituloisuuskin on valinta ilmaisen koulutuksen maassa. Täällä voi myös yrittää vapaasti. Sairastumiset ja sellaiset ovat aina poikkeuksia.
Ilmaisen koulutuksen? Koulutus voi olla ilmaista joo mutta katsos kun jollain on elettävä se opiskeluaika! Opintotuki ei riitä ja lainaa ei kannata ottaa, ei ole tarkoitus elää velaksi. Osa-aikatyöt opintojen ohella eivät ole itsestään selvyys jos niitä ei yksinkertaisesti saa. Toinen kysymys on että missä iässä sitä enää jaksaa sekä opiskella täyspäiv
Se on sellaista
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointin. Toisaalta miksi ajatellaan ettei pienituloisilla saisi olla yhtään mitään, sellaista joka pitää elämässä kiinni, vaikka se hajuvesi. Jos se on tärkeä asia jollekin. Tai harrastus, jonka avulla oppii, ehkä se vaatii joskus välineitä.
Tottakai saa olla vaikka helikopteri mutta turha vinkua jos ei ole rahaa mihinkään järkevään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa olla vaikka helikopteri mutta turha vinkua jos ei ole rahaa mihinkään järkevään
Eikä sitä tarvitse ystävien rahoittaa.
N 10 v tai ykikin, elin erittäin tiukalla. Olin jouluna Espanjassa. Ystävä porukka vuokrasi villan ja olin ns töissä siellä. Ilmainen matka ja sain ns tippiä. Paluussa pysähdyttiin Saksassa ja ostin koko rahalla kosmetiikkaa, joka tuli tietty käyttöön.
Kollegat tiesi tilantestani, en ikinä valittanut enkä lainannut. Kun töissä täysin ulkopuolinen meidän tiimistä kuuli keskustelun olen tuhlannut saamani rahat edulliseen luonnonkosmetiikkaan, sain melkoisen puheen miten rahaa pitää olla säästössä puolen vuoden menot jne.
Se, että ei jää rahaa yli, ei tarkoita ikinä saa ostaa mitään
Rahattomuuden kokemus on jännä ilmiö. Mun äiti halusi kerran lainata rahaa multa ja mieheltäni. Olin silloin kotihoidon tuella ja käytännössä 4 henkinen perhe eli yhdellä palkalla. Välttämättömyyksiin se riitti juuri ja juuri ja pieni summa otettiin joka kuukausi vaatimattomista säästöistä. Äidillä oli ollut kallis autoremontti ja sitä valitteli, että nyt on rahaton ja voitaisiinko hieman lainata, että pääsee jaloilleen. Tarjosin lainalle 300e. Äiti tuhahti, että mitä hän sillä tekee, että ei se mikään turva ole. Ja sitten selvisi, että hänellä oli turvaton olo, kun säästötilillä ei ollut 10t vaan 7t. Hän olisi halunnut lainaan siis 3t. Hän ei ollut tajunnut, miten tiukkaa meillä oli. Emme koskaan kyllä valittaneetkaan. Minua kuitenkin tuo ärsytti ja loukkasi
Toisaalta mulle on loukkaannuttu, kun en ole lähtenyt juttuihin tyyliin teatteri/kahvila/polttarit ja olen sanonut että ei ole rahaa. Sillä olen tarkoittanut, että kys asiaan ei ole budjetoitu ja joudun/haluan käyttää rahat välttämättömämpiin asioihin. Sitten kun olen esim ostanut talvikengät, niin tullaan sanomaan, että kappas kun sitä rahaa sitten olikin. Oli sitä rahaa kenkiin, kun olin säästänyt, mutta ei edelleenkään ollut rahaa kahvilaan jne. Eli tulkittu ihan toisin tuo rahan puute. En kyllä ole keneltäkään mitään koskaan lainannut, joten en ymmärrä, miksi kukaan toisten rahankäytöstä loukkaantuu.
Mutta kovin tulkinnanvarainen asia tuo rahattomuus
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ajattele, että ei saisi olla. Mutta tuskin näitä varten kavereilta lainataan. Ja asia on herkkä myös siksi, että meillä on huippukorkea verotus ja heikoin vastikeellisuus tukijärjestelmässä.
Luin äskettäin hyvän psykologisen pointin. Katkeruutta edeltää aina se, että on venyttänyt omia rajojaan pidemmälle kuin olisi pitänyt. Eli kannattanee keskittyä nyt siihen, että mitä sulle on oikeasti ok antaa ja mitä ei. Onko sulla syyllinen olo siitä, että pitäisi antaa?
Käytännössä suosittelen, että kun muut puhuvat siitä miten rahaa ei ole siihen tai tähän, niin valittelet vain itsekin samaa omalla kohdallasi. Ja sitten teet ja säästät oman harkinnan mukaan. Et ole kavereille piffauksia velkaa.
Moni pihi hyvä- ja keskituloinen esittää huonotuloista. Sitten on myös heitä, jotka eivät yksinkertaisesti OSAA säästää rahaa, kun on pakko saada sitä, sitä ja sitä.
Oikeasti köyhät harvemmin kerjäävät, sen olen huomannut ja itsekin kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap. itse kertonut, kuinka hän itse oma-aloitteisesti ostaa lapsille tavaroita yms. ilman, että niitä kukaan pyytäisi.
Ja siksi ihmettelen ap. aloituksen pointtia?
Ihmiset ovat ostaneet lahjoja ja antaneet tavaroita maailman sivun, myös varallaille.
Vai olettaako ap. että vain rutiköyhä kerjäläinen ansaitsee lahjat?
Miksi ylipäätään ap. on ostanut lahjoja, kin niitä ei ole pyydetty ja tekee mielen noin katkeraksi? Vai perustuuko hänen ystävyys materiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisen koulutuksen? Koulutus voi olla ilmaista joo mutta katsos kun jollain on elettävä se opiskeluaika! Opintotuki ei riitä ja lainaa ei kannata ottaa, ei ole tarkoitus elää velaksi. Osa-aikatyöt opintojen ohella eivät ole itsestään selvyys jos niitä ei yksinkertaisesti saa. Toinen kysymys on että missä iässä sitä enää jaksaa sekä opiskella täyspäiv
Aika paljon voi itse tehdä. Muutto kimppakämppään lähelle koulua, niitä on paljon tarjolla. Siihen voi riittää tuet. Koululla halpaa kouluruokaa ja koko ajan voi hakea töitä. Lainaa voi hakea väähän, esim 5000 e
Tämä ei liity rahaan, vaan aikaan.
Ystäväni on kiireinen yrittäjä-business nainen, lapsia, yh, työpäivät, stressiä. Hän valitteli, että on niin loppu, eikä jaksa tätä rumbaa, hän on niin poikki, masentaa, ja hän haluaisi vain itkeä ja nukkua jne. Ja uskon sen, hänellä on paljon lautasella.
Ehdotin, että haen hänen lapset meille kerran viikossa omieni kanssa leikkimään, niin hän saa vähän vapaata tai tehdä rauhassa pitkän työpäivän ilman stressiä, käydä kaupassa, jumpassa, mitä tarvitseekaan.
Muutaman viikon päästä tästä bosslady oli hankkinut jonkun uuden luottamustoimen jonkun yhdistyksen hallituksessa tai jotain en tiedä. Into hänen lastensa viikottaiseen hoitamiseen lässähti. Ei hän sitä tarvitse.
Hän on ihana ystävä, mutta tajusin, että kaiken ajan minkä hän saa, hän täyttää sen jollain. Toisilla on vain tarve hankkia itselleen kriisejä, kiirettä ja tärkeyden tunnetta ollakseen kiireisiä ja olemassa.
Hmmm...Haistan Kokoomuslaisen provoaloituksen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Luin äskettäin hyvän psykologisen pointin. Katkeruutta edeltää aina se, että on venyttänyt omia rajojaan pidemmälle kuin olisi pitänyt. Eli kannattanee keskittyä nyt siihen, että mitä sulle on oikeasti ok antaa ja mitä ei. Onko sulla syyllinen olo siitä, että pitäisi antaa?
Käytännössä suosittelen, että kun muut puhuvat siitä miten rahaa ei ole siihen tai tähän, niin valittelet vain itsekin samaa omalla kohdallasi. Ja sitten teet ja säästät oman harkinnan mukaan. Et ole kavereille piffauksia velkaa.
Tuo on kyllä varmasti totta mitä katkeruudesta sanotaan. Asiat ovat menneet tai niiden on antanut mennä niin pitkälle yli, etteivät ne enää palaudu. Vähän kuin ylivenytetty kuminauha. Mielenkiintoinen ajatus. Katkeruus ei siis (aina) johdu siitä, mitä on itse saanut kokea, vaan siitä mitä on antanut itselleen tapahtua.
Aikuinen ei lainaa toiselle aikuiselle. Aikuinen voi lainata omalle lapselleen tai antaa iäkkäälle vanhemmalleen, mutta aikuisen ihmisen rahankäyttö kertoo elämänhallinnasta tai sen puutteesta. Tulot voivat olla pienet, mutta laskujen maksaminen ajoissa, ja suurimpien laskujen maksaminen tilipäivänä/ Kelan tukipäivänä, lainojen lyhennysten hoito ensimmäisenä, kuuluvat tähän - ei viikonloppubiletys tai spontaanit matkat poikakaverin kanssa kotipitäjään.
Jos elämänhallinnan kanssa on vaikeuksia jatkuvasti, saattaa kyseessä olla nk. epävakaa persoonallisuushäiriö. Sen voi testauttaa ja hakeutua terapiaan, mutta terapiakin on sen aikuisen omalla vastuulla ja oma asia, aivan kuin rahan lainaaminen. Tästä syystä niitä diagnosoidaankin niin vähän. Eihän alkoholistikaan myönnä, että hänellä on ongelma.
Hyvä! pääosa on köyhiä ihan omasta syystään!
aniharva on joutunut talousvaikeuksiin esim sairauden tmv romutettua toimeentulon