Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt loppui köyhien kavereiden avustaminen.

Vierailija
29.09.2025 |

Minulla on kolme läheistä, jotka ovat koko elämänsä valittaneet rahojen tiukkuutta. Toinen kertonut, kuinka joutunut joskus keräämään pulloja, jotta saa ruokas ja toinen ollut leipäjonossa. Kolmas lainaa rahaa milloin mistäkin.

En minäkään mikään rikas ole, mutta olen avustanut heitä ostamalla lapselle kenkiä tai tarjoamalla lounaita tms. 

Nyt loppui. Toinen kertoi juuri eilen ostavansa kaikkea tunteella. Oli taannoin ostanut itsellen 8 vaatetta, kun oli alennusmyynnit. Ja toinen on lähdössä syyslomalla koko perheen voimin ulkomaille. Kolmas osti itsellen liki 200 euron hajuveden.

Vitsi, että mua on vedätetty. Ei köyhät olekaan oikeasti köyhiä. Rahaa on aina siihen, mitä oikeasti haluaa. Ihmiset vain sössivät omat raha-asiansa. Ihan itse.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ei lainaa toiselle aikuiselle. Aikuinen voi lainata omalle lapselleen tai antaa iäkkäälle vanhemmalleen, mutta aikuisen ihmisen rahankäyttö kertoo elämänhallinnasta tai sen puutteesta. Tulot voivat olla pienet, mutta laskujen maksaminen ajoissa, ja suurimpien laskujen maksaminen tilipäivänä/ Kelan tukipäivänä, lainojen lyhennysten hoito ensimmäisenä, kuuluvat tähän - ei viikonloppubiletys tai spontaanit matkat poikakaverin kanssa kotipitäjään.

Jos elämänhallinnan kanssa on vaikeuksia jatkuvasti, saattaa kyseessä olla nk. epävakaa persoonallisuushäiriö. Sen voi testauttaa ja hakeutua terapiaan, mutta terapiakin on sen aikuisen omalla vastuulla ja oma asia, aivan kuin rahan lainaaminen. Tästä syystä niitä diagnosoidaankin niin vähän. Eihän alkoholistikaan myönnä, että hänellä on ongelma. 

Vierailija
102/106 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo yks kaveri sanoi että kumpa olisi tehnyt elämäss toisenlaisia valintoja. Kaverilla oli vakiotyöpaikka mutta erosi siitä. Sitten on velkaantunut ja lainaillut rahaa kavereilta jopa 100 % koroilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko yllätyksenä että suomessa köyhyys on yleensä omien huonojen valintojen ja rahankäytön tulos?

Ei ole. On oikeasti erittäin pienituloisia. Osa taas voi muusta syystä sanoa olevansa, ellei ole todisteita.

Se pienituloisuuskin on valinta ilmaisen koulutuksen maassa. Täällä voi myös yrittää vapaasti. Sairastumiset ja sellaiset ovat aina poikkeuksia. 

Niinhän se tuntuu henkilöstä, jolla on henkistä ja fyysistä kapasiteettia.

Eihän se ole kuin opiskella ja tehdä asioita.

Vähän sama kuin pyörätuolipotilaalle sanoisi, että ihan oma valinta olla kävelemättä kauppaan, katso vaikka, ihan tästä näin vaan lähdetään lampsimaan. Toki (ainakin melkein) kaikki ovat sen verran fiksuja, että

On ihan oikein, että jos henkistä/älyllistä tms. kapasiteettia ei ole, ihminen jää köyhyyteen. Se ei ehkä ole omaa valintaa (vaikka valinnoillakin on osuutensa), mutta ansaittua. Aivan järjetön ajatus, että lahjaton menestyisi. Menestys kuuluu niille, joilla on kapasiteettia. Niin se vaan menee. Ja kuuluukin mennä.

n47

Vierailija
104/106 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kannattanut alunperinkään lainata rahaa tai ostella mitään. Olet liian hyväuskoinen. Ystävyys- ja muihin suhteisiin ei kuulu ostelu tai lainaaminen kuin oikeasti hätätilanteessa. Esim. perheenjäsen kuollut, joku sairastunut vakavasti tai talo palanut. 

On se hätätilanne jos ei ole rahaa ruokaan, oli syy siihen mikä hyvänsä. Kyllä minua ainakin on aina autettu.

Silloinkaan ei pidä pyytää rahaa, vaan pyytää, että toinen ostaa sinulle kassillisen ruokaa. 

Minä olen näin tarjoutunut tekemään ja nimenomaan niin, että takaisin ei tarvitse maksaa. 

Ei kummasti yleensä kiinnosta ilmainen lahjaksi saatu ruoka. 

Jaa. No minä olen lainannut eikä kukaan ole kieltäytynyt eikä kysellyt, vaikka aikoinaan olin ulosotossa (töissä silloin) ja myöhemmin tiesivät päihdeongelmastani. Silti lainattiin pyytämäni pieni rahasumma ja takaisin aina maksoin. Olisin tietysti myös vaihtoehtoisesti ottanut vastaan kassillisen ruokaa, ei siinä mitään. Se vain olisi vaatinut vaivannäkö siltä ihmiseltä. 

Vierailija
105/106 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme yleistämistä taas. Minulla on ystävä, joka on tehnyt kaikkensa saadakseen vakituisen työpaikan. Tekee sijaisuuksia, joiden välissä on työtön. Päivärahoja joutuu odottamaan kohtuuttoman pitkään, samoin Kelan tukia. Palkka on niin pieni, ettei siitä juuri säästetä. Tulottomat jaksot ovat romahduttaneet hänen taloutensa. Kerran jo muutti toiselle puolen Suomea pidemmän sijaisuuden perässä. Sekin on kallista. Ei kaikki aina ole omista valinnoista kiinni. 

Vierailija
106/106 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika paljon voi itse tehdä. Muutto kimppakämppään lähelle koulua, niitä on paljon tarjolla. Siihen voi riittää tuet. Koululla halpaa kouluruokaa ja koko ajan voi hakea töitä. Lainaa voi hakea väähän, esim 5000 e"

En ikinä muuttaisi kimppakämppään enkä enää ottaisi opintolainaa. Velaksi ei lähtökohtaisesti koskaan pidä elää, ellei ole äärimmäinen hätä saada ruokaa tms. lyhtyaikaisesti lainata pienen summan.