Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Nuoret miehet voivat niin pahoin että he eivät kykene edes siviilipalvelukseen, jopa puolet joutuu keskeyttämään siviilipalveluksen

Kommentit (385)

Vierailija
161/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo ole mitään miehiä

Lässynlässyn. Suurimmassa osassa muuta Eurooppaa ei ole mitään vain miehiä koskevaa ase- tai siviilipalvelusvelvollisuutta, joten älä tee siitä miehisyyden mittaria, vaan suhtaudu siihen menneisyyden jäänteenä, jollainen se onkin, koska Suomen päättäjät eivät halua muodostaa tehokasta ammattiarmeijaa.

Suomelle ammattiarmeija on liian kallis, ja itäraja on liian pitkä. Sitä varten tarvitaan amatööriarmeija, jota kehutaan "Euroopan parhaaksi". Joo, ehkä 25% reserviläisistä on oikeasti toimintakuntoisia ja -kykyisiä, ja vaadittavat taistelijan perustaidot osaavia. Itse en tuohon joukkoon kuulu. Kuulun ikäni puolesta edelleen reserviin, mutta kunto on melko huono, varusmiespalveluksesta on aikaa 25 vuotta (ja sen suoritin silloinkin nipin napin), kertaamassa en ole käynyt kertaakaan. Näkö on huonontunut, enää en osuisi rynnäkkökiväärillä edes ladon seinään. Ja silti tarvittaessa minun pitäisi mennä puolustamaan maata ase kädessä? Jos osaan kuvitella, niin ehkä nyt tiedän, miltä puolipakolla värvätystä keski-ikäisestä venäläisestä miehestä Ukrainassa tuntuu.

Vierailija
162/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että nuoret miehet eivät suostu lihamyllyyn eivätkä ilmaistyövoimaksi. Onkin ollut ihan sairas hyväksikäyttökuvio, tsaarinaikaista. Kertoo kyllä paljon tästä banaanivaltiosta ko.härski toiminta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän voisi kai todeta tähänkin asiaan että menkööt ne sotimaan joita kiinnostaa. Sama kuin tuo hallituksen kulutuksen nostotavoitteet. Kuluttakoot hallituspuolueiden kannattajat. Eihän se muille kuulu. Näitä sohvasankareita täällä riittää jotka huutelevat jotain jostain kuuluisasta isänmaasta. No jos isällänne on maata niin menkää ihmeessä puolustamaan sitä isänne maata. Minä en tiedä mistään isäni maasta mitään enkä omista maata neliömetriäkään täällä. Ainoa mitä tässä maassa saa kokea on säälittävien boomereiden v*ittuilu kaikesta. Vai pitäisi tässä teidän takianne henkensä menettää jotta voisitte jatkaa samaa. Ei kuulkaa toimi niin. On ihan teidän asianne mennä rintamalle hoitamaan itse asianne. Ei kuulu minulle ja monelle muullekaan teidän puolustamisenne.

Vierailija
164/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän arka kysymys, toivottavasti kukaan ei pahastu, tätäkin moni miettii, eli Pitäisikö siviilipalvelukseen kelpaamattomille tehdä pakko-kastraatio? Tarkoitus on sama kuin eläinten jalostuksessa, huono aines ei saa päästä lisääntymään, varsinkin jos päässä viiraa, eihän nämä yleensä edes itseään elätä, jälkeläiset jäävät yhteiskunnan kontolle ja todennäköisesti jälkeläisetkin ovat samalla tavalla viallisia?

Joo, tiedän, mennään vahvasti etiikan alueelle, mikä on eettistä, mikä on humaania? Annetaanko vassarivuosien tapaan kaikkien kukkien kukkia ja lisääntyä? No, olen varma että tästä ei saa täällä keskustella, mutta ajatus ei ole uusi, se on satoja vuosia vanha ja nykyäänkin lemmikkien kanssa käytössä. Mikä on ihmiskunnan tulevaisuus, mikä on suomen kansan tulevaisuus?

Miten määritellään kelpoisuus suvunjatkamiseen? Armeijan käymiselläkö? Esimerkiksi itse en ikinä käynyt armeijaa, mutta mulla on eräitä harvinaisia fyysisiä ja psyykkisiä ominaisuuksia, joita ilman jälkeläisiä olisi voinut harmittaa. Mm. pituus, korkeampi lihasmassa ja paremmat aistit kuin keskiverrolla kansalaisella.

Vierailija
165/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän voisi kai todeta tähänkin asiaan että menkööt ne sotimaan joita kiinnostaa. Sama kuin tuo hallituksen kulutuksen nostotavoitteet. Kuluttakoot hallituspuolueiden kannattajat. Eihän se muille kuulu. Näitä sohvasankareita täällä riittää jotka huutelevat jotain jostain kuuluisasta isänmaasta. No jos isällänne on maata niin menkää ihmeessä puolustamaan sitä isänne maata. Minä en tiedä mistään isäni maasta mitään enkä omista maata neliömetriäkään täällä. Ainoa mitä tässä maassa saa kokea on säälittävien boomereiden v*ittuilu kaikesta. Vai pitäisi tässä teidän takianne henkensä menettää jotta voisitte jatkaa samaa. Ei kuulkaa toimi niin. On ihan teidän asianne mennä rintamalle hoitamaan itse asianne. Ei kuulu minulle ja monelle muullekaan teidän puolustamisenne.

Nyyh, on sulla rankkaa. Plussaa aatteiden puolustamisesta vauvapalstalla :D 

Vierailija
166/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos äänioikeuden ja sosiaaliturvan saa vaan suoritettua asepalvelusta vastaan.

Vierailija
167/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siperiaan opimaan. Ennen oli pakko mennä nykyään kun ei ole pakko tehdä mitään.. Se näkyy nuorissa koulussa, työelämässä.. kaikessa.. Se on suoraan sanottuna laiskuutta eikä mitään muuta. Jos et suorita velvollisuuksia niin oikeuksia jaeta. Pois kaikki tuet niin rupee kiinnostaa

No ottakaa pois ne tuet niin katsotaan vaikutukset sen jälkeen. 

Vierailija
168/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä pidän vihervasemmistossa kiehtovana on teidän kuvitelmat siitä miten anteliaita sosiaalitukia saisitte kun Suomi on Venäjän miehittämä.

Jos Venäjällä saa niin paljon rahaa, mikset vain muuta sinne?

Vierailija
169/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos äänioikeuden ja sosiaaliturvan saa vaan suoritettua asepalvelusta vastaan.

Se tarkoittaa kansalaisuuden viemistä eli käytännössä maasta lähtemistä. 

Vierailija
170/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan järkyttävää ja melkein jo naurattaa. Jos nuorista ei kykene puolet käymään edes sivaria, niin miten noista on sotaankaan. 

Mene itse sotimaan. Miksi juuri nuorten miesten pitää hoitaa maanpuolustus? Nyt vain sinäkin sieltä sohvan pohjalta juoksuhautoihin Ukrainaan harjoittelemaan, hopi hop!

Minä en henkeäni uhraa tämän maan vuoksi enkä näköjään ole yksin tämän fiiliksen kanssa. Pääoma ja eliitti sekä kääkät puolustakoot itse itseään.

"pääoma ja eliitti"? 

Tiedätkö edes mitä nuo sanat tarkoittavat vai hoetko niitä vain tavan vuoksi 

Vierailija
171/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten määritellään kelpoisuus suvunjatkamiseen? Armeijan käymiselläkö? Esimerkiksi itse en ikinä käynyt armeijaa, mutta mulla on eräitä harvinaisia fyysisiä ja psyykkisiä ominaisuuksia, joita ilman jälkeläisiä olisi voinut harmittaa. Mm. pituus, korkeampi lihasmassa ja paremmat aistit kuin keskiverrolla kansalaisella."

Mikä sattuma! Itsekin muutun aina öisin hämähäkkimieheksi. Jengi ei tajua.

Vierailija
172/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siperiaan opimaan. Ennen oli pakko mennä nykyään kun ei ole pakko tehdä mitään.. Se näkyy nuorissa koulussa, työelämässä.. kaikessa.. Se on suoraan sanottuna laiskuutta eikä mitään muuta. Jos et suorita velvollisuuksia niin oikeuksia jaeta. Pois kaikki tuet niin rupee kiinnostaa

Näin pitäisi olla, todellakin. 

Vierailija
173/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa oli kommenttiosassa omituinen kommentti: En laskenut poikaani armeijaan, sillä se kallis nato saa hoitaa hommat. 

Onko hänellä jokin ajatusvirhe. Natohan olemme me. Itse on puolustauduttava kuten aina. Natosta tulee pieni joukko muiden maiden sotilaita. Eihän kukaan maa halua omia poikiaan lähettää. Samoin saamme tiedusteluapua ja taisteluvälineitä. 

Mutta onhan Nato ollut aivan muuta kuin miten se kansalaisille kaupattiin. Sitä kaupattiin jonkinlaisena taikakupolina, joka estää mitään pahaa tapahtumasta meille ja todellisuudessahan me saatiin vaan vaatimus puolustaa isompaa aluetta kuin aiemmin ja helvetin iso lasku. Ai niin saadaan me todennäköisesti lisää rojua sodan syttyessä muilta, mutta suomalaisia on pienen vuoren verran kasassa kuolleena ennen kuin täällä ulkomaalaiset sotilaat merkittävissä määrin pyörii meidän puolella.

Katso huviksesi, mikä on Viron puolustusbudjetti, ja vertaa sitä maan bruttokansantuotteeseen. Virolaisilla ei ole illuusioita.

Vierailija
174/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä pidän vihervasemmistossa kiehtovana on teidän kuvitelmat siitä miten anteliaita so

Oletko kuullut että on muitakin maita kuin mainitsemasi Venäjä ja että rahaa voi ansaita tekemällä töitä toisessa maassa??? Opi ja hämmästy.

Vierailija
175/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos äänioikeuden ja sosiaaliturvan

Eiku c-miehet ja sivarit ois vaan ku dalit Intiassa.

Vierailija
176/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin on naisille kutsunnat ja siivilipalvelus?

Sitten kun miehetkin alkavat synnyttää.

Miks neki naiset saa vapautuksen armeijasta jotka ei hanki lapsia?

Tämä. Ylipäätään naisille voisi olla armeijan sijasta jonkinlainen puolen vuoden lottakoulu, jossa harjoitellaan myös maanpuolustustaitoja ja kriisitilanteessa toimimista yhteiskunnan ylläpitävinä voimina. Voisi valita myös asepalveluksen, mutta jompikumpi olisi pakollinen. 

Tekisi myös nuorille naisille hyvää oppia särmät rytmit, ryhmäytyminen ja muut hyödyt mitä miehet saa intistä. 

Vierailija
177/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko kuullut että on muitakin maita kuin mainitsemasi Venäjä ja että rahaa voi ansaita tekemällä töitä toisessa maassa??? Opi ja hämmästy"

Eli tiedät että töitä tekemällä saa rahaa.

Vierailija
178/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että nuoret miehet eivät suostu lihamyllyyn eivätkä ilmaistyövoimaksi. Onkin ollut ihan sairas hyväksikäyttökuvio, tsaarinaikaista. Kertoo kyllä paljon tästä banaanivaltiosta ko.härski toiminta.

Venäjän vallan alla on elämä varmaan tosi ihanaa ja leppoisaa 

Vierailija
179/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jussi Halla-aho homosivari

Voisitko ystävällisesti kertoa jotain hänen homoseksuaalisista suhteistaan, kiitoksia? 

Vierailija
180/385 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo lähinnä ja vain ja ainoastaan meidän NAAPURIMAASTA. Jos Venäjä ei olisi tuollainen kuin on, niin ei Suomella olisi samanlaista tarvetta panostaa maanpuolustukseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi