Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttäreni ei halua lapsia. Isovanhemmuus jää siis minulta kokematta.

Vierailija
28.09.2025 |

Hän on ainut lapseni, joten muita mahdollisuuksia ei ole. On puhunut jo vuosia, etteivät lapset kuulu suunnitelmiin mutta olen silti pientä toivoa elätellyt, että jos sittenkin.

Eilen olivat miehensä kanssa käymässä ja asia tuli jotenkin puheeksi. Mieli ei ole muuttunut. Mitään kiinnostusta lasten hankkimiseen ei kuulemma ole. Tytär on 35 vuotias ja miehensä täytti juuri 40, joten mieli tuskin enää muuttuu.

Hyväksyn tottakai heidän päätöksensä. Kyseessä on heidän elämänsä, eikä minulla mitään lapsenlapsia ole oikeutta heiltä vaatia. Silti tuntuu pahalta. Pahalta ja jotenkin niin lopulliselta. Tulee sellainen tunne, että tässäkö tämä nyt oli? Jotenkin hirveän vaikea sisäistää, että minulta se isovanhemmuus nyt vaan jää kokonaan kokematta. Tiedän, ettei se mikään ihmisoikeus ole mutta silti tuntuu pahalta. 

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tehnyt 15 lasta niin olisit varmaan saanut lapsenlapsen. Mitäs kitsailit lasten teossa itse? Olisi kannattanut ajatella vähän enemmän asiaa

Vierailija
142/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää työttömiä vaan tulisi. Siksi en tee. Itsellänikään ei ole korkeakoulutukseni vastaavaa työtä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin makaa kuin petaa. Naaraat ovat ihan itse järkänneet tämän.

Miehenä minua naurattaa

Vierailija
144/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää työttömiä vaan tulisi. Siksi en tee. Itsellänikään ei ole korkeakoulutukseni vastaavaa työtä 

Miksi kouluttauduit tarpeettomaksi? Oli kiva larpata jotain fiksua?

Vierailija
145/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja piti ihan aloitus tehdä? En lue.

Vierailija
146/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit tehnyt itse enemmän lapsia. 

Ei sekään mitään takaa. Mun kummitädillä on neljä lasta ja lapsenlapsia ei ole eikä tule.

Tilastojen valossa joku lapsista on parisuhteessa. Tilastojen valossa se ei välttämättä ole elinikäinen ja uudelleen pariutuessa saattaa tulla bonuslapsenlapsia, joten turha luulla ettei tule mitään lapsenlapsia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina vituttanut nämä äidit, jotka tekee itse yhden lapsen, ja sitten painostaa sitä ainokaistaan hankkimaan vastentahtoisesti lapsia, jotta mummi saisi hoidokkeja

Olisit itse tehnyt vaikka neljä mukulaa, niin a) todennäköisemmin joku heistä olisi vapaaehtoisesti hankkinut lapsen b) ehkä olisit saanut tarpeeksesi hoivata lapsia, eikä tarvitse lapsenlapsia enää niin kiihkolla odottaa

 

Luitko aloitukseni? Minä en todellakaan painosta tytärtäni tekemään minulle lapsenlapsia! Valinta on täysin hänen ja miehensä! Surullinen minulla on oikeus olla, varsinkin kun puran asiaa vaan anonyyminä täällä palstalla!

Ap

Mene johonkin varamummo-toimintaan mukaan. 

Vierailija
148/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit tehnyt itse enemmän lapsia. 

Ei sekään mitään takaa. Mun kummitädillä on neljä lasta ja lapsenlapsia ei ole eikä tule.

Tilastojen valossa joku lapsista on parisuhteessa. Tilastojen valossa se ei välttämättä ole elinikäinen ja uudelleen pariutuessa saattaa tulla bonuslapsenlapsia, joten turha luulla ettei tule mitään lapsenlapsia 

Ei ne oman lapsen kumppanin lapset ole mitään lapsenlapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minä jotenkin pettynyt kun ainoa lapseni on 40 vuotias vanhapoika. Oisin kyllä halunnut, että saisi itselleen perheen, luulen että kärsii itsekkin tuosta tilsnteestaan. Ihmisen ei ole hyvä olla yksin.

Eli kun poika ei elä jotain sinun fantasiaasi niin sinä olet pettynyt?  Noin käy kun lapsia tehdään oman egon jatkeeksi. 

Vierailija
150/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntymisoikeutta pitäisi rajoittaa ja pitäisi mahdollistaa lisääntymisoikeuden lahjoittaminen/myyminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina vituttanut nämä äidit, jotka tekee itse yhden lapsen, ja sitten painostaa sitä ainokaistaan hankkimaan vastentahtoisesti lapsia, jotta mummi saisi hoidokkeja

Olisit itse tehnyt vaikka neljä mukulaa, niin a) todennäköisemmin joku heistä olisi vapaaehtoisesti hankkinut lapsen b) ehkä olisit saanut tarpeeksesi hoivata lapsia, eikä tarvitse lapsenlapsia enää niin kiihkolla odottaa

 

Luitko aloitukseni? Minä en todellakaan painosta tytärtäni tekemään minulle lapsenlapsia! Valinta on täysin hänen ja miehensä! Surullinen minulla on oikeus olla, varsinkin kun puran asiaa vaan anonyyminä täällä palstalla!

Ap

Sä voit alkaa varamummoksi


https://www.care.com/fi-fi/profiilit/lastenhoito/varamummo

Vierailija
152/153 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen tyytyväinen, että ainoa lapseni ei aio tehdä lapsia. Olen sen verran mukavuudenhaluinen nykyään, että ajatus jostain huutavasta nyssykästä saa minussa aikaan inhoreaktion.

Lapsenlapsessa on se mahtavan hieno puoli, että kun hän itkee, mummi tai ukki voi antaa hänet äidille, ja kun hän haisee, isälle peppupyykille ja vaipanvaihtoon. 
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/153 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulinaa siitä että joku toinen ei lisäänny koska itse haluaisi? Kuulostaapa itsekkäältä. Helppoahan sitä on muilta vaatia, kun itsellä ei ole mitään pelissä, omaa terveyttä, uraa ja rahoja.