Miksei ihmiset saisi nykyään nauttia kahvia, suklaata jne?
Tänään ollut paljon keskusteluita hintojen noususta ja keskusteluihin tulee aina jossain vaiheessa joku, joka sanoo että kahvi on turhaa eikä suklaata tarvitse kukaan. Mikä tarve näillä henkilöillä on mitätöidä toiset, jotka näitä nautintoaineita kaipaa?
Kyseiset tuotteet on aivan viime vuosiin saakka olleet jokaisen saatavilla ja suht järkevän hintaisia, nyt pitäisi maksaa kiltisti kiskurihintoja 10 e kahvipaketista ja 5 e suklaalevystä tai olla ilman, kun turhaa on?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo mitätöinti v!tuttaa. Suklaa on minulle AINOA herkku. En ikinä himoitse sipsejä, poppareita (en ymmärrä miten niitä edes voi himoita) jne. Lakua tekee joskus mieli, mutta pärjään ilmankin. En nytkään muista milloin viimeksi olen syönyt lakua. Niin minkähäh helvetin takia minun pitäisi jättää elämäni ainoa herkku pois??? :'D Kahvi on minulle omalla tavallaan myös herkku, jos se on tietynlaista ja mielellään erikoiskahvia.
Totta.
Mitätöijä asettaa itsensä toisen yläpuolelle julistamalla, ettei kukaan tarvitse yhtään mitään nautintoaineita, tai mitään muutakaan, mikä maistuu tai tuntuu hyvältä. Jos ei esim. itse ole koskaan juonut kahvia, kuuluttaa suureen ääneen, miten kauheaa myrkkyä kofeiini on ja kenenkään ei sitä pitäisi kehoonsa työntää. On huumettakin pahempaa.
Kunnon ihminen syö ituja, kaalia ja v
Ethän itse syyllistä tupakotsijaa tai viinistä nautiskelijaa?
Vierailija kirjoitti:
Olemme palaamassa maailmaan, jossa liha, kahvi ja suklaa ovat ylellisyystuotteita.
Liha nyt on vuoden turhake. Syö kalaa, kollageenia ja hyviä rasvoja.
Ennen kalastettiin kesät talvet, katiskot tai verkot.
Nyt on järvi liettinyt et ei pääse veneellä.
Kateeksi käy Kanadan puhtaita vesistöjä.
Tulee seurattua little griff of grid Albertaa. Ukko vetää kalaa järvestä minkä kerkiiää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eikö ole aika merkillistä että kaikki hyvä kielletään tai sitten maksaa kauheasti. Ikään kuin elämästä ei saisi nauttia.
Terveelliset raikkaat kasvikset ovat edullisia.
No enpä sanoisi. Kasviksilla on toki omat sesonkinsa, mutta niiden ulkopuolella on välillä kurkut ja tomaatit niin hinnoissaan, että huh huh. Ei ole Suomessa vihannekset edullisia, ja niidenkin hinta nousee, kuten muunkin ruuan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme palaamassa maailmaan, jossa liha, kahvi ja suklaa ovat ylellisyystuotteita.
Tulee seurattua little griff of grid Albertaa. Ukko vetää kalaa järvestä minkä kerkiiää
Suomessa on järviä ihan vtusti. Jos ei täältä löydä kalastettavaa, niin ei mistään.
"Ethän itse syyllistä tupakotsijaa tai viinistä nautiskelijaa?"
En, ellei tule minun viereeni tupakoimaan tai ole alkoholin ongelmakäyttäjä. En ole ikinä polttanut tupakkaa, mutta silti sallin sen, että joku muu polttaa ja että kaupoissa myydään tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo mitätöinti v!tuttaa. Suklaa on minulle AINOA herkku. En ikinä himoitse sipsejä, poppareita (en ymmärrä miten niitä edes voi himoita) jne. Lakua tekee joskus mieli, mutta pärjään ilmankin. En nytkään muista milloin viimeksi olen syönyt lakua. Niin minkähäh helvetin takia minun pitäisi jättää elämäni ainoa herkku pois??? :'D Kahvi on minulle omalla tavallaan myös herkku, jos se on tietynlaista ja mielellään erikoiskahvia.
Totta.
Mitätöijä asettaa itsensä toisen yläpuolelle julistamalla, ettei kukaan tarvitse yhtään mitään nautintoaineita, tai mitään muutakaan, mikä maistuu tai tuntuu hyvältä. Jos ei esim. itse ole koskaan juonut kahvia, kuuluttaa suureen ääneen, miten kauheaa myrkkyä kofeiini on ja kenenkään ei sitä pitäisi kehoonsa työntää. On huumettakin pahempaa.
Kunnon ihminen syö ituja, kaalia ja v
Ja ruoskii itseään iltaisin. On tämä säälittävä maa. Onneksi nyt eläkkeellä voin muuttaa Keski-Eurooppaan, Bulgaria, Unkari, Puola tms.
Albania myös lähes ilmainen.
Saan kuukauden ruuat satasella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on järviä ihan vtusti. Jos ei täältä löydä kalastettavaa, niin ei mistään.
Kalat maistuu maakellarilta. Järvet rehevöityneet.
Vedenpinta laskenut 25cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ns turhaa. Niin on myös mm sokeri, maitotuotteet, päivittäinen lihan syönti. Palataanko nyt 1800-luvulle ja syödään joka päivä puuroa, leipää ja tönkkösuolattua muikkua?
Kalakin on jo niin kallista, että lautaselle taitaa jäädä vain puuro, peruna ja leipä. Tai no, leivätkin kallistuneet valtavasti. Eli oliko 1800-luvullakin parempi elintaso kun lautaselle sai kalaa?
VMP. Elintarvikkeiden reaalihinnat ovat pitkällä aikavälillä laskeneet Suomessa merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eikö ole aika merkillistä että kaikki hyvä kielletään tai sitten maksaa kauheasti. Ikään kuin elämästä ei saisi nauttia.
Terveelliset raikkaat kasvikset ovat edullisia.
Moni varmaan nauttiikin jostain kasviksista.
Rikas prosentti haluaa kaiken vain itselleen eikä jättäisi muille mitään. Sehän on täysin väärin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalahan on helpoimpia ja edullisimpia elukoita kasvattaa jossain altaassakin ja silti saa maksaa raajan verran jostain lohikyljyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Rikas prosentti haluaa kaiken vain itselleen eikä jättäisi muille mitään. Sehän on täysin väärin!!
Elintarvikkeet ovat nykyään reaalihinnoiltaan merkittävästi halvempia kuin esim. 70-, 80- tai 90-luvuilla.
Eipä toi XTran kahvi maksa kuin jotain 2,5 euroa tms / paketti. Sillä mennään
Vierailija kirjoitti:
Jos suklaata nauttii kaksi palaa päivässä niin ei siihen kuukausitasolla valtavasti rahaa mene. Sama kahvin kanssa. Itse en juo kotona kahvia, mutta käyn kahvilassa nauttimassa cappucinon muutaman kerran viikossa. Ei sekään vie konkurssiin ja kotona keitetty kahvi on aika paljon halvempaa.
Kahta palaahan sitä ei syö kukaan. Kyllä sohvamätystäjillä menee kaikki mitä talosta löytyy ja jos se sattuu olemaan jättikokoinen suklaalevy niin kerralla se häviää, samoin kuin party- agilliset sipsejä yms.
Vierailija kirjoitti:
"Lohi oli muuten vielä sata vuotta sitten niin yleistä ja halpaa että Euroopassa oli lakeja ettei työväelle saa syöttää päivittäin lohta. Muuten joutuvat syömään aina lohta."
Eräs historioitsija on tutkinut tätä ja todennut, että se ei ole totta. Onhan se hauska juttu, mutta ei pidä paikkaansa.
Jos osaa ranskaa tai saksaa niin teemasta löytyy paljon tutkimuksia. Anekdootti juontaa juurensa 1600-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintarvikkeet ovat nykyään reaalihinnoiltaan merkittävästi halvempia kuin esim. 70-, 80- tai 90-luvuilla.
Valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ns turhaa. Niin on myös mm sokeri, maitotuotteet, päivittäinen lihan syönti. Palataanko nyt 1800-luvulle ja syödään joka päivä puuroa, leipää ja tönkkösuolattua muikkua?
Kalakin on jo niin kallista, että lautaselle taitaa jäädä vain puuro, peruna ja leipä. Tai no, leivätkin kallistuneet valtavasti. Eli oliko 1800-luvullakin parempi elintaso kun lautaselle sai kalaa?
VMP. Elintarvikkeiden reaalihinnat ovat pitkällä aikavälillä laskeneet Suomessa merkittävästi.
Tämä on totta. EU:hun liittyminen romautti ruoan hinnat, 80-luvulla ruoka oli jäätävän kallista ja valikoima suppea.
Palkkataso tuppaa vaan nykyään jumittamaan.
Minä ostan kahvia, vieläpä kallista kaupunkikahvia niin usein kun tarvis,laadukasta suklaata tosi harvoin sekä lohta ja muuta hyvää ruokaa.Mutta vastaavasti olen lopettanut kaiken muun ostamisen, ainoastaan jos joku tarpeellinen kodinkone hajoaa niin hankin uuden.Kaikki muu kulutus jäädytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800-luvulla lautaselle sai kalaa itse pyytämällä, tai sitten asumalla rannikkokaupungissa.
Niin no, palkkatyössä pitäisi saada sen verran rahaa ettei se ostettu kalakaan rasita taloutta. Mikä järki käydä töissä, jos sen jälkeen pitää vielä erikseen lähteä ruokaa kalastamaaan vapaa-ajalla?
Miksi oikein "pitäisi"? Voihan se olla hyödyllinen harrastus ja samalla saa kalaa pöytään.
"Lohi oli muuten vielä sata vuotta sitten niin yleistä ja halpaa että Euroopassa oli lakeja ettei työväelle saa syöttää päivittäin lohta. Muuten joutuvat syömään aina lohta."
Eräs historioitsija on tutkinut tätä ja todennut, että se ei ole totta. Onhan se hauska juttu, mutta ei pidä paikkaansa.