Miksei ihmiset saisi nykyään nauttia kahvia, suklaata jne?
Tänään ollut paljon keskusteluita hintojen noususta ja keskusteluihin tulee aina jossain vaiheessa joku, joka sanoo että kahvi on turhaa eikä suklaata tarvitse kukaan. Mikä tarve näillä henkilöillä on mitätöidä toiset, jotka näitä nautintoaineita kaipaa?
Kyseiset tuotteet on aivan viime vuosiin saakka olleet jokaisen saatavilla ja suht järkevän hintaisia, nyt pitäisi maksaa kiltisti kiskurihintoja 10 e kahvipaketista ja 5 e suklaalevystä tai olla ilman, kun turhaa on?
Kommentit (65)
Suklaa on ennen ollut harvoin saatu herkku, nyt se on jokapäiväistä evästä ja sen kyllä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ns turhaa. Niin on myös mm sokeri, maitotuotteet, päivittäinen lihan syönti. Palataanko nyt 1800-luvulle ja syödään joka päivä puuroa, leipää ja tönkkösuolattua muikkua?
Keinolihatehdas on valmistumassa.
Vaikuttaa että olemme seuraavia lemmikkejä joille syötetään mitä lie omistaja päättää. Ja pidetään niin kauan kuin omistajaa huvittaa pitää.
Eikö ole mielenkiintoista että ihmisten ei anneta enää itse tuottaa syömisiään?
Aniharva tuottaa itse syömisensä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008424516.html
Ilmastonmuutos uhkaa kahvia sekä muita meille rakkaita ja virkistäviä juomia
Tämä
Olemme palaamassa maailmaan, jossa liha, kahvi ja suklaa ovat ylellisyystuotteita.
Mietin, että mitä söisin ja joisin, jos saisin ihan vapaasti valita, tarjolla olisi kaikkea eikä rahasta tarvitsisi välittää. Kyllä mulla kahvi ja suklaa kuuluisi edelleen ruokavalioon. Lisäksi söisin varmasti laadukasta luomulihaa, kalaa ja luomukasviksia. Ja toki kaikkea sitä, mitä nytkin, leipää, pastaa, keittoja ym. mutta varmasti vähän kalliimpaa ja laadukkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Olemme palaamassa maailmaan, jossa liha, kahvi ja suklaa ovat ylellisyystuotteita.
Näin on näppylät.
Juuri tuo mitätöinti v!tuttaa. Suklaa on minulle AINOA herkku. En ikinä himoitse sipsejä, poppareita (en ymmärrä miten niitä edes voi himoita) jne. Lakua tekee joskus mieli, mutta pärjään ilmankin. En nytkään muista milloin viimeksi olen syönyt lakua. Niin minkähäh helvetin takia minun pitäisi jättää elämäni ainoa herkku pois??? :'D Kahvi on minulle omalla tavallaan myös herkku, jos se on tietynlaista ja mielellään erikoiskahvia.
Vierailija kirjoitti:
Palatkaa vaan. Minä menen kauppaan, jossa hyllyt pursuavat jatkossakin erilaisia tuotteita ja ostan kaikkea herkullista :)
ruuan hinnat ovat nykyään Suomessa niin täyttä ihmisten kusetusta, että ei mitään rajaa. Muutamassa vuodessa hinnat ovat tuplaantuneet tai triplaantuneet. Parillakympillä hyvä, jos saat 4 tuotetta. Mikään instanssi ei myöskään vaikuta tähän puuttuvan.
Ei näytä olut olevan kallista.
Alkoholistille on muuten kaikki muu tyyristä paitsi viina.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo mitätöinti v!tuttaa. Suklaa on minulle AINOA herkku. En ikinä himoitse sipsejä, poppareita (en ymmärrä miten niitä edes voi himoita) jne. Lakua tekee joskus mieli, mutta pärjään ilmankin. En nytkään muista milloin viimeksi olen syönyt lakua. Niin minkähäh helvetin takia minun pitäisi jättää elämäni ainoa herkku pois??? :'D Kahvi on minulle omalla tavallaan myös herkku, jos se on tietynlaista ja mielellään erikoiskahvia.
Niin. Ja jollekulle toiselle tupakka, olut tai amfetamiini on ainoa nautinto.
No, mutta kannetaan vettä kaupasta vaikka meillä on maailman laadukkain hanavesi.
Tämä on ehkä säälittävintä mitä ihminen voi tehdä.
Syön suklaata ja juon kahvia kun luen tätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ns turhaa. Niin on myös mm sokeri, maitotuotteet, päivittäinen lihan syönti. Palataanko nyt 1800-luvulle ja syödään joka päivä puuroa, leipää ja tönkkösuolattua muikkua?
Keinolihatehdas on valmistumassa.
Vaikuttaa että olemme seuraavia lemmikkejä joille syötetään mitä lie omistaja päättää. Ja pidetään niin kauan kuin omistajaa huvittaa pitää.
Eikö ole mielenkiintoista että ihmisten ei anneta enää itse tuottaa syömisiään?
Aniharva tuottaa itse syömisensä.
Jep. Aina voi muuttaa korpeen, viljellä peltonsa ja laittaa eläimet laitumelle. Sitten vaan jauhaa omat jauhonsa ja teu ras taa lihansa tai käy metsästämässä. Anyone?
Niin eikö ole aika merkillistä että kaikki hyvä kielletään tai sitten maksaa kauheasti. Ikään kuin elämästä ei saisi nauttia.
Vierailija kirjoitti:
ruuan hinnat ovat nykyään Suomessa niin täyttä ihmisten kusetusta, että ei mitään rajaa. Muutamassa vuodessa hinnat ovat tuplaantuneet tai triplaantuneet. Parillakympillä hyvä, jos saat 4 tuotetta. Mikään instanssi ei myöskään vaikuta tähän puuttuvan.
Ei ole tuplaantuneet tai triplaantuneet. Olen seurannut jo vuosia ruokakauppamenojani kuukausittain. Noin 30% on muutamassa vuodessa kasvaneet menoni.
Ei kai kukaan syö suklaata sellaisia määriä, että sen hinta oleellisesti vaikuttaa rahatilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Mitätöijä asettaa itsensä toisen yläpuolelle julistamalla, ettei kukaan tarvitse yhtään mitään nautintoaineita, tai mitään muutakaan, mikä maistuu tai tuntuu hyvältä. Jos ei esim. itse ole koskaan juonut kahvia, kuuluttaa suureen ääneen, miten kauheaa myrkkyä kofeiini on ja kenenkään ei sitä pitäisi kehoonsa työntää. On huumettakin pahempaa.
Kunnon ihminen syö ituja, kaalia ja vihreää salaattia, juo kraanavettä eikä valita mistään.
Antakaa tavallisten ihmisten pitää suklaa ja kahvi älkääkä syyllistäkö häntä näistä "paheista".
Vierailija kirjoitti:
Niin eikö ole aika merkillistä että kaikki hyvä kielletään tai sitten maksaa kauheasti. Ikään kuin elämästä ei saisi nauttia.
Terveelliset raikkaat kasvikset ovat edullisia.
Nykyajan kalastus on välineurheilua.
Jos laskee veneen, moottorin ja kalastusvälineiden hinnan plus auton ja sen käyttö plus kalastusluvat plus käytetty aika niin tulee siinä ahvenelle hintaa.