Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö laskujen maksu laittaa aina etusijalle vaikka rahat eivät riitä?

Vierailija
27.09.2025 |

Siis tyyliin, että vaikka olisit peruspäivärahalla/toimeentulotuella elävä työtön tai muuten vähätuloinen, niin laskut pitää maksaa, vaikka niiden jälkeen sinulla ei olisi käytännössä rahaa jäljellä lainkaan ruokaan ja muihin perustarpeisiin.

Vai onko henkilö täysin edesvastuuton jos hän tällaisessa tilanteessa jättää edes osan tuloistaan omaan käyttöönsä

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin jättää osan vastikkeesta maksamatta kun ei muuten riitä. Saa exä maksaa loput kun kerran omistaa puolet.

Jos jää maksamatta niin seuraavassa taloyhtiön kokouksessa asiasi puidaan. Kaikella on seuraus. 

Vierailija
22/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein näitä keskusteluja seuratessa mietin, mistä niitä laskuja tulee. Vuokra/vastike, sähkö/siirto ja netti/puhelin suoraan e-laskuina pankkiin. Postiluukusta ei minulle tule mitään laskuja. Mistä ne laskut siis teille tulevat? En ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena 90-luvun lamassa menetin luottotiedot. Se oli niin kova läksy, että kun selviydyin siitä, en IKINÄ jätä yhtään laskua maksamatta.

Olen työtön, ja todellakin maksan laskut sitä mukaa, kun ne tulee, ennen eräpäivää. Olen oppinut hoitamaan talouden niin, että syömättä ei tarvitse olla. Jos tulee joku aivan yllättävä meno kuten sairastuminen, lainaan ystävältä vähän rahaa, ja maksan aina takaisin heti kun olen luvannut. 

Älkää ikinä missään olosuhteissa jättäkö vuokraa, sähköä, vettä, vakuutusta ja puhelinlaskua maksamatta! Jos on hirveä hätä, siirtäkää sopimalla eräpäivää ja maksakaa se täsmälleen silloin kun lupasitte.

Ihmettelen miten nuorilla on varaa woltata/ tilata ruokaa kotiin. Tilaan itse kerran vuodessa pizzaa kotiin, kun aikuinen lapseni on kylässä, ja hän sitä toivoo, ja maksaa omansa itse. En tajua miten ihmisillä on varaa siihen. 

Vierailija
24/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan vuokran, vakuutukset, puhelimen, netin ja osamaksun tietokoneesta. Muut jätän maksamatta kun olen takuueläkkeellä ja mitään ei saa ulosottaa. Enkä tässä sairauden tilassa ole enään työkelpoinen.

No sinulla on vielä luottotiedot. Kohta ei enää ole eikä mitään mahdollisuutta enää ostaa osamaksulla mitään tai tehdä tilauksia. 

Vierailija
25/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyseenalaista vielä sitten paljon saa jättää elämiseen laskujen maksun jälkeen. Sen on kyllä muut laskeneet jo jos jotain väittelyä pitäisi köydä asiasta. Vuokran, sähkön, veden jälkeen on jäätävä 600€. 

Jos muita laskuja. millä hankittu mm. vaatteita tai jotain mikö muutenkin hankittaisiin tuolla 600€ toki on varaa maksaa vähän enemmön joskus ja jättää  vähemmän käyttöön. Eihän tuo ole ruokaan kaikki tarkoitettu. 

Vierailija
26/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra/vastike, sähkö ja liittymä hoidetaan alta pois. Sitten tulee ruoka ja matkakulut; sähkö, biofossiili tai julkinen liikenne. Sitten terveys. Muu laskujen hankinta on ylimenevää, johon harva nykyään haluaa panostaa.

-Nimim. Aallon maljakko ei ole välttämättömyys-

Vierailija
27/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa sovittua lisää maksuaikaa, niin todellakin kannattaa silloin priorisoida laskut jos vain suinkin mahdollista. Jos ne vain jättää maksamatta, sama summa huomautusmaksuilla varustettuna on vastassa muutaman viikon päästä ja mahdollisuus maksaa on entistä vaikeampi. 

Vierailija
28/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan vuokran, vakuutukset, puhelimen, netin ja osamaksun tietokoneesta. Muut jätän maksamatta kun olen takuueläkkeellä ja mitään ei saa ulosottaa. Enkä tässä sairauden tilassa ole enään työkelpoinen.

JA sähkön maksan myös.

Vierailija
29/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitää !

Vierailija
30/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinulla on vielä luottotiedot. Kohta ei enää ole eikä mitään mahdollisuutta enää ostaa osamaksulla mitään tai tehdä tilauksia. 

Ei ole enään luottotietoja ja olen hyväksynyt miten nyt ostan kaiken ihan rahalla. Ja eikä se ole masentanut minua. Kun noiden pakollisten menojen jälkeen kuukaudessa käteen vielä n. 250€.

Vierailija
31/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enään luottotietoja ja olen hyväksynyt miten nyt ostan kaiken ihan rahalla. Ja eikä se ole masentanut minua. Kun noiden pakollisten menojen jälkeen kuukaudessa käteen vielä n. 250€.

Siitä on jo ruoka poissa.

Vierailija
32/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauankos siinä velan vanhenemisesta nykyään menee? 3v vai enemmän, jos eivät saa perittyä senttiäkään?

Uutta velkaa ei kannata hommata

Vierailija
33/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet perustoimeentulotukiasiakas, kuten peruspäivärahalla yleensä ollaan, ei laskuja tarvitse vuokraa, sähköä ja puhelin/nettiliittymää lukuunottamatta maksaa. Ne voi lähettää Kelaan maksettaviksi. Lisätietoa: www.kela.fi

Voi lukea vielä tarkemmin tuon Kelan ohjeen:

Puhelin/netti maksetaan perusosasta ihan kuten ruoka vaatteet yms, ei Kela sitä maksa.

Ei myöskään maksa koko vuokraa ja vain kohtuulliset sähkö/vesilaskut.

Eli EI KELA MAKSA NIITÄ KOKONAAN TAI OLLENKAAN.

Mitä teitä "älypäitä" oikein sikiää 🤦

Vierailija
34/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juujuu maksat vaikka nollille tilin. Kunnia asia. Vaikka periaattessa vuokra on tyhmää jättää maksamatta niin jos henkilöllä tilanne, misdä  saa TT-tuen mukaisen summan ja siitä pitäisi maksaa vielä usea satanen vuokraa en syytä lyllä yhtään enkö edes paheksu, jos osa vuokrasta jää maksamatta. 

Jos henkilöllä ei ole ollut riittävästi aikaa etsiä halvempaa asuntoa, eikä hänelle ole sitä tarjottu, ei ole velvollinen elämään alle TT-tuen normin. 

Vierailija
35/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein näitä keskusteluja seuratessa mietin, mistä niitä laskuja tulee. Vuokra/vastike, sähkö/siirto ja netti/puhelin suoraan e-laskuina pankkiin. Postiluukusta ei minulle tule mitään laskuja. Mistä ne laskut siis teille tulevat? En ymmärrä.

E-laskuna tuleva lasku ei ole lasku? 🤣

Vierailija
36/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juujuu maksat vaikka nollille tilin. Kunnia asia. Vaikka periaattessa vuokra on tyhmää jättää maksamatta niin jos henkilöllä tilanne, misdä  saa TT-tuen mukaisen summan ja siitä pitäisi maksaa vielä usea satanen vuokraa en syytä lyllä yhtään enkö edes paheksu, jos osa vuokrasta jää maksamatta. 

Jos henkilöllä ei ole ollut riittävästi aikaa etsiä halvempaa asuntoa, eikä hänelle ole sitä tarjottu, ei ole velvollinen elämään alle TT-tuen normin. 

Vuokranantaja ei ole velvollinen asuttamaan vuokralaista puoli-ilmaiseksi.

Vierailija
37/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään pienituloisena ja työttömänä eläneenä sanon, että valitettavasti kannattaa maksaa ne laskut aina heti. 

Vuokra on aina tärkein, että säilytät oikeuden asua.

Laskut on maksettava nekin. Opintolainaa ei kannata missään nimessä jättää maksamatta, koska se on pankkilainaa. Nämä kun jäävät maksamatta niin niihin tulee viivästyskorot alkuperäisen maksun päälle ja jos menevät ulosottoon, sitten alkaa tulla muitakin kuluja ja pidemmän päälle maksat korkoa korolle. 

Aika lyhyessä ajassa voit joutua pahaan velkakurimukseen, joka määrittelee elämääsi ja tulojasi sitten seuraavien vuosien tai jopa vuosikymmenten ajan. Ei tule vaan maksuhäiriömerkintää, vaan opintolainan maksamatta jättäminen voi estää opintojen loppuun viemisen, vuokrarästit voivat estää sinua vuokraamasta haluamaasi asuntoa ja niin pois päin.

Ruokaa voi aina saada sukulaisilta, tuttavilta, ruokajonosta, hakea metsästä, jne... 

Reseptilääkkeitä varten voi hakea tiukassa tilanteessa tarveharkintaista avustusta sosiaalivirastosta. 

Jos laskunmaksu on todella vaikeaa, sitten kannattaa aina heti! ottaa yhteys velkojaan ja yrittää neuvotella myöhäisempi eräpäivä. Joillakin yrityksillä kuten Helsingissä Helenillä voi jopa olla mahdollisuus kerran vuodessa siirtää laskun maksua eteenpäin ilman mitään rahallisia seuraamuksia. Opintolainan korkoihin voi hakea Kelasta korkoasvustusta. Verotuksessa on muutamia etuja pienituloisille. Nämä asiat kannattaa aina tarkistaa etukäteen ennen kuin nostaa tassut pystyyn ja heittää lekkeriksi.

Vierailija
38/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai.

Vierailija
39/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään pienituloisena ja työttömänä eläneenä sanon, että valitettavasti kannattaa maksaa ne laskut aina heti. 

Vuokra on aina tärkein, että säilytät oikeuden asua.

Laskut on maksettava nekin. Opintolainaa ei kannata missään nimessä jättää maksamatta, koska se on pankkilainaa. Nämä kun jäävät maksamatta niin niihin tulee viivästyskorot alkuperäisen maksun päälle ja jos menevät ulosottoon, sitten alkaa tulla muitakin kuluja ja pidemmän päälle maksat korkoa korolle. 

Aika lyhyessä ajassa voit joutua pahaan velkakurimukseen, joka määrittelee elämääsi ja tulojasi sitten seuraavien vuosien tai jopa vuosikymmenten ajan. Ei tule vaan maksuhäiriömerkintää, vaan opintolainan maksamatta jättäminen voi estää opintojen loppuun viemisen, vuokrarästit voivat estää sinua vuokraamasta haluamaasi asuntoa ja niin pois päin.

Ruokaa voi aina saada sukulaisilta, tuttavilta, ruokajonost

Tarveharkinta sossusta vaatii AINA ensin Kelan tt-hakemuksen

Ja kaikki eivät siltikään saa tarveharkintaista apua.

Miten talvella tai keväällä saati alkukesästä metsästä saa ruokaa? Muuta kuin metsästämällä riistaa?

Entäs jos sukulaiset tai tuttavat ei anna ruokaa ja ruokajonoa ei omalla paikkakunnalla ole?

Yleensä laskujen maksuun saa maksuaikaa tai tehtyä maksusopimuksen.

Ensin vuokra, sähkö ja puhelin, sitten ruoka. Jopa opintolainan kanssa voi sopia pankin kanssa (jos pankki suostuu)

Vierailija
40/48 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisen tulojen tippuminen ei mitenkään vaikuta velvollisuuteen maksaa vuokra. Vaikka sinä et paheksu, moni vuokranantaja paheksuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme