Pitääkö laskujen maksu laittaa aina etusijalle vaikka rahat eivät riitä?
Siis tyyliin, että vaikka olisit peruspäivärahalla/toimeentulotuella elävä työtön tai muuten vähätuloinen, niin laskut pitää maksaa, vaikka niiden jälkeen sinulla ei olisi käytännössä rahaa jäljellä lainkaan ruokaan ja muihin perustarpeisiin.
Vai onko henkilö täysin edesvastuuton jos hän tällaisessa tilanteessa jättää edes osan tuloistaan omaan käyttöönsä
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Pitkään pienituloisena ja työttömänä eläneenä sanon, että valitettavasti kannattaa maksaa ne laskut aina heti.
Vuokra on aina tärkein, että säilytät oikeuden asua.
Laskut on maksettava nekin. Opintolainaa ei kannata missään nimessä jättää maksamatta, koska se on pankkilainaa. Nämä kun jäävät maksamatta niin niihin tulee viivästyskorot alkuperäisen maksun päälle ja jos menevät ulosottoon, sitten alkaa tulla muitakin kuluja ja pidemmän päälle maksat korkoa korolle.
Aika lyhyessä ajassa voit joutua pahaan velkakurimukseen, joka määrittelee elämääsi ja tulojasi sitten seuraavien vuosien tai jopa vuosikymmenten ajan. Ei tule vaan maksuhäiriömerkintää, vaan opintolainan maksamatta jättäminen voi estää opintojen loppuun viemisen, vuokrarästit voivat estää sinua vuokraamasta haluamaasi asuntoa ja niin pois päin.
Ruokaa voi aina saada sukulaisilta, tuttavilta, ruokajonost
Sen opintolainan voi saada korkoineen kokonaan anteeksi, jos elämässä ei kaikki mene hyvin. Ja luottotiedot pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään pienituloisena ja työttömänä eläneenä sanon, että valitettavasti kannattaa maksaa ne laskut aina heti.
Laskut on maksettava nekin. Opintolainaa ei kannata missään nimessä jättää maksamatta, koska se on pankkilainaa. Nämä kun jäävät maksamatta niin niihin tulee viivästyskorot alkuperäisen maksun päälle ja jos menevät ulosottoon, sitten alkaa tulla muitakin kuluja ja pidemmän päälle maksat korkoa korolle.
Aika lyhyessä ajassa voit joutua pahaan velkakurimukseen, joka määrittelee elämääsi ja tulojasi sitten seuraavien vuosien tai jopa vuosikymmenten ajan. Ei tule vaan maksuhäiriömerkintää, vaan opintolainan maksamatta jättäminen voi estää opintojen loppuun viemisen, vuokrarästit voivat estää sinua vuokraamasta haluamaasi asuntoa ja niin pois päin.
Ruokaa
Turha keksiä absurdeja väitteitä omasta päästään ja toistella mitä toinen on jo sanonut. Lue se teksti ennen kuin kommentoit.
Ehdottomasti aina ensin laskut. Jos laskut menee perintään, korot on ihan järjettömät. Menetät luottotiedot ja sen jälkeen se todellinen kurjuus alkaa. Ruokaa saa aina jostain. Ruokajakeluita löytyy ihan varmasti ympäri Suomea. Somessa on apuryhmiä, josta varmasti saa apua. Itekin pienituloisena oon valmis ostaa ruokaa yms ihmiselle, joka on oikeasti pahassa tilanteessa. Toki oon todella skeptinen, koska oon ite ollut pahassa tilanteessa ja tiedän mistä kaikkialta apua saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa
Se on pitkä prosessi, eikä onnistu kaikille. Mutta osuu jo mainittuun neuvoon: ota aina yhteys velkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti aina ensin laskut. Jos laskut menee perintään, korot on ihan järjettömät. Menetät luottotiedot ja sen jälkeen se todellinen kurjuus alkaa. Ruokaa saa aina jostain. Ruokajakeluita löytyy ihan varmasti ympäri Suomea. Somessa on apuryhmiä, josta varmasti saa apua. Itekin pienituloisena oon valmis ostaa ruokaa yms ihmiselle, joka on oikeasti pahassa tilanteessa. Toki oon todella skeptinen, koska oon ite ollut pahassa tilanteessa ja tiedän mistä kaikkialta apua saa.
Myös kirkoilta ja joiltain järjestöiltä voi saada apua.
Kyllä mä laitan etusijalle suojan ja ravinnon. Jos niistä jää niin katellaan sit niitä laskuja.
Mitä tarkoittaa laskut?
Vuokra on pakko maksaa, muuten menee kämppä alta.
Sähkö ja vesi on aika tärkeitä myös.
Joku kännykkäliittymä on nykyään myös tarpeen.
Muut rahat voi melkein mennä ruokaan. Jos on pakko kulkea, sitten halvimmalla käytössä olevalla vaihtoehdolla.
Riippuu laskusta. Vuokran maksamatta jättämisestä tulee häätö ja monta muutakin laskua on sellaista, joitten maksamatta jättämisestä tulee muitakin seurauksia kuin ulosotto.
Jotain turhempia kuten pikavippejä ja osamaksuja voi jättää maksamatta, jotta saa maksettua välttämättömät menot.