Vakuutusyhtiöiden asiantuntijat ehdottovat työkyvyttömyydelle ikärajaa
Ehdottuksen taustalla ja syynä on nuorten työkyvyttömyyden nopea lisääntyminen ja se että työkyvyttömyyden hintalappu voi olla yllättävän suuri. Jos työkyvyttömyydelle asetetaan ikäraja niin se tarkoittaisi että että työikäinen ei voisi jäädä ja tulla työkyvyttömäksi vasta saavutettuaan asetetun ikärajan.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut nuoresta saakka eläkkeellä. Paranoidinen skitsofrenia. Erikoista jos yhtäkkiä todettaisiinkin täysin työkykyiseksi. Olen toki yrittänyt töitäkin tehdä, mutta käytännössä siitä ei tule mitään.
Oletko hakenut politiikkaan Vihreiden tai Vasemmistoliiton riveissä?
Nuoret eivät saa masennukseen kuin määräaikaiseläkettä, eli kuntoutustukea. Jos saa pysyvän eläkkeen, on käytännössä masennuksen kanssa esim vakavaa harhaisuutta, johon lääkkeet eivät tehoa. Pelkkä masennus ei riitä enää nykyisin, pitää olla kaikkea muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut nuoresta saakka eläkkeellä. Paranoidinen skitsofrenia. Erikoista jos yhtäkkiä todettaisiinkin täysin työkykyiseksi. Olen toki yrittänyt töitäkin tehdä, mutta käytännössä siitä ei tule mitään.
Oletko oikeasti sitä mieltä, ettet pysty tekemään yhtään mitään työtä edes satunnaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ehdotus tukee vakuutusyhtiöiltä, siihen kannattaa jo lähtökohtaisesti suhtautua epäluuloisesti. Kyseessä kuitenkin se taho, joka voi mm. potilasta näkemättä todeta että henkilö on ihan terve, vaikka hoitava lääkäri olisi todennut vakavan sairauden.
Vakuutusyhtiöiden huono maine ei ole ansaittua. Olen töissä vakuutusyhtiössä. Aloitin osastolla missä maksetaan korvauksia ja tuli selväksi että niitä maksetaan enemmän kuin olisi tarvetta. Eikä koskaan keksitty mitään syitä jotta voitaisiin kiemurrella korvausvastuusta. Ne on ihmisten tarinoita jotka osoittautuivat valheeksi kun oli ihan siellä yhtiössä näkemässä todellisuuden. Vakuutusyhtiöt eivät myöskään kovan kilpailun vuoksi ole mitään valtavia voittoautomaatteja, vaan marginaalit ovat pienet. Moni vakuutusyhtiö tekee tappiota, kun korvaukset olivat sinä vuonna suuremmat kuin maksutulo. Se on niin pienen margin
Sen lauluja laulat jonka leipää syöt..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ehdotus tukee vakuutusyhtiöiltä, siihen kannattaa jo lähtökohtaisesti suhtautua epäluuloisesti. Kyseessä kuitenkin se taho, joka voi mm. potilasta näkemättä todeta että henkilö on ihan terve, vaikka hoitava lääkäri olisi todennut vakavan sairauden.
Vakuutusyhtiöiden huono maine ei ole ansaittua. Olen töissä vakuutusyhtiössä. Aloitin osastolla missä maksetaan korvauksia ja tuli selväksi että niitä maksetaan enemmän kuin olisi tarvetta. Eikä koskaan keksitty mitään syitä jotta voitaisiin kiemurrella korvausvastuusta. Ne on ihmisten tarinoita jotka osoittautuivat valheeksi kun oli ihan siellä yhtiössä näkemässä todellisuuden. Vakuutusyhtiöt eivät myöskään kovan kilpailun vuoksi ole mitään valtavia voittoautomaatteja, vaan marginaalit ovat pienet. Moni vakuutusyhtiö tekee tappiota, kun korvaukset olivat sinä vuonna suuremmat kuin maksutulo. Se on niin pienen margin
Voi olla, mutta se ei silti poista sitä, että vakuutusyhtiöillä tosiaan on omat lääkärit, jotka ohittaa potilaan oman lääkärin arviot edes näkemättä koko henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs työtapaturmassa vammautuminen? Olin 46 vuotias kun vammaannuin. Oikea käden ranne meni pirstale murtui tapaturman johdosta. Kättä ei saatu parantumaan ja crps tuli. Nyt 53 vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeellä. Toistaiseksi voimassa oleva päätös. Työnantajan vakuutusyhtiö maksaa työkyvyttömyyseläkkeen.
Ottamatta nyt muuhun kantaa, mutta ihmettelen kaltaisiasi ihmisiä, jotka ei itse yritä löytää uutta polkua työelämässä jos aiempi jostain syystä loppuu. Käden menettäminen on varmasti kauhea paikka, mutta silti, pystyn tältä istumalta keksimään töitä, joita olisi mahdollista tehdä myös yhdellä kädellä mm. oma toimistotyöni.
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeasti työkyvyttömät ei pääsisi ikinä eläkkeelle, koska se hiipivä työkyvyttömyys ilmenee jo vuosia työkyvyn laskuna ennen kuin siitä tulee niin vakavaa ettei enää töihin kykene.
Eli mikään ei muutu. En pääse eläkkeelle nytkään. Hermovauriot, reuma ja crps. Mutta ei mielenterveys syytä. Se varmasti tulee ennenpitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti sitä mieltä, ettet pysty tekemään yhtään mitään työtä edes satunnaisesti?
Tämä ei tietenkään ole peruste eläkkeeseen, mutta eihän mikään työnantaja palkkaa henkilöä, joka voi tulla töihin tai voi olla tulematta, riippuen päivästä. Ja yrityksen perustaminen on aika monimutkaista täysin terveenäkin, että ei sekään oikein ratkaise. Ehkä pitäisi olla jokin *äärettömän vaikea työllistyä* luokka myös joka oikeuttaisi jonkinlaiseen eläkkeeseen, tai ei ainakaan olisi sitä kaikkea rumbaa mikä työkkärin asiakkuudesta seuraa. Kaikki kuitenkin ymmärtää, että tuosta lähtökohdasta on lähes mahdoton saada työpaikka.
Ihan oikein, ennen vanhaan näitä masennusahdistuneita (työn suhteen) kutsuttiin vain laiskoiksi ja annettiin lapio kouraan. Oma tätini teki täyden työuran vaikka oli syntymäsokea ja meillä annetaan eläkepapereita kakskymppisille fyysisesti terveille jotka kyllä jaksavat harrastaa ja liikkua yms elää normaali elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs työtapaturmassa vammautuminen? Olin 46 vuotias kun vammaannuin. Oikea käden ranne meni pirstale murtui tapaturman johdosta. Kättä ei saatu parantumaan ja crps tuli. Nyt 53 vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeellä. Toistaiseksi voimassa oleva päätös. Työnantajan vakuutusyhtiö maksaa työkyvyttömyyseläkkeen.
Ottamatta nyt muuhun kantaa, mutta ihmettelen kaltaisiasi ihmisiä, jotka ei itse yritä löytää uutta polkua työelämässä jos aiempi jostain syystä loppuu. Käden menettäminen on varmasti kauhea paikka, mutta silti, pystyn tältä istumalta keksimään töitä, joita olisi mahdollista tehdä myös yhdellä kädellä mm. oma toimistotyöni.
Tuo on törkeää. Käsi leikattiin 5 kertaa ja ranne luudutettiin. Ensimmäisen ja toisen leikkauksen välissä kipsi poistettiin ilman lääkärin lupaa sillä seurauksella, että ranteen luut pettivät ja ranne leikattiin uudelleen parin viikon kuluttua ja käsikirurgi porasi ruuvin luun läpi lihakseen. Kipu oli hirveä. Hoito siirrettiin Helsinkiin jossa käsikirurgi leikkasi koko käden auki ja kaikki poistettiin ja uudet tuet laittoi ranteeseen ja ranne luudutettiin. Crps kipu tuli ja kuntoutusta fysioterapiassa useampi vuosi saamatta helpotusta käteen. Lopulta vakuutusyhtiö myönsi työkyvyttömyyseläkkeen 5,5 vuoden jälkeen. Siinä vaiheessa olin työkokeilussa 3 kertaa ja uudelleen koulutuksessa jotka päättyivät kivun ja vamman takia. Yritetty on palata töihin joten nuo sanasi ovat asiattomia. Asian vein eteenpäin ensin Kevaan joka myönsi kuntoutustuen pariin otteeseen ja kela oli myös siinä kun tuki oli pieni. Kevan lopullisen päätöksen jälkeen vakuutusyhtiö myönsi lopullisen toistaiseksi voimassa olevan eläkkeen saman vuoden marraskuussa. Asian vein vielä vakoon ja sieltä sai vakuutusyhtiö vielä korvaus suosituksen vammaan. Kyllä ollut sellainen vuosia kestänyt oravanpyörä kipujen keskellä. Onneksi nyt ohi ja työkyvyttömyyseläke päätös loppuiän ajan.
53v crps
Kannattaa kuntouttaa itse. Vesiurheilu esim. on hyvää. Itsellä auttoi myös ammatin vaihtaminen, nyt on krempat eri paikassa kroppaa.
Olen työelämässä yhä, vaikka lääkäri uhkasi mun jäävän ontuvaksi autokolarin jälkeen ysärillä. Siihen jalkaan särkee joka päivä, mutta en onnu, vaan jumppaan sitä joka päivä. Toiset meistä vaan puree hammasta kovemmin.