Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakuutusyhtiöiden asiantuntijat ehdottovat työkyvyttömyydelle ikärajaa

Vierailija
27.09.2025 |

Ehdottuksen taustalla ja syynä on nuorten työkyvyttömyyden nopea lisääntyminen ja se että työkyvyttömyyden hintalappu voi olla yllättävän suuri. Jos työkyvyttömyydelle asetetaan ikäraja niin se tarkoittaisi että että työikäinen ei voisi jäädä ja tulla työkyvyttömäksi vasta saavutettuaan asetetun ikärajan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011514355.html

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiselle ehdotus sitten on?

Vierailija
2/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotuksen mukaan työkyvyyttömyys ei voisi tulla ennen kuin olisi 40-44 vuotias ja olisi sitä ennen tienannut keskimäärin 3779 euroa kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos halvaannut onnettomuudessa 25 vuotiaana et ole työkyvytön koska on niin nuori?

Vierailija
4/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos halvaannut onnettomuudessa 25 vuotiaana et ole työkyvytön koska on niin nuori?

se varmaan rajattaisiin koskemaan masennuksia ja olen vakuutusyhtiön kanssa täsmälleen samaa mieltä

Vierailija
5/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap:lla on jäänyt ymmärtävä lukeminen vähän heikkoihin kantimiin, tai sitten tämä on huonoista huonoin provo. Kuinka vain, yritä, yritä, yritä vielä - harjoitusta se vain vaatii!

Vierailija
6/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotuksen mukaan työkyvyyttömyys ei voisi tulla ennen kuin olisi 40-44 vuotias ja olisi sitä ennen tienannut keskimäärin 3779 euroa kuussa.

Voidaan tuolla ansiolla nostaa eläkeikäkin 75 vuoteen koska TYÖN tekijä harvemmin tuohon ansioon pääsee.

Vierailija
7/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti. Itse olen aina ihmetellyt että miksi eläkkeelle ylipäätään on edes laillista päästä alle eläkeikää joka on säädetty laissa.

Vierailija
8/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti. Itse olen aina ihmetellyt että miksi eläkkeelle ylipäätään on edes laillista päästä alle eläkeikää joka on säädetty laissa.

Noku jos on niin paha olo, ettei jaksa muuta kuin maata sohvalla ruutulaite käsissä.

Vierailija
9/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon sinulle nuorena alkanutta ALS:a tai vastaavaa.

Vierailija
10/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se varmaan rajattaisiin koskemaan masennuksia ja olen vakuutusyhtiön kanssa täsmälleen samaa mieltä

Sulla on paljonkin kokemusta masennuksesta?

Vierailija
11/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuomalaisessa yhteiskunnassa laiskuus määritellään masennukseksi, ja huonosta kasvatuksesta johtuvat käytöshäiriöt saavat erilaisia aakkosdiagnooseja.

Vierailija
12/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oikeasti työkyvyttömät ei pääsisi ikinä eläkkeelle, koska se hiipivä työkyvyttömyys ilmenee jo vuosia työkyvyn laskuna ennen kuin siitä tulee niin vakavaa ettei enää töihin kykene.

Vierailija
13/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun huomaat että joku keskustelu on rakennettu vain provoilua varten niin tuskin kannattaa siihen reagoida muutoin kuin poistopyynnöllä.

Vierailija
14/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vähentää onnettomuuksia, tässä muutama ehdotus:

-nopeusrajoitus max 60km/h koko maassa ja tehokas valvonta. Pieninkin sakko vähintään 30% henkilön omaisuudesta/tulosta (riippuen kumpi on suurempi) ja 2-10 vuoden ajokielto.

-ajokortin (mihin tahansa kulkuvälineeseen) ikäraja on 30-55v. Sitä nuoremmat ja vanhemmat kävelee tai kulkee julkisilla. Koko maassa. Jos haluat asua Kuusamossa, sitten kävelet.

-ilotulitteet kielletään kokonaan

-kaikki päihteet kielletään, koskee erityisesti alkoholia.

-urheilua saa harrastaa vain valvotusti

-lapsia saa hankkia vain jos läpäisee vaativan parin vuoden koulutuksen ja tentin.

-itse ei saa remontoida mitään. Jos ruuvasit itse löystyneen listan takaisin kiinni, saat 20 000 e sakon ja ko.kiinteistöön ei saa enää mitään vakuutusta.

-metsästys kiellettävä

-parisuhteet kiellettävä

-yli 3 ihmisen kokoontumiset kiellettävä

-saat hankkia vain valtion hyväksymää elektroniikkaa

-jos et noudata ravintosuosituksia, valtio ei ole velvollinen hoitamaan sinua. Jos haluat syödä leikkeleitä, maksat itse terveydenhoitosi.

-koulu/työpaikkakiusaajat karkotetaan maasta

-lääkäri menettää lupansa ensimmäisestä virheestä loppu elämäkseen

-jos työpaikalla sattuu pienikin onnettomuus, firman johto hirtetään ja koko omaisuus annetaan onnettomuuden uhrille.

-lapsia vahtiessa puhelimen käyttö on kiellettyä tai lapset huostaanotetaan heti

-villasukkien käyttö parketilla kielletään

Keksit varmaan itse lisää, millä vähennetään onnettomuuksia.

Vierailija
15/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukutaito :D

Vierailija
16/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykysuomalaisessa yhteiskunnassa laiskuus määritellään masennukseksi, ja huonosta kasvatuksesta johtuvat käytöshäiriöt saavat erilaisia aakkosdiagnooseja.

Mitä tarkoitat "nykysuomalaisella"? Edellistä 50 vuotta?

Vierailija
17/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista palkkaa en ainakaan itse tule ikinä työelämässä näkemään. 

Vierailija
18/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, että PYSYVÄLLE työkyvyttömyyseläkkeelle ei pitäisi asettaa nuoria. Vaikka olisi vakava masennus tai joutunut vakavaan onnettomuuteen 28 vuotiaana, se ei tarkoita etteikö voisi olla toipunut työkykyiseksi 38- tai 48 vuotiaana. Syystä riippuen nuorilla voisi olla joku 5 tai 10 vuoden välein tehtävä kontrolli. 

Varsinkin mielenterveyden häiriöiden kohdalla on aika rankkaa ajatella, ettei muka olisi mitään mahdollisuutta toipua. Ja noistahan se työkyvyttömyyseläkkeiden määrän lisääntyminen taitaa juuri johtua. 

Vierailija
19/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan myös näitä sellaisia pysyviä työkyvyttömyyseläkkeitä nuorille missä on jokin pieni spesifinen vamma joka estää tekemästä sitä omaa leipätyötä. Ja sillä saa pysyvän eläkkeen jo nuorena. Osa näistä sitten kyllästyy jossakin vaiheessa olemaan eläkkeellä ja opiskelee uuden ammatin missä se vamma ei haittaa työntekemistä. Ihmettelen vain miksi ylipäätään pääsi lopulliselle eläkkeelle nuorena jos on moneen muuhun työhön kyvykäs edelleen.

Vierailija
20/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan myös näitä sellaisia pysyviä työkyvyttömyyseläkkeitä nuorille missä on jokin pieni spesifinen vamma joka estää tekemästä sitä omaa leipätyötä. Ja sillä saa pysyvän eläkkeen jo nuorena. Osa näistä sitten kyllästyy jossakin vaiheessa olemaan eläkkeellä ja opiskelee uuden ammatin missä se vamma ei haittaa työntekemistä. Ihmettelen vain miksi ylipäätään pääsi lopulliselle eläkkeelle nuorena jos on moneen muuhun työhön kyvykäs edelleen.

Muistelen että jollekin leipurille kehitty jauhopölystä allergiaoireet ja ei muuta kuin pysyvästi pötköttelemään eläkkeelle, koska eihän nyt mitään työtä maailmassa voi enää tehdä jos jauhopöly aiheuttaa oireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän