Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakuutusyhtiöiden asiantuntijat ehdottovat työkyvyttömyydelle ikärajaa

Vierailija
27.09.2025 |

Ehdottuksen taustalla ja syynä on nuorten työkyvyttömyyden nopea lisääntyminen ja se että työkyvyttömyyden hintalappu voi olla yllättävän suuri. Jos työkyvyttömyydelle asetetaan ikäraja niin se tarkoittaisi että että työikäinen ei voisi jäädä ja tulla työkyvyttömäksi vasta saavutettuaan asetetun ikärajan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011514355.html

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa nyt edes joku tuo linkki ihan rauhassa läpi ennenkuin vastaatte ontelopää ap:lle.

Luin linkin hitaasti. Eli IS ja fi. taloussanomat. Art ja numerosarja. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011514355.html

Vierailija
42/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu ja ap:n kirjoitus ovat täysin ristiriidassa.

Koko jutussa ei mainita sanallakaan mitään ikärajaa ..

Vaan puhutaan taloudellisesta menetyksestä.

No itse on tk-eläkkeellä (ehdin olla vuosia työelämässä) ja kyllä mielelläni olisin terve ja tekisin töitä. Enkä edes rahan vuoksi. 

Jos pitäisi valita terveys vai eurojackpotin päävoitto niin valitsisin terveyden.

Sinänsä erikoinen juttu,kun käsittelee vain rahallista menetystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos halvaannut onnettomuudessa 25 vuotiaana et ole työkyvytön koska on niin nuori?

Millä lailla halvaantuminen estää työnteon, jos ei nyt neliraajahalvauksesta ole kyse? En oikein ymmärrä tuota tulorajaa, muuten hyvä ehdotus. Läpihön se ei tietenkään mene.

En ole itse tässä tilanteessa, mutta voisin kuvitella että halvaantumiseen voi liittyä monia liitännäishaasteita, jotka hankaloittavat elämää. Ei toki kaikilla, mutta joillakin. Joten kannattaa välillä yrittää laajentaa omaa ajatteluaan ennen kuin laukoo kovin mustavalkoisia väitteitä. 

Vierailija
44/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uutinen. Nykyään osa nuorista on niitä ns pumpulissa kasvaneita ja "muodin vuoksi" erityisherkkiä ja sukupuolisuuntautumiseltaan jotain kukkaruukkuja, että järkihän siinä lähtee ku joutuisi heräämään hyvissäajoin, noudattamaan aikatauluja ja muiden sanelemia sääntöjä /ohjeita, ei kestetä mitään vastoinkäymisiä, muiden ihmisten puhe, tuoksut ja alle 5 m päässä oleminenkin ahdistaa. On kauheaa kun joutuisi kommunikoimaan iäkkäämpien ihmisten kanssa oikeilla sanoilla, fyysinen kuntokin on lähinnä surkeaa, aivot ei toimi kun ei saada kehon tarvitsemia ravinteita vaan kroppa myrkytetään kaikenmaailman kemikaaleillä ja 95% ravinnosta on pelkkää hiilihydraattien vailla mitään vitamiineja, kivennäis-ja hivenaineita, saati rasvaa jota aivot tarvitsee toimiakseen.

Vierailija
45/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos halvaannut onnettomuudessa 25 vuotiaana et ole työkyvytön koska on niin nuori?

Halvaantuminen ei estä töiden tekemistä.

Vierailija
46/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse on tk-eläkkeellä (ehdin olla vuosia työelämässä) ja kyllä mielelläni olisin terve ja tekisin töitä. Enkä edes rahan vuoksi. 

Jos pitäisi valita terveys vai eurojackpotin päävoitto niin valitsisin terveyden.

Raha on aina keskiössä,raha ratkaisee ja moni myy vaikka oman äitinsä saadakseen rahaa myös kaikki uskonnot ja jumalat kumartaa rahalle 😊

Vierailija
47/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ne kuuskymppiset joka taholla jo raihnaiset ei pääse eläkkeelle vaikka koko kroppa huutaa jo armoa.

Juuri eräs umpihullu psyykesairas sai kenkää kun on ollut kohta 2v saikulla. Tosin itse esitti hullua, ei pääse eläkkeelle mut onneks siitä työkaverit ja tuönantaja pääsi eroon. 

Vierailija
48/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ne kuuskymppiset joka taholla jo raihnaiset ei pääse eläkkeelle vaikka koko kroppa huutaa jo armoa.

Juuri eräs umpihullu psyykesairas sai kenkää kun on ollut kohta 2v saikulla. Tosin itse esitti hullua, ei pääse eläkkeelle mut onneks siitä työkaverit ja tuönantaja pääsi eroon. 

? UmpiHullu psyykesairas..

Ja vain esitti hullua?

Ja sinä tiedät syyt ja kaikki tilanteet hänellä?

Varmaan ihana juoruilutyöpaikka...

Vierailija
49/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea, toki voi olla olemassa jonkin verran oikeasti täysin työkyvyttömiä vammaisia ja muita.

Mutta millään huuhaa syillä ei enää pitäisi saada työkyvyttömyysrahoja.

Vierailija
50/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha on aina keskiössä,raha ratkaisee ja moni myy vaikka oman äitinsä saadakseen rahaa myös kaikki uskonnot ja jumalat kumartaa rahalle 😊

No sen verran tarvitsee rahaa,että voi kustantaa elämisensä.

Muuten en palvo rahaa. Kaipaan niin että "sieluun sattuu" terveyttä, liikuntaa etc.. Jopa siivous (jota inhoan)on yksi haave.. kroppa ei vain jaksa.

Terveys on paljon arvokkaampi kuin mikään määrä rahaa.

Vierailija
51/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaako nuo että nuoremmille voi käsi tai jalka kasvaa takaisin joten ei voi antaa työkyvyttömyyttä? 

Jalallako teet tietokonetyötä? Eikö voi kouluttautua eri alalle?

Kaikkihan meistä voi kouluttautua vaikka tutkijoiksi tai jotain?

Jooei. Ylipäänsä se, että takerrut tuossakin esitettyyn esimerkkiin ymmärtämättä ajatusta sen takana kertoo että olet just hyvä esimerkki ihmisestä josta tulisi surkea asiantuntijatyön tekijä. 

Pitääkö sun mielestä sitten laittaa heti työkyvyttömyyseläkkeelle, jos joku syntyy niin että kädessä tai jalassa on vamma? "Ei susta mitään tule".

Sinä ainakin näytät olevan jankuttaessasi täysin kyvytön mihinkään aivoja vaativaan työhön. Usko nyt suosiolla, kaikkia ei voi laittaa tietotekniseen työhön. 

Vierailija
52/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se varmaan rajattaisiin koskemaan masennuksia ja olen vakuutusyhtiön kanssa täsmälleen samaa mieltä

Mieletästäsi masennus voi aiheuttaa työkyvyttömyyden yli 40-vuotiaalle mutta alle 40-vuotiaalle ei voi?

Vierailija
53/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jääkin vain ehdotukseksi. Voihan sitä kuka tahansa joutua vaikka kolariin ja halvaantua tms. sen verran että on sitten työkyvytön.

Vierailija
54/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se varmaan rajattaisiin koskemaan masennuksia ja olen vakuutusyhtiön kanssa täsmälleen samaa mieltä

No voisiko työikäisiltä rajata kaikki lyhyet sairauslomat pois? Ei sen rajan tarvi koskea pelkästään masentuneita ja pitkäaikaissairaita. Rajat on tehty vedettäväksi.

Vierailija
55/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valuutusyhtiöitä pitää auttaa? Miksi ne ei auta. Ei työkyvyttömyyseläkkeelle helposti pääse.  Vakuutusyhtiöt voi aktivoitua kuntouksissa. Pääsevät siten eläkeläisistä eroon. 

Vierailija
56/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan myös näitä sellaisia pysyviä työkyvyttömyyseläkkeitä nuorille missä on jokin pieni spesifinen vamma joka estää tekemästä sitä omaa leipätyötä. Ja sillä saa pysyvän eläkkeen jo nuorena. Osa näistä sitten kyllästyy jossakin vaiheessa olemaan eläkkeellä ja opiskelee uuden ammatin missä se vamma ei haittaa työntekemistä. Ihmettelen vain miksi ylipäätään pääsi lopulliselle eläkkeelle nuorena jos on moneen muuhun työhön kyvykäs edelleen.

Koska vammoja ja sairauksia ei hoideta ja kuntouteta asiallisesti.

Itse olen kohta vuoden ollut työkyvyttömänä olkavamman takia, julkisella kestää ja kestää. 

Käsittääkseni mt-ongelmia hoidetaan vieläkin huonommin. Ei ymmärretä sitä, että oikea-aikainen hoito tulee halvemmaksi kuin ihmisten hoitamatta jättäminen ja eläkkeelle/kortistoon "siivoaminen"

Vierailija
57/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin linkin nyt. Ja olen näköjään vastaillut johonkin ihan muuhun kuin linkin tekstiin. Oletin aloituksen olevan linkistä, mutta se onkin jotain muuta. Sorry. 

Vierailija
58/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin linkin nyt. Ja olen näköjään vastaillut johonkin ihan muuhun kuin linkin tekstiin. Oletin aloituksen olevan linkistä, mutta se onkin jotain muuta. Sorry. 

Vihdoinkin joku, joka oikeasti teki niinkuin pyysin. 

Meitä on täällä moneen junaan ja ap on ymmärryksen suhteen häänyt jo lähtöaseman laiturille.

Vierailija
59/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän nuorten masentumisen hyvin. Lahjakkaat nuoret junnaa jossain kaupan osa-aikatöissä, eivätkä pääse käyttämään lahjojaan työssään. Korona-aikana suljettiin kotiin kaikki ne muut nuoret, jotka ei olleet siellä kaupassa osa-aikatöissä. Nuorten tulevaisuuteen povataan vain kurjuutta, sotaa ja väkivaltaa. Kaikki hinnat ovat karanneet tavallisen ihmisen ulottumattomiin. Unelmoida ei voi, koska brutaali realismi iskee joka päivä päin naamaa. Ei ole edes rahaa bilettää, missä voisi tavata kavereita ja mahdollisen puolison. Saa olla aikas idealisti ja romantikko, ja elää deluusioissa, että tästä ajasta selviää täyspäisenä, puhumattakaan että lisääntyy.

Halit kaikille nuorille! Muuttakaa tää maailma, teillä on meidän tuki!

Vierailija
60/65 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut nuoresta saakka eläkkeellä. Paranoidinen skitsofrenia. Erikoista jos yhtäkkiä todettaisiinkin täysin työkykyiseksi. Olen toki yrittänyt töitäkin tehdä, mutta käytännössä siitä ei tule mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi