Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oli riita siskon kanssa ja nyt hänen lapset kuulemma pelkäävät minua 😞

Vierailija
27.09.2025 |

Sisarukseni ovat vuosia jättäneet minua tekemistensä ulkopuolelle. Se on ihan ok, ei minun tarvitse olla kaikkialla mukana. Nyt toissa keväänä kysyin lukuisia kertoja kesälomasuunnitelmista, eikä kukaan heistä vastannut mitään. Kesällä sitten tuli tunne, että nyt on jotenkin outoa hiljaisuutta ollut yhteisessä chätissä. Päädyin soittamaan sisarelleni. Osoittautui, että nämä olivat kaikki perheineen toisen sisaruksen kanssa reissussa. Raivostuin pettymyksestä ja huusin hänelle totuuksia. He olivat ilmeisesti autossa ja kaikki muutkin sen kuulivat. Välimme eivät ole olleet sen jälkeen entisellään.

Osa heistä on ollut melko happaman oloisia, kun nähdään. Viimeksi kysyin sitten että mikä vaivaa, että mistä kyse. Sisareni sanoi, että lapsensa pelkäävät minua. Kyse siis 11-19 vuotiaista. En ole ikinä käyttäytynyt huonosti lapsia kohtaan. Ollut lahja/raha automaatti, jota ei edes kiitetä. Nämä lapset ovat kuulleet äitinsä ja minun erimielisyydet puhelimen kautta, ja ne tilanteet ovat johtuneet sisarestani itsestään. Hän ei näe itsessään mitään vikaa, koska olenhan ollut reissussa erään toisen sisaruksen kanssa ilman häntä. Masentuneena olin ja reissu oli sen mukainen. Ketään ei jätetty varta vasten ulkopuolelle. En järjestänyt reissua.

Sisareni on tyyppi joka kommentoi tyyliin muiden naisten käyttämiä topattuja rintaliivejä halveksivaan sävyyn. (Ketä kiinnostaa millä joku rintansa verhoaa...)Hän myös voivottelee kuinka kuukautiset sen kun vaan tulee vaikka ikää on ja vieressä on nuorempi lapsettomuudesta vuosia kärsinyt henkilö, jolla kuukautiset ovat jo loppuneet.

Tässä on jotakin kummallista, että lapset voivat pelätä minua jonkun sisareni ja minun välisen riidan vuoksi, jossa sisareni aiheutti tilanteen.

Mitä tässä voisi tehdä?

Mietin josko kirjoitan lapsille lyhyen kirjeen, jossa selvitän ettei sisareni ja minun erimielisyydet liity heihin, vaan asia on minun ja hänen kesken oleva harmillinen juttu. Ettei lasten kannata minua pelätä tai ottaa puolia. Tuoda myös ilmi sitä, että asioilla on aina kaksi puolta. Kirjettä ajattelin, tai sanon lyhyesti kaikille heille, kun tavataan.

Lapset yleensä pitävät minusta ja kokevat luottamusta. En ole koskaan tahtonut tai sanonut mitään pahaa yhdellekään lapselle. Sisareni sanat tuntuivat todella pahalta.

Itse jäin lapsettomaksi. Kärsin vuosia masennuksesta. Nyt kun olen tervehtynyt, tuntuu, että sisarukseni eivät sitä halua. Tuntuu, että sisartani ärsyttää myös joku siinä, että tullaan hyvin juttuun tämän lasten kanssa, kun tavataan.

Miten tässä tulisi mielestäni toimia?

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mitään kirjettä lähtisi kirjoittamaan, tuntuisi varmasti lapsista entistä hämmentävämmältä.

Minulle ja sisaruksilleni suvun hullu vanhapiikaeukko lähetteli aivan ihmeellisiä myllykirjeita, joissa kertoi mikä maailmassa oikeasti on pielessä, ja miksi hän ei ole syyllinen mihinkään tekemäänsä ja kaikkea muuta aivan hullua.

Täytyy myöntää, että niisä kirjeissä oli samaa sävyä kuin Ap:n poukkoilevassa postauksessa.

Juu, en suosittele lähettelemään nuoremman polven sukulaisille selittelykirjeitä. Lupaan, että ne saavat kirjoittajan vain näyttämään entistäkin hullummalta.

Ehkä siihen on syynsä, etteivät sisarukset halua olla kanssasi tekemisissä.

Varmasti on syynsä.

On minulla ystäviä joiden kanssa en koskaan riitele. Ja he ovat sanoneet minusta monta hyvää asiaa. Siitäkin tiedän etten ole niin ikävä ihminen kuin sisarukseni saavat minut välillä tuntemaan.

Aloittaja

Vierailija
42/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että lapset pelkäävät sinua. Kuulostaa ennemminkin siltä, että sisaresi käyttää tuota lasten pelkäämistä sinua kohtaan jonain halventavana aseena, jotta saisi sinulle kurjan ja nöyryytetyn olon. 

Joo, kyllä tuon ikäisten lasten pitäisi jo ymmärtää, ettei purkauksesi heihin kohdistunut.

Ja hyvä vanhempi selittelisi asian lapsille jotenkin neutraalisti eikä lasten sukulaista mollaten, jos riitaa tuleekin ja lapset sattuneet kuulemaan. 

Mielestäni myös huonoa kasvatusta tuollainen, että riidan tullen laitetaan välit sukulaiseen poikki ja aletaan muka pelkäämään, eikä edes yritetä pyytää ja antaa anteeksi. Perheriidat nyt ei ole mitään kovin erikoista eikä maailmanloppu. 

Lapset kuuli tädin raivoavan ja varmaan aiemminkin käyttäytyvän oudosti. Kyllä jokaisessa perheessä tästä tädistä puhuttaisiin perheessä muutenkin. "Vähän outo ha atvaamaton". Ei 11-19-vuotiaat enää jaksa tälläistä pelottavaa tätiä. Täti on ulkopuolinen, outo. Täysin normaalia ottaa etäisyyttä.

Ok, minä en ikinä puhuisi lapselleni sisaruksistani pahaa. En ajattele hyvää niistä, jotka noin käyttäytyy. Huonoa kasvatusta ja huonon ilmapiirin luomista sukuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että lapset pelkäävät sinua. Kuulostaa ennemminkin siltä, että sisaresi käyttää tuota lasten pelkäämistä sinua kohtaan jonain halventavana aseena, jotta saisi sinulle kurjan ja nöyryytetyn olon. 

Joo, kyllä tuon ikäisten lasten pitäisi jo ymmärtää, ettei purkauksesi heihin kohdistunut.

Ja hyvä vanhempi selittelisi asian lapsille jotenkin neutraalisti eikä lasten sukulaista mollaten, jos riitaa tuleekin ja lapset sattuneet kuulemaan. 

Mielestäni myös huonoa kasvatusta tuollainen, että riidan tullen laitetaan välit sukulaiseen poikki ja aletaan muka pelkäämään, eikä edes yritetä pyytää ja antaa anteeksi. Perheriidat nyt ei ole mitään kovin erikoista eikä maailmanloppu. 

Ap ei pyytele anteeksi sairasta raivoaan siitä, että ei päässyt mukaan sisaruksen perheen lomalle.

En minä ainakaan suostuisi ottamaan meidän lomalle mukaan miehen vainoharhaista siskoa, jos hänellä sellainen olisi. 50v sitten ap olisi ollut suljetussa laitoksessa.

Vierailija
44/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minunkin äidilleni olisi 'raivottu ja huudettu totuuksia' noin tyhjästä asiasta niin välttäisin todella tapaamasta tuollaista raivoajaa.

Vierailija
45/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mitään kirjettä lähtisi kirjoittamaan, tuntuisi varmasti lapsista entistä hämmentävämmältä.

Minulle ja sisaruksilleni suvun hullu vanhapiikaeukko lähetteli aivan ihmeellisiä myllykirjeita, joissa kertoi mikä maailmassa oikeasti on pielessä, ja miksi hän ei ole syyllinen mihinkään tekemäänsä ja kaikkea muuta aivan hullua.

Täytyy myöntää, että niisä kirjeissä oli samaa sävyä kuin Ap:n poukkoilevassa postauksessa.

Juu, en suosittele lähettelemään nuoremman polven sukulaisille selittelykirjeitä. Lupaan, että ne saavat kirjoittajan vain näyttämään entistäkin hullummalta.

Ehkä siihen on syynsä, etteivät sisarukset halua olla kanssasi tekemisissä.

Varmasti on syynsä.

On minulla ystäviä joiden kanssa en koskaan riitele. Ja he ovat s

Olet ehkä se perheen freesi, hyviksempi tyyppi kuin kotkamainen sisaruksesi. 

Jättäisin epämääräisen sisaruksen omaan arvoonsa, en puhuisi lapsille asiasta mitään ja keskittyisin mukavaan yhdessäoloon mummolassa. Antaisin oman käytökseni puhua puolestaan. Lapset huomaavat ajan kanssa kyllä, että tätihän onkin ihan mukava eikä mikään hullu - toisin kuin äitimme meille syötti.

Vierailija
46/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen saa olla tai saa olla olematta muiden kanssa tekemisissä. Sukulaisuussuhde ei muuta asiaa. Ikävää toki on, mutta anna olla. Kyllä he ottavat sinuun itse sitten yhteyttä, jos/kun haluavat.

Tuo on lapsen vieraannuttamista omasta lähisuvusta. Pahimmillaan täys eristäminen, jottei lapsi saisi tietoonsa kyseenalaisia asioita vanhemmasta, tai näkisi parempaa elämää.

Ainakin isovanhemmista vieraannuttaminen on usassa rikos. Tädit, sedät en ole varma.

Hyvin tyypillistä, Voit jutella puhelimessa lasten kanssa tästä, etenkin isompien. Hehän on jo aikuisia ja itsemääräämis iässä.

Vierailija
47/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei pyytele anteeksi sairasta raivoaan siitä, että ei päässyt mukaan sisaruksen perheen lomalle.

En minä ainakaan suostuisi ottamaan meidän lomalle mukaan miehen vainoharhaista siskoa, jos hänellä sellainen olisi. 50v sitten ap olisi ollut suljetussa laitoksessa.

Luonnehäiriöisellä pirulla alkaa mennä tunteisiin? Aloituksessa ei ole mitään sellaiseen viittaavaakaan, että olisi ikinä mihinkään laitokseen joutunut xD Eli lopetapa draamailu, korppikotka. 

Vierailija
48/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minunkin äidilleni olisi 'raivottu ja huudettu totuuksia' noin tyhjästä asiasta niin välttäisin todella tapaamasta tuollaista raivoajaa.

Vasta jos omat sisaruksesi tekisi sinulle noin, tajuaisit. Sisarussuhde on ihan yhtä voimakas kuin äiti-lapsi suhde, jopa pidempi, ja läheisempikin.

Vierailija
49/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni myös huonoa kasvatusta tuollainen, että riidan tullen laitetaan välit sukulaiseen poikki ja aletaan muka pelkäämään, eikä edes yritetä pyytää ja antaa anteeksi. Perheriidat nyt ei ole mitään kovin

Oma oerhe on tärkein. Täti on ulkopuolella. Se ei muuksi muutu. Ja lapsille kyllä on selvä että täti on outo.

Vierailija
50/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa, että raivostui ja huusi totuuksia. Niinpä niin. Eipä ihme, jos lapset vähän 'pelkäävät'. 

Ja autossa, jossa puhelin kaiutin päällä - siellä jokainen kuulee ap:n raivoamisen. Ei ihme, että lapset pelkäävät tappo'uhkausten jälkeen.

Vierailija
51/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni myös huonoa kasvatusta tuollainen, että riidan tullen laitetaan välit sukulaiseen poikki ja aletaan muka pelkäämään, eikä edes yritetä pyytää ja antaa anteeksi. Perheriidat nyt ei ole mitään kovin

Ok, minä en ikinä puhuisi lapselleni sisaruksistani pahaa. En ajattele hyvää niistä, jotka noin käyttäytyy. Huonoa kasvatusta ja huonon ilmapiirin luomista sukuun. 

Tuollaisia epämääräisiä paskanjauhajia en ottaisi edes kaveripiiriin. Haluan lähelleni hyviä ihmisiä ja hyvää ilmapiiriä, no tämä vauvapalstalla käyminen kieltämättä vähän poikkeaa siitä.. 

sama 

Vierailija
52/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, kirje voi olla hämmentävä. Joten jätän sen sikseen. Muutama sana sopivan tilanteen tullen esim mummolassa, jos silloinkaan.

Mikä "muutama sana"?

Ehkä kiva köytös ja jutustelu auttaa heitä huomaamaan ettei ole mitään ikävää meidän välillä.

Jätät vaan ne "muutamat sanat" pois.

Mielestäni huonoa käytöstä, joka tehdään ns. rauhallisissa merkeissä, ei tulisi normalisoida myöskään. Eikä se raivoaminenkaan ole ok, mutta ikävät teot saattavat herättää tunteita. Tässä tuo tapahtui puhelimen välityksellä. Sisartani varmasti harmitti se, että muut kuulivat kuinka ikävästi oli toiminut.

Eiköhän sisartasi harmittanut se helvetin huutokonsertti, jonka taas kerran pidit normaalin kätinäsi päälle.

Tarve oli varmaan myös tilanteen jälkeen valkopestä omaa osuuttaan. Jos totta, että lapset pelkää nyt, ei se mielestäni ole sisareltani oikein.

Äläpä valkopese omaa huonoa käytöstäsi.

Eikä minun maltin menetys.

Ei.

Vierailija
53/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etpä kertonut, että mitä ne "totuudet" oli, mitä huusit. Luultavasti jotain tosi ilkeää.

Ja olit aiemmin ollut toisen siskon kanssa reissussa ilman kolmatta, joten tämä vain tasoitti tilannetta.

Totuus liittyi tähän ulkopuolelle jättämiseen. Että olisivat voineet jo keväällä kertoa suunnitelmistaan olla keskenään. Nyt homma meni kiusaajamaisesti ja konflikti syntyi siinä hetkessä, kun asia selvisi. Irtisanouduin koko porukasta siinä raivon hetkessä, koska tuntui pahalta ja piti ottaa etäisyyttä näihin kiusaajiin.

Se reissu sisarukseni kanssa oli vuosia sitten. Kaikki siitä tiesivät, eikä kukaan muu tullut, eikä pyytänyt päästä mukaan. Ketään ei tarkoituksella jätetty ulkopuolelle.

Ap

Vierailija
54/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tosiaan ole mikään hyviksempi tyyppi. Jää pysyvästi lasten elämästä ulkopuolelle. Ei täti kuulu perheeseen.

Vierailija
55/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa, että raivostui ja huusi totuuksia. Niinpä niin. Eipä ihme, jos lapset vähän 'pelkäävät'. 

Ja autossa, jossa puhelin kaiutin päällä - siellä jokainen kuulee ap:n raivoamisen. Ei ihme, että lapset pelkäävät tappo'uhkausten jälkeen.

Kuka idioootti pitää kaiutinta päällä ja jatkaa ylipäätään puhelua, jos puhelussa on päällä sisaruksen kanssa riitely ja lapset autossa?

Joku luonnehäiriöinen seko, joka haluaa jostain syystä mustamaalata omaa sisarustaan omille lapsilleen. Hyhhyh. Huono kasvattaja, lapset luultavasti kolmikymppisenä tajuaa mikä valheellinen tyyppi äiti välillä oli.. 

Vierailija
56/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen ihmisen ei kuulu raivota tai huutaa toiselle, oli sitten kaiutin päällä tai ei, sisko tai ei.

Vierailija
57/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen saa olla tai saa olla olematta muiden kanssa tekemisissä. Sukulaisuussuhde ei muuta asiaa. Ikävää toki on, mutta anna olla. Kyllä he ottavat sinuun itse sitten yhteyttä, jos/kun haluavat.

Tuo on lapsen vieraannuttamista omasta lähisuvusta. Pahimmillaan täys eristäminen, jottei lapsi saisi tietoonsa kyseenalaisia asioita vanhemmasta, tai näkisi parempaa elämää.

Ainakin isovanhemmista vieraannuttaminen on usassa rikos. Tädit, sedät en ole varma.

Hyvin tyypillistä, Voit jutella puhelimessa lasten kanssa tästä, etenkin isompien. Hehän on jo aikuisia ja itsemääräämis iässä.

Ei ole mitään velvollisuutta olla tädin kanssa tekemisissä. Täti on perheessä täysin ulkopuolinen. Missään nimessä ei pidä lähestyä väkisin näitä lapsia. Pelkäävät vaan enemmän.

Vierailija
58/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tosiaan ole mikään hyviksempi tyyppi. Jää pysyvästi lasten elämästä ulkopuolelle. Ei täti kuulu perheeseen.

T: korppikotka 

Vierailija
59/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta jos omat sisaruksesi tekisi sinulle noin, tajuaisit. Sisarussuhde on ihan yhtä voimakas kuin äiti-lapsi suhde, jopa pidempi, ja läheisempikin.

Ei ikinä ole. 

Vierailija
60/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi