Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oli riita siskon kanssa ja nyt hänen lapset kuulemma pelkäävät minua 😞

Vierailija
27.09.2025 |

Sisarukseni ovat vuosia jättäneet minua tekemistensä ulkopuolelle. Se on ihan ok, ei minun tarvitse olla kaikkialla mukana. Nyt toissa keväänä kysyin lukuisia kertoja kesälomasuunnitelmista, eikä kukaan heistä vastannut mitään. Kesällä sitten tuli tunne, että nyt on jotenkin outoa hiljaisuutta ollut yhteisessä chätissä. Päädyin soittamaan sisarelleni. Osoittautui, että nämä olivat kaikki perheineen toisen sisaruksen kanssa reissussa. Raivostuin pettymyksestä ja huusin hänelle totuuksia. He olivat ilmeisesti autossa ja kaikki muutkin sen kuulivat. Välimme eivät ole olleet sen jälkeen entisellään.

Osa heistä on ollut melko happaman oloisia, kun nähdään. Viimeksi kysyin sitten että mikä vaivaa, että mistä kyse. Sisareni sanoi, että lapsensa pelkäävät minua. Kyse siis 11-19 vuotiaista. En ole ikinä käyttäytynyt huonosti lapsia kohtaan. Ollut lahja/raha automaatti, jota ei edes kiitetä. Nämä lapset ovat kuulleet äitinsä ja minun erimielisyydet puhelimen kautta, ja ne tilanteet ovat johtuneet sisarestani itsestään. Hän ei näe itsessään mitään vikaa, koska olenhan ollut reissussa erään toisen sisaruksen kanssa ilman häntä. Masentuneena olin ja reissu oli sen mukainen. Ketään ei jätetty varta vasten ulkopuolelle. En järjestänyt reissua.

Sisareni on tyyppi joka kommentoi tyyliin muiden naisten käyttämiä topattuja rintaliivejä halveksivaan sävyyn. (Ketä kiinnostaa millä joku rintansa verhoaa...)Hän myös voivottelee kuinka kuukautiset sen kun vaan tulee vaikka ikää on ja vieressä on nuorempi lapsettomuudesta vuosia kärsinyt henkilö, jolla kuukautiset ovat jo loppuneet.

Tässä on jotakin kummallista, että lapset voivat pelätä minua jonkun sisareni ja minun välisen riidan vuoksi, jossa sisareni aiheutti tilanteen.

Mitä tässä voisi tehdä?

Mietin josko kirjoitan lapsille lyhyen kirjeen, jossa selvitän ettei sisareni ja minun erimielisyydet liity heihin, vaan asia on minun ja hänen kesken oleva harmillinen juttu. Ettei lasten kannata minua pelätä tai ottaa puolia. Tuoda myös ilmi sitä, että asioilla on aina kaksi puolta. Kirjettä ajattelin, tai sanon lyhyesti kaikille heille, kun tavataan.

Lapset yleensä pitävät minusta ja kokevat luottamusta. En ole koskaan tahtonut tai sanonut mitään pahaa yhdellekään lapselle. Sisareni sanat tuntuivat todella pahalta.

Itse jäin lapsettomaksi. Kärsin vuosia masennuksesta. Nyt kun olen tervehtynyt, tuntuu, että sisarukseni eivät sitä halua. Tuntuu, että sisartani ärsyttää myös joku siinä, että tullaan hyvin juttuun tämän lasten kanssa, kun tavataan.

Miten tässä tulisi mielestäni toimia?

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen saa olla tai saa olla olematta muiden kanssa tekemisissä. Sukulaisuussuhde ei muuta asiaa. Ikävää toki on, mutta anna olla. Kyllä he ottavat sinuun itse sitten yhteyttä, jos/kun haluavat.

Aikuiset voivat. Eikö kuitenkin olisi reilumpaa sanoa, että ovat suunnitelleet keskenään reissua ja haluavat tehdä sen keskenään. Huonoa käytöstä tuollainen välttely. Suoraan sanomalla välttyy tuollaisiita pettymyksen tuottamilta riidoilta.

Ei välty, jos se jota ei haluta mukaan on jankkaajahullu. Jankkaajahullu ei tajua eikä ennen kaikkea hyväksy mitään todellista selitystä, vaan selittää ja selittää vaan. Meillä oli suvussa sellainen, ja kyseisellä hullulla oli vielä aivan oma todellisuutensa, jonka mukaan se (ap:n tavoin) haukkui, huusi ja rähjäsi milloin kenellekin. Ei hänen kanssaan mistään oikeasta voinut puhua, joten oli parasta vaan haihtua.

Vierailija
22/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mitään kirjettä lähtisi kirjoittamaan, tuntuisi varmasti lapsista entistä hämmentävämmältä.

Minulle ja sisaruksilleni suvun hullu vanhapiikaeukko lähetteli aivan ihmeellisiä myllykirjeita, joissa kertoi mikä maailmassa oikeasti on pielessä, ja miksi hän ei ole syyllinen mihinkään tekemäänsä ja kaikkea muuta aivan hullua.

Täytyy myöntää, että niisä kirjeissä oli samaa sävyä kuin Ap:n poukkoilevassa postauksessa.

Juu, en suosittele lähettelemään nuoremman polven sukulaisille selittelykirjeitä. Lupaan, että ne saavat kirjoittajan vain näyttämään entistäkin hullummalta.

Ehkä siihen on syynsä, etteivät sisarukset halua olla kanssasi tekemisissä.

Samaa mieltä siitä, etten ainakaan vielä lähettäisi kirjettä.

Mutta mitenkään sekopäistä kuvaa AP:sta ei saa. Sisarensa kuulostaa oudolta, kun on puhunut lapsilleen omasta siskostaan pahaa. Tulee ikävä mielikuva koko ihmisestä. Osa perheellisistä ihmisistä on todellakin sekoja ja luonnehäiriöisiä, ja perheen vanhapiika se hyvis. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kuullevat kaiken vanhemmiltaan ja heidän asenne sinua kohtaan johtuu ihan siitä, mitä siskosi heille syöttää. Varmaan puhuu sinusta paskaa lasten kuullen yms. Unohda koko akka.

Vierailija
24/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että lapset pelkäävät sinua. Kuulostaa ennemminkin siltä, että sisaresi käyttää tuota lasten pelkäämistä sinua kohtaan jonain halventavana aseena, jotta saisi sinulle kurjan ja nöyryytetyn olon. 

Joo, kyllä tuon ikäisten lasten pitäisi jo ymmärtää, ettei purkauksesi heihin kohdistunut.

Ja hyvä vanhempi selittelisi asian lapsille jotenkin neutraalisti eikä lasten sukulaista mollaten, jos riitaa tuleekin ja lapset sattuneet kuulemaan. 

Mielestäni myös huonoa kasvatusta tuollainen, että riidan tullen laitetaan välit sukulaiseen poikki ja aletaan muka pelkäämään, eikä edes yritetä pyytää ja antaa anteeksi. Perheriidat nyt ei ole mitään kovin erikoista eikä maailmanloppu. 

Vierailija
25/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on varmasti syytä, miksi sinut koetaan pelottavana ja jötetään ulkopuolelle. Vaikutat kirjoituksesi perusteella vähän raskaalta tyypiltä jonka ympärillä tulee itsellekin raskas olo.

Minusta AP:sta ei tule yhtään pelottavaa vaikutelmaa. 

Minusta ap:n teksti on hyvinkin samansäyistä kuin edemenneen isäni edesmenneen sisaren hullut myllykirjeet, joissa hän keksi itse oman todellisuutensa ja haukkui kaikki muut mennen tullen. Hänen kanssaan ei kukaan lopulta halunnut olla tekemisissä. Kun isäni 10 vuotta sitten kuoli, pidin visusti huolen ettei tämä päivänsäde saanut tietää, missä ja milloin siunaustilaisuus pidetään, koska emme kaivanneet Emma-showta vielä sinnekin.

Vierailija
26/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Hyvä idea, voisin lasten mummolassa sanoa lyhyesti asiasta ja jatkaa siitä sitten iloista jutustelua ja tekemistä ettei ne pari lausetta jää viimeisenä heidän mieleen.

Mistä "asiasta"?

Jos haluat katkaista välisi sisaruksiisi lopullisesti, niin juu, käy vaan lasten kimppuun. Se saattaa hyvinkin toimia kerrasta.

Vierailija
27/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lukemisen kun aloit huutamaan totuuksia. Fiksut ihmiset ei tee niin, eikä yleisestikkään kailota omaa totuuttaan.

Tsemppiä sulle ja egolles

Vierailija
28/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että lapset pelkäävät sinua. Kuulostaa ennemminkin siltä, että sisaresi käyttää tuota lasten pelkäämistä sinua kohtaan jonain halventavana aseena, jotta saisi sinulle kurjan ja nöyryytetyn olon. 

Joo, kyllä tuon ikäisten lasten pitäisi jo ymmärtää, ettei purkauksesi heihin kohdistunut.

Ja hyvä vanhempi selittelisi asian lapsille jotenkin neutraalisti eikä lasten sukulaista mollaten, jos riitaa tuleekin ja lapset sattuneet kuulemaan. 

Mielestäni myös huonoa kasvatusta tuollainen, että riidan tullen laitetaan välit sukulaiseen poikki ja aletaan muka pelkäämään, eikä edes yritetä pyytää ja antaa anteeksi. Perheriidat nyt ei ole mitään kovin erikoista eikä maailmanloppu. 

Lapset kuuli tädin raivoavan ja varmaan aiemminkin käyttäytyvän oudosti. Kyllä jokaisessa perheessä tästä tädistä puhuttaisiin perheessä muutenkin. "Vähän outo ha atvaamaton". Ei 11-19-vuotiaat enää jaksa tälläistä pelottavaa tätiä. Täti on ulkopuolinen, outo. Täysin normaalia ottaa etäisyyttä.

Vierailija
29/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa 'sisarukseni ovat vuosia sitten...'  Eli muutkin sisarukset ovat jättäneet hänet ulkopuolelle. Mistähän syystä? Ehkä ap'n kannattaisi miettiä. tätä. 

Vierailija
30/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en mitään kirjettä lähtisi kirjoittamaan, tuntuisi varmasti lapsista entistä hämmentävämmältä. Toki on ikävää, että sinua ei pyydetty reissuun mukaan, mutta puhelimessa raivoaminen kuulostaa ylilyönniltä. Pettymystään voi ilmaista myös rauhallisesti. Sinänsä varmaan luonnollista, että aletaan hieman varomaan raivoajaa ja rajuja reaktioita. Keskustele sisaresi kanssa, jos koet tarpeelliseksi.

Totta, kirje voi olla hämmentävä. Joten jätän sen sikseen. Muutama sana sopivan tilanteen tullen esim mummolassa, jos silloinkaan. Ehkä kiva köytös ja jutustelu auttaa heitä huomaamaan ettei ole mitään ikävää meidän välillä.

Mielestäni huonoa käytöstä, joka tehdään ns. rauhallisissa merkeissä, ei tulisi normalisoida myöskään. Eikä se raivoaminenkaan ole ok, mutta ikävät teot saattavat herättää tunteita. Tässä tuo tapahtui puhelimen välityksellä. Sisartani varmasti harmitti se, että muut kuulivat kuinka ikävästi oli toiminut. Tarve oli varmaan myös tilanteen jälkeen valkopestä omaa osuuttaan. Jos totta, että lapset pelkää nyt, ei se mielestäni ole sisareltani oikein. Eikä minun maltin menetys.

Vierailija
31/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mitään kirjettä lähtisi kirjoittamaan, tuntuisi varmasti lapsista entistä hämmentävämmältä.

Minulle ja sisaruksilleni suvun hullu vanhapiikaeukko lähetteli aivan ihmeellisiä myllykirjeita, joissa kertoi mikä maailmassa oikeasti on pielessä, ja miksi hän ei ole syyllinen mihinkään tekemäänsä ja kaikkea muuta aivan hullua.

Täytyy myöntää, että niisä kirjeissä oli samaa sävyä kuin Ap:n poukkoilevassa postauksessa.

Juu, en suosittele lähettelemään nuoremman polven sukulaisille selittelykirjeitä. Lupaan, että ne saavat kirjoittajan vain näyttämään entistäkin hullummalta.

Ehkä siihen on syynsä, etteivät sisarukset halua olla kanssasi tekemisissä.

Samaa mieltä siitä, etten ainakaan vielä lähettäisi kirjettä.

Mutta mitenkään sekopäistä kuvaa

Missään vaiheessa ei kannata lähettää mitään kirjeitä. Ap vaikuttaa olevan todella outo ja jää sisarustensa perheistä ulkopuoliseksi, on jo jäänyt eikä sitä enää mikään muuta.

Vierailija
32/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä kertonut, että mitä ne "totuudet" oli, mitä huusit. Luultavasti jotain tosi ilkeää.

Ja olit aiemmin ollut toisen siskon kanssa reissussa ilman kolmatta, joten tämä vain tasoitti tilannetta.

Vierailija
33/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kävelevä pankkiautomaatti jolta otetaan lahjat ja rahat, mutta muuten et ole osa elämää.

Olet virallisesti lahja-ansassa.

Välit poikki tuollaisiin scämmereihin.

AP ilmeisesti aidosti välittää sukulaislapsista, ja koska lapset ovat jo noin isoja, niin heihin voi varmaan luoda suhdetta ilman kontaktia ilkeään sisarukseen.

Mitään kirjettä en nyt lähtisi kirjoittamaan, vaan rentoja tapaamisia ja yhdessäoloa vaikkapa lasten isovanhempien luona. Ja nimenomaan rentoja, ei kannata epävarmailla ja yrittää liikaa. 

Tämä kuulostaa hyvältä lähestymistavakta. Kiitos.

Alottaja

Vierailija
34/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko narsistinen reaktio häneltä. Vetää ilmeisesti showta, että suojelee lapsiaan sinulta. Naisille ihan tyypillistä käydä miesten kimppuun tällä tavalla. Näköjään onnistuu myös siskoa kohtaan, kostaa riidan hetkellä kaikki kaunat, vetämällä lapset väliin. Tuo on tosi alhaista. Sillä on helppo satuttaa.

Ei niillä lapsilla ole mitään hätää. Mutta muista, että toiselle aikuiselle ei huudeta ja viimeiseksi lasten kuullen. Mitä asiaa sulla on edes huutaa kenellekään? Koita ottaa tavaksi ettet huuda koskaan, ellei sinulle huudeta. Jos se auttaisi pitämään kielen ja hermot kurissa, vaikka on masentunut. Ymmärrettävää silloin, mutta siitä tulee turhaa mielipahaa, mikä on melko helppo välttää ja ehkäistä.

Vierailija
35/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi lasten läsnäollessa raivoat ja annat tulla totuuksia jostain noin lievästä asiasta, eikö olisi voinut nostaa asian esiin rauhallisesti ja aikuisten kesken? En mä ihmettele, että he pelkää, jos käyttäydyt arvaamattomasti tai uhkaavasti. 

Vierailija
36/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinua ei pitäisi pelätä? Ei ole normaalia vaatia sisaruksia elämään sinun haluamallasi tavalla, järjestämään kesälomareissuja kanssasi jne.

Vastaavassa tilanteessa kertoisin lapsilleni totuuden sinusta, varoittaisin mielenterveysongelmistasi ja kertoisin, että on mahdollista, että yrität vahingoittaa heitä vakavasti. Kertoisin lapsuudesta, jolloin yritit kaikin tavoin tuhota sisarustesi elämän ja kertoisin siitäkin, että ihmissuhteesi eivät kestä, koska mielenterveysongelmiesi läpi et kykene näkemään kuin itsesi.

Lapsille pitää olla rehellinen. Kyllä 19v jo kestää kuulla, että olet vakavasti sairas.

Vierailija
37/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa, että raivostui ja huusi totuuksia. Niinpä niin. Eipä ihme, jos lapset vähän 'pelkäävät'. 

Vierailija
38/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kävelevä pankkiautomaatti jolta otetaan lahjat ja rahat, mutta muuten et ole osa elämää.

Olet virallisesti lahja-ansassa.

Välit poikki tuollaisiin scämmereihin.

Ap taitaa ola enemmän sisarusten seuran perään kuin sisarukset. Neuvosi tarkoittaa että ap jää yksin.

Vierailija
39/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku lomareissu on viimeksi mennyt masentuneen seuraa katsoen, niin en ihmettelen miksi eivät kutsu seuraavalle reissulle mukaan. Ehkä hekin haluavat viettää LASTEN takia kivan loman.

-masentuneen lapsi

Vierailija
40/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on varmasti syytä, miksi sinut koetaan pelottavana ja jötetään ulkopuolelle. Vaikutat kirjoituksesi perusteella vähän raskaalta tyypiltä jonka ympärillä tulee itsellekin raskas olo.

Minusta AP:sta ei tule yhtään pelottavaa vaikutelmaa. 

Minusta ap:n teksti on hyvinkin samansäyistä kuin edemenneen isäni edesmenneen sisaren hullut myllykirjeet, joissa hän keksi itse oman todellisuutensa ja haukkui kaikki muut mennen tullen. Hänen kanssaan ei kukaan lopulta halunnut olla tekemisissä. Kun isäni 10 vuotta sitten kuoli, pidin visusti huolen ettei tämä päivänsäde saanut tietää, missä ja milloin siunaustilaisuus pidetään, koska emme kaivanneet Emma-showta vielä sinnekin.

Aa okei, projisoit jotain omaa kokemustasi aloittajaan. 

Minulla ei ole ollut suvussa sekopäätä, niin katselen asiaa neutraalimmin enkä näe AP:n tekstissä mitään erikoista tai sekopäähän viittaavaa. Toki se on vain AP:n versio eli emme voi ns. totuutta tietää, mutta tuo lasten pelkääminen kuulostaa erittäin epäilyttävältä.. AP:n sisaren kannalta siis. Tulee mieleen henkisen väkivallan väline, sitähän tuollainen lasten vetäminen mukaan on. Yrittää saada AP:n näyttämään pahalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi