Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettajat tarkistaa, että koulutehtävät ei ole tekoälyllä tehty?

Vierailija
26.09.2025 |

Käytännössä miten? Olen ammattikoulussa ja yhteisien aineiden kursseilla ohjeissa lukee, että tekoälyä ei saa käyttää, muuten kurssi hylätään. Miten ne tarkistetaan? Olen itse luova ja hyvä kirjoittamaan, ei kai siitä voida päätellä että on käyttänyt tekoälyä? Tekoäly kirjoittaa nykyään niin samanlaista tekstiä kuin ihminen.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän tekoälyn tarkistusohjelmaa.

t. Ope

Ja ne eivät osaa tarkistaa. False positiivisiä tulee.

Vierailija
42/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kiinnosta paskaakaan.

-opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin opettajana voin kertoa, että tekoäly ei kirjoita kuin ihminen. Tekoälyteksti on aina onttoa pyörittelyä vailla sisältöä. Se on hyvin helposti erotettavissa jonkun yläkoululaisen tai amislaisen itse tuottamasta tekstistä.

Katsoin haastattelun, jossa ruotsalaisella opettajalla oli tehtävänä arvata, kumpi kahdesta tekstistä oli toimittajan ja kumpi tekoälyn tekstiä. Hänen arvauksensa meni väärin ja perusteli, että toimittajan teksti kuulostaa tekoälymäisemmältä kuin itse tekoälyn.

Toimittajat joutuvat kai nykyisin jo laatimaan tekstinsä tekoälyllä, kun vaaditaan yhä enemmän yhä nopeammin.

Joo, mutta tuossa testissä toimittaja oli omin käsin kirjoittanut tekstin. Totta kyllä sekin, että mitä enemmän tekoälyn tekstejä luemme, niin sitä enemmän tekstimme alkavat niitä muistuttamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi