Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keitä ihmisiä pitää teititellä? Tunnetteko ketään jota ette kehtaa sinutella?

Vierailija
26.09.2025 |

Teitittelisin itse ehkä jotain vanhusta. En muita. En edes Suomen presidenttiä.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penny Lame kirjoitti:

Entisenä asiakaspalvelijana vaisto sanoo teititellä vanhempaa väkeä silloin kun ovat porvarin näköisesti pukeutuneita. Ne on oikeastaan ainoita jotka on siitä mielissään, muut kiusaantuu. Tämä tosin koskee vain suomalaisia, muilla kielillä ja kulttuurialueilla otan käyttöön "maan tavan".

Kohteliaisuussäännöissä ei ole alunperin kyse siitä että teet nyt jonkun tietyn asian siitä huolimatta että muut kiusaantuu, vaan siitä että toimit muut huomioiden. Tietty ne voi venyttää ja saada koomisiin mittasuhteisiin, vrt. japanilainen kohteliaisuus, mutta en puutu siihen miten muut haluaa aikansa kuluttaa.

Olen myös asiakaspalvelussa ja valtaosa vanhoistakaan asiakkaista ei piittaa turhasta nöyristelystä. Useat tykkäävät höpötellä ja vitsailla eivätkä odota teitittelyä tai erityiskohtelua. Joitain oikein heiveröisiä ja esim muistisairaan oloisia teit

Ei teitittely ole nöyristelyä.

Vierailija
22/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on hyvin kasvatettu eli teitittelen kaikkia iästä ja asemasta riippumatta , jos ei nyt ihan lapsia sentään mutta kuitenkin. En nyt jossain rennossa tilanteessa mutta vaikka töissä tai ihan vaan jos vaikka kysyisin jotain tuntemattomalta  neuvoa missä jokin paikka on jne niin aloitan "anteeksi saanko kysyä teiltä.." jne tuohon tyyliin

Tämä on ihan pöljää ja tarpeetonta. Jopa kiusallista.

On se mielenkiintoista, että se mikä on lähes kaikkialla muualla Euroopassa normaalia hyvää kytöstä, on Suomessa joidenkin mielestä pöljää. Kertoo kyllä paljon.

Kyse on ihan myös kielen eroista. Teitittelyä ei arkielämässä juurikaan käytetä joten se särähtää useilla korvaan eikä tule luonnostaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on hyvin kasvatettu eli teitittelen kaikkia iästä ja asemasta riippumatta , jos ei nyt ihan lapsia sentään mutta kuitenkin. En nyt jossain rennossa tilanteessa mutta vaikka töissä tai ihan vaan jos vaikka kysyisin jotain tuntemattomalta  neuvoa missä jokin paikka on jne niin aloitan "anteeksi saanko kysyä teiltä.." jne tuohon tyyliin

On se mielenkiintoista, että se mikä on lähes kaikkialla muualla Euroopassa normaalia hyvää kytöstä, on Suomessa joidenkin mielestä pöljää. Kertoo kyllä paljon.

Maassa maan tavalla. Suomen kieli ei edes taivu teitittelyyn luontevasti, toisin kuin englanti tai vaikkapa italia. 

Vierailija
24/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penny Lame kirjoitti:

Entisenä asiakaspalvelijana vaisto sanoo teititellä vanhempaa väkeä silloin kun ovat porvarin näköisesti pukeutuneita. Ne on oikeastaan ainoita jotka on siitä mielissään, muut kiusaantuu. Tämä tosin koskee vain suomalaisia, muilla kielillä ja kulttuurialueilla otan käyttöön "maan tavan".

Kohteliaisuussäännöissä ei ole alunperin kyse siitä että teet nyt jonkun tietyn asian siitä huolimatta että muut kiusaantuu, vaan siitä että toimit muut huomioiden. Tietty ne voi venyttää ja saada koomisiin mittasuhteisiin, vrt. japanilainen kohteliaisuus, mutta en puutu siihen miten muut haluaa aikansa kuluttaa.

Olen myös asiakaspalvelussa ja valtaosa vanhoistakaan asiakkaista ei piittaa turhasta nöyristelystä. Useat tykkäävät höpötellä ja vitsailla eivätkä odota teitittelyä tai erityiskohtelua. Joitain oik

Kuitenkin useat asiakkaat ovat eri mieltä ja ihmettelevät teitittelyä.

Vierailija
25/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penny Lame kirjoitti:

Olen myös asiakaspalvelussa ja valtaosa vanhoistakaan asiakkaista ei piittaa turhasta nöyristelystä. Useat tykkäävät höpötellä ja vitsailla eivätkä odota teitittelyä tai erityiskohtelua. Joitain oik

Ei teitittely ole nöyristelyä.

Onhan se. Asetan tässä itseni teidän alapuolellenne.

Vierailija
26/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. Suomen kieli ei edes taivu teitittelyyn luontevasti, toisin kuin englanti tai vaikkapa italia. 

Olet ilmeisesti sen verran nuori, ettet ole ehtinyt elää Suomessa, jossa teitittely oli yleistä, joten sinusta tuntuu tuollaiselta. Kyllä se vain silloin aikanaan taipui ihan hyvin, ja oli yleisessä käytössä. Sama kieli. 

Vierailija
27/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penny Lame kirjoitti:

Olen myös asiakaspalvelussa ja valtaosa vanhoistakaan asiakkaista ei piittaa turhasta nöyristelystä. Useat tykkäävät höpötellä ja vitsailla eivätkä

Onhan se. Asetan tässä itseni teidän alapuolellenne.

Eli kun noin itsenj ikäinen silmälääkärini teititelee minua, hän muka asettaa itsensä alapuolelleani?! Ei, ei todellakaan, hän on vain kohtelias. Onkin harvinaisen miellyttävä ihminen, kaikin puolin mukava.

Vierailija
28/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen vain henkilöitä, jotka ovat saavuttaneet jotain merkittävää eli kansanedustajia, presidenttejä, diplomaatteja, professoreja, arvokisamitalin voittaneita urheilijoita, menestyneitä yritysjohtajia ja muita vastaavia. Perusvanhusta en teitittele, koska pelkkä ikä ei ole saavutus.

Vierailija
29/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein mainitsen ( kampaaja, jalkahoitaja, terveyskeskus jne) en osaa enää teititellä eikä minua tarvitse teititellä.  olen siis tosivanha rollamummu.

Vierailija
30/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pitääkö ketään ihmistä teititellä, mutta koen kuitenkin hyvänä perinteenä että esimerkiks tasavallan presidenttiä teititellään. Ei myöskään häiritse, jos vaikka itseä nuorempi asiakaspalvelija minua teitittelee. Eli teitittely liittyy enemmän asemaan, kuin ihmiseen

Vierailija
31/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks tää vitsi. En tunne italian kieltä mutta englannisahan teitittely on mahdotonta koska you (singular) ja you (plural) on sama sana

Vierailija
32/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla vielä teititeltiin.   Johtoporras teititteli, neiti koivu, tekisittekö tämän nyt heti.  Vuoden olin toimistossa töissä kun konttoripäällikkö teki sinunkaupat.  Sano Liisaksi vaan. Sitä ennen puhuttelin, rouva mänty, minulla olisi hammaslääkäri, voinko huomenna myöhästyä sen verran. 

Nyt en teitittele ketään kuin vanhoja vieraita  ihmisiä varalta jos  joku  on jumittunut.  Harva on.

Vierailija
33/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen vanhusmaisesti pukeutuvia vanhuksia koska oletan että he odottavat sitä. En teitittele ketään aseman perusteella. Ymmärrän että monissa työtehtävissä ja rooleissa teititellään paljon ja se ei ole yksilön itsensä päätettävissä. 

Vierailija
34/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla vielä teititeltiin.   Johtoporras teititteli, neiti koivu, tekisittekö tämän nyt heti.  Vuoden olin toimistossa töissä kun konttoripäällikkö teki sinunkaupat.  Sano Liisaksi vaan. Sitä ennen puhuttelin, rouva mänty, minulla olisi hammaslääkäri, voinko huomenna myöhästyä sen verran. 

Nyt en teitittele ketään kuin vanhoja vieraita  ihmisiä varalta jos  joku  on jumittunut.  Harva on.

Ennen oli erilaista joo. Vanhojen elokuvien katsominen on hauskaa mm. tän käytetyn kielen vuoks, vaikka se tietty elokuvissa on vielä vähän erilaista mitä se on normaalisti puhuttaessa ollut

Vierailija
35/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pari tilannetta, joissa varmasti teitittelen. Vieraat selkeästi vanhukset, heitä teitittelen aina. Ja toinen on, jos tilanne on ikävä ja joku vieras esim. käyttäytyy tökerösti, niin silloin puhtaasti ottaakseni henkistä etäisyyttä idioottiin teitittelen. 

Juuri näin. Teitittelyssä ei ole kyse kehtaamisesta, vaan (kunnioittavan) välimatkan luomisesta ihmisten välille. Siinä viestitään, että en aio tunkea sinun liiveihisi, äläkä sinäkään tunge minun.

Näiden tilanteiden lisäksi teitittelen esimerkiksi ranskalaisia, tai muita joiden tapakulttuuriin teitittely kuuluu luontevasti.

Vierailija
36/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on alkanut teitittelee itseäni 5-20 v vanhemmat. 

En tiedä saako se heidät tuntemaan itsensä nuoremmiksi vai miksi vanhemmat teitittelee selvästi nuorempia. Jotenkin omituista, mutta kai se enempi kohteliaisuutena voi ottaa.

Vierailija
37/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut myyjät teitittelivöt jo kun olin parikymppinen. En ole vanhemman näköinen kun ikäni, eli ei siitä voinut johtua. 

En loukkaantunut siitä, enkä ihmetellyt. Ajattelin olevan  lähinnä kaupan ohjeistus. Esim. Stockmannilla.  

Vierailija
38/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes mieti tätä asiaa yleensä. Ihan normaalia puhetta harjoitan.

Vierailija
39/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkintöneuvosta sinuttelin, mutta lääkintöneuvoksetarta teitittelin. 

Vierailija
40/101 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse miettiä. Kyllä sen tietää sellainen, joka yleensäkin vielä osaa teititellä. Tietyn ikäisiä ja arvoisia uusia tuttavuuksia tavatessa ja muodollisemmissa tilanteissa teitittely on automaattista, sitten on  tapaukset siltä väliltä, jolloin kysyn, voiko sinutella ja loppuja sitten sinutellaan luontevasti. Jos tapaan vanhemman professorin vaikka luennolla, teitittelen, jos sama ihminen on tanssitunnilla, sinuttelen. Eli tilanteen mukaan. 

Rapautunuttahan tämä meidän käytöskulttuuri on, suurin osa ei varmaan edes osaa teititellä ja pitää sitä jonain kummallisena hienosteluna. 

Se onkin kummallista, vanhanaikaista ja teennäistä nöyristelyä. Nyt on vuosi 2025 eikä 1925.

Kertoo paljon ihmisestä, joka ajattelee käytöstapojen olevan nöyristelyä.

Nämä samat tekevät hirveän numeron siitä, että esimerkiksi akateemisissa tilaisuuksissa edellytetään tiettyä pukeutumista. Haluavat väen väkisin pukeutua karonkassa villapaitaan ja farkkuihin. Menevät oopperaan taskumatti mukanaan, koska tapakulttuuri ahdistaa ja pelottaa.

Ja luulevat, että tämä "kapina" kiinnostaa jotakuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme