Tehdäänkö peruskoulun läksyt nykyään vanhempien kanssa?
Tämän palstan perusteella ihmiset tuntuvat auttavan lapsiaan läksyissä jatkuvasti. Kun itse kävin peruskoulua, vanhemmat eivät koskaan auttaneet läksyissä eivätkä tarkistaneet onko tehtävät tehty. Itse piti tehdä läksyt, eikä minkään aikuisten avustuksella. Olen kuitenkin maisteri ja ihan hyvin pärjännyt elämässä. Tehdäänkö läksyt nykyään tosiaan aikuisten avustuksella eikä itsenäisesti? Ymmärrän läksyissä auttamisen jos lapsi on kehitysvammainen.
Kommentit (50)
Minäkin ymmärrän, jos on erityislapsi tai kehitysvammainen. Samoin kokeisiin kuulustelu on minusta ihan fiksua myös normilapsilta peruskoulussa.
En tehnyt itse juuri koskaan läksyjä peruskoulussa eikä vanhemmat valvoneet teenkö. Silti sain kasia ja ysiä kokeista. En nyt ihan kympin oppilas ollut kuitenkaan.
Mieluummin vanhempien kanssa kuin yksin. Ei vanhemman ole pakko tehdä läksyjä lapsen puolesta tai kertoa suoraan vastauksia, korkeintaan antaa vihjeitä miten esim. matikassa ratkotaan laskutehtävä. Kyllä ainakin itse olisin lapsena kaivannut vanhemman apua jos en ymmärtänyt jotain asiaa. Isän antama apu rajoittui huutamiseen jos tehtävä oli mennyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat jättävät läksyt tekemättä, jos huoltajat eivät vahdi niiden tekemistä.
Niin, koskee tulevia vankilakundeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne kai tehtiin. Tai siis hyvissä perheissä vanhemmat auttoi lapsia läksyjen teossa, opetti näille opiskelutekniikoita joilla saada helposti hyviä arvosanoja jne.
Sitten oli niitä tyhmiä perheitä jotka ajatteli että koulussa pitäis oikeasti oppia jotain muutakin kuin vain saamaan hyviä arvosanoja. Nää sitten rämpi kovalla vaivalla koulut läpi arvosanat korkeintaan kasia hipoen ja päätyi johonkin pätkä/paskaduuniin kun hyvien perheiden lapset meni heittämällä uraputkeen ja johtotehtäviin
Omat vanhemmat oli näin tyhmiä. Isommat siskot pärjäsivät koulussa ilman apuja. Minä olisin tarvinnut tukea, että opiskelusta olisi tullut jo alaluokilla rutiini. Eipä tullut apuja eikä tukea. Aikuisena diagnosoitiin adhd. Onnekseni olen luultavasti keskivertoa älykkäämpi, sillä rämmin kaikesta huolimatta hyvään ammattiin ja olen saanut ihan kivan elämän, mutta helpommallakin olisi voinut päästä, jos vanhempia olisi yhtään kiinnostanut. Oman lapsen kanssa olen toiminut toisin. Vahdin ja vaadin koulunkäyntiä. Autan ja tuen. Itse hän sen työn oppimisensa eteen tekee, mutta minä olen taustalla varmistamassa, että se tapahtuu.
Olen minäkin ihmetellyt sitä, miten itsestäänselvänä pidetään lasten auttamista läksyissä. Minä en koskaan keksinyt pyytää vanhemmiltani apua, vaan tein läksyni kansakoulussa, oppikoulussa ja peruskoulussa omin avuin.
Olen tehnyt pitkän päivätyön aikuiskouluttajana ja havainnut, että jotkut aikuisetkin saavat kotona apua kotitehtävissään. Erikoisin tapaus on ollut nelikymppinen yksityisoppilaani, joka ei voinut tehdä tehtäviään viikkokausiin sen vuoksi, ettei hänen vaimonsa suostunut auttamaan niissä. Ilman apua mies ei edes yrittänyt itse.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että kotitehtävissä autetaan. Pitäisi vain osata auttaa niin, että tieto menee opiskelijan päähän asti, ei vain siihen vastauskenttään.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te sitten työttömiä jotka ehditte auttamaan läksyissä? Tuntuu, ettei normaali työssäkäyvä ehtisi jokaista lasten koulutehtävää katsomaan. Miten lapsi oppii kantamaan oma-aloitteisesti vastuuta omasta koulunkäynnistä jos vanhemmat hyysää?
Työpäivä loppuu kello 14. Tottakai autetaan alakoululaista läksyissä ja selitetään ja kerrataan tarvittaessa. Voihan siinä joskus mennä kokonainen tunti. Minusta on parempi että lapsi oppii asiat ja mukavaa yhdessäoloahan läksyjen tekeminen on. Sitten jää vielä ainakin kuusi tuntia puuhailla kaikenlaista. Yläkoululaiset harvoin apua tarviikaan. T. Iskä
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt itse juuri koskaan läksyjä peruskoulussa eikä vanhemmat valvoneet teenkö. Silti sain kasia ja ysiä kokeista. En nyt ihan kympin oppilas ollut kuitenkaan.
Sulla on nyt menny valheet vähän sekasin. Niiden joidenka vanhemmat auttoi läksyjen teossa ja kokeisiin lukemisessa, kuuluu sanoa aina tuota että "joo en lukenu yhtään mut silti tulee vaan pelkkää kymppii kai mä vaan oon jotenkin tosi lahjakas kun saan kaiken tarjottimella ilman että tarvii tehdä mitään". Paitsi siis tosiasiassa se tarjotin on ne hyvät kotiolot
Auttoivat läksyissä jos tarve, kuten autetaan läksyissä jos tarvii.
Mun vanhemmst tehdasduunareita ja itse kokki ja it-alalta. Otetaan se hetki. Hyvin on aikaa ruokaa laittaessa tai sapuskan jälkeen.
Just eilen yläastelainen toi aineensa "oikoluettavaksi". Luin ja pari lausetta vaati muokkausta. Hän korjas ne tai ei. En mäkään kaikkea aina huomaa, että jää kouluopettajallekin duunia.
Kyllä mä esim tenttailen kertotauluja ja muita ulkoaopettavia juttuja ja koeviikolla kyselen, jos muksu haluaa.
Eipä noihin paljoa aikaa mene. Kertotaulutkin voi kysellä treenimatkalla.
Lapsille löytyy aina aikaa, vaikka työssä käydään ja kaikilla treenit.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Läksyt tein melkein tunnin bussimatkalla. Ala- asteella oli tarkempaa. Tottakai läksyissä autetaan ainakin ekoilla luokilla. Pikku juttu.
No ei todellakaan vanhempien tule tehdä lapsen koulutehtäviä. Aikanaan kun lapseni meni kouluun mäkätettiin, että vaikeaa tulee olemaan kun osaa jo lukea.
Onneksi sattui upea vastavalmistunut opettaja ja lapseni sai hyvä eväät koulutielleen.
Nyt taitaa olla niin, että lapset eivät osaa alkeellisimpiakaan asioita kouluun mennessä, saati sitten että oppisivat lukemaan. Opettajat ovat kovilla, kun luokalla voi olla kymmeniä eri kansallisuuksia, eikä yhteistä kieltä. Hirveää touhua!
Monet valitsevatkin asunnon juuri koulujen ym. perusteella
Koulun opetuksen (?) taso olematon. Lapsilla läksyjä joks aineesta kolme aukeamaa, itseopiskelua jo pienenä. Koulussa ei ehditä opettaa aihetta eikä antaa neuvoja, esimerkkejä tehtävistä.
Suomen peruskoulun taso on kirjaimellisesti luokatonta. Luokalle vois jättää suuren osan kertaamaan.
Opettajat pitävät lomiaan.
Kesällä ei kouluissa voi kerrata kuten 70-luvulla. Korotettiin arvosana tai jätettiin luokalle oppimaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt menny valheet vähän sekasin. Niiden joidenka vanhemmat auttoi läksyjen teossa ja kokeisiin lukemisessa, kuuluu sanoa aina tuota että "joo en lukenu yhtään mut silti tulee vaan pelkkää kymppii kai mä vaan oon jotenkin tosi lahjakas kun saan kaiken tarjottimella ilman että tarvii tehdä mitään". Paitsi siis tosiasiassa se tarjotin on ne hyvät kotiolot
Tällä on mukava kaksoisvaikutus. Samalla saadaan itsensä näyttämään hyvältä, mutta pidetään kilpailijat poissa kun ne alkaa ajattelemaan että jos ne käyttää aikaa läksyjen tekoon ja lukemiseen tarkottaa että ovat tyhmiä ja geneettisesti kykenemättömiä menestymään
Vierailija kirjoitti:
Miten opettajat saavat selville lapsen oppimisen tason, jos vanhemmat tekee ne läksyt?
Ei läksyjen tekeminen kerro oppimisen tasosta, se kertoo siitä, osaako lapsi noudattaa ohjeita ja tehdä tehtävät joko itsenäisesti tai ohjatusti. Vanhemmuuteen kuuluu ikäviä vastuita ja yksi niistä on seurata lapsen koulunkäyntiä ja tarvittaessa siinä auttaa sen mukaan, mihin apua tarvitaan. Usein riittää se, että muistutetaan läksyistä, joskus kuulustellaan, tarkistetaan jne.
Parhaiten koulussa ja myöhemmin elämässä menestyvät ne lapset, joiden vanhemmilla on voimavaroja tukea lapsensa koulukäyntiä. Siksi köyhät syrjäytyvät: vanhempien aika menee huoleen ja masennukseen, ei ole aikaa lapsille. Tämä kerrottiin tänään aamulla YLEssä. Jostain syystä rahan lappaminen köyhiin perheisiin ei silti nosta lasten läksyjentekointoa.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat jättävät läksyt tekemättä, jos huoltajat eivät vahdi niiden tekemistä.
No niin ne ennenkin meni, tunnin alussa äkkiä sutaistiin. Vanhemmat oli töissä, vuorotyössä niin eivät vahtineet. Pojan opettaja kyllä sanoi ettei ne ole läksyjä vaan kotitehtävä, läksyt oli rangaistus
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin tokaluokkalaisen kohdalla tilanteeseen, jossa läksyt jäivät kokonaan tekemättä. Kotona lapsi sanoi, ettei läksyjä ole. Koulussa opettaja sanoi, ettei hän pysty valvomaan, onko läksyt tehty vai ei. Kyseessä oli 20 oppilaan luokka ja opettaja oli kokenut.
Eli, vanhempien osallistumista tarvitaan. Muutoin homma ei toimi alkuunkaan.
Yhden lapseni opettaja sanoi ettei edes anna kotitehtävä, kun EI JAKSA valvoa että ne on tehty, tuli mieleen että jaksaako tuo edes opettaa
Mä olen aina hoitanut omat kouluni itse, mutta ala-asteella kysyin kyllä apua äidiltä,jos en osannut; esim. matikassa. Samoin lapseni ovat joutuneet itse hoitamaan nämä. Se on ollut jotenkin itsestään selvää, ajattelen että se on lapsen oma "työ", jonka vastuu kuuluu hänelle. Toki olen kysynyt, onko läksyt tehty ja auttanut pyydettäessä, muttei ne kauheasti ole pyytäneet. Asia voisi olla eri,jos olisi ollut paljon hankaluuksia,huonot numerot tai oppimisvaikeuksia, mutta meillä ei ole ollut. Nyt ovat jo aikuisia.
Mutta yhden ystäväni perheessä asiat on toisin; häntä autettiin paljonkin koulutehtävissä kotona. Samoin hän auttoi aikuisopiskelijamiestään opinnoissa, ja edelleen tekee läksyjä yläluokkalaisen kanssa. Samoin hän itse on opiskellut aikuisena ja tehnyt yo-opintojaan mm.veljensä kanssa.
Perheissä on erilaisia kulttuureja, mutta ainakin itsestäni tuntuu aika raskaalta tuollainen..
Omien lasten kohdalla ekalla opettaja halusi vanhempien allekirjoituksen, että kotitehtävä tehty. Eli sen verran piti varmistaa ja katsoa, että oli valmiit tehtävät. Varmaan joskus myös kysyin, mitä oli kotitehtävä ja lapset jonkinverran kertoivat. Samalla jäi myös lapsille muistiin asia, kun sitä selittivät. Kokeisiin olen nopsaan lukenut tekstit eka ja kysellyt sitten ennen koetta asiat.
Vierailija kirjoitti:
Koulun opetuksen (?) taso olematon. Lapsilla läksyjä joks aineesta kolme aukeamaa, itseopiskelua jo pienenä. Koulussa ei ehditä opettaa aihetta eikä antaa neuvoja, esimerkkejä tehtävistä.
Suomen peruskoulun taso on kirjaimellisesti luokatonta. Luokalle vois jättää suuren osan kertaamaan.
Kesällä ei kouluissa voi kerrata kuten 70-luvulla. Korotettiin arvosana tai jätettiin luokalle oppimaan uudestaan.
Sikalassako te asuitte? Vai 1800-luvulla?