Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet suomalaiset (varsinkin naiset) ovat masentuneita, ahdistuneita tai uupuneita?

Vierailija
24.09.2025 |

Hyvä on, uupumus on ymmärrettävää ruuhkavuosissa, mutta ei näillä uupuneilla monella ole lapsiakaan. Toki voi myös tuntua, että kaikki ovat noita asioita, koska he pääsevät netissä ääneen. 

Miksi ihmiset, jotka ovat elämänsä energisimmässä vaiheessa, ovat niin hirvittävän masentuneita ja ahdistuneita, eikä edes vuosien hoidot ja terapiat tunnu heitä auttavan? 

Jokaisella on yksilöllinen elämänpolkunsa ja ymmärrän, jos on epäoikeudenmukainen lapsuus, mistä on vaikeaa jopa mahdotonta ponnistaa. Ei kai sentään kaikilla masentuneilla ole. 

Onko masennus osa suomalaisuutta?

Yhteiskunnallinen ongelma on sitten siinä, kun nuoret aikuiset jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen takia tai ovat jatkuvasti sairauslomalla. 

Uskon, että moni voisi toipua masennuksesta ja ahdistuksesta, kun vain pureutuisivat intensiivisesti sen syihin ja muuttaisivat elämäänsä niiltä osin.

Kommentit (314)

Vierailija
141/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset olivat ennen feminismiä paljon vähemmän vihaisia, mt-ongelmaisia ja sanalla sanoen myrkyllisiä. Ja parisuhteet kestivät. 

Feminismiä on ollut vuosikymmeniä. Mitäs sä sata vuotta sitten eläneitten naisten vihaisuudesta mitään tiedät?

Vierailija
142/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset olivat ennen feminismiä paljon vähemmän vihaisia, mt-ongelmaisia ja sanalla sanoen myrkyllisiä. Ja parisuhteet kestivät. 

Onko sulla kenties vaikeuksia hyväksyä, että naiset eivät enää siedä mitä tahansa käytöstä hiljaa? Feminismi ei ole tehnyt naisista "myrkyllisiä". Se on vaan tehnyt näkyväksi sen, miten paljon myrkkyä he ovat joutuneet nielemään aikaisemmin.

Ehkä kyse ei ole siitä, että naiset olisivat nykyään ongelma, vaan siitä, että juuri sulla on vaikeuksia kohdata heitä tasa-arvoisina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska naisilla on synnynnäinen asennevamma. Mikään heillr koskaan kelpaa.

On aika yleistä, että ihmiset, jotka kokevat jatkuvasti torjuntaa, alkavat uskoa, että kaikissa muissa on vika. Se on helpompaa kuin kohdata oma asenne, käsitellä pettymyksiä tai tarkastella omaa käytöstä. Mutta se ei tee siitä totta.

Vierailija
144/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on täynnä sellaista viestintää naisilta minkä takia en halua parisuhteeseen naisten kanssa.

Hyvä. Olet vihdoin hyväksynyt, ettei susta ole parisuhteeseen. Sitä sulle on yritetty pakkeja antamalla jo kauan tuoda ilmi.

Vierailija
145/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen ferritiini!!!

Se voi oikeasti aiheuttaa masennusta ja väsymystä. Googleta vaikka.

Vierailija
146/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a.. sairastan psykoottista masennusta ja olen kuntoutustuella ollut monta vuotta jo. Ei luonaa sairaanhoitajan hommat enää. Itseään niskasta kiinni ottaminen ja lenkille lähtö ei muuten juuri ole vaivaan auttanut, sitä kun aina tuputetaan :D 

Tämän ymmärrän, että kaikenlainen psykoottinen oireilu on ahdistavaa, masentavaa ja juuri sulkee pois työelämästä. Surullista. Ei kuitenkaan kaikki ole psykoottisesti masentuneita. Ihmettelen, miksei hoidot tehoa ja ihmisillä ole enemmän sisäistä motivaatiota parantua ja muuttaa ajatteluaan.

Et ymmärrä, että masentunut ei jaksa ja ole motivoitunut? Tiedätkö sä edes, mitä masennus on?

Vierailija
147/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää keskustelua välillä myrkyn lomassa.

Vierailija
148/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkea tulevaisuudennäkymät, sekä itsellä että koko maalla. Masentava ilmapiiri. Hirveä ilmasto. Ylikalliit hinnat. Kurjistava empatiakyvytön hallitus. Isot opintovelat. Mitä näitä nyt on.

Ööö. Ja ennen ei ole ollut ? Eilenkö synnyit ?

Vierailija
149/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naisilla ole sen enempää masennusta tai muitakaan mt-ongelmia, naiset vaan hakee niihin enempi apua.

Miehet juo, narkkaa, hakkaa vaimonsa ja naapurinsa ja puukottavat/kuristavat ohikulkevan/pyöräilevän, koripalloa heittelevän tytön ja mitä näitä on.

Miehet on kyllä enemmän sekaisin, kuin naiset, mutta antaa ap:n  öyhöttää  ;D

Vierailija
150/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut ottamaan paljon rennommin elämässä. Se tarkoittaa että en enää tee niin paljon ja välillä on vähän tylsää. Pari päivää sitten tuli sellainen olo minkä tunnistin jostain 90-luvulta. Silloin oli yhtä levollinen, vähän tylsistynyt olo.

Saatoin vain lompsia silloin katuja pitkin kaverin kanssa niin ettei paljon edes puhuttu. Hengailtiin vain kun ei ollut oikein mitään tekemistä. Mutta ei ahdistanut mikään kun oli kiireetön olo. Oikeastaan hyvä olo. Ei elämässä ole tarkoitus juosta koko ajan tai stimuloida tylsyyttä pois kännykällä.

Vierailija
151/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kivut, lapsen ja lapsenlapsen huono tilanne. Maailma sodassa. Ei mitään odotuksia tilanteen muutumisesta.

Vierailija
152/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat ryhmänä varmaan aika kyllästyneitä (ellei jopa kyynistyneitä) ylläpitämään miesten moraalia. Naisille sysätään moraalin vartijan rooli. Näkeehän sen pettämiskeskusteluista, jossa aviomies on pettänyt sinkkunaisen kanssa - naista syytetään perheenrikkojaksi ja käsketään olla jakamatta itseään ukkomiehille, kun taas miehellä ei ole mitään vastuuta omasta munastaan.

Eikö meillä ollut täällä tasa-arvon mallimaassa 70-luvulle asti niin, ettei nainen saanut tulla ravintolaan yksin, koska tämä nainen voisi ajaa miehiä pettämään? Ja sitten kaikki nämä raiskauskeskustelut/ huono mies keskustelut, joissa vastuu miehen teoista sysätään naiselle sanoin "olisit valinnut paremmin/mitäs kuljit illalla kadulla" sen sijaan, että miestä syyllistettäisiin rikoksesta.

Tiivistettynä, ketuttaa ja masentaa olla pääasiassa sukupuoli, jonka odotetaan hoitavan molempien moraalin ja jotenkin maagisesti näkevän, että kuka on potentiaalinen aseta-tähän-huono-ominaisuus ja kuka taas ns. normaalin moraalin omaava.

Vierailija
153/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut ottamaan paljon rennommin elämässä. Se tarkoittaa että en enää tee niin paljon ja välillä on vähän tylsää. Pari päivää sitten tuli sellainen olo minkä tunnistin jostain 90-luvulta. Silloin oli yhtä levollinen, vähän tylsistynyt olo.

Saatoin vain lompsia silloin katuja pitkin kaverin kanssa niin ettei paljon edes puhuttu. Hengailtiin vain kun ei ollut oikein mitään tekemistä. Mutta ei ahdistanut mikään kun oli kiireetön olo. Oikeastaan hyvä olo. Ei elämässä ole tarkoitus juosta koko ajan tai stimuloida tylsyyttä pois kännykällä.

Joo, mutta naisena ruuhkavuosia eläessä tällainen ei ole mahdollista. Oma aika puuttuu. Itselläni oli 15 v kaikki omat harrastukset seis, koska ehdin ainoastaan hoitaa kokopäivätyön ja lapset, kaikki arki-illat vietin jäähallin parkkipaikalla. Lauantaina kävin kaupassa, siivosin, valmistelin viikon ruoat ja sunnuntaina taas parkkipaikalle. Jossain välissä piti hoitaa myös pihatyöt ja miehen työmatkojen aikana myös lumityöt. Öisin olin niin ylikierroksilla etten pystynyt nukkumaan muuta kuin lääkkeillä. 

Vierailija
154/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole edes kovin suomalainen ongelma. Feminismi huijasi naiset tekemään uraa. Kyllähän se masentaa, kun tajuaa jäävänsä lapsettomaksi ja useat jäävät vielä ilman parisuhdetta.

Vain mies kuvittelee että naiset olivat onnellisia nyrkin ja hellan välissä ilman oikeuksia omaan pankkitiliin tai oikeutta tehdä mitä itse haluaa, ei sitä mitä yhteiskunta heille määräsi. Mies kun ei osaa nähdä asiaa kuin omasta näkökulmastaan: minä olen onnellinen kun nainen on minulle orja, joten varmasti nainenkin on siitä onnellinen. 

Jos naiset olivat niin onnellisia orjina, miksi he taistelivat itselleen oikeudet? Ja miksi kotiäidit vetivät huumeita kestääkseen tilannettaan?

Totta! Olen niin kiitollinen, että olen saanut elää tänä maailmanaikana.

Tyypillistä kyllä, että milloin aiheena on naisten masennus, aina joku tulee manipuloimaan, että naisten tulisi elää juuri hänen arvomaailmansa mukaan, silloin ei olisi masennusta, LOL.

Vierailija
155/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole edes kovin suomalainen ongelma. Feminismi huijasi naiset tekemään uraa. Kyllähän se masentaa, kun tajuaa jäävänsä lapsettomaksi ja useat jäävät vielä ilman parisuhdetta.

Vain mies kuvittelee että naiset olivat onnellisia nyrkin ja hellan välissä ilman oikeuksia omaan pankkitiliin tai oikeutta tehdä mitä itse haluaa, ei sitä mitä yhteiskunta heille määräsi. Mies kun ei osaa nähdä asiaa kuin omasta näkökulmastaan: minä olen onnellinen kun nainen on minulle orja, joten varmasti nainenkin on siitä onnellinen. 

Jos naiset olivat niin onnellisia orjina, miksi he taistelivat itselleen oikeudet? Ja miksi kotiäidit vetivät huumeita kestääkseen tilannettaan?

Totta! Olen niin kiitollinen, että olen saanut elää tänä maailmanaikana. Tyypillistä kyllä, että milloin aiheena on naisten masennus, aina joku tulee manipuloimaan, että naisten tulisi elää juuri hänen arvomaailmansa mukaan, silloin ei olisi masennusta, LOL.

Jos aiheena on masennus ylipäätään, on jollain kommentoijilla aina itsellään ne oikeat keinot ja ratkaisut, miten ei masennuta, ja masentuneet toimii väärin tai ovat muuten vain liian heikkkoja ja herkkiä.

Vierailija
156/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi ja vihervasemmisto ideologiaa aiheuttaa mielenterveys oireita kun oitää jatkuvasti ahdistua joka oikku asiasta ja vaatia kaikkia muita toteuttamaan omaa ideologiaa ja varsinkin kun pitää jatkuvasti päivystää kaikilla keskustelupalstoilla kieltämässä väärät mielipiteet, sensuroimassa keskustelut ja canceloumassa ihmiset ja kaiken lisäksi pitäisi jaksaa panostaa tuki hakemuksiin kun eihän nyt töihin voi mennä kun se olisi kapitalismin tukemista  

Vierailija
157/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a.. sairastan psykoottista masennusta ja olen kuntoutustuella ollut monta vuotta jo. Ei luonaa sairaanhoitajan hommat enää. Itseään niskasta kiinni ottaminen ja lenkille lähtö ei muuten juuri ole vaivaan auttanut, sitä kun aina tuputetaan :D 

Tämän ymmärrän, että kaikenlainen psykoottinen oireilu on ahdistavaa, masentavaa ja juuri sulkee pois työelämästä. Surullista. Ei kuitenkaan kaikki ole psykoottisesti masentuneita. Ihmettelen, miksei hoidot tehoa ja ihmisillä ole enemmän sisäistä motivaatiota parantua ja muuttaa ajatteluaan.

Et ymmärrä, että masentunut ei jaksa ja ole motivoitunut? Tiedätkö sä edes, mitä masennus on?

Ymmärrän, olen itsekin ollut nuorena masentunut. Makasin monta vuotta sängyn pohjalla tuhlaten parhaita nuoruusvuosia. Psykoterapia ja oman elämänasenteen ja elämänkatsomuksen muuttaminen auttoivat minua.

Vierailija
158/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feminismi ja vihervasemmisto ideologiaa aiheuttaa mielenterveys oireita kun oitää jatkuvasti ahdistua joka oikku asiasta ja vaatia kaikkia muita toteuttamaan omaa ideologiaa ja varsinkin kun pitää jatkuvasti päivystää kaikilla keskustelupalstoilla kieltämässä väärät mielipiteet, sensuroimassa keskustelut ja canceloumassa ihmiset ja kaiken lisäksi pitäisi jaksaa panostaa tuki hakemuksiin kun eihän nyt töihin voi mennä kun se olisi kapitalismin tukemista  

Ihan kuin olisin juuri lukenut  raakaversion miesten huonon itsetunnon manifestista. Ihan liikuttavaa joo, miten vahvasti jotkut yhä roikkuu vanhentuneissa käsityksissä, koska nyky-yhteiskunta, jossa empatia, tasa-arvo ja kriittinen ajattelu ovat arvokkaita, ei enää tarjoakaan automaattista statusta pelkällä äänekkyydellä ja no.. keskinkertaisella huonommalla uholla.

Feminismi ei aiheuta mielenterveysongelmia. Mutta sen kohtaaminen saattaa aiheuttaa epämukavuutta niille, joiden maailmankuva ei kestä tarkastelua. Onneksi ahdistus voi joskus olla merkki siitä, että ajattelussa tapahtuu liikettä, vaikka sitten vähän viiveellä. Sulla voi olla toivoa!

Toivottavasti jaksat vielä joskus ottaa selvää asioista ennen kuin alat 'analysoida' niitä tunteella ja mutulla. Olet ehkä Googlesta kuullut? Tiedonhaku voi aluksi tuntua raskaalta, mutta pitkällä tähtäimellä se palkitsee enemmän kuin tuntemattomille raivoaminen internetissä. 

Vierailija
159/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, olen itsekin ollut nuorena masentunut. Makasin monta vuotta sängyn poh

Mitäs makasit etkä vaan ottanut itseäsi niskasta kiinni ja lähtenyt lenkille? Mäkin 'ihmettelen' vaan.

t: masentunut, jota vuosien terapiat, toimintaterapiat, psykofyysiset terapiat, luennot, keskustelut hoitajien ja psykologien kanssa,  ja lääkkeet ei parantanut

Vierailija
160/314 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, olen itsekin ollut

Siksi, että olin nuori ja ymmärtämätön. En ollut silloin vielä saanut apua masennukseen. Avun lisäksi olen tehnyt paljon ajatustyötä ja käytännössäkin muuttanut elämääni parempaan suuntaan. Olen harrastanut itsereflektiota, tavannut paljon erilaisia ihmisiä, ymmärtänyt oman onnekkuuteni (esim fyysisen voinnin suhteen), keskityn hyvän tekemiseen muille, enkä märehdi enää menneitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme