Nastarenkailla ajavia koskeva pysäköintikielto on lajissaan maan ensimmäinen.
80 euron sakko. Maalaiset pois Helsingistä.
"Suomessa alkaa marraskuussa ennennäkemätön neljä vuotta kestävä kokeilu, jonka myötä nastarenkailla varustettua autoa ei saa enää pysäköidä kaikkien katujen varteen edes asianmukainen pysäköintimaksu maksamalla."
https://www.is.fi/autot/art-2000011513137.html
Kommentit (186)
Stadissa voi kulkea julkisilla. Itse en ainakaan ole liikkunut siellä muuten kuin taksilla. Yksityisautoilun voisi kieltää keskustassa kokonaan, ei olisi mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Kiusantekoa. Aivan sairasta. Kusipäistä touhua.
Kitkarenkailla saa kuitenkin jatkossakin ajaa myös tuolla yhdellä nastakieltoisella pätkällä, joten hanki kitkarenkaat autoosi jos A-HISS-TAA. Minulla ovat olleet sellaiset (monessa vanhassa) autossani laskujeni mukaan nyt 19 talvea peräkanaa ja niillä pärjää sangen hyvin sekä "landella" että Stadissa, joskaan en itse asu juuri Helsingissä.
Tämä on oikein tervetullut linjaus kaikkiin muihinkin kaupunkeihin, ja mahdollisimman pian koko Suomeen, sen jokaiselle neliosenttimetrille: täydellinen nastarengaskielto.
Lakatkaa narisemasta kaikki nastafiilit. Vika on teidän autojenne ratin ja penkin välissä, jos ette saa autojanne pysymään tiellä ja kulkemaan ilman onnettomuuksia ilman telaketjuja. Katsokaas kun minä kerron teille sellaisen yhden jutun, joka auttaa suuresti kaikissa olosuhteissa: siinä oikeanpuoleisessa polkimessa on muitakin asentoja kuin kokonaan ylhäällä ja kokonaan lattiassa kiinni.
Opetelkaa ajamaan.
Ja minä en ole vihervasemmistolainen, vaan pikemminkin anti-komintern, Bensa-Maurin hengenheimolainen ja innokas yksityisautoilija (tosin minulla ei ole varaa ajella yhtä paljon kuin Maurilla koska olen köyhä), mutta en vain kertakaikkiaan tarvitse nastarenkaita toteuttaakseni tuota yksityisautoilumieltymystäni, enkä ymmärrä, miksi kukaan muukaan - vielä paljon enemmän ajokokemusta omaava - tarvitsisi nastarenkaita mihinkään: avuttomia ja lapsen tasolle jääneitä ovat sellaiset.
Jos tämä hanke on vihervasem-m-mistolaisista naisista lähtöisin kuten joku tuossa yllä väitti, niin kerrankin he ovat oikealla asialla ja ovat saaneet jotain asiaa liikahtamaan hyvään suuntaan: paljon enemmän tätä lajia kiitos!
Erkki Änkyrä
Tämä asettaa ihmiset todella epätasa-arvoiseen asemaan ja jopa tinkimään turvallisuudesta. Ei mielestäni pitäisi olla edes laillista tämä.
Oletetaan, että Lapissa ja mökillä autolla reissaavan, Tuusulassa asuvan vanha äiti asuu Lönkalla ja tarvitsee apua useamman kerran viikossa. Pitäisikö hänen jatkossa valita autoonsa kitkat siksi, että pääsee pysäköimään lähelle äitiään, vaikka nastat olisivat turvallisemman normaaliarjessa?
Tai vaihtoehtoisesti tulla julkisilla, jolloin matkaan menisi triplasti se mikä autolla (ja mistä jokainen ruuhkavuosia elävä ymmärtää, että ei tulisi arjessa edes onnistumaan
Aivan älytön uudistus, niin mahdottoman typerää, merkityksetöntä puuhastelua ettei sille löydy edes sanoja.
Mulla on takavetoinen auto ja olen kotihoidossa töissä, joka tarkottaa sitä että kelillä kuin kelillä mennään, eikä vanhusten pihoja hiekota kukaan. Olin ihan pulassa ensimmäisenä talvena tuon auton kanssa kitkoilla vaikka mulla on ollut joskus kitkat ennenkin, tosin kyseessä oli neliveto volvo. meillä ei myöskään ole vaihtoehtoa jäädä kotiin huonolla kelillä vaan vanhukset on hoidettava ihan joka päivä. Siksi nastat. Tämmöstä täällä länsirannikolla.
No ei Helsingissä tarvitsekaan olla hiekkapussia takaloosterissa että pääsee mäkeä ylös tai turvallisesti alas. Parempi joukkoliikennekin tuntuu olevan..ei tarvitse ottaa rokulipäivää siksi ettei kerinnyt aamun ainoaan bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaisiin yli 2000kg painaviin nelivetoisiin sähköautoihin kitkat sopivatkin hyvin mutta joku toyota yaris tyylinen pikkuauto on jopa vaarallinen kitkoilla koska massaa on niin vähän.Ja nämä oon omia subjektiivisia koettuja asioita.
Jaa, itselläni oli Yaris kitkoilla ja mitään ongelmia ei ollut. Kitkoilla ei vaan ajeta kuten nastarenkailla, aina pitää varautua siihen ettei pitoa löydy, toisin kuin nastarenkailla, joissa luotetaan pitoon. Vaatii täydellisen asennemuutoksen, mihin tämä änkyrä kansa ei vaan kykene.
Joo, varmaa on. Uskotaan . Yht'äkkiä ostit juuri muutaman minuutti sitten?
Vierailija kirjoitti:
Tämä asettaa ihmiset todella epätasa-arvoiseen asemaan ja jopa tinkimään turvallisuudesta. Ei mielestäni pitäisi olla edes laillista tämä.
Oletetaan, että Lapissa ja mökillä autolla reissaavan, Tuusulassa asuvan vanha äiti asuu Lönkalla ja tarvitsee apua useamman kerran viikossa. Pitäisikö hänen jatkossa valita autoonsa kitkat siksi, että pääsee pysäköimään lähelle äitiään, vaikka nastat olisivat turvallisemman normaaliarjessa?
Tai vaihtoehtoisesti tulla julkisilla, jolloin matkaan menisi triplasti se mikä autolla (ja mistä jokainen ruuhkavuosia elävä ymmärtää, että ei tulisi arjessa edes onnistumaan
Aivan älytön uudistus, niin mahdottoman typerää, merkityksetöntä puuhastelua ettei sille löydy edes sanoja.
Tämä ei jää tähän . Koko kaupunki tullaan rajoittamaan.
Kuolonkolareilta ei vältytä, se on varmaa kun valtatielläkin joudutaan ajamaan.
KUKA ON VASTUUSSA?
Vierailija kirjoitti:
Hyödyttää tuhansia ja haittaa noin viittä ihmistä ja siitä tietenkin hirveä uhriutuminen täällä.
Voi arvata ketkä ne meuhkaa tyhjästä.
Miten sinä hyödyt siitä?
Helppo ja näppärä ratkaisu: Otetaan pysäköinnin ajaksi renkaat irti ja nostetaan auto pukeille. Ihanan suomalaista ideavirtaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokielto ei ole uusi asia. ongelma oli sen valvonta, koska edelleenkin on sallittua ajaa nastoilla sisäpihoille tai parkkihalliin.
Mutta kadulle pysäköityjen autojen tarkastus on helppoa. Jos olet pysäköinyt nastoilla, olet jo varmuudella rikkonut itse ajokieltoa.
Sepä ei kuulu parkkipirkolle eikä siitä vastaa auton omistaja/haltija.
Mutta nyt kuuluu, koska se on uusi pysäköintiehto.
Ei ajokiellon valvonta kuulu edelleenkään parkkipirkolle, se on poliisin hommaa. Ei kaupunki voi keksiä yleisillä kaduilla omia liikennesääntöjään.
Helsingistä, tuosta Itämeren valkeasta helmestä on tullut aivan liian vihreä. Ja ruskea. Onneksi pääsin jo kauan sitten pois.
Vierailija kirjoitti:
Rasistit. Oon maalainen ja ajan kitkoilla ku en jaksa sitä rapinaa.
Myy se volkkari ja osta kunnon auto, niin ei rapinat kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokielto ei ole uusi asia. ongelma oli sen valvonta, koska edelleenkin on sallittua ajaa nastoilla sisäpihoille tai parkkihalliin.
Mutta kadulle pysäköityjen autojen tarkastus on helppoa. Jos olet pysäköinyt nastoilla, olet jo varmuudella rikkonut itse ajokieltoa.
Ei ajokiellon valvonta kuulu edelleenkään parkkipirkolle, se on poliisin hommaa. Ei kaupunki voi keksiä yleisillä kaduilla omia liikennesääntöjään.
No ei se olekaan ajokiellonvalvontaa, vaan pysäköinninvalvontaa. Pysäköinnin liikennemerkkeihin tulee lisäkilpi.
Juuri sen takia, että ajokiellon valvonta ei onnistunut,mutta pysäköinninvalvonta on helppoa, eikä siitä pääse selityksillä irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se olekaan ajokiellonvalvontaa, vaan pysäköinninvalvontaa. Pysäköinnin liikennemerkkeihin tulee lisäkilpi.
Juuri sen takia, että ajokiellon valvonta ei onnistunut,mutta pysäköinninvalvonta on helppoa, eikä siitä pääse selityksillä irti.
Tieliikennelaissa ei ole pykälää jolla voisit kieltää sinisten autojen, avoautojen tai tässä tapauksessa nastarenkaallisten autojen pysäköinnin yleisellä tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Hyödyttää tuhansia ja haittaa noin viittä ihmistä ja siitä tietenkin hirveä uhriutuminen täällä.
Voi arvata ketkä ne meuhkaa tyhjästä.
Olette te kyllä sekaisin. Lapsuuden traumoja vai mikä ajaa jakomielitautiin autoilun suhteen? Sivistyneissä kaupungeissa, meillä ja muualla, pyritään helpottamaan keskustojen autoilua mutta Helsinki on selkeä poikkeus.
Ajamista ei ole kielletty eli matkustajan täytyy kierähtää liikkuvasta autosta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se olekaan ajokiellonvalvontaa, vaan pysäköinn
Lisäkilvillä se hoituu ja on jo päätetty hoitaakin. Kohta varmaan näemme niistä kuvia, niin loppuu tämäkin vääntö.
Millä perusteella yli 2 tonnia painava nelivetoinen täyssähkömaasturi pärjää paremmin kitkarenkailla kuin joku pieni ja kevyt perinteinen auto?
Vai onko vaan niin, että nastat eivät kestä tuollaisessa voimanpesässä?
Erikoinen kielto. Stadissa ajetaan painavilla nelivetoisilla sähköautoilla. Nämä toimii kitkoilla erinomaisesti. Ei täällä kukaan aja nastoilla muutenkaan. Ilmeisesti kielto on jotain landepaukkuja varten jotka ajaa fossiileilla ja nastoilla. Ne ei kylläkään uskalla ajaa Stadissa muutenkaan kun jo Kehä III:lla menee pökäle pöksyyn.