Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Rekrytoija ihmettelee: Miksi työnhakijat eivät valmistaudu työhaastatteluihin?

Vierailija
23.09.2025 |

Kommentit (289)

Vierailija
61/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi kuvitella että rekrytoijalla olisi jonkinlaista pätevyyttä omaan työhönsä, mutta hyvin harvoin näin on. Ammattitaitoinen rekrytoija näkee suoraan CV:stä, onko hakija pätevä vai ei.

En ole rekrytoija mutta et voisi olla enempää väärässä. Haastattelun tarkoitus on selvittää onko henkilö sopiva tehtävään, onko hänellä ne taidot mitä CV:ssä väittää olevan ja ennen kaikkea onko motivaatiota haettavaan tehtävään.

Ap

Ja sinusta rekrytoija, jolla ei ole mitään käsitystä siitä jokapäiväisestä työstä, pystyy sen jotenkin mystisesti havaitsemaan 30 minuutin haastattelusta? Ehkä mäkkäriin henkilöt valitaan noin.

Rekrytoijia on moneen lähtöön. Valitettavasti on todella paljon noita HR-ty

Rekrytoiva esimies pitää olla aina mukana. HR-kalkkuna ei saa tehdä yksin päätöstä.

Vierailija
62/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistautua? Leikkimään jotain leikkiä haastattelijan kanssa? Teatteriesitystä? Eiköhän nyt jokainen olemalla oma itsensä anna sen kuvan millainen on. 

Jos asenne tämä, niin ehkä ei kannata itkeä, jos tulee hylky.

Ei tule hylkyä, kun hakee paikkoihin, joissa ei tarvitse pelleillä. 

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa voi kirjoittaa pätevän oloisen CV:n ja siihen nykyään voi käyttää chatgpt:tä. Hakijan pätevyys ja esimerkiksi sopiva persoona tulee esille vasta haastattelussa usein.

Miten se sopiva persoona tulee esiin jos työhaastatteluun on valmistauduttava kuin johonkin teatteriesitykseen?

Vierailija
64/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kommentteja kun lukee niin paljastuu kyllä oikein hyvin miksi ette saa töitä.

Perustele. 

Vierailija
65/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi kuvitella että rekrytoijalla olisi jonkinlaista pätevyyttä omaan työhönsä, mutta hyvin harvoin näin on. Ammattitaitoinen rekrytoija näkee suoraan CV:stä, onko hakija pätevä vai ei.

CV:stä näkee vain muodollisen pätevyyden. Duunin hakeminen ja saaminen on paljon muutakin.

Kuten? 

t. eri

Vierailija
66/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen 3 vyoden aikana olen saanut kaikki hakemani "duunarihommat" lähettämällä pelkän CV:n. Kyllä se kertoo työnhakijasta jotain, jos ansioluettelo on lähes aukoton, sisältää puolen vuoden - vuoden mittaisia työjaksoja, toki myös niitä pidempiä. Ja jos vielä pysytään saman aihealueen sisällä, niin on kerryttänyt myös sen alan työkokemusta.

Vierailija
67/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari blondattua HR/rekrytointikanaa avautumassa ja kertomassa, ettei kannat käyttää ammattisanoja, kun rekrytoija ei ymmärrä. Huomattu on-- täysiä kanoja.

Niin kai se monissa firmoissa on.

Meillä taas, 25 hengen PK-yrityksessä, rekryistä vastaavat ne insinöörit, joiden kontolle uusi työntekijä tulee. Siinä selviää minuuteissa, onko hakija kirjoittanut CV:hen asiaa vai puppua, kun kysellään vaikkapa transistorin perusrakenne, ensimmäisen asteen RC-suotimen toiminta tai yksinkertaisen C-esimerkin toiminta. Mitä persooniin tulee, niitä meille mahtuu, varmaan kolmannes väestä on jollain kirjolla. Kunhan vain ei ole rähjääjä, niitä ei katsota. Eikä haittaa, vaikka olisi ollut vähän aikaa työttämänä. Yksi motivoituneimpia työntekijöitä on heppu, joka oli firman kaatumisen takia jäänyt työttömäksi ja jotenkin jäänyt siihen putkeen lähes kahdeksi vuodeksi. Otettiin koeajalle kokeeksi CV:stä huolimatta, ja aika pianhan se määräaikainen katkaistiin ja vaihdettiin pysyvään soppariin.

Lähes joka rekry on meillä ollut onnistunut. Ainoa iso virhe on, että kerran otettiin tukityöllistetty, jolle maksettiin puolta palkkaa ja loput muualta, ja siitä ei tullut yhtään mitään. Meillä on joustavat työajat, mutta kun heppua ei näkynyt töissä juuri koskaan. Harmi, kun olisi kuitenkin ollut osaava kaveri. Katkaistiin työsuhde kesken eikä todellakaan vakinaistettu.

Vierailija
68/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisen 3 vyoden aikana olen saanut kaikki hakemani "duunarihommat" lähettämällä pelkän CV:n. Kyllä se kertoo työnhakijasta jotain, jos ansioluettelo on lähes aukoton, sisältää puolen vuoden - vuoden mittaisia työjaksoja, toki myös niitä pidempiä. Ja jos vielä pysytään saman aihealueen sisällä, niin on kerryttänyt myös sen alan työkokemusta.

Anna kun arvaan, aloitit työurasi joskus 80-luvulla

Vierailija
69/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuollainen kertoisi, että kyseessä on henkilö, joka ei pysy yhdessä paikassa pitkään eli henkilö, jota ei kannata palkata. 

Vierailija
70/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CV:stä näkee vain muodollisen pätevyyden. Duunin hakeminen ja saaminen on paljon muutakin.

Kuten? 

t. eri

Motivaatio.

Meille haki töihin nuorehko heppu, jolla oli kahden vuoden katkos työhistoriassa. Vaikutti kuitenkin innokkaalta työhön, joten otettiin kokeeksi. Aika pian työsuhde vakinaistettiin, koska kävi selväksi, että hän oli todellakin työtön ilman omaa syytä. Ollut nyt firmassa viitisen vuotta.

Mutta meillä ei olekaan HR-osastoa, vaan haastatellaan työntekijät itse.

Vierailija
71/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myy itseäni, koska en harjoita ihmiskauppaa. Olen henkilö, ihminen joka hakee töitä. Jos en kelpaa omana itsenäni, niin ei sitten.

Miksi muuten työhaastattelijat eivät esittele työnkuvaa haastattelun alussa? On aika pähkähullua vastailla satunnaisiin kysymyksiin niiden parin lauseen pohjalta, joita työpaikkailmoituksessa on nähnyt.

Sitten voi kehua retostaa itsestään ihan "vääriä" asioita. 

Eihän siinä. Mutta tuolla asenteella ei ikinä pääse isoille palkoille. Elämä on valintoja.

Vierailija
72/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vasta hakemuksin edes sillä automaattisella viestillä niin eipä kauheasti  kiinnosta panostaa näihin leikkeihin.

Vierailija
73/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

t. eri

Motivaatio.

Meille haki töihin nuorehko heppu, jolla oli kahden vuoden katkos työhistoriassa. Vaikutti kuitenkin innokkaalta työhön, joten otettiin kokeeksi. Aika pian työsuhde vakinaistettiin, koska kävi selväksi, että hän oli todellakin työtön ilman omaa syytä. Ollut nyt firmassa viitisen vuotta.

Ihanan naiivia kuvitella, että aikuinen ihminen ei halutessaan osaisi näytellä motivoitunutta, vaikka oikeasti ei voisi vähempää kiinnostaa. 

Vierailija
74/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistautua? Leikkimään jotain leikkiä haastattelijan kanssa? Teatteriesitystä? Eiköhän nyt jokainen olemalla oma itsensä anna sen kuvan millainen on. 

Jos asenne tämä, niin ehkä ei kannata itkeä, jos tulee hylky.

Ei se ole kenenkään hakijan tai edes työntekijän "asenne" vaan karu totuus. Johto on usein totaaliosaamaton ja tämä pasha valuu auttamatta alaspäin ja kaikkialle. Esimerkiksi tämä "valmistautumisen"/"erottautumisen" tolkuton penääminen on naurettavaa suhteutettuna siihen (todellisuuteen) ettei ko. firmakaan koko sirkuspellehenkilöstöineen erotu muista ja jos tarjolla on vain yksi työpaikka niin miksi kymmenien tai satojen työttä aiheetta jääneiden hakijoiden olisi pitänyt erottautua-ja-valmistautua-hooärviihteeksi kun työtä ei kuitenkaan saa.

Vierailija
75/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama miten valmistaudutte, minä en tänne yhtäkään vihervassaria palkkaa. T Pomo

Onko ollut ongelmia Liiton kanssa. Olet jättänyt palkkoja maksamatta ?

Vierailija
76/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

t. eri

Motivaatio.

Meillä on ollut hommissa paljon porukkaa, joka haastattelussa on ollut intopiukeena, mutta tosipaikan tullen sitä motivaatiota ei olekaan ollut. 

eri

Vierailija
77/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oman osaamisen on avauduttava myös alan ulkopuolisille, esimerkiksi rekrytointiyritykselle. Kannattaa siis välttää ammattisanastoa, ellei rekrytoija ole saman talon sisältä."

Eikö haastattelun kannattaisi tehdä joku sellainen joka ymmärtää mitä hakija osaa? Miksi rekrytoija ei voinut valmistautua haastatteluun perehtymällä ammattisanastoon?

Maallikon kanssa on tosiaan aivan turha edes yrittää keskustella ideoista spesifisen alan asiantuntijatehtävien suhteen. 

Jos vaikka haetaan koodaria ja geelitukka sanoo parantaneensa aiemmassa työssään järjestelmän suorituskykyä 50%, niin tämä menee asiaa ymmärtämättömälle läpi kuin väärä raha. Oikea asiantuntija taas osaisi kysyä miten parannus mitattiin, mikä oli pullonkaula, oliko tähän valmista ratkaisua ja lukuisia muita kysymyksiä joista kuulee tietääkö haastateltava mistä puhuu. En oikein näe mitään lisäarvoa näille erillisille rekryhenkilöille jotka arvioivat yleistä olemusta.

Vierailija
78/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuollainen kertoisi, että kyseessä on henkilö, joka ei pysy yhdessä paikassa pitkään eli henkilö, jota ei kannata palkata. 

Vähän riippuu. Jos on projektityyppisiä töitä, niin tuo on ihan normaalia.

Vierailija
79/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Luin jutun, ja minä kyllä osaan tehdä ja teen kaikki jutussa mainitut hienot asiat. On kunnossa hissipuheet, jokainen hakemus ja cv on viilattu kyseistä paikkaa varten, olen valmistautunut aina todella hyvin. Olen myös sosiaalinen enkä ujo, niin osaan olla edukseni haastattelutilanteessa, en jännitä enkä ylläty jos siinä tulee yllättäviä kysymyksiä, vaan osaan vastata niihin fiksusti ja rauhallisesti. No. Olen silti edelleen työtön. En ole tullut valituksi näistä hienoista taidoistani huolimatta. Usein olen tullut kyllä kakkoseksi. Mutta aina on ohitseni valittu joku, jolla on ollut jotain tiettyä ominaisuutta vähän enemmän kuin minulla (esim. tiettyä osaamista tms.). Ei siinä ole hienot hissipuheet mitään auttaneet. Ja on turha tulla lohduttamaan, että koska olet ollut niin monta kertaa kakkonen, niin pian olet ykkönen. Ei se välttämättä niin mene. Kakkonen on kakkonen eikä siitä ole mitään iloa. Vain jos joskus olisi se ykkönen, niin jollain olisi jotain väliä. Mutta kun ei näköjään ole. Jos hakijoita on sata ja kaikilla on hissipuheet kunnossa, niin minkäs teet.

Vierailija
80/289 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

t. eri

Riippuu siitä duunista. Olen asiantuntija-alalla ja isoja pointteja ovat esimerkiksi tulokset edellisistä paikoista (CV:stä näkee oikeastaan vain ylennykset), suullinen ulosanti (ansioluetteloon voi kirjoittaa mitä tahansa tarinoita, mutta osaako oikeasti artikuloida kykynsä ja kokemuksensa), sosiaaliset taidot, paineensietokyky, yleinen sopivuus firman kulttuuriin, muutoshalukkuus, odotukset haettavasta paikasta jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi