HS: Rekrytoija ihmettelee: Miksi työnhakijat eivät valmistaudu työhaastatteluihin?
Se on vaan tyhmää mennä valmistautumatta.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011484389.html?utm_medium=promobox&utm_…
Kommentit (289)
" Teennäinen valmistautuminen" on turhaa perseennuolentaa. Perseennuolijat ja pitkät miehet ja kauniit naiset vievät työpaikat. Vaikka mitään todisteita heidän lahjakkuudestaan ei tosiasiassa ole olemassa. Koulutuskaan ei auta, kunhan on itsevarma ja sepustelee vaikka mitä haastattelussa.
Ehkäpä eivät halua sitä työtä. Velvoitettu hakemaan.
Suora lainaus jutusta: "Mutta mikseivät ihmiset käytä tilaisuuttaan osaamisensa myymiseen?"
Kaikki eivät ole sellaisia autokauppiaita, joissa tavoite on myydä kovaan hintaan paska tuote.
Voisiko tämä vaikuttaa asiaan?
krapulassa meen aina ja otan pari olutta, että en joutuisi töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että rekrytoijalla olisi jonkinlaista pätevyyttä omaan työhönsä, mutta hyvin harvoin näin on. Ammattitaitoinen rekrytoija näkee suoraan CV:stä, onko hakija pätevä vai ei.
Kuka tahansa voi kirjoittaa pätevän oloisen CV:n ja siihen nykyään voi käyttää chatgpt:tä. Hakijan pätevyys ja esimerkiksi sopiva persoona tulee esille vasta haastattelussa usein.
Ei mihinkään perus paskaduuniin tarvitse mitään sopivaa persoonaa.
Samaa mieltä! Voisivat vaikka palkata sen, joka saapuu paikalle ensimmäisenä sovittuna ajankohtana!
Vierailija kirjoitti:
Valmistautuvat suurin osa, mutta sitten puskista kysytään ns. epäoleellisia kysymyksiä työpaikan suhteen rekrytoijan puolesta, että miten niihin kysymyksiin varaudutaan?
Jep. Varaudut keskustelemaan teknisistä yksityiskohdista ja hakujen optimoinnista, ja rekrytoija kysyykin minkä värinen persoona koet olevasi tai miten monimuotoisuuden edistäminen näkyy henkilökohtaisessa elämässäsi. Ja kun kysyt jotain yksityiskohtia työstä niin rekryhenkilö ei edes tiedä mikä on tietokanta eikä kerro palkkaa. Voisivat ne rekryhenkilöt itse valmistautua niihin haastatteluihin.
Samat typerät kysymykset joka kerta, miten ihmeessä noihin pitäisi edes valmistautua? Kyllä, olen koko elämäni haaveillut, että pääsen paistamaan hampurilaispihvejä 10 e/h palkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että rekrytoijalla olisi jonkinlaista pätevyyttä omaan työhönsä, mutta hyvin harvoin näin on. Ammattitaitoinen rekrytoija näkee suoraan CV:stä, onko hakija pätevä vai ei.
En ole rekrytoija mutta et voisi olla enempää väärässä. Haastattelun tarkoitus on selvittää onko henkilö sopiva tehtävään, onko hänellä ne taidot mitä CV:ssä väittää olevan ja ennen kaikkea onko motivaatiota haettavaan tehtävään.
Ap
Ja sinusta rekrytoija, jolla ei ole mitään käsitystä siitä jokapäiväisestä työstä, pystyy sen jotenkin mystisesti havaitsemaan 30 minuutin haastattelusta? Ehkä mäkkäriin henkilöt valitaan noin.
Ihan sama miten valmistaudutte, minä en tänne yhtäkään vihervassaria palkkaa. T Pomo
Vierailija kirjoitti:
Suora lainaus jutusta: "Mutta mikseivät ihmiset käytä tilaisuuttaan osaamisensa myymiseen?"
Kaikki eivät ole sellaisia autokauppiaita, joissa tavoite on myydä kovaan hintaan paska tuote.
Voisiko tämä vaikuttaa asiaan?
Juuri tuon takia väärät ihmiset työllistyvät. Mitä hyötyä on piilottaa hyvä myyntimies johonkin teollisuushalliin hitsaajaksi tai vanhusten hoitajaksi? Ja miksi hyvän hitsaajan pitäisi olla luonteva myyjä? Kyllä tässä jutussa paljastuu karmeasti rekryhenkilöiden ammattitaidottomuus.
EIköhän suurin osa haastateltavista ole vaan muodon vuoksi hakemassa kun on pakko. Suurin osa on varmaan tyytyvöinen kun saa jatkaa elämäänsä sossutukia nostaen vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pari blondattua HR/rekrytointikanaa avautumassa ja kertomassa, ettei kannat käyttää ammattisanoja, kun rekrytoija ei ymmärrä. Huomattu on-- täysiä kanoja.
Inhoan noita pimuja joilla ei ole mitään hajua siitä mihin ovat rekrytoimassa. Hain työtä mitä olin just kuukautta aiemmin vielä tehnyt, blondipimu tivasi että kun olen pieni kokoinen niin miten jaksan sitä työtä, öö just olin melkein vuoden sitä tehnyt, niin kai nyt jaksan jatkossakin. Teki mieli kysyä luetko niitä hakemuksia ja tajuatko että työ on samaa mitä olen tehnyt. No alkoi v.i.tuttamaan niin paljon se tyhmyys, että en tietenkään päässyt
Vierailija kirjoitti:
" Teennäinen valmistautuminen" on turhaa perseennuolentaa. Perseennuolijat ja pitkät miehet ja kauniit naiset vievät työpaikat. Vaikka mitään todisteita heidän lahjakkuudestaan ei tosiasiassa ole olemassa. Koulutuskaan ei auta, kunhan on itsevarma ja sepustelee vaikka mitä haastattelussa.
Ei tässä ole kyse teennäisestä valmistautumisesta eikä perseennuoleennasta vaan siitä, että osaat kiteyttää osaamisesi ja tuoda sen haastattelussa esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi kirjoittaa pätevän oloisen CV:n ja siihen nykyään voi käyttää chatgpt:tä. Hakijan pätevyys ja esimerkiksi sopiva persoona tulee esille vasta haastattelussa usein.
Ei mihinkään perus paskaduuniin tarvitse mitään sopivaa persoonaa.
Yleisemmin tarvitsee, että yhteistyö muiden työntekijöiden ja esihenkilöiden kanssa sujuu.
Yksi väärä työntekijä voi pilata koko yrityksen ilmapiirin.
Parhaiten muistan nuoruuden työhaastattelun jossa hain opiskelujen oheen ihan tavallista varastotyötä. Haastattelu oli koko konsernin pääkonttorissa ja haastattelijana joku HR-ihminen. Silloin oli jo otettu käyttöön kaikenlaiset soveltuvuustestit ja kyseltiin ryhmätyötaidoista ja motivaatioista jne. Niihin sitten vastailin parhaani mukaan kaikkea hyvää ja kaunista maalaillen. Tähän kului ainakin puoli tuntia.
Lopussa se haastattelijakin sitten huokaisi ja totesi vain:"no, sinä olet ollut ennenkin varastolla ja tiedät siis millaista hommaa tämä on oikeasti." Vastasin että "niin tiedän ja tarvitsen vain rahaa jotta saan opinnot loppuun ja olen valmis tekemään vähän raskastakin työtä".
Hän totesi siihen sitten että mene huomenna sinne varastolle esimiehen puheille ja sovi milloin aloitat. Ei tainnut edes vilkaista niitä soveltuvuustestin tuloksia.
Joskus 80 luvulla olin nuori ja hain pesula apulaisen paikkaa.
Johtaja haastatteli ja kyseli naurattavia kysymyksiä tyyliin "Kehu itseäsi kuudella sanalla".
Sanoin etten ala tässä itseäni kehumaan. Kumma kyllä sain paikan. Taisin olla ainoa hakijakin...Hah.
Itse perehdytystehtävässä saan kärsiä jatkuvasti hr-ihmisen valinnoista. Ei tunnu valinnat menevän ihan nappiin, osa saa paikan suhteilla ja osa kivalla ulosannilla. Kumpikaan ominaisuus ei auta itse työnteossa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että on valmistautunut aivan johonkin muuhun kuin mitä on edessä. Kun viimeksi hain töitä, oli pöydällä termoskannu ja muutaman käytetty kahvikuppi sekä keksinmuruja. Haastattelija kysyi, haluanko kahvia ja vastasin, että kiitos ei miettien, onko todella tarkoitus, että kaikki haastateltavat juovat samasta jo huulipunalla merkitystä kupista, siihen kun haastattelija aikoi kahvia kaataa.
Lisäksi tuli tunne, että minä ja osaamiseni emme olleet olennaisia. Osaan hissipuheeni, osaan kertoa osaamiseni - ja yllätyn, kun haastattelija kysyy, olenko koiraihmisiä ja kertoo 5 min ajan siitä, millaista oli koirapuistossa viikonloppuna. En oikein tiedä, miten se liittyy hakemaani työpaikkaan, joten tyydyin hymyilemään ja nyökyttelemään.
Kun lopuksi rutiinikysymykseen "onko sinulla jotain kysyttävää meiltä" esitin aitoja kysymyksiä kyseisestä työpaikasta, tiimin työntekijämäärästä ja tekijöiden kielitaidosta, firman asiak
Toivottavasti et ottanut paikkaa vastaan, jos sitä tarjottiin. Sun osaamista ei kannata hukata taloon, jossa rekry on tuota tasoa.
Naurettavan ja myötähäpeällisen noloa nönnötystä tuo "erottautuminen". Totuus: lähes 100% hakijoista kykenisi työhön.
On ihan summamutikkaa ja irrelevanttia henkilökemiaa kenet/ketkä valitaan, joten turhaa 'valmistautua' todnäk. hylkyyn.
Niin juu mutta miten niihin varaudutaan?