Onko vuorotteluvapaa todella poistunut :(
Mitä päättäjien päässä liikkui, kun poistivat tämän?
Vuorotteluvapaan ansiosta olisi saatettu jaksaa vähän kauemmin työelämässä ja joku työtön työnhakija olisi saanut Vuorotteluvapaan ajaksi töitä.
Itselläni on nyt tilanne, että yksityiselämän puolella tapahtunut monta ikävää asiaa ja menetystä, ja nyt olisin tarvinnut tauon työelämästä järjestääkseni asioita ja elämääni.
Mutta koska vuorotteluvapaa ei ole enää mahdollinen, joudun jäämään pitkälle sairaslomalle.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kaikki järjestelyt pitäisivät olla mahdollisia, mitä sinä ja työnantaja keskenänne sovitte tehtäväksi.
No kerro heti, mitä mahdollisuuksia minulla on. Tämän haluan kuulla!
Ap
No sitten jäät pitkälle sairaslomalle, parin kuukauden päästä putoat kuitenkin kelan rahalle
Vuorotteluvapaa oli pohjoismainen ja suomalainen järjestelmä, jossa vakituisessa työsuhteessa oleva, riittävän pituisen työhistorian kartuttanut henkilö voi jäädä määräaikaiselle vapaalle työstään. Vapaalle jäävän tilalle, mutta ei välttämättä samoihin tehtäviin, otetaan työvoimatoimistoon rekisteröitynyt työtön työnhakija.
Vuoden 2016 alusta alkaen Suomessa vuorotteluvapaalle jäämisen ehtona on 20 vuoden työhistoria. Työssäoloehtoa on viime vuosina korotettu kahdesti. Vuoteen 2014 asti riitti 10 vuoden työhistoria ja vuonna 2015 edellytettiin 16 vuoden työhistoriaa.
Mikä tää tälläinen loma on? En ole ikinä kuulutkaan. Olipas hassu järjestely ja todella kannattamaton. Mistä valtio sen lomalaisen rahan saa? Taikaseinästä?
Miksi ihmiset ei osaa enää järjestellä asioitaan työn ulkopuolella? Kaikilla meillä on ties mitä jatkuvasti päällä, mutta kyllä sitä nyt aikuisen ihmisen pitäisi töissä käydä ja kyetä elämänsä hoitamaan siinä sivussa. Siihen mitään sapaattivapaita tarvita.
Loppuihan se, olisin ottanut sen tai aikuiskoulutustuen mutta ei kun nämä oikeistomulkerot kurittaa vain niitä joilla rahaa on vähemmän. Tämä on aivan sairasta. Aloitin yliopistossa ja ei ole varaa kuin osa-aikaiseen opintovapaaseen omilla rahoilla. Jaksaminen on todella tiukoilla kun viikonloputkin menee 100% opiskeluun. Vielä viime vuonna olisin saanut aikuiskoulutustukea, jonka avulla olisin saanut tehtyä opinnot tavoiteaikataulussa. Nyt arvio on lähes tuplat. Varovastikin arvioiden opinnot maksavat minulle bruttotulonmenetyksinä kymmeniä tuhansia euroja useamman vuoden ajalta. Arviolta yli yhden vuoden kokonaisen palkan. Jos opintoaika venyy kuten nyt näyttää, nousee summa huomattavasti korkeammalle. Toki myöhemmin saan rahat takaisin ehkä parempana palkkana, mutta ei se ole varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää tälläinen loma on? En ole ikinä kuulutkaan. Olipas hassu järjestely ja todella kannattamaton. Mistä valtio sen lomalaisen rahan saa? Taikaseinästä?
Miksi ihmiset ei osaa enää järjestellä asioitaan työn ulkopuolella? Kaikilla meillä on ties mitä jatkuvasti päällä, mutta kyllä sitä nyt aikuisen ihmisen pitäisi töissä käydä ja kyetä elämänsä hoitamaan siinä sivussa. Siihen mitään sapaattivapaita tarvita.
Trolololoo.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se poistettu jo aikoja sitten. Turha tuota enää on itkeä. Olisi pitänyt äänestää oikein aikanaan.
Demareita äänestin. Sain itsekeskeisiä kokoomusniljakkeita ja persujen jälkelle jääneen superkonservatiivisen oikeistosiiven.
eri
No miksi et voi ottaa palkatonta vapaata tai irtisanoutua niin kuin muutkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se poistettu jo aikoja sitten. Turha tuota enää on itkeä. Olisi pitänyt äänestää oikein aikanaan.
Demareita äänestin. Sain itsekeskeisiä kokoomusniljakkeita ja persujen jälkelle jääneen superkonservatiivisen oikeistosiiven.
eri
Näillä ei mahdu päähän muuta kuin politiikka politiikka politiikka. Kaikkien pitää olla poliitikkoja tai valtion virkamiehiä. Mitään muuta ammattia ei saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Ne työttömät olivat 2-5 päivää työttömänä olleita, joiden kanssa oli järjestelystä sovittu.
Toi on osittain totta. Ainakin missä olin töissä. Vuorottelu vapaa oli varmaan hyvä mutta kyllä pienipalkkaisen ei kannattanut sille jäädä koska korvaus oli ihan olematon. Talouden piti olla hyvässä kunnossa. Oli tehty hyväpalkkaisille joten jouti poistua.
Taas nuoremmille sukupolville tuli pitkä tikku tässäkin käteen, kohta poistuu varmaan kaikki työaikalisät palkasta ja ties mitä muuta. Kohta saa tyytyä johonkin orjan asemaan raatamaan kuolemaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne työttömät olivat 2-5 päivää työttömänä olleita, joiden kanssa oli järjestelystä sovittu.
Toi on osittain totta. Ainakin missä olin töissä. Vuorottelu vapaa oli varmaan hyvä mutta kyllä pienipalkkaisen ei kannattanut sille jäädä koska korvaus oli ihan olematon. Talouden piti olla hyvässä kunnossa. Oli tehty hyväpalkkaisille joten jouti poistua.
Ja sitten on ne työttömät, jotka on tahalleen ostettu/manipuloitu työstä ulos kortistoon jotta saadaan poimittua joku tietty ihminen valtiolle/kunnalle töihin.
Se menee niin, että kun on tarpeeksi köyhä työläinen niin ei hyödy mistään eduista joita on tai oli. Olisin mielelläni itsekin hyödyntänyt vuorotteluvapaata. Kun puoliso aloitti yritystoiminnan ja siinä kului aikaa että alkoi olla kannattavaa niin yhden ihmisen tulojen varassahan siinä oltiin. Yhden eli minun. Eikä siinä mitään sairaaksi saanut tulla. Ja nyt kun tuo mahdollisuus olisi ollut jäädä, niin se otetiin pois. Jaksaminen on pari vuotta hiipunut ja motivaatio menee kun kaikkea kavennetaan ja samalla pitäisi koko ajan omaksua uutta ja kehittää. Miksi toimivaa pitäisi kehittää kun se menee vain pilalle? Näin on kehitetty jo pitempään - pilattu.
Ei ole varaa jäädä täälläkään millekään palkattomalle vapalle.
Työelämä vie elämässä jo nytkin kaiken jaksamisen ja elämän parhaimmat tunnit, kyllä olisi tarvinnut edes hetken lepoa vuosikymmenten työuralla. Eläkeikä 68 v, milloin lie nostetaan Tanskan malliin 70 vuoden ikään. Tämän takia leikkaan itse jatkossakin kulutusta ja pistän kaiken mahdollisen sijoituksiin, oma vapaus pitää tulevaisuudessa ostaa rahalla.
Ainakin ite missä olin niin paikka oli aivan prseestä. Ikinä en tule takaisin koskaan enää. Oli jo vuotta ennen ainakin katottu että toi me ostetaan ulos ja laitetaan kortistoon ja sitten poimitaan se sieltä valtiolle töihin. Autoill seurattiin ja kuvattiin ja korvanappimiehet oli seuraamassa kun ilmoittauduin työttömäksi. Sitten soitettu kotiin että tuletko meille haastatteluun. Ikinä en ollu edes hakenu koko työpaikkaa. Tosi hämärä juttu. Ihan jotain kgb agentteja täynnä koko paikka. Hyi stna.
Vierailija kirjoitti:
Se menee niin, että kun on tarpeeksi köyhä työläinen niin ei hyödy mistään eduista joita on tai oli. Olisin mielelläni itsekin hyödyntänyt vuorotteluvapaata. Kun puoliso aloitti yritystoiminnan ja siinä kului aikaa että alkoi olla kannattavaa niin yhden ihmisen tulojen varassahan siinä oltiin. Yhden eli minun. Eikä siinä mitään sairaaksi saanut tulla. Ja nyt kun tuo mahdollisuus olisi ollut jäädä, niin se otetiin pois. Jaksaminen on pari vuotta hiipunut ja motivaatio menee kun kaikkea kavennetaan ja samalla pitäisi koko ajan omaksua uutta ja kehittää. Miksi toimivaa pitäisi kehittää kun se menee vain pilalle? Näin on kehitetty jo pitempään - pilattu.
Ei ole varaa jäädä täälläkään millekään palkattomalle vapalle.
Se menee niin että manipuloidaan ja kikkaillaan tarpeeksi köyhäksi ja sitten odotetaan milloin voimme poimia kortistosta töihin kun eihän tarpeeksi köyhä sano EI vaan on epätoivoinen ja ottaa ihan minkä tahansa työn vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kaikki järjestelyt pitäisivät olla mahdollisia, mitä sinä ja työnantaja keskenänne sovitte tehtäväksi.
Ap
Voit sopia työnantajan kanssa palkattomasta vapaasta. Työnantajan ei edes tarvitse antaa palkallista sairauslomaa asioiden hoitoa varten, aina voi ilmoittaa (ihan lakiin perustuen), että tarjolla on kevyempää työtä, jota voi tehdä.
Juuri näin. Palkattomasta. Vuorotteluvapaalla sai sentään korvauksen siltä ajalta. Nyt pitää olla omilla rahoilla.
:O Ai että joutuu olemaan ihan omilla rahoilla??
Aivan kohtuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voit sopia työnantajan kanssa palkattomasta vapaasta. Työnantajan ei edes tarvitse antaa palkallista sairauslomaa asioiden hoitoa varten, aina voi ilmoittaa (ihan lakiin perustuen), että tarjolla on kevyempää työtä, jota voi tehdä.
Juuri näin. Palkattomasta. Vuorotteluvapaalla sai sentään korvauksen siltä ajalta. Nyt pitää olla omilla rahoilla.
:O Ai että joutuu olemaan ihan omilla rahoilla??
Aivan kohtuutonta.
Miten niin. Aivan normaalia. Itekin otin nuorena palkatonta vapaata kun halusin lukea pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse siirryin tekemään nelipäiväistä viikkoa, antaa muiden raataa.
Itse jäin odottelemaan poistettua eläke putkea tämän poisti SDP tämä työväenpuolue jolle kiitosta tarjolla.
Tuossa just katellu ystäväni hiipumista, kuolee todennäköisesti muutamassa vuodessa. Haluaisin viettää hänen kanssaan nyt paljon aikaa kun vielä voi. Vuorotteluvapaalle olisi nyt käyttöä, kohta ei enää ole kun tyyppi siirtyy rajan taa. Nää nykyhallituksen arvot kumartaa vain rikkaita ja rahaa. Ja minä hullu vielä uskoin kokoomuksen mainospuheisiin 10 vuotta sitten. Se usko meni lopullisesti.
Kyllä sitä on vuosien varrella leikattu niin paljon, ettei se enää vuosiin ole ollut kannattavaa. Kelan rahallakin on elänyt leveämmin kuin vuorotteluvapaa-korvauksella