HS haastatteli 32-v maisteria: Lainaa vajaat viisi vuotta sitten ostetusta asunnosta on nyt enemmän kuin mitä sen tämänhetkinen arvo on
Kommentit (153)
4v yritimme kaupustella isän kaksiota 25000e forssasta ei mennyt lahjotimme verovapaalle kirkolle joka myy sen taloyhtiölle 6000e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tottakai omistusasuminen kannattaa keskimäärin. Nyt on ostajan markkinat, itse ostin ensiasunnon 90-luvun lamassa juuri parhaimpaan aikaan. Oli surullinen tarina, ostamani kämppä oli eroperheen asunto, jonka sai todella halvalla.
Markkinatalous ei ole kovin vaikeaa, osta halvalla myy kalliilla. Aina on porukkaa, joka ei ymmärrä tätä ja se mahdollistaa halvalla ostamisen
Oma tapauksesi on kuitenkin kannaltasi poikkeuksellisen onnekas, että sinulla oli mahdollisuus ostaa asunto juuri parhaimpaan/pahimpaan aikaan, jolloin monen muun asunto meni lihoiksi pilkkahintaan. Moni varmasti ymmärsi, että hinnat ovat nyt alhaalla, mutta moni heistä joutui pakkoraossa myymään tai asunto meni vasaran alle kattaen vain osan veloista ilman että pystyi itse edes neuvottelemaan hinnasta, kun taas toisilla oli lamasta huolimatta rahaa/mahdollisuus saada rahoitus ja ostaa.
Ei se mitään onnea ole, ettei osta ylisuurella lainalla ylikuumentuneilta markkinoilta ylihintaista asuntoa.
6v sitten ilta lehdet hehkuttivat vipu sijoittajia jo 3 velka läävä maksaa kaikki kulut . miksei heitä nyt haastatella ja kerrota miten menee. olishan luottoa tuottavaa lehtiä kohtaa tämä jälki seurantakin.
Mikähän tämän 12 vuotta sitten ostetun kämpän arvo on...
Tai no, aivan sama, koska maksoin vastiketta ja lyhennyksiä aikalailla saman verran kuin alueen vuokrataso on. Nyt kämppä onkin sitten oma ja jatkossa vastikkeet ovat vain 1/3 vuokrasta.
Se on mukava kun jää melkein tonni kuukaudessa muuhun.
Mutta niin, miksi minun pitäisi välittää mikä kämpän arvo on?
Vierailija kirjoitti:
Oon 47v ja asuntolaina 100-neliöisestä rivarista Länsi-Helsingissä maksettu. Maisteri olen myöskin. Opintolainaa 0€.
Yksinkö maksoit kaikki? Monella on kumppani auttamassa...
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tämän 12 vuotta sitten ostetun kämpän arvo on...
Tai no, aivan sama, koska maksoin vastiketta ja lyhennyksiä aikalailla saman verran kuin alueen vuokrataso on. Nyt kämppä onkin sitten oma ja jatkossa vastikkeet ovat vain 1/3 vuokrasta.
Se on mukava kun jää melkein tonni kuukaudessa muuhun.
Mutta niin, miksi minun pitäisi välittää mikä kämpän arvo on?
Ei kai miksikään, ellet ole aikeissa lähiaikoina myydä tai käyttää lainan vakuutena.
Vierailija kirjoitti:
tottakai omistusasuminen kannattaa keskimäärin. Nyt on ostajan markkinat, itse ostin ensiasunnon 90-luvun lamassa juuri parhaimpaan aikaan. Oli surullinen tarina, ostamani kämppä oli eroperheen asunto, jonka sai todella halvalla.
Markkinatalous ei ole kovin vaikeaa, osta halvalla myy kalliilla. Aina on porukkaa, joka ei ymmärrä tätä ja se mahdollistaa halvalla ostamisen
Mä olin silloin n 10v. Paha sen ikäisenä oli ostella. Mutta onneksi en ostanut nyt viimeisimmän kuplan aikana. Olihan se nähtävissä miten tässä käy, kun taksikuskitkin oli pää märkänä hommaamassa sijoituskämppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tapauksesi on kuitenkin kannaltasi poikkeuksellisen onnekas, että sinulla oli mahdollisuus ostaa asunto juuri parhaimpaan/pahimpaan aikaan, jolloin monen muun asunto meni lihoiksi pilkkahintaan. Moni varmasti ymmärsi, että hinnat ovat nyt alhaalla, mutta moni heistä joutui pakkoraossa myymään tai asunto meni vasaran alle kattaen vain osan veloista ilman että pystyi itse edes neuvottelemaan hinnasta, kun taas toisilla oli lamasta huolimatta rahaa/mahdollisu
Ei se mitään onnea ole, ettei osta ylisuurella lainalla ylikuumentuneilta markkinoilta ylihintaista asuntoa.
No ole sitten onneton.
Jos ostaa asunnon asuakseen siin pitkään, niin kannata joka viikko käydä hintoja ihmettelemässä. Kyllä ne taas lähtee nousuun, mutta tietenkin nousee myös uuden asunnon hinta, jos vaihtaa.
Kaikki asunnot ja kiinteistöt ihan joka paikassa Suomessa ovat huonoja sijoituksia seuraavien kymmenien vuosien aikana väestörakenteen muutoksesta johtuen. Suurin osa Suomesta tyhjenee ja väestö vähenee. Syntyvyys on jo pitkään ollut alle sen tason, joka tarvitaan väestön pitämiseen ennallaan. Maahanmuuttajat ovat lisänneet väestöä, mutta he eivät tule pitämään asuntomarkkinoita hengissä.
Asunto on ja tulee olemaan paska sijoitus. Erityisesti Helsingin kantakaupungissa perheasunnoissa on edullisempaa asua vuokralla kuin omistaa.
Vierailija kirjoitti:
"Ostohaaveita pidättelee työttömyyden pelon lisäksi se, että nykyisen omistusasunnon arvo Helsingissä on laskenut välittäjien hinta-arvioiden mukaan noin 40000 euroa eli 15 prosenttia siitä, millä hinnalla asunto ostettiin. Lainaa vajaat viisi vuotta sitten ostetusta asunnosta on nyt enemmän kuin mitä sen tämänhetkinen arvo on."
Tuohan tarkoittaa sitä, että omistusasunnon hinta on ollut 40k€/15% = 267k€, ja sitä ei ole viidessä vuodessa onnistuttu lyhentämään edes 40k€/5v = 8k€/v = 670€/kk. Siis mitä järkeä on ottaa melkein 300k€ lainaa asuntoon, jota ei pysty millään tahdilla lyhentämään?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuomuuten onnistuu? Kun ite olen niin p-aukinen että pankki ei edes myöntänyt yli 70% lainaa ostohintaan nähden. Eli se 30% piti kaivaa lompsasta.
Ostin Hki töölöstä yksiön 2017 hintaan 210ke, silloin riitti 5% omaa rahaa. 2019 myin sen ja sain 238ke, enkä mitään tehnyt muuta ku asuin vaan, hyvä pisnes.
Hyvin tuottaa, mä olen ihan just omat asuntolainani maksanu vuokratuloilla. Kiitos veronmaksajille vaan tästä.