Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi
Kommentit (1407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän siinä tosiaan käy. Miehet tekee, kun pitää ja naiset jäävät hieromaan epärelevantteja asioita mielessään.
Ainakaan meillä miehen tekeminen ei pääse alkuun ennen kuin mies on kysynyt minulta mistä löytyy se ja se. Välillä vastaan, välillä ihmettelen, että eikö se ole siellä minne sen laitoit.
No kun ei se ole, kun niitä pitää jostain kumman syystä siirtää ees sun taas sen seitsemän kertaa viikossa. Sitten ei enää vaimokaan muista missä ne on ja miehen vika!
Tuo hirveä säätäminen ja tavaroiden turha liikuttelu lienee sitä metatyötä aidoimmillaan!
Me olemme asuneet tässä omakotitalossa jo 20 vuotta. Esimerkiksi pyyhkeet ovat olleet koko sen ajan kodinhoitohuoneen tietyssä kaapissa tietyillä h
Ei tästä ollut kyse, vaan siitä miksi niitä miehelle merkityksellisiä tavaroita pitää siirrellä eestaas paikasta toiseen. Varsinkin silloin, jos tulee vieraita.
Porakone siivouskaapin ylähyllyllä vie fiiliksen, mutta joku trendikäs muotilehti olohuoneen pöydällä on ihan ok, vaikkei se siinä normaalisti olisi. Meta@&€$**!!!
Valetta, olin vuosia lasten kans kotihoidontuella.v
Meillä mies rupesi arvostamaan "turhaa" metatyötä kun jätin kaiken tekemättä mikä ennen oli tapahtunut mieheltä huomaamatta. Mies oli työmatkalle lähtiessä yllättynyt kun ei ollut vaatteita puhtaana, eikä pukua ollut käytetty pesulassa. Jouluaattona oli mies ihmeissään kun ei tuoksu kinkku, ei ollut kotia siivottu eikä lahjoja hankittu. Eihän kukaan ollut kertonut mulle että niin pitää tehdä. Keskimmäisen synttäreistäkään ei ollut kukaan minulle kertonut että ne pitää järjestää. Eipä ollut kakkua, lahjoja tai mitään saati vieraitakaan kutsuttu. (hyvitin lapselle kyllä myöhemmin, käytiin kahdelleen viikko ulkomailla)
Noiden jälkeen mies on alkanut kiinnittää huomiota siihen, ettei arki pyöri ellei sitä pyöritä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies rupesi arvostamaan "turhaa" metatyötä kun jätin kaiken tekemättä mikä ennen oli tapahtunut mieheltä huomaamatta. Mies oli työmatkalle lähtiessä yllättynyt kun ei ollut vaatteita puhtaana, eikä pukua ollut käytetty pesulassa. Jouluaattona oli mies ihmeissään kun ei tuoksu kinkku, ei ollut kotia siivottu eikä lahjoja hankittu. Eihän kukaan ollut kertonut mulle että niin pitää tehdä. Keskimmäisen synttäreistäkään ei ollut kukaan minulle kertonut että ne pitää järjestää. Eipä ollut kakkua, lahjoja tai mitään saati vieraitakaan kutsuttu. (hyvitin lapselle kyllä myöhemmin, käytiin kahdelleen viikko ulkomailla)
Noiden jälkeen mies on alkanut kiinnittää huomiota siihen, ettei arki pyöri ellei sitä pyöritä.
Eivät nuo ole mitään metatöitä vaan ihan järkeviä ja hyödyllisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän siinä tosiaan käy. Miehet tekee, kun pitää ja naiset jäävät hieromaan epärelevantteja asioita mielessään.
Ainakaan meillä miehen tekeminen ei pääse alkuun ennen kuin mies on kysynyt minulta mistä löytyy se ja se. Välillä vastaan, välillä ihmettelen, että eikö se ole siellä minne sen laitoit.
No kun ei se ole, kun niitä pitää jostain kumman syystä siirtää ees sun taas sen seitsemän kertaa viikossa. Sitten ei enää vaimokaan muista missä ne on ja miehen vika!
Tuo hirveä säätäminen ja tavaroiden turha liikuttelu lienee sitä metatyötä aidoimmillaan!
Me olemme asuneet tässä omakotitalossa jo 20 vuotta. Esimerkiksi pyyhkeet ovat olleet koko sen ajan kodinhoitohuoneen tietyssä kaapissa tietyillä hyllyillä. Lapsiakin naurattaa välillä kun mies huutelee että mistä löytyy käsipyyhe tai kylpypyyhe. Ihan siitä samasta paikasta kuin viimeisen 20 vuotta eli ei ainakaan meillä ole siitä kyse että minä naisena siirtelisi tavaroita jatkuvasti eri paikkaan ja se selittäisi miksi mies ei niitä löydä.
Kumpi päätti mihin pyyheliinat laitetaan? Todennäköisesti suurin osa näistä metanaisista pitää kotia omana projektinaan, on vain se yksi naisen tapa hoitaa asiat. Ainoa paikka, missä nainen ei määrää kaapin paikkaa on autotalli. Tiedätkö sinä, mistä sieltä löytyy pulttiavaimet, 2-tahtibensa tai lasermitta? Varmasti olleet samassa paikassa viimeiset 20 vuotta.
Ja olen nainen, joka ärsyyntyy näistä aloituksista. Suurin osa näistä valittajista ei ole antanut miehille tasa-arvoista mahdollisuutta osallistua lastenhoitoon. On haluttu pitää itse vanhempaislomat, haluttu päättää kuinka vauvaa hoidetaan, millaiset vaatteet milloinkin on ne ainoat oikeat jne.
Meillä mies hoiti vauvaa kanssani tasa-arvoisena heti alusta. Annoin hoitaa itse omalla tyylillään, sai päättää kanssani mihin vaipat laitetaan ja kuinka vauva-arki järjestetään. Sama jatkoi toisen lapsen kohdalla ja lasten kasvaessa. Ilman muuta osa asioista oli suunniteltu toisin kuin itse olisin tehnyt, mutta miksi minun ajatukseni olisi ollut se parempi? Eikö kuitenkin tärkeintä lapselle ja perheelle on, täydellisesti, äidin ajatuksen mukaan suunniteltu ja hampaat irvessä kiukutellen tai uhriutuen toteuteutettu arki vaiko mukava arki, jossa kaikki viihtyvät?
Vierailija kirjoitti:
Puku pesulassa paljasti trollaukseksi.
Mitä ihmeen soopaa tämä nyt oikein on? Ei ole mitään kuormittavia metatöitä, on vain asioita jotka pitää hoitaa, jotta arki pyörii. Asioiden suunnittelu on ihan perussettiä. Ja miten niin muka vain naiset huolehtii suunnittelusta?
Silloin kun meillä oli vielä lapset pieniä, minä huolehdin lasten harrastusrumban kuljetuksineen ja varusteineen. Minä huolehdin renkaanvaihtojen ajoitukset, autojen huollot, matkailuauton huollot ja tarkistukset jne. Minä tsekkaan että vesikiertoisen lattialämmityksen paineet on kohdillaan ja säädä tarvitatessa - ja sama juttu maalämmön keruupiirin kanssa. Huolehdin iv-konteen puhdistukset ja suodattimien vaihdot ajallaan, samoin kuin ilmalämpöpumpun. Huolehdin että rännit tulee puhdistettua pari kertaa vuodessa ja seuraan koko katon tilannetta. Nuohouksen tilauksenkin huolehtin ajallaan.
Entäs sitten ruohonleikkurin, raivaussahan ja moottorisahan öljynvaihdot, tulpan vaihdot ja terän teroitukset. Teräketjuöljyä pitää olla varastossa, silloin kun sitä tarvitaan. Ja kukas meillä arvioi, riittääkö omalta maalta tehdyt klapit, vai pitääkö tilata ostotavaraa.
Kaiken lisäksi suunnittelen viikonlopun ruokalistat, käyn kaupassa ja pääosin kokkaankin. Käytännön syistä vaimo hoitaa nuo asiat arkena pääosin.
Vaimo hoitaa omia juttujaan yhtä lailla. Ei meillä kumpikaan ulise mistään ihme metatöistä. Töitä ne vain on, ja töihin kuuluu se että ne suunnitellaan ja ajoitellaan.
Minua ei kuormita nuo minun hoitamien asioiden suunnittelu ja ajoittaminen, ne vain hoituu siinä sivussa. Mutta ilmeisesti on niin, että jos nainen huolehtisi noista, ne olisikin jotain mystisen kuormittavia metatöitä.
Huoh...
Vain naiset tekee Metatöitä koska vain naiset postaa Instagramiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta siis anteeksi minkä takia? Eikai kukaan niin kallista vaatetta pese itse? Eihän niitä edes saa laittaa koneeseen. Kiva pilata esim kolmen tonnin puku että säästää sen muutaman kympin mitä pesettäminen maksaa. T. M33
Vierailija kirjoitti:
Juu. Tein. Nyt oon uudestaan naimisissa. Vastaan edelleen ruoanlaitosta kodin siisteydestä ja pyykkihuollosta lähes 100-prosenttisesti...just äsken pyöräytin lounaan salaatteineen. Mulle tää on hyvin helppoa. En ymmärrä miksi naiset tekee normaaliarjesta niin suurta numeroa. Mukavaa vsihtelua palkkatyöhöni nähden. Itse en miehenä tarvi moista itsekorostusta.
Koska, rakas ihminen, elämäntilanteita on erilaisia. Mulle arvottiin kesken vanhan talon peruskorjauksen vakavasti sairastuva puoliso ja erityislapsi vuorotyön lisäksi. Muutaman vuoden piti metatöidenkin kanssa sen luokan kiirettä, että arki oli pahimmillaan minuuttiaikataulutettua. Ei ollut mukavaa vaihtelua palkkatyöhön nähden, enkä edes nyt paljon myöhemmin, kun meillä on kaikilla kaikki taas hyvin, edes näe unta, että väheksyn jonkun toisen kuormaa siksi, ettei itsellä ole nyt kannettavaa. <
Musta on ylipäätään käsittämätöntä, että tähän otetaan aina jotkut lasten synttärit esimerkiksi, mutta ilmeisesti monenkaan ei tarvitse miettiä, milloin ehtii tehdä kaikki arkipuuhat. Se on hieno juttu, sitähän varten se puoliso on jakamassa taakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Kukaa muu kuin 80+ ikänen käyttää pukua. Ite olen työreissuissa aina vain farkussa ja hupparissa. Ja olen näillä reissuilla tavannut isojen globaalien yritysten johtajia, jotka myös ovat olleet huppareissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat metatyöt?
Onko tarpeeksi jauhoja kaapissa, jos joku tulee kylään. Onko lapsella talvitakki tälle talvelle. Onko pölynimuripusseja tarpeeksi kaapissa. Onko siteitä jos menkat alkaa. Pitääkö ikkunat pestä. Jne.
Ymmärrän tuon lapsen talvipalttoon ja naisen siteet.
Mutta jos pölypussit loppuvat - ja huomaat sen juuri kun olet aloittamassa imurointia ja imurissa oleva pussi on niin piukassa että se ei enää vedä - niin etkö voi todeta esim. seuraavasti: "Oho, ei ole pölypusseja. No, ei imuroida tänään, lykätään tuonnemmaksi, esim. seuraavaan vuodenaikaan."
Ja jos joku tulee kylään ja jauhoja olisikin, niin vasta sittenkö, siinä tilanteessa kun vieras kököttää olohuoneessasi, alat leipoa pullaa? En ymmärrä ensinkään: sehän vie aikaa ainakin pari tuntia. Eikö pullanostoreissuun lähteminen tai koko kahvittelun siirtäminen ulos, ole helpompaa - ellette ihan sosiaaliköyhäläisiä ole (kuten minä)?
Ja miksi ikkunat ptiää pestä, jos niistä näkee vielä läpi?
Minä en ole pessyt ikkunoita kertaakaan elämässäni, ja olen tässäkin asunnossa asunut jo n. 20 vuotta.
Älä tee mogatöitä varsinkin jos et pidä niistä ja ne rasittavat: "Manana."
Perus - Jamppa
Vierailija kirjoitti:
Eiks niitä voisi delegoida tekoälylle?
Mistä löytyy niin luonnevikaiseksi ohjelmoitu tekoäly, että se alkaisi simputtaa ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat metatyöt?
Onko tarpeeksi jauhoja kaapissa, jos joku tulee kylään. Onko lapsella talvitakki tälle talvelle. Onko pölynimuripusseja tarpeeksi kaapissa. Onko siteitä jos menkat alkaa. Pitääkö ikkunat pestä. Jne.
Ymmärrän tuon lapsen talvipalttoon ja naisen siteet.
Mutta jos pölypussit loppuvat - ja huomaat sen juuri kun olet aloittamassa imurointia ja imurissa oleva pussi on niin piukassa että se ei enää vedä - niin etkö voi todeta esim. seuraavasti: "Oho, ei ole pölypusseja. No, ei imuroida tänään, lykätään tuonnemmaksi, esim. seuraavaan vuodenaikaan."
Ja jos joku tulee kylään ja jauhoja olisikin, niin vasta sittenkö, siinä tilanteessa kun vieras kököttää olohuoneessasi, alat leipoa pullaa? En ymmärrä ensinkään: sehän vie aikaa ainakin pari tuntia. Eikö pullanostor
Eivät nuo mitään metatöitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen soopaa tämä nyt oikein on? Ei ole mitään kuormittavia metatöitä, on vain asioita jotka pitää hoitaa, jotta arki pyörii. Asioiden suunnittelu on ihan perussettiä. Ja miten niin muka vain naiset huolehtii suunnittelusta?
Silloin kun meillä oli vielä lapset pieniä, minä huolehdin lasten harrastusrumban kuljetuksineen ja varusteineen. Minä huolehdin renkaanvaihtojen ajoitukset, autojen huollot, matkailuauton huollot ja tarkistukset jne. Minä tsekkaan että vesikiertoisen lattialämmityksen paineet on kohdillaan ja säädä tarvitatessa - ja sama juttu maalämmön keruupiirin kanssa. Huolehdin iv-konteen puhdistukset ja suodattimien vaihdot ajallaan, samoin kuin ilmalämpöpumpun. Huolehdin että rännit tulee puhdistettua pari kertaa vuodessa ja seuraan koko katon tilannetta. Nuohouksen tilauksenkin huolehtin ajallaan.
Entäs sitten ruohonleikkurin, raivaussahan ja moottorisahan öljynvaihdot, tulpan vaihdot ja terän teroitukset. Teräke
Luitko ihan oikeasti kymmenen sivua tekstiä ja sitten vielä kirjoitit näin pitkän vastauksen kykenemättä kuitenkaan ymmärtämään, että ketjussa tuntojaan purkavat ne joilla arjen työt eivät jakaudu tasaisesti ja toinen pyrkii olemaan vapaamatkustaja? Hienoa, että teillä homma toimii, mutta ihan alkeellisellakin sisälukutaidolla ja normaalilla logiikalla pitäisi kyetä päättelemään, että kaikki perheet eivät ole kuin teidän perhe.
Vai johtuiko kenties siitä, ettei sinulla ole toimivaa suhdetta saati vaimoa, vaan pelkästään kova tarve päästä haukkumaan naisia internetin anonyymiteetin suojista?
Jaa-a. 30 vuoden ajan olen hoitanut kaikki mahdolliset remontit, korjaukset, ylläpidot jne mitä omakotitaloihin täytyy tehdä.Ei ole naista paikalla paljon näkynyt. Asuttaisiin kai suokuopassa jos hänen tekemistensä pohjalta asuminen hoidettaisiin.
Olisi kyllä hienoa jos hänkin näihin metatöihin osallistuisi,
Vaikea samaistua kun vaimo ei tee edes niitä.
Metatyö = se kun nainen miettii että jotain pitäs tehdä, mutta ei tee sitä.
No käytiin tänään kaupassa. Mies koetti olla oikein tehokas ja kyseli jatkuvasti minulta mitä vielä tarvitaan ja haki puolijuoksua tavaroita kärryyn. Harmi vain kun joutui lähteä vielä kassalta vaihtamaan osan tavaroista kun oli napannut vain jonkun makkarapaketin ei sitä mitä meillä tavallisesti käytetään (allergioiden takia ei voi valita summassa asioita) jne. Eli helppoa se on vaan kerätä jotain sinnepäin mukaan mutta ongelma tulee sitten ruokaa laittaessa kun makkara sellaista että siitä ei voikkaan tehdä kaikille ruokaa jne. Silloin mies tietysti uhriutuu kun mikään ei kelpaa. Ja tee sinä kun osaat paremmin Eli usein miehen megatyössä on se ongelma että mies ajattelee vain itseään eikä koko perhettä. Jos itsellä ei ole nälkä niin ei lapsille tarvitse tehdä ruokaa ym. Tai jos itse tykkää mausteisesta ruuasta niin ei tajua ettei pienille lapsille voi syöttää kovin mausteista ruokaa.