Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
221/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän siinä tosiaan käy. Miehet tekee, kun pitää ja naiset jäävät hieromaan epärelevantteja asioita mielessään.

Ainakaan meillä miehen tekeminen ei pääse alkuun ennen kuin mies on kysynyt minulta mistä löytyy se ja se. Välillä vastaan, välillä ihmettelen, että eikö se ole siellä minne sen laitoit. 

No kun ei se ole, kun niitä pitää jostain kumman syystä siirtää ees sun taas sen seitsemän kertaa viikossa. Sitten ei enää vaimokaan muista missä ne on ja miehen vika!

Tuo hirveä säätäminen ja tavaroiden turha liikuttelu lienee sitä metatyötä aidoimmillaan!

Tarkoitatko siivoamista vai mitä tuo turha siirtely on? Tavarat ilmeisesti omilta jäljiltäsi, mutta mieluummin syytät vaimoasi, kuin otat vastuuta omista puuhista.

Vierailija
222/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin vahingossa tekemään tästä empiiristä koetta lasten päiväkoti- ja alakouluaikoina, kun tuumasin, että lähtökohtaisesti molemmat vanhemmat hoitavat perheissä asioita tasapuolisesti, joten kysyn ihan periaatteesta leikkitreffejä, kesäleiri- tai kesähoitosuunnitelmia ja mitä milloinkin aina siltä vanhemmalta, joka sattuu ekaksi vastaan tulemaan, olipa hän mitä sukupuolta tahansa.

Voi niitä isien häkeltyneitä katseita ja vastauksia! Osa osasi vastata edes sinne päin mutta sanoi tarkastavansa vielä perheen naispuoliselta vanhemmalta. Osa sanoi suoraan, että kysy siltä naispuoliselta kun seuraavan kerran näet, en minä näitä tieä. (Eikä naispuoliselta tarkastaminen ollut mitään yleistä kohteliaisuutta, joka pätisi molemmin päin - äidit eivät mutisseet mitään isältä vahvistamisesta, koska tiesivät suoralta kädeltä arjen aikataulut.)

Ja ei, ei kaikki miehet. Nimittäin yksi vuoroviikkoisä oli aina kartalla, vastasi itse asiassa ex-vaimoaan skarpimmin ja oikeesti tiesi kaiken lapsensa harrastusaikatauluista, urheiluleireistä, arjen aikatauluista ja ihan kaikesta. Ihana isä!

Mutta tämän otannan perusteella 97,5% isistä on joko avoimesti täysin pihalla perheensä arkiaikatauluista tai vähintään jättää päävastuun äidille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee metatöitä, ne sisältyy joko työtehtäviin tai ihan vaan normaaliin arkeen. Koko termi kuulostaa typerälle.

Vierailija
224/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Onko tarpeeksi jauhoja kaapissa, jos joku tulee kylään. Onko lapsella talvitakki tälle talvelle. Onko pölynimuripusseja tarpeeksi kaapissa. Onko siteitä jos menkat alkaa. Pitääkö ikkunat pestä. Jne.

Naiset, älkää uhriutuko. Olette itse valinneet miehenne. Meillä mies huomio tuollaiset asiat minua reilusti paremmin. Tosin minä taas tietyntyyppiset. Eli siis valitkaa se mies oikein. 

No en mistään saanut selville, minkälainen mies on lapsien myötä. Hän oli hyvin tarkka kodistaan ja kaikesta, kun tavattiin. Kaikki muuttui lasten myötä. Myönsi itsekin oman kyvyttömyyden muuttuneen elämän myötä. 

On onneks ollut oppivainen ja monessa mielessä sopeutu, ajan myötä. Mutta oli niitä kriittisiä vuosia myös. Vaimona en halua olla mieheni kasvattaja.

Vierailija
225/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatöitä vähättelevä henkilö - käsi sydämelle: oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että MITÄ JOS metatyöt näyttäytyvät sinulle aivan vaivattomina tai sellaisina, että eihän niitä paljoa elämässä edes ole... koska joku toinen hoitaa ne puolestasi?

Olen totaali-yh ja metatöitä kahden lapsen ja yhden aikuisen perheessä on aivan HITOSTI. Kaikki mahdolliset Wilmat, päikyn retket ja lelupäivät ja kaverisynttärit ja ai niin isommalla lapsella on juuri tänään koulussa uintia, jota on vain pari kertaa vuodessa. Eikä pelkkä kokkaaminen mitään, mutta aina on päätettävä sekin, mitä ruokaa me milloinkin syödään, suunnitella kauppalista jne.

Tavallaan koen jopa helpottavaksi kyllä, että minulla on ihan kaikki langat käsissäni eikä tartte tuntea mitään katkeruutta siitä, voisiko joku muukin hoitaa näitä asioita muttei hoida.

Vierailija
226/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee metatöitä, ne sisältyy joko työtehtäviin tai ihan vaan normaaliin arkeen. Koko termi kuulostaa typerälle.

Eli teet metatöitä, mutta käytät siitä vain eri termiä.

Vierailija
227/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vaimo siivoaa ennen vieraiden tuloa ja laittaa samalla tavaroita oikeille paikoilleen. Mutta eikö mies siivoa?

On nuo vaimon "siivoamiset" nähty monenki naisen osalta. Aina vievät miesten tavarat vääriin paikkoihin koska se on "esteettistä". Jopa työpisteeltä pöytätietokone roudattu kosteaan autotalliin ettei vaan vieraat näe.

Just näin. Lastenhuoneesta puolet leluista piiloon, että näyttää enemmän niinku jossain Kodin Jaana-Annassa. Vaimolla hirveä metahäröily ennen vieraiden tuloa, kaikki pahalla päällä ja vieraiden tultua eka puoli tuntia teennäisen hauskaa tuo metakoohoilun takia. Eikä ole siitä kiinni, etteikö mies tai lapset osallistuisi. Naisen pitää vaan metatoimittaa jotain ihan metaääliötoimintaa, jota kukaan muu ei ymmärrä kuin nainen itse.

Sarjassamme kommentti, jossa ei mitään käsitystä siitä, mitä metatyö oikeasti on.

Vierailija
228/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teet metatöitä, mutta käytät siitä vain eri termiä.

En tee.

Vierailija
229/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska töitään luettelee, vielä laiskempi metatöitään.

Vierailija
230/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päädyin vahingossa tekemään tästä empiiristä koetta lasten päiväkoti- ja alakouluaikoina, kun tuumasin, että lähtökohtaisesti molemmat vanhemmat hoitavat perheissä asioita tasapuolisesti, joten kysyn ihan periaatteesta leikkitreffejä, kesäleiri- tai kesähoitosuunnitelmia ja mitä milloinkin aina siltä vanhemmalta, joka sattuu ekaksi vastaan tulemaan, olipa hän mitä sukupuolta tahansa.

Voi niitä isien häkeltyneitä katseita ja vastauksia! Osa osasi vastata edes sinne päin mutta sanoi tarkastavansa vielä perheen naispuoliselta vanhemmalta. Osa sanoi suoraan, että kysy siltä naispuoliselta kun seuraavan kerran näet, en minä näitä tieä. (Eikä naispuoliselta tarkastaminen ollut mitään yleistä kohteliaisuutta, joka pätisi molemmin päin - äidit eivät mutisseet mitään isältä vahvistamisesta, koska tiesivät suoralta kädeltä arjen aikataulut.)

Ja ei, ei kaikki miehet. Nimittäin yksi vuoroviikkoisä oli aina kartalla, vastasi it

Olen varhaiskasvatuksessa töissä ja aina välillä tulee joltain vanhemmalta palautetta siitä, että kontaktoimme aina ensisijaisesti äitiä lapsen asioissa. Ymmärrän tämän palautteen ja myös sen, että tämä toimintamalli myös ylläpitää tuota "äiti hoitaa ja tietää" asennetta, mutta kun kokemus on valitettavan usein opettanut, että isän kontaktointi on yhtä tyhjä kanssa. Isä ei osaa vastata lasta koskeviin kysymyksiin, jos isälle tiedottaa loppuviikon retkipäivästä, lapsilla ei ole mukana pyydettyjä varusteita ja ihmetellään, että mikä retkipäivä jne. 

Toki on myös niitä isiä jotka hoitavat lapsen asioita siinä missä äiti, mutta valitettava vähemmistö he ovat.

Vierailija
231/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies rupesi arvostamaan "turhaa" metatyötä kun jätin kaiken tekemättä mikä ennen oli tapahtunut mieheltä huomaamatta. Mies oli työmatkalle lähtiessä yllättynyt kun ei ollut vaatteita puhtaana, eikä pukua ollut käytetty pesulassa. Jouluaattona oli mies ihmeissään kun ei tuoksu kinkku, ei ollut kotia siivottu eikä lahjoja hankittu. Eihän kukaan ollut kertonut mulle että niin pitää tehdä. Keskimmäisen synttäreistäkään ei ollut kukaan minulle kertonut että ne pitää järjestää. Eipä ollut kakkua, lahjoja tai mitään saati vieraitakaan kutsuttu. (hyvitin lapselle kyllä myöhemmin, käytiin kahdelleen viikko ulkomailla)

Noiden jälkeen mies on alkanut kiinnittää huomiota siihen, ettei arki pyöri ellei sitä pyöritä.

Eivät nuo ole mitään metatöitä vaan ihan järkeviä ja hyödyllisiä asioita.

Mutta ne eivät tapahdu, ilman sitä suunnittelua.

Eri

Vierailija
232/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän siinä tosiaan käy. Miehet tekee, kun pitää ja naiset jäävät hieromaan epärelevantteja asioita mielessään.

Ainakaan meillä miehen tekeminen ei pääse alkuun ennen kuin mies on kysynyt minulta mistä löytyy se ja se. Välillä vastaan, välillä ihmettelen, että eikö se ole siellä minne sen laitoit. 

No kun ei se ole, kun niitä pitää jostain kumman syystä siirtää ees sun taas sen seitsemän kertaa viikossa. Sitten ei enää vaimokaan muista missä ne on ja miehen vika!

Tuo hirveä säätäminen ja tavaroiden turha liikuttelu lienee sitä metatyötä aidoimmillaan!

Me olemme asuneet tässä omakotitalossa jo 20 vuotta. Esimerkiksi pyyhkeet ovat olleet koko sen aj

"Kumpi päätti mihin pyyheliinat laitetaan? Todennäköisesti suurin osa näistä metanaisista pitää kotia omana projektinaan, on vain se yksi naisen tapa hoitaa asiat. Ainoa paikka, missä nainen ei määrää kaapin paikkaa on autotalli. Tiedätkö sinä, mistä sieltä löytyy pulttiavaimet, 2-tahtibensa tai lasermitta? Varmasti olleet samassa paikassa viimeiset 20 vuotta."

Meillä mies alkoi pitää huolta liinavaatteista. Hän saa siis päättää ihan yksin niiden paikoista. Onkin jännittävää etukäteen miettiä, mistä mikin tällä kertaa löytyy. Ne pinot vaihtaa koko ajan hyllyä, kaappia ja piironkia. En sano, että tämä olis yleinen miesten tapa, mutta meillä on. 

Vierailija
233/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatöitä vähättelevä henkilö - käsi sydämelle: oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että MITÄ JOS metatyöt näyttäytyvät sinulle aivan vaivattomina tai sellaisina, että eihän niitä paljoa elämässä edes ole... koska joku toinen hoitaa ne puolestasi?

Olen totaali-yh ja metatöitä kahden lapsen ja yhden aikuisen perheessä on aivan HITOSTI. Kaikki mahdolliset Wilmat, päikyn retket ja lelupäivät ja kaverisynttärit ja ai niin isommalla lapsella on juuri tänään koulussa uintia, jota on vain pari kertaa vuodessa. Eikä pelkkä kokkaaminen mitään, mutta aina on päätettävä sekin, mitä ruokaa me milloinkin syödään, suunnitella kauppalista jne.

Tavallaan koen jopa helpottavaksi kyllä, että minulla on ihan kaikki langat käsissäni eikä tartte tuntea mitään katkeruutta siitä, voisiko joku muukin hoitaa näitä asioita muttei hoida.

Ei, ei ole kukaan hoitanut niitä mun puolesta. Katsos kun meille muille se on ihan vain sitä arkea ja elämää eikä mitään helkutin metashowta. 

Vierailija
234/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies rupesi arvostamaan "turhaa" metatyötä kun jätin kaiken tekemättä mikä ennen oli tapahtunut mieheltä huomaamatta. Mies oli työmatkalle lähtiessä yllättynyt kun ei ollut vaatteita puhtaana, eikä pukua ollut käytetty pesulassa. Jouluaattona oli mies ihmeissään kun ei tuoksu kinkku, ei ollut kotia siivottu eikä lahjoja hankittu. Eihän kukaan ollut kertonut mulle että niin pitää tehdä. Keskimmäisen synttäreistäkään ei ollut kukaan minulle kertonut että ne pitää järjestää. Eipä ollut kakkua, lahjoja tai mitään saati vieraitakaan kutsuttu. (hyvitin lapselle kyllä myöhemmin, käytiin kahdelleen viikko ulkomailla)

Noiden jälkeen mies on alkanut kiinnittää huomiota siihen, ettei arki pyöri ellei sitä pyöritä.

Puku pesulassa paljasti trollaukseksi.

Missä sinä pesetät pukusi?

Vierailija
235/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miehenä 35 vuotta päättänyt mitä teemme perheessä ruoaksi, tehnyt kauppalistat ja käynyt kaupassa. Ei ole koskaan tullut mieleen, että teen metatöitä tai edes töitä.

Ihmiset ovat järkyttävän laiskoja nykyään. Kaikki mitä ei tehdä sohvalla lojuen, on rankkaa työtä -lol.

Vierailija
236/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ole kukaan hoitanu

Niin, nythän keskustelun aiheena ette olekaan te, joiden puolesta näitä asioita ei joku toinen hoida, vaan he jotka joutuvat hoitamaan näitä asioita jonkun toisen, täysivaltaisen aikuisen puolesta.

Vierailija
237/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puku pesulassa paljasti trollauksek

"Kukaa muu kuin 80+ ikänen käyttää pukua. Ite olen työreissuissa aina vain farkussa ja hupparissa. Ja olen näillä reissuilla tavannut isojen globaalien yritysten johtajia, jotka myös ovat olleet huppareissa"

Heh, ei tietenkään kukaan muu koska sinä! 

Meillä sekä mies että poika ovat töissä, joissa pukeutumiseen on pakko satsata. Tilanteesta riippuen, paremmin tai rennommin. Molemmilla kuitenkin pukuja työasuina.

Vierailija
238/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Onko tarpeeksi jauhoja kaapissa, jos joku tulee kylään. Onko lapsella talvitakki tälle talvelle. Onko pölynimuripusseja tarpeeksi kaapissa. Onko siteitä jos menkat alkaa. Pitääkö ikkunat pestä. Jne.

Ihan turhanpäiväistä ajanhukkaa. Rutiinilla ja maalaisjärjellä minä menen. Jos käytän lähes viimeiset jauhot kaapista tai mitkä ikinä, kirjaan heti kauppalistaan. Ikkunat pesen kaksi kertaa vuodessa, ei sitä suunnitella tarvitse koko vuotta. Lapselle ostin alesta seuraavaksi vuodeksi kausi vaatteet ja pieneksi menneet laitoin sitä mukaa kiertoon. 

Meillä käy säännöllisesti niin, että tarvitsisin vaikka niitä jauhoja tai sokeria, mutta loppu on. Muut perheenjäsenet eivät laita kauppalistaan asioita, joita käyttävät loppuun. Tyhjä pakkaus kaiken lisäksi jätetään kaappiin. Ja koskee toki muitakin kuluvia tuotteita. Pakko käydä säännöllisesti läpi että onko tai paljonko on sitä sokeria, Buranaa tai hilseshampoota jäljellä. Ja ai että sieppaa huomata, että joku asia on loppu, kun olet juuri käynyt kaupassa!

Vierailija
239/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miehenä 35 vuotta p

Hassu. Eihän se tietenkään ole raskasta, kun yksi hoitaa noin yhden arjen palikan pyörittämisen ja toinen hoitaa toisen. Teillä on normaali tilanne jolloin arki ei tietenkään ole kuormittavaa, kuten silloin kun joutuu yksin pyörittämään kaiken.

Vierailija
240/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. 30 vuoden ajan olen hoitanut kaikki mahdolliset remontit, korjaukset, ylläpidot jne mitä omakotitaloihin täytyy tehdä.Ei ole naista paikalla paljon näkynyt. Asuttaisiin kai suokuopassa jos hänen tekemistensä pohjalta asuminen hoidettaisiin.

Olisi kyllä hienoa jos hänkin näihin metatöihin osallistuisi,

Et siis tiedä alkuunkaan, mitä metatyö tarkoittaa.