Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
201/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olen nainen, joka ärsyyntyy näistä aloituksista. Suurin osa näistä valittajista ei ole antanut miehille tasa-arvoista mahdollisuutta osallistua lastenhoitoon. On haluttu pitää itse vanhempaislomat, haluttu päättää kuinka vauvaa hoidetaan, millaiset vaatteet milloinkin on ne ainoat oikeat jne.

Meillä mies hoiti vauvaa kanssani tasa-arvoisena heti alusta. Annoin hoitaa itse omalla tyylillään, sai päättää kanssani mihin vaipat laitetaan ja kuinka vauva-arki järjestetään. Sama jatkoi toisen lapsen kohdalla ja lasten kasvaessa. Ilman muuta osa asioista oli suunniteltu toisin kuin itse olisin tehnyt, mutta miksi minun ajatukseni olisi ollut se parempi? Eikö kuitenkin tärkeintä lapselle ja perheelle on, täydellisesti, äidin ajatuksen mukaan suunniteltu ja hampaat irvessä kiukutellen tai uhriutuen toteuteutettu arki vaiko mukava arki, jossa kaikki viihtyvät?

Olet rikkonut feminismiä vastaan.  Rangaistuksena kuolema.

Vierailija
202/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yksi vertasi pyyheliinojen paikan tietämistä johonkin lasermitan paikan tietämiseen autotallissa. Osoittaa taas kuinka ei tajua yhtään mistä kyse. Jokainen meistä käyttää pyyheliinoja päivittäin (toivottavasti). Ja niitä otetaan ja laitetaan kaappiin viikoittain. Kuinka usein jotain lasermittaa tarvitaan ? Meillä kyseinen laite nytkin rikki ja mitä tulee vaikka metrin mittaan niin tiedän heti kolme mittaa missä ne ovat. Sitäpaitsi minulla on sisällä omat työkalut. Valitettavasti ne tuppaavat välillä katoamaan ja silloin ilmoitan miehelle että käy ostamassa minulle uuden setin ja vie vanhat pois. Pojalta joskus kysyin miksi hakevat minun varastosta työkaluja vaikka tallissa on niitä paljon ja laadukkaampia. Vastaus, äidin työkalut on aina siellä tietyssä paikassa mutta autotallin työkaluja joutuu etsimään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin miehellä oli lupa hoitaa vauvoja ihan vapaasti. En arvostellut mutta joskus oli pakko hieman neuvoa (yöhaalari puettu väärinpäin ja siksi kaulus kuristi vauvaa). Ja sitten esim ruuan laitossa on ollut pakko puuttua asioihin koska maitoallergiselle lapselle ei nyt vaan voi paistaa ruokaa voissa ym. 

Vierailija
204/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa tulee vahvasti sellainen tunne, että metatöitä täällä vähättelevät eivät tee niitä.

Itse aikoinani käytännössä jäin kahden alle kouluikäisen lapsen yh-isäksi ja kyllä siinä arjessa raskainta oli juuri nuo metatyöt, vaikka silloin ei tuollaista termiä tunnettukaan. Se jatkuva suunnittelu ja organisointi oli kaikista väsyttävintä, ei itse tekeminen. Tekeminen ei vaan onnistunut ilman kaaosta ja luovimista jos sen organisoinnin jätti tekemättä.

Vierailija
205/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän siinä tosiaan käy. Miehet tekee, kun pitää ja naiset jäävät hieromaan epärelevantteja asioita mielessään.

Ainakaan meillä miehen tekeminen ei pääse alkuun ennen kuin mies on kysynyt minulta mistä löytyy se ja se. Välillä vastaan, välillä ihmettelen, että eikö se ole siellä minne sen laitoit. 

No kun ei se ole, kun niitä pitää jostain kumman syystä siirtää ees sun taas sen seitsemän kertaa viikossa. Sitten ei enää vaimokaan muista missä ne on ja miehen vika!

Tuo hirveä säätäminen ja tavaroiden turha liikuttelu lienee sitä metatyötä aidoimmillaan!

Me olemme asuneet tässä omakotitalossa jo 20 vuotta. Esimerkiksi pyyhkeet ovat olleet koko sen aj

Kumpi päätti mihin pyyheliinat laitetaan? Todennäköisesti suurin osa näistä metanaisista pitää kotia omana projektinaan, on vain se yksi naisen tapa hoitaa asiat. Ainoa paikka, missä nainen ei määrää kaapin paikkaa on autotalli. Tiedätkö sinä, mistä sieltä löytyy pulttiavaimet, 2-tahtibensa tai lasermitta? Varmasti olleet samassa paikassa viimeiset 20 vuotta.

Täytyy kyllä olla melko heikot kognitiiviset kyvyt miehellä, joka ei 20 opi missä pyyhkeet ovat tai kykene edes nostamaan keskusteluksi sitä, että voisiko pyyhkeet laittaa sellaiseen paikkaan mistä hänkin pystyisi itsenäisen aikuisen tavoin ne löytämään. 

Vierailija
206/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen soopaa tämä nyt oikein on? Ei ole mitään kuormittavia metatöitä, on vain asioita jotka pitää hoitaa, jotta arki pyörii. Asioiden suunnittelu on ihan perussettiä. Ja miten niin muka vain naiset huolehtii suunnittelusta?

Silloin kun meillä oli vielä lapset pieniä, minä huolehdin lasten harrastusrumban kuljetuksineen ja varusteineen. Minä huolehdin renkaanvaihtojen ajoitukset, autojen huollot, matkailuauton huollot ja tarkistukset jne. Minä tsekkaan että vesikiertoisen lattialämmityksen paineet on kohdillaan ja säädä tarvitatessa - ja sama juttu maalämmön keruupiirin kanssa. Huolehdin iv-konteen puhdistukset ja suodattimien vaihdot ajallaan, samoin kuin ilmalämpöpumpun. Huolehdin että rännit tulee puhdistettua pari kertaa vuodessa ja seuraan koko katon tilannetta. Nuohouksen tilauksenkin huolehtin ajallaan.

Entäs sitten ruohonleikkurin, raivaussahan ja moottorisahan öljynva

Pitää paikkansa, en lukenut kaikki 10 sivua. Luin vain pari enismmäistä. Keskustelun sävy on heti aloituksesta alkaen sama, mitä ennenkin nähty, myös valtalehdistöstä. "Metatyöt jäävät aina naisten vastuulle", "miehet eivät osallistu" jne.

Jos täällä joku avautuu omasta tilanteestaan, että homma ei heillä toimi, niin sen voisi tehdä nimenomaan siitä näkökulmasta, eikä lähteä rakentamaan tästä jotain ihme sukupuoltne välistä kamppailua.

- sama

Vierailija
207/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies rupesi arvostamaan "turhaa" metatyötä kun jätin kaiken tekemättä mikä ennen oli tapahtunut mieheltä huomaamatta. Mies oli työmatkalle lähtiessä yllättynyt kun ei ollut vaatteita puhtaana, eikä pukua ollut käytetty pesulassa. Jouluaattona oli mies ihmeissään kun ei tuoksu kinkku, ei ollut kotia siivottu eikä lahjoja hankittu. Eihän kukaan ollut kertonut mulle että niin pitää tehdä. Keskimmäisen synttäreistäkään ei ollut kukaan minulle kertonut että ne pitää järjestää. Eipä ollut kakkua, lahjoja tai mitään saati vieraitakaan kutsuttu. (hyvitin lapselle kyllä myöhemmin, käytiin kahdelleen viikko ulkomailla)

Noiden jälkeen mies on alkanut kiinnittää huomiota siihen, ettei arki pyöri ellei sitä pyöritä.

Eli pilasit sitten joulun koko perheeltä ja lapsen synttärit ihan vain sen vuoksi, että pääsit näpäyttämään miestä. Mä olen nainen enkä koskaan olisi noin mulkku kuin sä olit. Onpa tosiaan aivan julmetun kova homma ostaa kinkku ja paistaa se ja tehdä muut joulun ruoat. Ei niitä katsos tarvitse tehdä yhdessä päivässä. Mä kolmivuorotöitä tekevä äiti olen kummasti saanut aina nämät asiat hoidettua ilman mitään helkutin draamaa. Vaatii vähän suunnittelua, mutta ei nyt helvetti vieköön mitään järjettömän kamalan vaativaa metatyötä!

Metatyö on täyttä paskaa ja uhriutujien lempisana. Me muut osataan hoitaa ihan ilman draamaa tavallista arkea. 

Vierailija
208/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous 90%, pyykinpesu 95%, pyykkien kuivaus kaappiin 95%, kaupassakäynti 85%, ruoanlaitto 90%, auton ja veneen huollot 100%, laskut 100%, lasten harrastukset 50%, syntymäpäivät 50%, matkavaraukset yms 85%, kouluun liittyvät jutut 50%, kodin huolto ja korjaus työt 100%. Kaiken tämän tekemäni työn jälkeen VAIMO nalkuttaa että hänelle tulee kaikki META työ.. En vielä vaan tiedä mitä se on! Hänen ei tarvitse osallistua ylläoleviin koska meta... 

Vierailija
209/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on aloituksen tarkoitus?

Ai miesviha? Ok, jatkakaa...

Vierailija
210/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osoittaa taas kuinka ei tajua yhtään mistä kyse. Jokainen meistä käyttää pyyheliinoja päivittäin (toivottavasti). Ja niitä otetaan ja laitetaan kaappiin viikoittain. Kuinka usein jotain lasermittaa tarvitaan ?"

Päivittäin ja viikottain tapahtuvien asioiden kuvittelisi olevan silkkaa rutiinia johon ei enää tarvitsisi kovasti mitään metatyötä tehdä. Sen sijaan harvemmin tehtävät asiat vaativat paljon enemmän ajattelua.

Vierailija
211/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yksi vertasi pyyheliinojen paikan tietämistä johonkin lasermitan paikan tietämiseen autotallissa. Osoittaa taas kuinka ei tajua yhtään mistä kyse. Jokainen meistä käyttää pyyheliinoja päivittäin (toivottavasti). Ja niitä otetaan ja laitetaan kaappiin viikoittain. Kuinka usein jotain lasermittaa tarvitaan ? Meillä kyseinen laite nytkin rikki ja mitä tulee vaikka metrin mittaan niin tiedän heti kolme mittaa missä ne ovat. Sitäpaitsi minulla on sisällä omat työkalut. Valitettavasti ne tuppaavat välillä katoamaan ja silloin ilmoitan miehelle että käy ostamassa minulle uuden setin ja vie vanhat pois. Pojalta joskus kysyin miksi hakevat minun varastosta työkaluja vaikka tallissa on niitä paljon ja laadukkaampia. Vastaus, äidin työkalut on aina siellä tietyssä paikassa mutta autotallin työkaluja joutuu etsimään

Etkö osaa itse ostaa työkalujasi? Tuossa näkee että nainen metailee (tarvitsen työkaluja) mutta se on mies joka hoitaa asian käytännössä.

Vierailija
212/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa itse ostaa työkalujasi? Tuossa nä

Niitä työkaluja ei tarvitse ostaa koko ajan. Pyyhkeet on samassa paikassa koko ajan ja on se kumma, jos mies ei niiden paikkaa opi 20 vuodessa. Oma exä ainakin tiesi, että kylppärin kaapissa on kylpypyyhkeet ja makkarin yhdessä kaapissa on käsi- ja keittiöpyyhkeet. Tiesi myös missä on petivaatteet. Kas kummaa kun oppi nämä asiat heti. Yhdessä toki makkarissa mietittiin mitä laitetaan mihinkin kaappiin eikä miehellä ole alkavaa dementiaa kuten tuntuu joillakin miehillä olevan kun ei opita missä pyyhkeet on vaikka ne on aina samassa paikassa.

Vierailija
213/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies rupesi arvostamaan "turhaa" metatyötä kun jätin kaiken tekemättä mikä ennen oli tapahtunut mieheltä huomaamatta. Mies oli työmatkalle lähtiessä yllättynyt kun ei ollut vaatteita puhtaana, eikä pukua ollut käytetty pesulassa. Jouluaattona oli mies ihmeissään kun ei tuoksu kinkku, ei ollut kotia siivottu eikä lahjoja hankittu. Eihän kukaan ollut kertonut mulle että niin pitää tehdä. Keskimmäisen synttäreistäkään ei ollut kukaan minulle kertonut että ne pitää järjestää. Eipä ollut kakkua, lahjoja tai mitään saati vieraitakaan kutsuttu. (hyvitin lapselle kyllä myöhemmin, käytiin kahdelleen viikko ulkomailla)

Noiden jälkeen mies on alkanut kiinnittää huomiota siihen, ettei arki pyöri ellei sitä pyöritä.

Eli pilasit sitten joulun koko perheeltä ja lapsen synttärit ihan vain sen vuoksi, että pääsit näpäyttämään miestä. Mä olen nai

Miksi nainen pilasi joulun ja synttärit? Eikö ne ollut ihan yhtä lailla miehen vastuulla?

Vierailija
214/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivous 90%, pyykinpesu 95%, pyykkien kuivaus kaappiin 95%, kaupassakäynti 85%, ruoanlaitto 90%, auton ja veneen huollot 100%, laskut 100%, lasten harrastukset 50%, syntymäpäivät 50%, matkavaraukset yms 85%, kouluun liittyvät jutut 50%, kodin huolto ja korjaus työt 100%. Kaiken tämän tekemäni työn jälkeen VAIMO nalkuttaa että hänelle tulee kaikki META työ.. En vielä vaan tiedä mitä se on! Hänen ei tarvitse osallistua ylläoleviin koska meta... 

Yleensä se metatyö on tv:n tuijottamista ja sohvalla lojumista.

Vierailija
215/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa itse ostaa työkalujasi? Tuossa nä

Se, joka hukkaa toisen työkalut, ostaa uudet tilalle. Noin yksinkertaista se on.

Vierailija
216/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi päätti mihin pyyheliinat laitetaan? Todennäköisesti suurin osa näistä metanaisista pitää kotia omana projektinaan, on vain se yksi naisen tapa hoitaa asiat. Ainoa paikka, missä nainen ei määrää kaapin paikkaa on autotalli. Tiedätkö sinä, mistä sieltä löytyy pulttiavaimet, 2-tahtibensa tai lasermitta? Varmasti olleet samassa paikassa viimeiset 20 vuotta.

Meillä on minun ja miehen vaatekaapit. Sen lisäksi on liinavaatekaappi, jossa on pyyhkeet ja petivaatteet. Siinä ei tarvinnut keskustella minne pyyhkeet laitetaan.

Meillä ei ole autotallia. Miehen työkaluista en piittaa pätkääkään, minulla on muutama, joita välillä tarvitsen. Miehelle en ole kertonut missä niitä säilytän, koska mies on hukannut minun vasaran. Esimerkiksi minulla on yksi rullamitta, mies on ostanut niitä ainakin kuusi, mutta yhtään ei tarvittaessa löydy. Eiköhän mies osta jossain vaiheessa seitsemännenkin.

Vierailija
217/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osoittaa taas kuinka ei tajua yhtään mistä kyse. Jokainen meistä käyttää pyyheliinoja päivittäin (toivottavasti). Ja niitä otetaan ja laitetaan kaappiin viikoittain. Kuinka usein jotain lasermittaa tarvitaan ?"

Päivittäin ja viikottain tapahtuvien asioiden kuvittelisi olevan silkkaa rutiinia johon ei enää tarvitsisi kovasti mitään metatyötä tehdä. Sen sijaan harvemmin tehtävät asiat vaativat paljon enemmän ajattelua.

Näinhän sitä kuvittelisi, mutta silti tulee vastaan tuollaisia tapauksia, missä ei 20 vuodenkaan jälkeen osata hakea pyyhettä kaapista.

Vierailija
218/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miehenä tehnyt aina paljon metatöitä. Opin lapsena huolehtimaan asioista ja olin tunnollinen lapsi. Perheellistyttyäni oli luonnollinen jatkumo, että tein paljon ajatustyötä ja arjen töitä perheessä. Olin aina ns. kartalla kaikesta. Nykyisin vuosia sitten eronnut vajaa nelikymppinen mies, uudessa suhteessa mutta ei asuta yhdessä. Eron jälkeen mikään ei sinänsä muuttunut, koska vuoroviikkovanhemmuudessa ei tarvinnut opetella mitään uutta. Huolehdimme eksän kanssa lasten asioita yhdessä, välillä ex huolehtii tietyistä asioista ja välillä minä. Eli kuorma jakautuu tasaisesti ja kommunikoimme hyvin. Olen kuullut, että tämä olisi harvinaista. Lähipiirissäkin kuulen sitä, että vaimo käskee miestä tekemään asioita, jotta jotain tapahtuu. Ja joissain parisuhteissa on todella selkeät miehen ja naisen roolit mitä tehdään. Pidän tasavertaisuutta tärkeänä, myös perheen roolien suhteen.

Vierailija
219/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun töissä kysytään vapaaehtoisia järjestämään pikkujouluja ja muita erityispäiviä, niin NAISET ovat ensimmäisenä ilmoittautumassa vaikka metatöiden piti olla niiiiiin vastenmielisiä. 

On aivan eri asia tehdä metatyötä jostain muusta kun oman kotiarjen pyörittämisestä. Vaihtelu virkistää. Ja miehen vaihto virkistää myös, just saying.

Mukavasti joku onnistuu vähättelemään vapaaehtoistöitä, vaikka mielellään nauttii niiden tuloksista.

Vierailija
220/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat metatyöt?

Onko tarpeeksi jauhoja kaapissa, jos joku tulee kylään. Onko lapsella talvitakki tälle talvelle. Onko pölynimuripusseja tarpeeksi kaapissa. Onko siteitä jos menkat alkaa. Pitääkö ikkunat pestä. Jne.

Ihan turhanpäiväistä ajanhukkaa. Rutiinilla ja maalaisjärjellä minä menen. Jos käytän lähes viimeiset jauhot kaapista tai mitkä ikinä, kirjaan heti kauppalistaan. Ikkunat pesen kaksi kertaa vuodessa, ei sitä suunnitella tarvitse koko vuotta. Lapselle ostin alesta seuraavaksi vuodeksi kausi vaatteet ja pieneksi menneet laitoin sitä mukaa kiertoon.