Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
861/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajana ja miehenä tämä on ollut yksi huvittavimmista ketjuista pitkään aikaan, mutta samalla vähän surullinen, koska osa ihan oikeasti tuntuu rinnastavan nää yksinkertaset ajattelut johonkin vaativaan työhön. Ajattelisin että se on sitä hommaa mitä lasten mukana tulee, ei mitään ihmeellistä. Tuntuu että naiset luo toisilleen kovat sosiaaliset paineet ja usein kilpaillaan siinä äitiydessä ja isänkin olisi osallistuttava siihen kilpailuun. Minä en ainakaan tiedä onko jauhoja kaapissa vai ei, eikä se tee musta yhtään huonompaa ihmistä, ehkä paremman vanhemman, koska voin olla senkin ajan lasten kanssa läsnä. Ihan sama jotkut jauhot, ihan sama kaverisynttärien lahja, lapsi ostaa mitä parhaaksi näkee, ei tarvitse vaivata päätä ja taas vapautui energiaa muuhun. Silloin kun lapset harrastaa, on helppoa käydä kaupassa ja tosiaan tekoäly auttaa tekemään vaikka sen kauppalistan jos se kuormi

Oletko miettinyt miten kurjalta lapsesta tuntuu mennä kaverisynttäreille ilman lahjaa? Ja miten se vaikuttaa hänen sosiaalisiin suhteisiin?

Sanoiko kirjoittaja, että lahjaa ei osteta? Ei, hän sanoi: lapsi ostaa mitä parhaaksi näkee. Lue tarkemmin tai ota nuo vääristävät lasit pois päästä.

Vierailija
862/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajana ja miehenä tämä on ollut yksi huvittavimmista ketjuista pitkään aikaan, mutta samalla vähän surullinen, koska osa ihan oikeasti tuntuu rinnastavan nää yksinkertaset ajattelut johonkin vaativaan työhön. Ajattelisin että se on sitä hommaa mitä lasten mukana tulee, ei mitään ihmeellistä. Tuntuu että naiset luo toisilleen kovat sosiaaliset paineet ja usein kilpaillaan siinä äitiydessä ja isänkin olisi osallistuttava siihen kilpailuun. Minä en ainakaan tiedä onko jauhoja kaapissa vai ei, eikä se tee musta yhtään huonompaa ihmistä, ehkä paremman vanhemman, koska voin olla senkin ajan lasten kanssa läsnä. Ihan sama jotkut jauhot, ihan sama kaverisynttärien lahja, lapsi ostaa mitä parhaaksi näkee, ei tarvitse vaivata päätä ja taas vapautui energiaa muuhun. Silloin kun lapset harrastaa, on helppoa käydä kaupassa ja tosiaan tekoäly auttaa tekemään vaikka sen kauppalistan jos se kuormi

Wilmaan tulee kaksi-kolme kertaa vuodessa viesti johon on vastattava. Ja hammaslääkärit, onko se joku vaiva? Miksi olet tehnyt lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää kuitenkin suunnitella MILLOIN lahja ostetaan ja VIEDÄ se lapsi sinne kauppaan. Päiväkoti-ikäinen ei ihan vielä itse osaa. 

Siis ollaanko tässä ongelman ytimessä: yksinkertaisten päätösten teko vie nykyään naisilta hirveästi energiaa? t. nainen 68 v

Sinä kai ostat aina saman lahjan sen mukaan, onko maanantai, tiistai, keskiviikko vai mikä. :D

Yksittäinen yksinkertainen päätös ei rasita. Kymmeniä yksinkertaista päätöstä joka ikinen päivä alkaa vähäsen rasittaa. Ehkä ruuhkavuosista on sinulla niin kauan, ettet enää muista.

Vierailija
864/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat länsimaissa onnettomampia kuin koskaan ennen ja miehet tekevät enemmän kotitöitä ja osallistuvat lasten hoitoon enemmän kuin ikinä. 

Jep. Ennen naiset teki 90% kodin töistä, miehet kävi palkkatöissä ja hoiti loput 10%. Nykyään molemmat käy palkkatöissä, naiset tekee 80% kodin töistä ja miehet enemmän kuin koskaan, 20%. Mitä ihmettä ne naiset ruikuttaa?

Kotitöiden jakautuminen on tasaisempaa.

Niin, keskimäärin. Sitten on niitä perheitä, joissa mies (tai nainen) ei tee juuri mitään kotitöitä. Heistä näissä ketjuissa valitetaan, ei heistä jotka osallistuvat.

Vierailija
865/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää kuitenkin suunnitella MILLOIN lahja ostetaan ja VIEDÄ se lapsi sinne kauppaan. Päiväkoti-ikäinen ei ihan vielä itse osaa. 

Siis ollaanko tässä ongelman ytimessä: yksinkertaisten päätösten teko vie nykyään naisilta hirveästi energiaa? t. nainen 68 v

Sinä kai ostat aina saman lahjan sen mukaan, onko maanantai, tiistai, keskiviikko vai mikä. :D

Yksittäinen yksinkertainen päätös ei rasita. Kymmeniä yksinkertaista päätöstä joka ikinen päivä alkaa vähäsen rasittaa. Ehkä ruuhkavuosista on sinulla niin kauan, ettet enää muista.

Jos on kymmeniä vaivalloisia päätöksiä joka päivä niin jokin ihan lähtökohtainen on pahoin pielessä. Suurin osa asioista on ennakoitavia ja toistuvia joten niihin kehittyy rutiini, ne ovat osa tavallista elämää. Vaikka niitä lahjoja kaverisyndeille voi ostaa alelaarista kassillisen valmiiksi niin on sitten aina sopivaa krääsää eikä tartte montaa ajatusta asialle uhrata. Kyllä kai sen nopsaan oppii, että kaverisynttäreitä tulee useita tai kymmenen joka vuosi per lapsi. Ei se ole ainutlaatuinen uniikki ongelmatilanne. Puhumattakaan päivittäisistä rutiineista. Automaatilla nollat taulussa vaan kuten aina ennenkin. Hullu paljon metatyötä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Vierailija
866/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha nainen, hyvä kun laitoit ikäsi. Olet jämähtänyt menneille vuosikymmenille.

Vierailija
867/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, että naisena olet heti hyökkäämässä muiden naisten kimppuun (misogyninen nainen, oletkos?) mutta et laita mitään vastuuta miehille. Miesten pitäisi vain saada olla ja kaikki vika on naisissa. Sinäkin siis olet varmasti aika viall

Miksi minun pitäisi naisena puolustaa joidenkin naisten teoreettista ja turhan monimutkaista asennetta kodin töitten ja suunnittelun tekemiseen? Ei se että on samat sukuelimet tarkoita, että pitäisi olla samaa mieltä. :)

Mitä miehiin tulee, vaikuttaa ainakin työpaikalla siltä, että nuoret miehet tosi vastuullisesti suhtautuu perheisiinsä. Poikkeuksia tietysti on. Miehet hoitaa lapsia ihan eri määrässä ja eri tavalla kuin ennen. 

Ja jos naiset ei pysty omien miestensä kanssa tästä ongelmasta puhumaan, mielestäni se on heikkoa naiseutta. t. nainen 68 v

"Onkp toksinen sinusta parempi. Miehiähän syytetään toksisuudesta, mikä muistuttaa nassejen saastaisuus-käsitettä.

Ja lyhyelläkin silmäyksellä selviää, että joillakin naisilla naisellisuus on vahvempaa kuin toisilla, esim. synnytykset sujuu paremmin. Nainen voi olla älyllisesti hyvin vahva ja pystyvä, mutta kun pitää mennä vaistomaisen naisellisuuden puolelle, se voi olla hyvin vaikeaa hänelle."

No nyt kyllä hyppäsit itse sen toksisuuden puolelle reippaasti. Se toksinen maskuliinisuus pitää sisällään just kapeat odotukset ja käsitykset miehisyydestä. Teit saman naiseuteen liittyen. Arvotat jopa sen, miten naisella onnistuu synnyttäminen!! Ihan järkyttävää tekstiä.

Vierailija
868/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajana ja miehenä tämä on ollut yksi huvittavimmista ketjuista pitkään aikaan, mutta samalla vähän surullinen, koska osa ihan oikeasti tuntuu rinnastavan nää yksinkertaset ajattelut johonkin vaativaan työhön. Ajattelisin että se on sitä hommaa mitä lasten mukana tulee, ei mitään ihmeellistä. Tuntuu että naiset luo toisilleen kovat sosiaaliset paineet ja usein kilpaillaan siinä äitiydessä ja isänkin olisi osallistuttava siihen kilpailuun. Minä en ainakaan tiedä onko jauhoja kaapissa vai ei, eikä se tee musta yhtään huonompaa ihmistä, ehkä paremman vanhemman, koska voin olla senkin ajan lasten kanssa läsnä. Ihan sama jotkut jauhot, ihan sama kaverisynttärien lahja, lapsi ostaa mitä parhaaksi näkee, ei tarvitse vaivata päätä ja taas vapautui energiaa muuhun. Silloin kun lapset harrastaa, on helppoa käydä kaupassa ja tosiaan tekoäly auttaa tekemään vaikka sen kauppalistan jos se kuormittaa.

Voi toimia, jos lapsi on teini, mutta entä silloin kun hän oli 4? Ostiko hän silloinkin kaverilleen lahjan?

Jauhoja ei tietenkään tarvi olla kaapissa, jos niitä ei koskaan käytä. Mitä ihmettä? Mutta esimerkiksi vessapaperia olisi hyvä olla aina vessassa.  Sen varmaan sinäkin miehenä hyväksyt? Jokainen perhe ei leivo, mutta jokainen mieskin kakkaa.

Ja miksi näihin keskusteluihin aina vedetään ne pari hassua liikaa metatöitä itselleen haalivaa kontrolloivaa naista mukaan ja yleistetään kaikki vastaaviksi? Mitä saatte tällaisesta epärehellisestä keskustelusta?

Vierailija
869/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen hyödynsin alelaarikikkaa kaverisynttärilahjoihin. Toimi hyvin.

Nyt yhtäkkiä 8v:lle onkin tärkeää valita itse lahja joka kaverille, koska on alkanut tulla trendejä ja kaikkea. Silti häntä ei vielä voi itsenäisesti lähettää hoitamaan koko prosessia. On raahauduttava lahjakaupoille aina varta vasten.

Toki tästäkin voisi kieltäytyä ja sanoa, että viet mitä kaapista löytyy, mutta tylyltä tuntuisi taas sekin. Kyse ei ole kalliista tavaroista, mitä haluaa jostain Tigerista valikoida. Nämä ovat alakouluikäsiille tytöille tärkeitä juttuja. Mutta minun yksinhuoltajan on jostain irrotettava joka kerta sekin aika, että vien hänet lahjaostoksille.

Kun yhdet metatyöt hellittävät (ulkovaaterumba ei ole enää yhtä intensiivinen nyt koulussa), jotain tällaista uutta putkahtaa tilalle. Kai tää joskus hellittää oikeasti.

Vierailija
870/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisiko mies olla se, joka muistelee mitä kaikkea ennen lähtöä piti tehdä ja kertoo naiselle, milloin nainen voisi silittää paidan ja pakata vähän eväitä, kun mies pakkaa sillä aikaa sen hoitolaukun ja auton?

Miksi kuulostaa niin absurdilta, että jossain perheessä keskusteltaisiin noin? Silloin ne metatyöt olisivat miehellä.

Tai jospa puhuisivat toisilleen ylipäänsä. Ja mielellään sille vauvallekin, jos sattuu hereillä olemaan. Ankea kuva tulee, että molemmat ovat vihaisena kyräilemässä toinen toistaan ja tärkein metatyö on omien tekemisten laskeminen. 

Jep, mutta EI sellaista puhumista kuin ylempänä esitettiin. Siinä esimerkissä se puhuminen oli jostain syystä, että nainen sanelee aamun tehtävälistat molemmille.

Kannattaisiko sitten vaihtaa äänensävyä? Hei, sähän voisit ajaa kun yleensä mä ajan. Hoidatko sä vauvan? Sellaisella ystävällisellä keskusteluäänellä, johon voi vastatakin. Nainenhan vois sanoo vaikka että sopii, tehdäänkö kotona eväät vai haetaanko matkalla? Tai mitä tahansa.

Vierailija
871/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen hyödynsin alelaarikikkaa kaverisynttärilahjoihin. Toimi hyvin.

Nyt yhtäkkiä 8v:lle onkin tärkeää valita itse lahja joka kaverille, koska on alkanut tulla trendejä ja kaikkea. Silti häntä ei vielä voi itsenäisesti lähettää hoitamaan koko prosessia. On raahauduttava lahjakaupoille aina varta vasten.

Toki tästäkin voisi kieltäytyä ja sanoa, että viet mitä kaapista löytyy, mutta tylyltä tuntuisi taas sekin. Kyse ei ole kalliista tavaroista, mitä haluaa jostain Tigerista valikoida. Nämä ovat alakouluikäsiille tytöille tärkeitä juttuja. Mutta minun yksinhuoltajan on jostain irrotettava joka kerta sekin aika, että vien hänet lahjaostoksille.

Kun yhdet metatyöt hellittävät (ulkovaaterumba ei ole enää yhtä intensiivinen nyt koulussa), jotain tällaista uutta putkahtaa tilalle. Kai tää joskus hellittää oikeasti.

Juuri tämä, että esimerkiksi lahjan valitseminen ja synttärit on tytöille oikeasti tärkeä asia. Tuon ikäistä ei vielä voi lähettää yksin kauppaan ja pärjäämään itsekseen. Ja kyllä mä muistan että lapsena tuntui tärkeältä myös se kun käytiin yhdessä äidin kanssa kaupassa ja äiti oli minun asioistani kiinnostunut. Se että joku mies sanoo vaan että lähettäkää ne lapset valitsemaan itse lahjansa ei vaan ole sama asia. 

Vierailija
872/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet tekevät tilastollisesti enemmän oikeita töitä kuin naiset. Ero on merkittävä vuosituntimäärissä miesten eduksi.

Joo ihan varmasti on. Ei tuottavissa tunneissa, mutta ilmoitetuissa takuulla.

Miehet tekevät tilastotiedon mukaan selvästi enemmän palkkatyötä kuin naiset. Ero vuosityömäärissä on Tilastokeskuksen mukaan merkittävä miesten eduksi.

Tuohan johtuu ihan siitä, että naiset joutuvat ottamaan palkatonta vapaata lapsien menojen takia.

Minä huomasin pian lapsen syntymän jälkeen,  että miehen kiinnostuksen kohteet on jossain aivan muualla kuin perheessä. En missään t

Voi kuule, mies ei missään tapauksessa halunnut jäädä kotiin joten jonkun oli pakko ottaa vastuu tästä kuviosta. Mä en ymmärrä tällaista ajatusta, että kun mies välttelee kotiasioita, se on yhtäkkiä jotenkin sen naisen syy. Tämä mies ei ole ollut esimerkiksi yhtään päivää hoitamassa sairasta lasta kotona. Korostan vielä, että minä en tällaista todellakaan halunnut mutta mies keksi siinä vaiheessa että hän edustaa niitä perinteisiä arvoja. 

Vierailija
873/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset käyttävät ketjun mukaan kaiken aikansa ansio-, koti- ja metatöihin eikä heille jää yhtään vapaa-aikaa, mutta silti pysyvät vauvapalstailemaan tuntikausia päivässä miestään/miehiä vähättelemässä. 

Luulenpa, että tässä keskustelussa on useampia naisia vaihtelevin ajoin ja sinä taas kuvittelet keskustelevasi samojen henkilöiden kanssa kun roikut täällä itse koko päivän.

Näinpä. Olin alkupäivästä ketjussa hetken. Välissä lapsenlapsen kanssa muskarissa. Sit kotona mm. tekemässä ruokaa. Saunoin ja nyt taas täällä.

Ohis

Vierailija
874/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet tekevät tilastollisesti enemmän oikeita töitä kuin naiset. Ero on merkittävä vuosituntimäärissä miesten eduksi.

Joo ihan varmasti on. Ei tuottavissa tunneissa, mutta ilmoitetuissa takuulla.

Miehet tekevät tilastotiedon mukaan selvästi enemmän palkkatyötä kuin naiset. Ero vuosityömäärissä on Tilastokeskuksen mukaan merkittävä miesten eduksi.

Voi kuule, mies ei missään tapauksessa halunnut jäädä kotiin joten jonkun oli pakko ottaa vastuu tästä kuviosta. Mä en ymmärrä tällaista ajatusta, että kun mies välttelee kotiasioita, se on yhtäkkiä jotenkin sen naisen syy. Tämä mies ei ole ollut esimerkiksi yhtään päivää hoitamassa sairasta lasta kotona. Korostan vielä, että minä en tällaista todellakaan halunnut mutta mies keksi siinä vaiheessa että hän edustaa niitä perinteisiä arvoja. 

Eroa. Hoida itse, älä valita, tuo syö vain sinua ja on huono lapsillesi.

Tuohan johtuu ihan siitä, että naiset joutuvat ottamaan palkatonta vapaata lapsien menojen takia.

Minä huomasin pian lapsen syntymän jälkeen,  että miehen kiinnostuksen kohteet on j

Vierailija
875/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi käy samalla kaupassa kun minäkin. Kävellään lelu ja askarteluosaston ohi ja nappaa siitä jotain mukaansa. 

Oletko sinä ollenkaan aikuinen vai onko joku autismi? Noi on täysin yksinkertaisia asioita, ei niitä tarvitse miettiä yhtään. Käytätkö jotain karttakirjaa kun viet sitä lasta synttäreille, eikö se mapsi tee sen metatyön kun kirjoitat siihen osoitteen, vai onko se osoitteen kirjoittaminen ongelma tai joku iso päätös? 

Vierailija
876/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi on aina valinnut lahjan itse. Joskus on valinnut toisen, koska hinta on ollut vähän turhan suuri, esim joku iso lego. En ymmärrä miksi tarvitsisi olla teini? Pelkäätkö että lapsi valitsee väärin vai mikä tässäkin on ongelma?

Vierailija
877/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttäreille viemisen metatyötä on sitäkin kyllä. Esimerkiksi se, minne sijoitan toisen lapsen kun vien toisen synttäreille, vai joutuuko roikkumaan mukana edestakaisin. Tuo toki on yksinhuoltajan erityismetatyötä. (Valitettavasti meillä ei ole yleensä kaverisynttärit omassa naapurustossa lyhyen kävelymatkan päässä.)

Lisäksi mun lapsenihan ei olisi kyllä kauhean tyytyväinen prismalahjasta, vaan kauheasti haluaisi Tigeriin ja Normaliin.  Toki hän antaisi periksi jos sanoisin, että tällä kertaa ei niihin ehditä, ei ole mikään pilalle hemmoteltu.

Vierailija
878/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei ole teini (tai sen ikäinen, että kykenee poistumaan itse kotoa, menemään kauppaan, valikoimaan sopivan hintaisen lahjan, maksamaan sen ja palaamaan kotiin ja tekee tämän ihan mielellään yksin), niin se ei vapauta aikuista lahjan hankkimisen metatyöstä. Lapsihan pitää kumminkin roudata ostamaan lahjaa. Pienemmällä vaivalla nappaisit lahjan vaan itse jostain.

Vierailija
879/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessapaperia on tietenkin aina. Paketti joka on käytössä ja toinen paketti varalla jos ei tule mieleen ostaa. Kerran kuussa kun muistaa, se riittää. Minua alkaa vähän huolettaa lastenne puolesta jos nämä ovat vaikeita ja kuormittavia asioita.

Vierailija
880/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä helpottui suunnattoma paljon, kun lapset muuttivat pois kotoa. Lakkasin huolehtimasta niistä asioista, joilla ei ole minun elämään merkitystä. Varsinkin ruuanlaiton osalta huomasin, että eihän minun tarvitse välittää muusta kuin omasta syömisestä. Teen sellaista ruokaa, joka minulle maistuu ja jos ei huvita kokata, en tee mitään. Jostain syystä mies syö lähinnä maksalaatikkoa, makkaraa eri muodoissa ja välillä grillin makkaraperunoita. Itse voin kasvisvoittoisen ruokavalion myötä hyvin, miehellä tuntuu olevan vatsavaivoja.

Etkö halua miehellesi hyvää. Miten teillä seksi sujuu?

Tuota menoa istut miehesi vuoteen laidalla keskussairaalan syöpäosastolla, koska hän on saanut vatsasyövän makkarasta. 

Mutta en usko, että olet naimisissa, koska miksi kukaan haluaisi elää tuollaisessa liitossa? Ei ainakaan itsenäinen nykyaikainen tahtonainen. Oletko heikko?

Miksi se mies ei voi tehdä terveellistä ruokaa? Miksi se on taas vain vaimon vastuulla? Jos vaimo joutuu sairaalaan epäterveellisen ruuan vuoksi, ei kukaan ajattele, et miehen syy, kun ei tehnyt terveellistä ruokaa vaimolleen.