Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi
Kommentit (1407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mielenkiintoista, että täällä ihmiset väittävät, ettei Metatyö ole työtä, mutta juuri metatyön takia esim. johtajilla on sihteereitä, jotka hoitavat noita metatöiksi usein ajateltuja asioita (suunnittelee, etsii tietoa, sovittaa aikoja jne)
Minulla oli työurani alussa sihteeri. Siihen aikaan googlailu ei vielä toiminut, tietoa piti hakea manuaalisesti, soittelemalla jne. Nykyään töissä pystyn hoitamaan työni ilman sihteeriä, pyöritän useampia usean miljoonan projekteja, tietenkin muiden kanssa yhdessä, mutta ns sihteerityön teen itse.
Tarvitsenko sihteeriä kotona normaaliarjen pyörittämisen miettimiseen? En totisesti, mikä noista päätöksistä olisi niin rasittava tai aikaa vievä? Päätös mitä tehdä ruuaksi? MItä ostaa kaupasta? Laittaako pyykkikone päälle? Varata lapselle lääkäriaika? Millaiset synttärit tai vaat
Ne päätökset eivät täytä kriteerejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monennenkohan kerran tämä aihe on täällä. Helpommalla päästäisiin, jos ne naiset, jotka ei siedä miehiä, pysyisivät heistä erossa eivätkä yrittäisi perustaa perhettä.
Olen nähnyt ajan ja maailman, jolloin mies ja nainen olivat paljon epätasa-arvoisempia ja lisäksi raskaan työn orjuuttamia. Nyt raskas fyysinen työ ei enää orjuuta, ja jokainen nainen voi valita itse, kenen kanssa metatöitään tekee ja kenen puolesta.
Se ainakin on tullut selväksi, että nykyajan nuorfeministi ei halua tehdä mitään kenenkään puolesta, ei lastensa, vanhojen vanhempiensa, anoppinsa eikä miehensä. t. nainen 68 v
Ei nämä metailijauhriutujat ymmärrä, että ennemmin asiat oli paljon huonommin naisilla ja epätasa-arvo oli ihan eri mittaluokkaa. Vai mitä uhriutujat ajattelee oliko mun isoäiti samalla tasolla isoisän k
Jakakaa ne metailut, ettei tule päällekkäisyyksiä. Miehelle ne metailut, jotka nainen on tarkistanut tämän kykyjä vastaaviksi.
Vierailija kirjoitti: Mielenkiintoista, että täällä ihmiset väittävät, ettei Metatyö ole työtä, mutta juuri metatyön takia esim. johtajilla on sihteereitä, jotka hoitavat noita metatöiksi usein ajateltuja asioita (suunnittelee, etsii tietoa, sovittaa aikoja jne)
Sihteereitä ei kovin monessa paikassa enää ole. Ja kyllä sihteerin työtä kutsutaan työksi, ilman etuliitettä.
Vierailija kirjoitti:
Kun minulta loppuu eväsleivät niin kauan sitä metailua pitää tehdä ennen kun saan vain lähteä kauppaan hakemaan leipaa erikoisemmin miettimättä?
Entäs se kun alkaa loppumaan puhtaat vaatteet kauan sitä pitää metailla ennen kun saan laittaa vaatteet pyykkikoneeseen ja laittaan sen päälle?
Entäs sitten siivoaminen sitten kun huomaan että asunto alkaa olemaan siivoamisen tarpeessa niin kauan sitä pitää metailla ennen kun alan vain miettimättä järjestelemään tavarat paikalleen ja alan imuroimaan?
Mites ruuan teko, kauan sitä pitää metailla ennen kun vain lähden hakemaan kaupasta ainekset ja alan tekemään sitä ruokaa?
Jos huomaan että jokin lääke alkaa olemaan loppu niin kauan sitä pitää metailla ennen kun vain varaan ajan työterveyteen ja käyn hakemassa reseptin?
Olen ilmeisesti elänyt täysin väärin kun en tarkoituksellisesti tee asioista vaikeaa jatkuvalla metailulla
1. Riippuu toki missä asut. Itse kun asun 15 kilometrin päässä lähimmästä mistään, ei noita 30 kilometrin lenkkejä viitsisi ajella ihan joka maitopurkin takia. Täytyy vähän katsoa myös kelloa, onko työpäivä pulkassa, joko voi lähteä vai tuleeko sanomista. Onko pyykkikone päällä, sitä ei voi jättää yksin pyörimään. Pitäiskö vartin päästä löhteä viemään lasta harrastukseen, siinähän sitä samalla käy kaupassakin jne.
2. Oli tuossa sellainen hassu tilanne, että piti pestä vaatteita, mutta lapsella sairauden/lääkityksen takia tuli öisin pissat sänkyyn. Vaatteiden pesuun varattu aika meni siinä, että saatiin petaria myöten sänky pestyä useampana päivänä putkeen.
3. Riippuu siitä onko akuutimpia tehtäviä ensin, jos ei ole niin anna mennä.
4. Katso kohta 1.
5. Reseptien uusimiset tehdään OmaKannan kautta, mutta jos vaatii työterveydessä käyntiä niin siihen tietty kannattaa varata aikaa riittävästi. Mulla esim. on työterveyden lähin piste 50 kilometrin päässä ja vapaita ei-akuuttiaikoja 3 kuukauden kuluttua.
Mä en valita metatöistä. Meillä ei ole lapsia, mies hoitaa omat asiansa ja minä omani. Mutta ei se tarkoita sitä ettei niitä metatöitä olisi olemassa, tai sitä, ettei jossakin muussa perheessä toinen puoliso olettaisi sen toisen hoitavan kaikki asiat. Kysehän on puhtaasti siitä, kenen harteilla vastuu lepää. Kun on kyse perheestä, vastuu pitäisi olla tasaisesti jakaantuneena molemmille vanhemmille, vai onko joku sitä mieltä että toisen vanhemman ei tarvitse kantaa vastuuta perheestään? En ymmärrä miksi tätä asiaa pitää vähätellä, kun ongelma joissakin kodeissa on ihan todellinen. Vai onko tämä taas sellainen pienisieluinen tapa saada oma olo tuntumaan paremmalta, kun voit lytätä kaikki muut? Ainakin sinä olet parempi kuin nuo kaikki surkeat ulisijat? Tämähän on se helpoin tapa nostaa omaa itsetuntoa, painamalla muita alaspäin.
Osasta tämän asian vastustajista taas näkyy selkeästi, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri noin. Kun sä muistat katsoa säiliön, huomaat sen olevan täynnä ja päätät tyhjentää sen, siinä tapahtui ajattelua, havainnointia ja päätöksentekoa. Eli metatyötä. Se ei ole sen dramaattisempaa, vaikka sana sua noin kovasti pelottaakin. Ja vau, ihan oma pölypussiton varsi-imuri!
Olet edelleen idioot ti-uhriutuja. Me muut edelleen tehdään arjen asioita eikä ulista siitä. Imurin tyhjennys ei ole homma eikä mikään. Eikä ole sekään, että katsoo onko kaapissa jauhoja. Lapsille useita sukkapareja, että ei tarvitse siitäkin marista äidin, että lapsella ei ole sukkia. Menee viikon sukkasuunnitelmat pilalle muuten. Elämää kaatava asia ei ole tarkistaa onko lapsella sopivan kokoisia kenkiä seuraavaan kauteen.
Te ette edes tajua minkälaisia idio otteja te teette itsestänne. Ihan turhaa ininää ja draamailua arjen normaaleist
En ota raskaasti vaan tykkään vittuilla sun kaltaisille tolloille. Jatka toki niin me muut saadaan viihdykettä teistä tolloista.
Ei kai kukaan ole kiistänyt, etteikö ennen olisi ollut raskaampaa, sehän on itsestään selvää eikä edes tämän ketjun aihe. Miksi itse haluat alkaa verrata menneeseen sen sijaan, että pohtisit miten nykyajasta voisi tehdä parempaa? Mikä estää keskittymisen siihen, että arkea voisi helpottaa eikä vain vertailla kärsimystä eri aikakausilta?
Arkeaan voi helpottaa suuresti sillä, että lopettaa tuon metatyöstä ulisemisen ja tekee asioita. Elää sitä arkea ihan normaalisti eikä keksimällä keksiä kaikkea sontaa. Ihan itse luotte ongelmanne ja sitte kehtaatte vielä valittaa niistä. Oikein järjenvaloja taas liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monennenkohan kerran tämä aihe on täällä. Helpommalla päästäisiin, jos ne naiset, jotka ei siedä miehiä, pysyisivät heistä erossa eivätkä yrittäisi perustaa perhettä.
Olen nähnyt ajan ja maailman, jolloin mies ja nainen olivat paljon epätasa-arvoisempia ja lisäksi raskaan työn orjuuttamia. Nyt raskas fyysinen työ ei enää orjuuta, ja jokainen nainen voi valita itse, kenen kanssa metatöitään tekee ja kenen puolesta.
Se ainakin on tullut selväksi, että nykyajan nuorfeministi ei halua tehdä mitään kenenkään puolesta, ei lastensa, vanhojen vanhempiensa, anoppinsa eikä miehensä. t. nainen 68 v
Ei nämä metailijauhriutujat ymmärrä, että ennemmin asiat oli paljon huonommin naisilla ja epätasa-arvo oli ihan eri mittaluokkaa. Vai mitä uhriutujat ajattelee oliko mun isoäiti samalla tasolla isoisän kanssa, molemmat 1911 syntyneitä. 10 lasta ja pienen
Eli kun joskus asiat oli vielä huonommin, nykytilaa ei saa yrittää enää parantaa?
Minulla oli kerran esiMIES, joka olisi halunnut, että merkkaan kalenteriini hänen menot ja muistutan hyvissä ajoin, milloin hänen pitää mennä ja minne. No, en tietenkään lähtenyt tuohon pelleilyyn mukaan. Ukko oli hyvin usein myöhässä tapaamisista ja oli usein väärässä paikassa. Jessus, mikä tollukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minulta loppuu eväsleivät niin kauan sitä metailua pitää tehdä ennen kun saan vain lähteä kauppaan hakemaan leipaa erikoisemmin miettimättä?
Entäs se kun alkaa loppumaan puhtaat vaatteet kauan sitä pitää metailla ennen kun saan laittaa vaatteet pyykkikoneeseen ja laittaan sen päälle?
Entäs sitten siivoaminen sitten kun huomaan että asunto alkaa olemaan siivoamisen tarpeessa niin kauan sitä pitää metailla ennen kun alan vain miettimättä järjestelemään tavarat paikalleen ja alan imuroimaan?
Mites ruuan teko, kauan sitä pitää metailla ennen kun vain lähden hakemaan kaupasta ainekset ja alan tekemään sitä ruokaa?
Jos huomaan että jokin lääke alkaa olemaan loppu niin kauan sitä pitää metailla ennen kun vain varaan ajan työterveyteen ja käyn hakemassa reseptin?
Olen ilmeisesti elänyt täysin väärin kun en tarkoituksellisesti tee asioista vai
Jopas on monimutkaiset metailut. Ota tekoäly avuksi, jos et pärjää.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mielenkiintoista, että täällä ihmiset väittävät, ettei Metatyö ole työtä, mutta juuri metatyön takia esim. johtajilla on sihteereitä, jotka hoitavat noita metatöiksi usein ajateltuja asioita (suunnittelee, etsii tietoa, sovittaa aikoja jne)Sihteereitä ei kovin monessa paikassa enää ole. Ja kyllä sihteerin työtä kutsutaan työksi, ilman etuliitettä.
Uusi nimike sihteereille on "henkilökohtainen avustaja". Kaikillahan johtajilla noita on. Vai kuvitteletko, että johtajat vaan tekevät kaiken itse? hah. Siellä aina joku tekee ne hommat.
Niin, ne metatyöt ovat ihan työtä, mutta nuo sihteerin hommat ovat nimenomaan niitä usein metatöiksi kuuluvia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ne jää kun naiset yksin sitä etukäteissuunnittelua vaatii ja naiset saa mieleterveysoirita jos ei pääse suunnittelemaan etukäteen. Tämä asia on tälläkin palstalla niin miljoonakertaa keskusteltu että ei kukaan kuole jos ei ole etukäteen suunniteltu ja lähtiessä ottaa mukaan ne mitä tarvitsee sen koommin miettimättä. Taitaa kyse olla siittä että naiset ei yksikertaisesti kykene toimimaan suunnittelematta ja tämä ahdistaa naisia joten naiset vaativat miehiä muuttumaan naisen kaltaiseksi suunnitteluaksi.
Miehille kun riittää että vetää vaatteet päälle, katsoo rahapussin sekä puhelimen taskuun niin on valmis lähtemään ovesta
Naisia ahdistaa se, että miehet ulkoistavat omaa suunnitteluaan naisille. Mies ottaa vaatteet, rahapussin ja puhelimen ja
Jos juhliin lähdön suunnittelu on kovaa työtä, kannattaa varmaan jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka sanovat, että lapset hoitavat metatyönsä itse:
Kyllä, lapsen tasapainoiseksi aikuiseksi kasvattamiseen kuuluu se, että vähä vähältä häntä opetetaan ottamaan vastuuta oman elämänsä metatöistä. Mutta mitä pienemmät lapset, sitä enemmän aikuisten pitää vielä kantaa vastuuta. Se tekee ruuhkavuosista niin ruuhkaiset.
Yksikään päiväkoti-ikäinen ei tarkista, onko hänellä ensi kaudelle sopivia kumppareita eikä täytä omia valokuvauslappujaan.
Kumppareiden osto ja lappujen täyttäminen metatyötä??
Olemme tässä ketjussa jo oppineet, että ENNAKOINTI on metatyötä. Ei tuossa lukenut "osto" vaan "sen tarkistamin
"Kukaan tarkistele yhtään mitään, jos saappaat ei mahdu, niin ajetaan prismaan ja haetaan sopivat."
Aa ok, teillä ne hommat toimii noin. Mennään sit vaan Prismaan. Ei haittaa, et myöhästyy töistä ja koulusta. Eipä siinä, jos ammatin puolesta ei tartte mitään etukäteen hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatöissä on eri leveleitä. Sinkku, parisuhde, yksilapsinen perhe... Ja vaikeuskerrointa lisäsi ainakin täällä merkittävästi se, että olikin yhden lapsen sijasta kaksi. Kaiken siihen yhteen liittyvän pystyi vielä pitämään mielessäkin aika hyvin. Kaverisynttärit, neuvolat, lääkärit, koulun erikoispäivät, pitkäaikaissairauden kontrollikäynnit jne. Ihan mahdollista hallita varsin omalla painollaan.
Kun yhtäkkiä olikin kaksi, lapsilla saattoi olla PÄÄLLEKKÄIN MENEVIÄ menoja. Molemmilla kaverin synttärit samaan aikaan eri puolilla kaupunkia. Toisella harrastus, toisella hammaslääkäri. Lisäksi niillä on eri vaatekoot ja kummalta puuttuikaan mikä ulkovaate? Tässä vaiheessa lähti mielestäni nextille levelille tämä metatyöhomma.
Saati varmaan, jos lapsia on vielä useampi. Tästä ei ole kokemusta eikä taida tullakaan!
Perheessämme on viisi lasta ja
Teilläkin metaillaan ja teillä kommunikointi ja töiden jakaminen selvästi toimii. Kaikilla ei toimi ja metatöiden epäsuhta aiheuttaa ongelmia, kiistaa ja epäreiluuden kokemuksia. Miksi sinä yrität kieltää tästä puhumisen?
Oliko se joulun ja synttärin pilaaja se uupumaton mahdollistaja, joka sai lopulta tarpeekseen vai se ikuinen vapaamatkustaja?
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä oikeesti ymmärrä mistä puhutaan? Sä elät ja suoritat arkea eli teet itse niitä metatöitä. Siitä tulee 'draamailua', kun metatöiden eli suunnittelun ja organisoinnin tärkeys kyseenalaistetaan tai sälytetään vain yhden harteille.
Se nyt vain on ikävä fakta, että te metatöistä ulisijat olette uhriutujia ja keksimällä keksitte kaikenlaisia metatöitä. Sitten suututte meille normaalilla järjellä oleville ihmisille kun emme alennu tuohon teidän lapselliseen pelleilyyn.
Yksin mä muuten kaiken täällä teen. Ei mulla miestä ole.
Kirjoitit, että teet kaiken yksin. Minkä ikäisiä lapsia sinulla on? Eikö he voi vielä ottaa joitain osa-alueita hoitaakseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
-Niin, meillä eletään normaalia elämää, eikä kytätä toisen tekemisiä, ei uhriuduta ja syytellä toista. Kannattaisiko edes joskus mennä omaan itseensä ja miettiä onko metatöistä valittaminen se mitä kannattaa tehdä, ja mitä se tekee parisuhteelle. Mahdattekohan te edes tietää mitä ne itse valitsemanne miehet miehet toivovat parisuhteelta?
Olen eri, mutta mitäköhän se tekee parisuhteelle, että toinen joutuu tekemään kaikki META-työt ja toinen ei tarvitse tehdä mitään, vaan istua vierellä ja nauttia? Se, jos mikä alkaa tuhoamaan läheisyyttä ja intohimoa toista kohtaan. On se kuitenkin totta, että pitäisi ihmisten keskustella kumppanin kanssa näistä asioista ja yrittää jakaa niin kotityöt kuin metatyöt niin, että kummallakin on omat alueet mitkä he tekevät eikä se toinen niihin puutu. Ja jos kumppani ei yhteisestä keskustelusta huo
Teillä suhde toimii ja olette sopineet ja keskustelleet asioista. Jos toinen ei tee mitään, se on eri asia kuin että toinen tekee metatyöt. Millainen ihminen ei sitten tee olleenkaan näitä metatöitä ja minkä ihmeen takia näiden ihmisten kanssa lisäännytään?
En ymmärrä. Ensin päätetään että halutaan parisuhde. Sitten valitaan sellainen mies joka ei osaa ajatella mitään ja jolla ei ole kykyä huolehtia mistään asioista. Lopuksi tehdään lapsia ja uhriudutaan kalenterimerkinnöistä, jauhoista, lasten synttärilahjoista. Ihan kuin lapsetkin olisi sellainen taakka jotka olisi pitänyt jättää tekemättä. Mikä saa ihmisen tekemään niin monta väärää valintaa?
Edelleen moni ei tiedä mitä se mies haluaa parisuhteelta.
Olen nähnyt myös työni puolesta monia tapauksia, missä tuore äiti haalii itselleen kaiken vastuun ja päsmäröi miten asiat tulee hoitaa ja parisuhde jätetään taka-alalle. Sitten äiti uupuu ja alkaa syyttämään tästä miestään. Tässä käy melkein aina niin, että mies lopettaa sen vähänkin tekemisen, koska ei jaksa sitä alituista huomauttelua ja parisuhteen läheisyys on tipotiessään.
Rehellisesti, jos miehen on tapana vaikka hoitaa talon kunnossapito ja hän alkaa valittamaan kuinka paljon siinä on metatöitä ja uhriutumaan, että aina metatyöt kasaantuu miehille, niin moniko nainen kokee miehen haluttavana?
Miellän ruokalistan ja ostoslistan tekemisen kotityöksi ihan siinä missä ravintolapäällikön tai suurtalousemännän työt. Muutengan meillä olisi kokonaisia ammatteja, joissa ei tehdä oikeaa työtä...
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ne jää kun naiset yksin sitä etukäteissuunnittelua vaatii ja naiset saa mieleterveysoirita jos ei pääse suunnittelemaan etukäteen. Tämä asia on tälläkin palstalla niin miljoonakertaa keskusteltu että ei kukaan kuole jos ei ole etukäteen suunniteltu ja lähtiessä ottaa mukaan ne mitä tarvitsee sen koommin miettimättä. Taitaa kyse olla siittä että naiset ei yksikertaisesti kykene toimimaan suunnittelematta ja tämä ahdistaa naisia joten naiset vaativat miehiä muuttumaan naisen kaltaiseksi suunnitteluaksi.
Miehille kun riittää että vetää vaatteet päälle, katsoo rahapussin sekä puhelimen taskuun niin on valmis lähtemään ovesta
Minun mies on tuollainen, että hänellä menee muutama minuutti päästä talosta ulos, kun lähdetään reissuun. Toki asuntoon jää valot päälle, kahvikeitin myös, biojätteet viemättä, leivät, voit ja juustot pöydälle ja koti ihan sekaisin. Lasten tavaroita hän ei myöskään pakannut, ei edes huolehtinut, että lasten lääkkeet oli mukana. Kerran oltiin menossa 150 kilometrin päähn mökille. Oltiin ajettu yli sata kilometria, kun mies huomasi, että avain jäi kotiin. Hän kiukkusi siitä minulle miksen ollut muistuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Eihän palstan naiset saa edes omia menkkarättejään ostettua, mutta silti ollaan niin suuria projektipäälliköitä 😂😂😂
Meillä "menkkarätit" ostaa se, joka käy kaupassa. Useinmiten se on perheen isä. Miksi meidän naispuolisten pitäisi mennä erikseen kauppaan niitä varten, kun se sujuu siltä kaupassakävijä mieheltä ihan yhtä hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Todellakin olisin mieheni jättänyt jo aikapäiviä sitten, jos hänen panostus parisuhteeseen olisi ollut seksistä riippuvaista. Silloin hän ei olisi ollut rakkauteni arvoinen. Eikä ansainnut meidän yhteisiä lapsia.
Mutta ihmisillä on näköjään arvomaailmat hyvin kaukana toisistaan.
Puhut alentuvasti. Seksi on miehen ja naisen välinen syvällinen kommunikaatiokanava, jota käyttämällä moni ongelma ratkeaa itsestään. Siinä annetaan ja vastaanotetaan myös hellyyttä.
Ilman seksiä puolisot alkavat helposti ajautua toisistaan etäämmäksi. Toki kyse on myös siitä, kuinka kauan seksitön aika kestää. Jos se kestää vuosia, minusta se on epätervettä, jos jompikumpi kuitenkin haluaisi seksiä.
Jos molemmat menettävät kiinnostuksensa seksiin, seksin lakkaaminen on tietysti ok, esim. vanhuudessa. Tilalle tulee uusia läheisyyden muotoja. Kuten isäni sanoi ysikymppisenä: pelkkä halailu tuntu
Onko se mukavampaa tehdä metatöitä niin että ajatukset ei mene seksiin, eli tyydytettynä, vai sitten puutteessa. Miehet voi vasta. N54
Ei kai kukaan ole kiistänyt, etteikö ennen olisi ollut raskaampaa, sehän on itsestään selvää eikä edes tämän ketjun aihe. Miksi itse haluat alkaa verrata menneeseen sen sijaan, että pohtisit miten nykyajasta voisi tehdä parempaa? Mikä estää keskittymisen siihen, että arkea voisi helpottaa eikä vain vertailla kärsimystä eri aikakausilta?