Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
541/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monennenkohan kerran tämä aihe on täällä. Helpommalla päästäisiin, jos ne naiset, jotka ei siedä miehiä, pysyisivät heistä erossa eivätkä yrittäisi perustaa perhettä. 

Olen nähnyt ajan ja maailman, jolloin mies ja nainen olivat paljon epätasa-arvoisempia ja lisäksi raskaan työn orjuuttamia. Nyt raskas fyysinen työ ei enää orjuuta, ja jokainen nainen voi valita itse, kenen kanssa metatöitään tekee ja kenen puolesta.

Se ainakin on tullut selväksi, että nykyajan nuorfeministi ei halua tehdä mitään kenenkään puolesta, ei lastensa, vanhojen vanhempiensa, anoppinsa eikä miehensä. t. nainen 68 v

Mielenkiintoista, että naisena olet heti hyökkäämässä muiden naisten kimppuun (misogyninen nainen, oletkos?) mutta et laita mitään vastuuta miehille. Miesten pitäisi vain saada olla ja kaikki vika on naisissa. Sinäkin siis olet varmasti aika viallinen ja huono.

Mitenkäs olisi, jos mielummin miehet kertoisivat heti ensitapaamisella, etteivät aio tehdä mitään metatyötä? Sen avullahan naiset voisivat sitten olla menemättä toisille treffeille. Säästyisi aika paljon aikaa, kun tietyt miehet olisivat rehellisiä siitä, että haluavat parisuhteessa olla laiskoja.

Kyllä nykyään tehdään yhä raskasta työtä. Taidat olla aikamoinen kermaperse, jonka ei tarvinnut tehdä raskasta työtä koskaan.

Vierailija
542/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton metatyöt? Asiat hoituu ilman niiden jatkuvaa pyörittelyäkin. Tekee ja toimii sen jatkuvan miettimisen sijasta vaan. 

T. Nainen 

Metatyöt on ajattelua ja suunnittelua. Sä et voi tehdä oikein mitään ajattelematta ensin.

Tämä niin kummallista. Viekö ajattelu energiaa, kun ajattelee jotain niin yksinkertaista kuin siivoamista, ruuanlaittoa tai perushyödykeiden ostamista. Ei lasten syntymäpäivien suunnittelukaan taida avaruustiedettä olla, tei tuota aina itse aivoja lepuuttaessa kahvihuoneessa töissä. Ei ihme, että osa naisista tuntuu kärsivän kroonisesta stressistä ja toistuvista burn outeista, jos pölypussien ostamisen suunnittelu tai laten hammaslääkäriaikojen laitto kalente

Mulla on pölypussiton varsi-imuri. Pitääkö mun nyt sitten kauheasti metailla sen säiliön tyhjentämistä? Eikö riitä, että tyhjennän sen kun näen säiliön olevan täynnä?

Kyllä, juuri noin. Kun sä muistat katsoa säiliön, huomaat sen olevan täynnä ja päätät tyhjentää sen,  siinä tapahtui ajattelua, havainnointia ja päätöksentekoa. Eli metatyötä. Se ei ole sen dramaattisempaa, vaikka sana sua noin kovasti pelottaakin. Ja vau, ihan oma pölypussiton varsi-imuri! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulta loppuu eväsleivät niin kauan sitä metailua pitää tehdä ennen kun saan vain lähteä kauppaan hakemaan leipaa erikoisemmin miettimättä?

Entäs se kun alkaa loppumaan puhtaat vaatteet kauan sitä pitää metailla ennen kun saan laittaa vaatteet pyykkikoneeseen ja laittaan sen päälle?

Entäs sitten siivoaminen sitten kun huomaan että asunto alkaa olemaan siivoamisen tarpeessa niin kauan sitä pitää metailla ennen kun alan vain miettimättä järjestelemään tavarat paikalleen ja alan imuroimaan?

Mites ruuan teko, kauan sitä pitää metailla ennen kun vain lähden hakemaan kaupasta ainekset ja alan tekemään sitä ruokaa?

Jos huomaan että jokin lääke alkaa olemaan loppu niin kauan sitä pitää metailla ennen kun vain varaan ajan työterveyteen ja käyn hakemassa reseptin?

Olen ilmeisesti elänyt täysin väärin kun en tarkoituksellisesti tee asioista vaikeaa jatkuvalla metailulla

Vierailija
544/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, että täällä ihmiset väittävät, ettei Metatyö ole työtä, mutta juuri metatyön takia esim. johtajilla on sihteereitä, jotka hoitavat noita metatöiksi usein ajateltuja asioita (suunnittelee, etsii tietoa, sovittaa aikoja jne)

Vierailija
545/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulta loppuu eväsleivät niin kauan sitä metailua pitää tehdä ennen kun saan vain lähteä kauppaan hakemaan leipaa erikoisemmin miettimättä?

Entäs se kun alkaa loppumaan puhtaat vaatteet kauan sitä pitää metailla ennen kun saan laittaa vaatteet pyykkikoneeseen ja laittaan sen päälle?

Entäs sitten siivoaminen sitten kun huomaan että asunto alkaa olemaan siivoamisen tarpeessa niin kauan sitä pitää metailla ennen kun alan vain miettimättä järjestelemään tavarat paikalleen ja alan imuroimaan?

Mites ruuan teko, kauan sitä pitää metailla ennen kun vain lähden hakemaan kaupasta ainekset ja alan tekemään sitä ruokaa?

Jos huomaan että jokin lääke alkaa olemaan loppu niin kauan sitä pitää metailla ennen kun vain varaan ajan työterveyteen ja käyn hakemassa reseptin?

Olen ilmeisesti elänyt täysin väärin kun en tarkoituksellisesti tee asioista vaikeaa jatkuvalla metailulla

Jos elät yksin, eikä sinulla ole esimerkiksi lapsia hoidettavana etkä käy töissä, niin ei sinulla silloin hirveästi metatöitä ole. Tai jos esimerkiksi sinulla ei ole lainkaan ystäviä tai perhettä, joiden asioita pitää hoitaa.

Kun menet töihin ja vielä vaativaan työhön, perustat perheen ja on vielä ystäviäkin niin yhtäkkiä ymmärrät niiden metatöiden merkityksen.

Vierailija
546/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä oikeesti ymmärrä mistä puhutaan? Sä elät ja suoritat arkea eli teet itse niitä metatöitä. Siitä tulee 'draamailua', kun metatöiden eli suunnittelun ja organisoinnin tärkeys kyseenalaistetaan tai sälytetään vain yhden harteille.

Se nyt vain on ikävä fakta, että te metatöistä ulisijat olette uhriutujia ja keksimällä keksitte kaikenlaisia metatöitä. Sitten suututte meille normaalilla järjellä oleville ihmisille kun emme alennu tuohon teidän lapselliseen pelleilyyn. 

Yksin mä muuten kaiken täällä teen. Ei mulla miestä ole. 

Onko metatyö todella se ongelma, vai se, että joku uskaltaa puhua asioista, joita sä itsekin joudut hoitamaan? Aika hurjaa, miten paljon vihaa voi saada aikaan yksi pieni sana, joka kuvaa ihan tavallista arkea. Ihan kuin se, että joku nimeää työnsä, uhkaisi sun identiteettiä. Miksi on näin?

Vierailija
547/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ne jää kun naiset yksin  sitä etukäteissuunnittelua vaatii ja naiset saa mieleterveysoirita jos ei pääse suunnittelemaan etukäteen. Tämä asia on tälläkin palstalla niin miljoonakertaa keskusteltu että ei kukaan kuole jos ei ole etukäteen suunniteltu ja lähtiessä ottaa mukaan ne mitä tarvitsee sen koommin miettimättä. Taitaa kyse olla siittä että naiset ei yksikertaisesti kykene toimimaan suunnittelematta ja tämä ahdistaa naisia joten naiset vaativat miehiä muuttumaan naisen kaltaiseksi suunnitteluaksi.

Miehille kun riittää että vetää vaatteet päälle, katsoo rahapussin  sekä puhelimen taskuun niin on valmis lähtemään ovesta

Naisia ahdistaa se, että miehet ulkoistavat omaa suunnitteluaan naisille. Mies ottaa vaatteet, rahapussin ja puhelimen ja on valmis lähtemään, kun nainen pakkaa vauvan hoitolaukkua. Mies ottaa vaatteet, rahapussin ja puhel

Nainen sanoo miehelle, että pakkaa sinä hoitolaukku, minä vien vauvan istuimeen ja käyn juhliin mennessä tankkaamassa, nappaan samalla huoltsikalta jotain evästä kun tuota matkaakin on jne. Eivätkö ihmiset puhu ollenkaan keskenään? 

Vierailija
548/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puolisoni valittaa ja uhriutuu kuinka metatyä on niin rankkaa mutta sille ei kuitenkaan kelpaa kun olen tarjonnut roolien vaihtoa että minä toteutan vain sen miettimisen niin toteuta sinä se fyysinen työ. 

Miksi te naiset teette joka asiasta niin  hemmetin vaikeaa vaikka kukaan muu kuin itse ei siihen pakota eikä sitä kukaan muu kuin sinä itse vaadi?

Vierailija
549/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun lopputulema lienee: yhteisasuminen on perseestä ja perhe-elämä se vasta perseestä onkin.

Nyt on vain epäselvää mikä idiotismi meitä näihin ajaa, kun asia on kaikille etukäteen selvää.

Miehille tuo on selvä asia. Seksin takia sitä naista jaksaa. Tai sitten ei jaksa ja pitää vaihtaa naista. Naisista en oikein tiedä miksi ne haluavat miehen? Ehkä syytettäväksi ja haukuttavaksi. Sellainen sijaissyyllinen kaikkeen mikä on elämässä pielessä. Sillä eihän mikään ole koskaan naisen syytä. Voi olla ihan biologinen syy nainen haluaa lapsen ja siihen tarvitsee sitä miestä. 

Miehenä voin vahvistaa että jos seksi loppuu, loppuu tasan tarkkaan minun panostus suhteeseen. Tämä saa mammat todella vihaisiksi, mitä en ymmärrä. Ihan kun minun syyt alkaa suhteeseen tulisi oll

Hämmentävää. En ilmeisesti tunne yhtään kaltaistasi miestä, kun tuo kuulostaa niin oudolta. Meidän ympyröissä parisuhde ja perhe ovat lähtökohtaisesti elämän mittaisia sessioita, seksi vain yksi osa-alue, mutta ei kaiken kattava.

Todellakin olisin mieheni jättänyt jo aikapäiviä sitten, jos hänen panostus parisuhteeseen olisi ollut seksistä riippuvaista. Silloin hän ei olisi ollut rakkauteni arvoinen. Eikä ansainnut meidän yhteisiä lapsia. 

Mutta ihmisillä on näköjään arvomaailmat hyvin kaukana toisistaan. 

Vierailija
550/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ainakin on tullut selväksi, että nykyajan nuorfeministi ei halua tehdä mitään kenenkään puolesta, ei lastensa, vanhojen vanhempiensa, anoppinsa eikä miehensä. t. nainen 68 v

Nykyajan nuorfeministi kokee itsensä uhriksi, jos pitää antaa itsestään jotain. 

Vierailija
551/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä puolisoni valittaa ja uhriutuu kuinka metatyä on niin rankkaa mutta sille ei kuitenkaan kelpaa kun olen tarjonnut roolien vaihtoa että minä toteutan vain sen miettimisen niin toteuta sinä se fyysinen työ. 

Miksi te naiset teette joka asiasta niin  hemmetin vaikeaa vaikka kukaan muu kuin itse ei siihen pakota eikä sitä kukaan muu kuin sinä itse vaadi?

En nyt usko hetkeksikään, että tällä hetkellä sinä teet vain ja ainoastaan fyysisen osan ja nainen tekee pelkästään metatyöt.

Vierailija
552/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monennenkohan kerran tämä aihe on täällä. Helpommalla päästäisiin, jos ne naiset, jotka ei siedä miehiä, pysyisivät heistä erossa eivätkä yrittäisi perustaa perhettä. 

Olen nähnyt ajan ja maailman, jolloin mies ja nainen olivat paljon epätasa-arvoisempia ja lisäksi raskaan työn orjuuttamia. Nyt raskas fyysinen työ ei enää orjuuta, ja jokainen nainen voi valita itse, kenen kanssa metatöitään tekee ja kenen puolesta.

Ei nämä metailijauhriutujat ymmärrä, että ennemmin asiat oli paljon huonommin naisilla ja epätasa-arvo oli ihan eri mittaluokkaa. Vai mitä uhriutujat ajattelee oliko mun isoäiti samalla tasolla isoisän kanssa, molemmat 1911 syntyneitä. 10 lasta ja pienen maatilan lehmien hoito pääasiassa isoäidin vastuulla. Ei silloin jääty pahemmin makoilemaan synnytyksen jälkeen vaan elämän piti jatkua. 11v isosisko hoiti esim. mun 1v isää. Kuinka moni nykypäivänä jättäisi noin nuoren lapsen vastuulle 1-vuotiaan?

Ihme draamailua vaikka elämä on meillä paljon helpompaa kuin mitä se oli aiemmin naisilla. 

Vierailija
553/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni täällä ei tajua, että "metatyö" on termi asialle, jolle ei aiemmin ollut nimitystä. Voidaan me sanoa "perheen sujuvan arjen edellyttämä ennakointi-, organisointi- ja suunnittelutyö", jos se on teistä parempi.

Kuka teillä huolehtii perheen sujuvan arjen edellyttämästä ennakointi-, organisointi- ja suunnittelutyöstä?

Esimerkiksi olisiko lapsella koulun urheilu- ja uintipäivinä oikeat kamat mukana ja olisiko hänet ilmoitettu oikeina ilmoittautumisaikoina toivomiinsa harrastuksiin jos yhtälöstä poistettaisiin puolisosi hoitamat asiat? Olisivatko lasten syntymäpäivät toteutuneet sellaisessa muodossa kuin viimeksi toteutuivat ja vieraat saapuneet paikalle, jos yhtälöstä poistettaisiin puolisosi niiden eteen tekemät asiat? 

Miksi metatyöhön ei lueta remonttien suunnittelua tai auton ylläpidon suunnittelua? Miksi siihen ei lueta kodin elekt

Tottakai nuo siihen kuuluu. Mutta harvemmin niitä tehdään joka päivä vuodesta toiseen. 

Vierailija
554/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmeisesti elänyt täysin väärin kun en tarkoituksellisesti tee asioista vaik

"Jos elät yksin, eikä sinulla ole esimerkiksi lapsia hoidettavana etkä käy töissä, niin ei sinulla silloin hirveästi metatöitä ole. Tai jos esimerkiksi sinulla ei ole lainkaan ystäviä tai perhettä, joiden asioita pitää hoitaa.

Kun menet töihin ja vielä vaativaan työhön, perustat perheen ja on vielä ystäviäkin niin yhtäkkiä ymmärrät niiden metatöiden merkityksen"

on minulla lapsi ja on minulla ystäviä ja käyn töissä ja perhettäkin on enkä todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi tehdä asioita vaikeaa kun ne voi tehdä helpostikin. Kaiken voi hoitaa sillä tavalla että hoitaa ne kun asiat tulee eteen eikä se tarvitse miettimistä ja suunnittelua. Miksi sinä haluat välttämättä tehdä joka asiasta mahdollisimman hankalaa miettimällä ja suunnittelemalla etukäteen?

Vierailija
555/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää. En ilmeisesti tunne yhtään kaltaistasi miestä, kun tuo kuulostaa niin oudolta. Meidän ympyröissä parisuhde ja perhe ovat lähtökohtaisesti elämän mittaisia sessioita, seksi vain yksi osa-alue, mutta ei kaiken kattava.

Todellakin olisin mieheni jättänyt jo aikapäiviä sitten, jos hänen panostus parisuhteeseen olisi ollut seksistä riippuvaista. Silloin hän ei olisi ollut rakkauteni arvoinen. Eikä ansainnut meidän yhteisiä lapsia.

Mutta ihmisillä on näköjään arvomaailmat hyvin kaukana toisistaan. ;

Ikävä kyllä on olemassa miehiä, jotka eivät kykene aitoon rakkauteen, välittämiseen ja huolenpitoon. Ovat harvassa, mutta kyllä niitä on olemassa. Nainen on heille vain objekti, jota käytetään johonkin tarkoitukseen. Edellisen tilanteessa seksin saamiseen. Kun seksiä ei saa, naisesta tulee sama kuin roska, eli voi heittää menemään, koska naisella ei heidän silmissä ole muuta arvoa kuin se, mitä he antavat näille miehille.

Nykyään kun naisilla on valinnan vapaus, niin yhä suuremmissa määrissä nämä miehet jäävät ikisinkuiksi.

Vierailija
556/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni täällä ei tajua, että "metatyö" on termi asialle, jolle ei aiemmin ollut nimitystä. Voidaan me sanoa "perheen sujuvan arjen edellyttämä ennakointi-, organisointi- ja suunnittelutyö", jos se on teistä parempi.

Kuka teillä huolehtii perheen sujuvan arjen edellyttämästä ennakointi-, organisointi- ja suunnittelutyöstä?

Esimerkiksi olisiko lapsella koulun urheilu- ja uintipäivinä oikeat kamat mukana ja olisiko hänet ilmoitettu oikeina ilmoittautumisaikoina toivomiinsa harrastuksiin jos yhtälöstä poistettaisiin puolisosi hoitamat asiat? Olisivatko lasten syntymäpäivät toteutuneet sellaisessa muodossa kuin viimeksi toteutuivat ja vieraat saapuneet paikalle, jos yhtälöstä poistettaisiin puolisosi niiden eteen tekemät asiat? 

Miksi metatyöhön ei lueta remonttien suunnittelua tai auton ylläp

"Metatöihin luetaan ne metatyöt jota nainen tekee."

Niin, naisetkin tekevät remontteja. Mun kavereista useampi nainen on niitä tehnyt, kuin mies.

Vierailija
557/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton metatyöt? Asiat hoituu ilman niiden jatkuvaa pyörittelyäkin. Tekee ja toimii sen jatkuvan miettimisen sijasta vaan. 

T. Nainen 

Metatyöt on ajattelua ja suunnittelua. Sä et voi tehdä oikein mitään ajattelematta ensin.

Tämä niin kummallista. Viekö ajattelu energiaa, kun ajattelee jotain niin yksinkertaista kuin siivoamista, ruuanlaittoa tai perushyödykeiden ostamista. Ei lasten syntymäpäivien suunnittelukaan taida avaruustiedettä olla, tei tuota aina itse aivoja lepuuttaessa kahvihuoneessa töissä. Ei ihme, että osa naisista tuntuu kärsivän kroonisesta stressistä ja toistuvista burn outeista, jos pölypussien ostamisen suunnitt

Jotkut eivät käytä ruutininomaisista tehtävistä, tai niiden ennakoimisista meta-sanaa.

Vierailija
558/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

METATYÖT = junttien käyttämä nimitys KOTITÖISTÄ, koDIN piiriin kuuluvista perhettä koskevista töistä.

Metatyö ei edelleenkään ole sama kuin kotityö.

Vierailija
559/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää metatyö ilmiö aika viihdyttävä. Metatyön tekijöitä syytetään uhriutumisesta, draamailusta ja ajanhukasta, ja samaan aikaan ne, jotka näin väittää, vänkää tuntikausia netissä tätä sanaa vastaan kuin pikkulapset. Eli siis tämän mitättömän, olemattoman ilmiön takia.

Kannattaisi ehkä katsoa peiliin seuraavan kerran kun syyttää muita draamasta.

Vierailija
560/1407 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"on minulla lapsi ja on minulla ystäviä ja käyn töissä ja perhettäkin on enkä todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi tehdä asioita vaikeaa kun ne voi tehdä helpostikin. Kaiken voi hoitaa sillä tavalla että hoitaa ne kun asiat tulee eteen eikä se tarvitse miettimistä ja suunnittelua. Miksi sinä haluat välttämättä tehdä joka asiasta mahdollisimman hankalaa miettimällä ja suunnittelemalla etukäteen?"

Jos sinulla olisi lapsia ja työ sen päälle, niin ymmärtäisit miten vähän aikaa töiden ja lapsen hoitojen välissä on, varsinkin jos sentään suot lapsillesi sellaisia asioita, kun harrastuksia, jonne niitä pitää kuskata. Pitää suunnitella ja miettiä asioita, että miten keretään tekemään asioita, jotta itselle ja myös lapsille jää aikaa palautumiseen kotona, ruokailuun jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi