Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritin kuunnella ensimmäistä äänikirjaani, ja eihän siitä mitään tullut

Vierailija
20.09.2025 |

Miten tuollaiseen voi edes keskittyä? Lukemalla olet kuitenkin suoraan vastuussa siitä mitä edessäsi pidät.

Onko tämä äänikirjojen "lukeminen" joku samanlainen status-symboli mitä golf?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuuntelen työmatkalla bussissa. 45min suunta. Ei bussissa kirjaan pysty keskittymään.

Vierailija
102/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo äänikirjojen kuuntelu ihan ihan normaalia ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Golf?! Hohhoijaa taas. Toki näissä on yhteistä se, että molempiin lajeihin tarvitaan keskittymiskykyä. Se APlta puuttuu. Itsellä äänikirja ja perinteinen kirja kesken. Kummallekin on paikkansa elämässäni. Jännä tämä ajattelutapa monella, että se on joko tai. 

Ymmärrän ap:n kommentin. Äänikirja on tietynlainen statussymboli. Hinnan takia se ei ole kenen tahansa saatavilla. Se n. 30 €/kk kirpaisee kyllä.  Vrt. suoratoisto, joka on  jo monessa taloudessa. Äänikirjassa on hinnan takia hieman elitistisiä elementtejä, kirjaston kirjat ja äänikirjat toki ilmaisia. Omissa tuttavissa äänikirjankuuntelijat eivät kuuntele kirjaston äänikirjoja.

Tätä en kyllä ymmärrä, mikä ihmeen statussymboli?

Eihän kukaan edes tiedä, että kuuntelen äänikirjaa? En sillä ole koskaan leuhkinut, vaan kuuntelen kirjoja kotiaskareita tehdessäni, koska tykkään tarinoista.

Varsinkin historiallisia tai elämäkerta kirjoja kuunnellessa herää uusia kysymyksiä ko tapahtumista ja alan googlailla enemmän. 

Joku kertoi, ettei pysty keskittymään, ajatukset karkaavat. Näin käy minullekin, jos henk kohtaisessa elämässä on jotain huolta tai pohdittavaa.

Silloin en edes yritä kuunnella, koska tällainen huoli häiritsee keskittymistä.

Vierailija
104/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunokirjallisuutta missä pitäisi tarinaan eläytyä ei kyllä pysty kuuntelemaan, mutta tietokirjoja pystyy hyvin kun ei ole niin väliä jos ajatus vähän karkaa välillä.

Minä kyllä pystyn eläytymään kuuntelemalla myös kaunokirjallisuutta.

Vierailija
105/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo äänikirjojen kuuntelu ihan ihan normaalia ole. 

Tämä tavoitteellinen kaiken likaaminen eli aivopesu se vasta epänormaalia on. Vaikuttaa eniten sinuun itseesi.

Vierailija
106/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä ole tarkoitus kuuntelemalla kuunnellakaan, vaan ovat sellaista taustahälyä ihmisille jotka eivät pysty olemaan hiljaisuudessa.

Kysy vaikka joltain kuuntelijalta että mitä jossain teoksessa tapahtui, niin on kuin ei olisi kuunaan kuullut koko asiasta. 

Vierailija
107/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa, varsinkin true crimestä, on lähinnä hömppää naisille. 

Vierailija
108/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaikille sovi. Mä en pysty kuuntelemaan ollenkaan. Joko alkaa ärsyttää lukijan ääni tai intonaatio tai väärin lausutut sanat, ja ylipäänsä se lukeminen on liian hidasta. Alan ajatella aivan muita asioita ja unohdan kuunnella. Luen itse kirjani, ja puuhaillessa kuuntelen musiikkia.

Samoin, luen tosiaankin itse kirjani ja lukiessani haluan uppoutua siihen kokonaan, en tehdä mitään muuta samalla. Sopivaa musiikkia on kiva laittaa soimaan puuhaillessa; jumpatessa, siivotessa ym.

Vierailija
109/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa, varsinkin true crimestä, on lähinnä hömppää naisille. 

Hyödyllistä hömppää. Niissä käydään läpi erilaisia keinoja välttyä ikäviltä tilanteilta, poliisit kuvaavat arkea kentällä, tositapauksista oppii.

Vierailija
110/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole tarkoitus kuuntelemalla kuunnellakaan, vaan ovat sellaista taustahälyä ihmisille jotka eivät pysty olemaan hiljaisuudessa.

Kysy vaikka joltain kuuntelijalta että mitä jossain teoksessa tapahtui, niin on kuin ei olisi kuunaan kuullut koko asiasta. 

Puhut palturia, ei kirjan kuunteleminen ole minulle missään tapauksessa taustahälyä. Pysäytän välillä kuuntelemisen ja googlaan lisää jostain aiheesta.

Älä yleistä, koska varmaan meitä kuuntelijoita on moneen lähtöön. Ja lisäksi luen edelleen paperikirjoja, mutta äänikirjat tulevat silloin, kun teen jotain, mikä ei kaipaa enemmin ajattelua. Usein keskustelen kirjojen sisällöistä sellaisenkin kanssa, joka on lukenut saman paperikirjana ja aivan hyvin pystyn keskustelemaan sisällöstä tasavertaisena.

Vierailija
111/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Areenan podcasteja.

Vierailija
112/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla sama ongelma jo lapsena, kun vanhemmat tai opettajat lukivat kirjoja ääneen? Vai onko se ilmennyt vasta aikuisiällä?

Eri, mutta mä en tykännyt kuunnella kirjaa muiden lukemana sen jälkeen kun opin itse lukemaan. Miksi kuuntelisin, kun lukeminen on paljon hauskempaa. Kuuntelen kyllä ja opin asioita luennoilla ym., keskittymiskyvyssäni ei ole ongelmaa.

Sama minulla, opin lukemaan kolmevuotiaana. Minä haluan nähdä sen mitä luen, ymmärrän paljon paremmin niin, toisin sanoen pystyn keskittymään paremmin tekstiin silmieni edessä. En ymmärrä huonekalujen kokoamispiirroksiakaan, tarvitsisin tekstin kertomaan, miten ne kootaan. Onneksi mies osaa "lukea" niitä piirroksia...

Toisaalta oikeaan mykiööni on jo tullut samentumaa. Siirryn oikeista kirjoista äänikirjoihin sitten kun en enää näe lukea kaihin takia. Toivottavasti lukijat osaavat ääntää vieraskieliset nimet oikein, ranskan- ja italiankieliset mukaanluettuina. Muuten jää kirjallisuus kokonaan minulta kaihiaikana.

Vierailija
113/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaikille sovi. Mä en pysty kuuntelemaan ollenkaan. Joko alkaa ärsyttää lukijan ääni tai intonaatio tai väärin lausutut sanat, ja ylipäänsä se lukeminen on liian hidasta. Alan ajatella aivan muita asioita ja unohdan kuunnella. Luen itse kirjani, ja puuhaillessa kuuntelen musiikkia.

Samoin, luen tosiaankin itse kirjani ja lukiessani haluan uppoutua siihen kokonaan, en tehdä mitään muuta samalla. Sopivaa musiikkia on kiva laittaa soimaan puuhaillessa; jumpatessa, siivotessa ym.

Minulla on melkein 20 vuotta vanha Sony-merkkinen mp3-soittimeni nauhasta kaulassa roikkumassa ja nappikuulokkeista kuuntelen musiikkia siivotessani. 

Vierailija
114/114 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu niin ihmisen elämäntilanteesta, mihin on aikaa.

Oma arkeni on tällä hetkellä aika kiireistä, enpä juuri ehdi kirjoja lukea ja siihen on hyvä apu, äänikirjat.

Äänikirjoja kuuntelen, kun kokkailen, siivoilen, pyykkään tai kun käytän koiraa tarpeillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän