Yritin kuunnella ensimmäistä äänikirjaani, ja eihän siitä mitään tullut
Miten tuollaiseen voi edes keskittyä? Lukemalla olet kuitenkin suoraan vastuussa siitä mitä edessäsi pidät.
Onko tämä äänikirjojen "lukeminen" joku samanlainen status-symboli mitä golf?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuunneellut äänikirjoja jo kymmenisen vuotta,,paljon. Kuuntelen vain rentoutuessani päivällä ja illalla nukkumaan mennessä. Ei voi muuten pysyä mukana.
EIHAN KUKAAN LUE KIRJOJAKAAN RUOKAA LAITTAESSA TAI SIIVOTESSA- haloo!
Olen puhelinseksilinjalla töissä ja luen usein kirjaa puhelun aikana.
Hirvee tupakkayskä oli lukijalla niin päätin jättää eroottisen iltasadun sikseen.
"Puheesi on minulle kuin n-sana kerien mongerrusta"
Kännissäkö täällä mongertelet?
Eihän tuossa kommentissasi ole järjen häivää.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuunnellut äänikirjoja jo ainakin kaksikymmentä vuotta. Ensin kirjaston pikkukaseteilta sen jälkeen CD levyilta, edelleen kirjastosta lainattuna. Nyt kuuntelen kännykästä eri äänikirjatuottajilta, eniten olen käyttänyt Bookbeatia.
Muistan aivan alussa kuunnelleeni paljon Mika Waltaria ja näin hänen syntymäpäivänsä tienoolla (synt 19.9 ) suosittelen häntä edelleen. Muistan miten Sinuhe egyptiläinen Lars Svedbergin lukemana oli todella mieleen painuva teos.
Minä kuuntelin hiljattain Sinuhen Lars Svedbergin lukemana ja todellakin nautin siitä koko yli 40-tuntisen kirjan ajan. Sain kirjasta paljon enemmän irti kuin aikoinaan kirjallisuuden opinnoissa pakollisena tenttikirjana. Silloin se oli pakkopullaa, nyt suuri nautinto. Lukija oli juuri sopivasti eläytyvä eikä ääni ärsyttänyt missään vaiheessa. Ja teos tietenkin itsessään niin koskettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuunnellut äänikirjoja jo ainakin kaksikymmentä vuotta. Ensin kirjaston pikkukaseteilta sen jälkeen CD levyilta, edelleen kirjastosta lainattuna. Nyt kuuntelen kännykästä eri äänikirjatuottajilta, eniten olen käyttänyt Bookbeatia.
Muistan aivan alussa kuunnelleeni paljon Mika Waltaria ja näin hänen syntymäpäivänsä tienoolla (synt 19.9 ) suosittelen häntä edelleen. Muistan miten Sinuhe egyptiläinen Lars Svedbergin lukemana oli todella mieleen painuva teos.
Minä kuuntelin hiljattain Sinuhen Lars Svedbergin lukemana ja todellakin nautin siitä koko yli 40-tuntisen kirjan ajan. Sain kirjasta paljon enemmän irti kuin aikoinaan kirjallisuuden opinnoissa pakollisena tenttikirjana. Silloin se oli pakkopullaa, nyt suuri nautinto. Lukija oli juuri sopivasti eläytyvä eikä ääni ärsyttänyt missään vaiheessa. Ja teos tietenkin itsessään niin koskettava.
&nbs
Kiva, jos sinulla sama kokemus. Minä olin aiemmin yrittänyt lukea sitä kirjana (monta aloitusta), mutta totesin, että koska se on niin paksu kirja, en koskaan pysty sitä lukemaan niin tiiviisti, että lukukokemuksesta tulisi riittävän intensiivinen. Mutta äänikirjana kuuntelin sen muutamassa päivässä ja kokemus oli huikea.
Minullekin on suositeltui Sinuhen kuuntelemista. Olen kymmenien vuosien aikana yrittänyt lukea sitä itse, mutta en vain saa itseäni kiinnostumaan. Aion kokeilla.
Äänikirja on itselleni ihan must siivouksen aikana. En yksinkertaisesti jaksa siivota muuten, on liian tylsää.
Mä rakastan lukemista ja aattelin, ettei äänikirjat oo lainkaan mun juttu. Mutta nyt huomasin, miten loistavia ne on lenkillä. Helposti tulee vielä kierrettyä jostain eikä mentyäkään kotiin löhöämään, kun on kiinnostava luku kesken. Kävelen nyt 1-1,5 tuntia joka päivä ja on paljon kivempaa kuin ilman kirjaa.
Suurin ongelma äänikirjoissa on lukijan pahanhajuinen hengitys, joka leviää sieraimiin kuulokkeiden kautta.
Äänikirjaa kuunnellessa huomioni herpaantuu, enkä pysty seuraamaan lainkaan. Ajatukset juoksee jossain ihan muualla. Sen takia pelkästään luen kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat etenevät liian hitaasti. Ääänikirjaa ei hahmota kokonaisuutena, kun ei muista, missä kohtaa puhuttiin jostain tärkeästä, eikä voi selata eteen tai taakse.
Hei, niissä voin valita nopeuden ja laittaa taaksepäin jne jne. Keskityn aina ja eläydyn. En silloin tee muuta. Eihän kirjaa lukiessakaan ajeta esim autoa tai pestä ikkunoita.
Vierailija kirjoitti:
Onhan selvää, että äänikirjat ovat heikkolaatuisille kansalaisille. Pitäähän heillekin jotain olla.
Ahaa, minä sit sun mittapuilla olen emeritusprofessori taloustieteen tohtori ym ym😂
MInä en osaa keskittyä kirjan lukemiseen,enkä kuuntelemiseenkaan, ei tuohon auta opettelu edes.
Vierailija kirjoitti:
Golf?! Hohhoijaa taas. Toki näissä on yhteistä se, että molempiin lajeihin tarvitaan keskittymiskykyä. Se APlta puuttuu. Itsellä äänikirja ja perinteinen kirja kesken. Kummallekin on paikkansa elämässäni. Jännä tämä ajattelutapa monella, että se on joko tai.
Ymmärrän ap:n kommentin. Äänikirja on tietynlainen statussymboli. Hinnan takia se ei ole kenen tahansa saatavilla. Se n. 30 €/kk kirpaisee kyllä. Vrt. suoratoisto, joka on jo monessa taloudessa. Äänikirjassa on hinnan takia hieman elitistisiä elementtejä, kirjaston kirjat ja äänikirjat toki ilmaisia. Omissa tuttavissa äänikirjankuuntelijat eivät kuuntele kirjaston äänikirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Golf?! Hohhoijaa taas. Toki näissä on yhteistä se, että molempiin lajeihin tarvitaan keskittymiskykyä. Se APlta puuttuu. Itsellä äänikirja ja perinteinen kirja kesken. Kummallekin on paikkansa elämässäni. Jännä tämä ajattelutapa monella, että se on joko tai.
Ymmärrän ap:n kommentin. Äänikirja on tietynlainen statussymboli. Hinnan takia se ei ole kenen tahansa saatavilla. Se n. 30 €/kk kirpaisee kyllä. Vrt. suoratoisto, joka on jo monessa taloudessa. Äänikirjassa on hinnan takia hieman elitistisiä elementtejä, kirjaston kirjat ja äänikirjat toki ilmaisia. Omissa tuttavissa äänikirjankuuntelijat eivät kuuntele kirjaston äänikirjoja.
30 €/kk?
Olen kokeillut mutta ei pysty. Mieluummin kotona touhuillessa kuuntelen musiikkia kuin äänikirjaa.
Kokeilematta tiedän, että toisen lukemana ei toimi. En koskaan kuunnellut nuorena kuunnelmiakaan, koska en saanut niistä mitään irti. Haluan palata usein pari sivua taaksepäin, kun pohdin, miten tämä ja tämä juttu nyt menikään.
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä saada äänikirjasta irti sitä, mitä oikeasta kirjasta vaan suhtaudu siihen kuin vaikka radion kuunteluun.
Eli siinä kävisi kuten radion kanssa. En välttämättä keskity siihen ja menee ohitse asioita. Eli joutuisi koko ajan kelailemaan kirjaa taakse päin koska jää asioita kuulematta. Fyysisen kirjan kanssa ei ole tätä ongelmaa. Eilen kyllä mietin sukkaa neuloessa, että voisihan tässä samalla kuunnella kirjaa, mutta kun tosiaan unohdan sen kuuntelun ja tarina menee ohi. Siksi katson suoratoistolta sarjoja ja elokuvia kun tulee paremmin seurattua niitä.
Me ihmiset ollaan erilaisia.
Kaunokirjallisuutta missä pitäisi tarinaan eläytyä ei kyllä pysty kuuntelemaan, mutta tietokirjoja pystyy hyvin kun ei ole niin väliä jos ajatus vähän karkaa välillä.
Minusta äänikirja ei korvaa radiota. Radiossa on se hyvä puoli, että sitä ei tarvitse aina kuunnella niin kovin keskittyneesti.