Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritin kuunnella ensimmäistä äänikirjaani, ja eihän siitä mitään tullut

Vierailija
20.09.2025 |

Miten tuollaiseen voi edes keskittyä? Lukemalla olet kuitenkin suoraan vastuussa siitä mitä edessäsi pidät.

Onko tämä äänikirjojen "lukeminen" joku samanlainen status-symboli mitä golf?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjojen ongelma on lukijan ääni ja "eläytyminen". Ennemmin luen itse. 

Lukiessa "kuulee" miesten äänet miehillä ja naisten äänet naisilla. Samoin äänensävyt kuvittelee eri lailla, kuin lukija lukee. 

Paljon paperikirjoja lukevat katsovat alaspäin niitä, jotka kuuntelevat äänikirjoja. Aivan kuin se olisi väärää kirjallisuuden kuluttamista.

Oma elämäntilanteeni on vain ollut vuosia sellainen, ettei kirjoille ole ollut aikaa. Nuorena ennen perheen perustamista luin todella paljon. 

Pitäisikö minun siis nyt vain todeta, että jätän kaikki kirjat tauolle moneksi vuodeksi, kun ei ole aikaa, vaan suodaanko minulle se, että saan edes  kuunnella kun muuhun ei ole aikaa? Olen mielestäni pystynyt aivan tasavertaiseen keskusteluun kuuntelemistani kirjoista niidenkin kanssa jotka lukevat oikeita kirjoja.

Vierailija
42/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Golf?! Hohhoijaa taas. Toki näissä on yhteistä se, että molempiin lajeihin tarvitaan keskittymiskykyä. Se APlta puuttuu. Itsellä äänikirja ja perinteinen kirja kesken. Kummallekin on paikkansa elämässäni. Jännä tämä ajattelutapa monella, että se on joko tai. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla sopivasti lapsenmielinen, tarvii sellaisen iltasatumoodin päälle. 

Vierailija
44/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkäpiimäistä, muutaman kirjan joskus kuuntelin, en enää.

Vierailija
45/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lukijat ovat aivan kamalia, toiset taas kuin luotuja siihen hommaan. Myös kirjalla on merkitystä. Kaikki kirjat ei toimi äänikirjoina. Jos on kovin monimutkainen juoni, hirveästi kuvailua, paljon dialogia ja paljon henkilöitä, niin vaikeaksi menee, luen ne sitten itse. Esim Richard Osmanin dekkarit on ihan tuskaa kuunnella.

Kevyt hömppä, elämäkerrat ja kuunnelma tyyppiset, jotkut dekkaritkin toimii hyvin äänikirjoina. 

Ehkä paras kirja+lukija yhdistelmä mitä olen ikinä kuunnellut oli Kari Hotakaisen Ihmisen osa Ritva Valkaman lukemana. 

Kuuntelen paljon. Töissä pystyy hyvin työn ohessa. Jos tulee sellainen hetki, että pitää keskittyä tekemään jotain tarkempaa, niin napautan kirjan pauselle ja jatkan kohta.

Vierailija
46/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni- ja sähkökirjat ovat tätä yleistä tyhmistymisen aaltoa. Ikävä ilmiö.

Vierailija
47/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin kerran kaverini kanssa joka kertoi kuuntelevansa mieluusti äänikirjoja. No kiinnosti miten kokee ne kun itse en niihin pysty keskittymään ja luen mieluummin. Hän ei muistanut viimeeksi kuuntelemansa romaanin nimeä eikä sen kirjoittajaa, ne piti tarkistaa sovelluksesta, eikä edes osannut kertoa kirjan juonesta mitään. Jotenkin tuntuu että ihmiset haluavat vain jotain höpötystä taustalle ja itse kirjasta ei saada mitään selkoa.

Ihmisiä on kaikenlaisia. Sellaisiakin, jotka eivät muista omien tuttaviensa kuulumisista tai katsomistaan elokuvista tai kuuntelemistaan äänikirjoista mitään.

Vierailija
48/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin kerran kaverini kanssa joka kertoi kuuntelevansa mieluusti äänikirjoja. No kiinnosti miten kokee ne kun itse en niihin pysty keskittymään ja luen mieluummin. Hän ei muistanut viimeeksi kuuntelemansa romaanin nimeä eikä sen kirjoittajaa, ne piti tarkistaa sovelluksesta, eikä edes osannut kertoa kirjan juonesta mitään. Jotenkin tuntuu että ihmiset haluavat vain jotain höpötystä taustalle ja itse kirjasta ei saada mitään selkoa.

Minen muista luetun tai kuunneltujen kirjojen nimiä. Eli ei tuo ole mikään äänikirja-asia pelkästään. Molemmat itsellä tasavertaisia. Ei ole mitään hölisemistä taustalla, vaikka se sinulle sitä onkin. Montako äänikirjaa on sinulla kuunneltuna tuon kokemuksesi taustalla? Ei yhtään, veikkaan. Teet omia kotipsykologin analyysejä 😂.

Vierailija
49/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen paljon äänikirjoja, koska niitä kuunnellessa voi tehdä paljon muutakin. Kuntosalilla, käsitöitä tehdessä, ruokaa laittaessa, lenkillä jne. En ole mikään musiikin kuuntelija, joten minulle sopii paremmin kirjojen kuuntelu myös lenkillä.

Vierailija
50/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjat ovat sokeita ja niitä varten, joiden äly ei riitä lukemisen oppimiseen.

Pitikö sinun tulla tännekin provoilemaan?

Vierailija
51/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirja on tullut minun elämääni korvaamaan radion. Mielestäni kirjan kuunteleminen on monin verroin sivistävämpää kuin radio"toimittajien" tyhjänpäiväinen länkytys, mainokset ja soittolistat jotka eivät ole muuttuneet pariin vuosikymmeneen? Eikö sen Toton African voisi päästää jo eläkkeelle?

Vierailija
52/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän äänikirjoissa pysty hahmottamaan teosta. Se jää irrallisiksi paloiksi. Aivojen kannalta laiskaa ja ajan haaskausta.

Pystytkö ajattelemaan, että vika olisi sinun päässäsi, kun et kykene keskittymään kuulemaasi?

Tarinoiden kertominen ja niiden kuunteleminen tapahtui yhteisöissä paljon ennen kuin kirjoja oli edes olemassa.

Vierailija
53/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjat ovat sokeita ja niitä varten, joiden äly ei riitä lukemisen oppimiseen.

Pidätkö sitten itseäsi kovinkin älykkäänä, kun olet oikein lukemaan oppinut 😂

Vierailija
54/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirja on tullut minun elämääni korvaamaan radion. Mielestäni kirjan kuunteleminen on monin verroin sivistävämpää kuin radio"toimittajien" tyhjänpäiväinen länkytys, mainokset ja soittolistat jotka eivät ole muuttuneet pariin vuosikymmeneen? Eikö sen Toton African voisi päästää jo eläkkeelle?

Sama. En jaksa yhtään sitä länkytystä radiossa. 

Vierailija
55/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen paljon äänikirjoja, koska niitä kuunnellessa voi tehdä paljon muutakin. Kuntosalilla, käsitöitä tehdessä, ruokaa laittaessa, lenkillä jne. En ole mikään musiikin kuuntelija, joten minulle sopii paremmin kirjojen kuuntelu myös lenkillä.

Mutta aina varoitellaan, että lenkkeillessä ei saisi kuunnella mitään kuulokkeista, koska se on turvallisuusriski. Itse kuuntelen kyllä joskus kävellessäni radiota, mutta se on vaikeaa jos ohi kulkee autoja, koska silloin en kuule mitä radiossa puhutaan.

Vierailija
56/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ykköskanavakin olemassa.

Vierailija
57/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelmia kutsutaan tänä päivänä audiodraamoiksi.

Vierailija
58/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sielläkin on sitä tyhjää länkytystä.

Vierailija
59/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sielläkin on sitä tyhjää länkytystä.

Äänitä omaa puhettasi ja kuuntele sitä. Voit vaihtaa nopeutta niin saat vaihtelua. Älykkyys ja kiinnostavuustakuu.

Vierailija
60/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, joka tekee asuntojen remontteja yksin. Hän on kuunnellut satoja äänikirjoja töitä tehdessään. Pystyy keskittymään molempiin ja työn jälki ihan priimaa. Luulen, että meistä kaikista ei ole samaan suoritukseen. Toisilla on parempi keskittymiskyky ja kuulomuisti. Ehkä hommaan myös harjaantuu paremmin muutaman kirjan jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme