Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritin kuunnella ensimmäistä äänikirjaani, ja eihän siitä mitään tullut

Vierailija
20.09.2025 |

Miten tuollaiseen voi edes keskittyä? Lukemalla olet kuitenkin suoraan vastuussa siitä mitä edessäsi pidät.

Onko tämä äänikirjojen "lukeminen" joku samanlainen status-symboli mitä golf?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äänitä omaa puhettasi ja kuuntele sitä. Voit vaihtaa nopeutta niin saat vaihtelua. Älykkyys ja kiinnostavuustakuu".

Ei, kun sitä varten on radion vaihtoehtona hyvä äänikirja.

Siitähän tästä keskusteltiin, eikä radiokanavista.

terveisin eri henkilö, kuin se, jolle viisastelit

Vierailija
62/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaikille sovi. Mä en pysty kuuntelemaan ollenkaan. Joko alkaa ärsyttää lukijan ääni tai intonaatio tai väärin lausutut sanat, ja ylipäänsä se lukeminen on liian hidasta. Alan ajatella aivan muita asioita ja unohdan kuunnella. Luen itse kirjani, ja puuhaillessa kuuntelen musiikkia.

Tämä just. Hitaasti eli normaalisti kuunneltuna alkaa  nukuttamaan ja jos lisäät nopeutta, ei tunnelma enää pysy samana kirjassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei heti pysty keskittymään, niin kannattaa varmaan jatkaa yrittämistä. Kai se jossain vaiheessa alkaa sujua paremmin, ellei ole sitten jotain neuroepätyypillisyyttä joka kerta kaikkiaan estää keskittymästä mihinkään.

Vierailija
64/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kuunnella englanniksi kun siinä täytyy olla eri tavalla hereillä ja keskittyä paremmin. Kuuntelen aina bussimatkoilla, töihinkin mennessä 40 min yhteen suuntaan. Olisi outoa vain istua tuo aika tekemättä yhtään mitään samalla

Vierailija
65/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen paljon äänikirjoja, koska niitä kuunnellessa voi tehdä paljon muutakin. Kuntosalilla, käsitöitä tehdessä, ruokaa laittaessa, lenkillä jne. En ole mikään musiikin kuuntelija, joten minulle sopii paremmin kirjojen kuuntelu myös lenkillä.

Mutta aina varoitellaan, että lenkkeillessä ei saisi kuunnella mitään kuulokkeista, koska se on turvallisuusriski. Itse kuuntelen kyllä joskus kävellessäni radiota, mutta se on vaikeaa jos ohi kulkee autoja, koska silloin en kuule mitä radiossa puhutaan.

Käytän kuuloketta vain toisessa korvassa, kuulee hyvin mitä ympärillä tapahtuu. Musiikin kanssa ei ehkä toimisi, mutta uutispodcasteja kuunnellessa ei äänenlaadulla ole juuri merkitystä.

Vierailija
66/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lukijat ovat aivan kamalia, toiset taas kuin luotuja siihen hommaan. Myös kirjalla on merkitystä. Kaikki kirjat ei toimi äänikirjoina. Jos on kovin monimutkainen juoni, hirveästi kuvailua, paljon dialogia ja paljon henkilöitä, niin vaikeaksi menee, luen ne sitten itse. Esim Richard Osmanin dekkarit on ihan tuskaa kuunnella.

Kevyt hömppä, elämäkerrat ja kuunnelma tyyppiset, jotkut dekkaritkin toimii hyvin äänikirjoina. 

Ehkä paras kirja+lukija yhdistelmä mitä olen ikinä kuunnellut oli Kari Hotakaisen Ihmisen osa Ritva Valkaman lukemana. 

Kuuntelen paljon. Töissä pystyy hyvin työn ohessa. Jos tulee sellainen hetki, että pitää keskittyä tekemään jotain tarkempaa, niin napautan kirjan pauselle ja jatkan kohta.

Suomalaisista lukijoista en tiedä mitään, mutta uskoisin, että tilanne on sama kuin englanninkielisten kohdalla: parhaat lukijat ovat joko erinomaisia ammattinäyttelijöitä tai suorastaan ääninäyttelijöitä, ja jotkut ovat niin hyviä, että kuuntelisin melkein mitä tahansa vain saadakseni kuunnella heidän taitojaan. Jostain syystä, jota en siis tiedä, parhaat kuulemani äänikirjat on tallennettu 1990-luvulla. 

Olen jo oppinut kuuntelemaan äänikirjaa sieltä täältä ennen sen aloittamista, jottei tule pettymyksiä. Kirja jää kuuntelematta, kun naislukija kuulostaa kuristumaisillaan olevalta teinipojalta lukiessaan miesten repliikkejä. Samanlainen perusvika mieslukijoilla on se, että he saavat naishahmot kuulostamaan pikkulapsilta. Hyvä lukija ei "kuulosta miltään", vaan kuulija jotenkin vain tietää, millainen hahmo on kyseessä, ja kirja muutenkin kuulostaa samalta alusta loppuun. Kirjailija itse harvemmin onnistuu lukemaan omaa tekstiään kovin hyvin. 

Miten muuten on, onko Suomessa ääninäyttelijöitä, joita ei tunneta muunlaisesta esiintymisesä?

Vierailija
67/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuunneellut äänikirjoja jo kymmenisen vuotta,,paljon. Kuuntelen vain rentoutuessani päivällä ja illalla nukkumaan mennessä. Ei voi muuten pysyä mukana.

EIHAN KUKAAN LUE KIRJOJAKAAN RUOKAA LAITTAESSA TAI SIIVOTESSA- haloo!

Vierailija
68/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän äänikirjoissa pysty hahmottamaan teosta. Se jää irrallisiksi paloiksi. Aivojen kannalta laiskaa ja ajan haaskausta.

Siis SINÄ et pysty hahmottamaan kokonaisuutta. Ei kannata yleistää koskemaan muita 

Vierailija
69/69 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään jaksa pelkästään kuunnella mutta esim autolla ajaessa tai kävellessä toimii hyvin. Sohvalla ollessa luen, en kuuntele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi