Yritin kuunnella ensimmäistä äänikirjaani, ja eihän siitä mitään tullut
Miten tuollaiseen voi edes keskittyä? Lukemalla olet kuitenkin suoraan vastuussa siitä mitä edessäsi pidät.
Onko tämä äänikirjojen "lukeminen" joku samanlainen status-symboli mitä golf?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Juttelin kerran kaverini kanssa joka kertoi kuuntelevansa mieluusti äänikirjoja. No kiinnosti miten kokee ne kun itse en niihin pysty keskittymään ja luen mieluummin. Hän ei muistanut viimeeksi kuuntelemansa romaanin nimeä eikä sen kirjoittajaa, ne piti tarkistaa sovelluksesta, eikä edes osannut kertoa kirjan juonesta mitään. Jotenkin tuntuu että ihmiset haluavat vain jotain höpötystä taustalle ja itse kirjasta ei saada mitään selkoa.
Ennen vanhaan, kun oltiin lähinnä kotosalla, niin pistettiin telkkari päälle taustameluksi. Nykyään taustamelun tarve on sama, mutta telkkarit vaan suurenee ja porukka viettää yhä vähemmän aikaa kotona, joten äänikirjat on tullut tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjojen ongelma on lukijan ääni ja "eläytyminen". Ennemmin luen itse.
Lukiessa "kuulee" miesten äänet miehillä ja naisten äänet naisilla. Samoin äänensävyt kuvittelee eri lailla, kuin lukija lukee.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaakseni valveillaoloaikani neulon ja virkkaan ja samalla annan aivoilleni tekemistä kuuntelemalla äänikirjoja. Kun olin parissa vuodessa kyllästynyt YouTuben yms. ilmaislähteiden katkeileviin ja katoaviin äänikirjoihin ja netin vallanneeseen tekoälyroskaan, liityin brittiläiseen äänikirjakerhoon, jossa on valtava valikoima ammattilaisten lukemia kirjoja. En voisi olla tyytyväisempi. (Tai voisin siinä tapauksessa, ettei tarvitsisi maksaa.)
Jos vain kuuntelen, nukahdan muutamassa minuutissa. Minun on myös valittava riittävän yksinkertainen kertomus, koska muuten en pysy ollenkaan henkilöhahmojen perässä; unohdan nimiä, en muista hahmojen ulkonäköä, ja silloin, kun muistan, sekoitan henkilöitä toisiinsa. Korvien kautta en opi kunnolla, joten en edes yritä kuunnella tietokirjoja. Kuuntelen pätkiä kirjan eri puolilta kuullakseni, muuttaako lukija tyyliään kesken kaiken. On pari kertaa käynyt niin, että kesken kirjasarjan lukija vaihtuu niin
Kirjoitit kuunelmista, mutta eihän niitä ole enää vuosikausiin ollutkaan. Nykyiset teennäiset, mitä lieneväkään. Podcastit tms. Älyttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaakseni valveillaoloaikani neulon ja virkkaan ja samalla annan aivoilleni tekemistä kuuntelemalla äänikirjoja. Kun olin parissa vuodessa kyllästynyt YouTuben yms. ilmaislähteiden katkeileviin ja katoaviin äänikirjoihin ja netin vallanneeseen tekoälyroskaan, liityin brittiläiseen äänikirjakerhoon, jossa on valtava valikoima ammattilaisten lukemia kirjoja. En voisi olla tyytyväisempi. (Tai voisin siinä tapauksessa, ettei tarvitsisi maksaa.)
Jos vain kuuntelen, nukahdan muutamassa minuutissa. Minun on myös valittava riittävän yksinkertainen kertomus, koska muuten en pysy ollenkaan henkilöhahmojen perässä; unohdan nimiä, en muista hahmojen ulkonäköä, ja silloin, kun muistan, sekoitan henkilöitä toisiinsa. Korvien kautta en opi kunnolla, joten en edes yritä kuunnella tietokirjoja. Kuuntelen pätkiä kirjan eri puolilta kuullakseni, muuttaako lukija tyyliään kesken kaiken. On pari kertaa käyny
Onhan Areenassa muun muassa kuunnelmat Halla-ahosta, Marinista ja JVG:stä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain kuuntelen, nukahdan muutamassa minuutissa. Minun on myös valittava riittävän yksinkertainen kertomus, koska muuten en pysy ollenkaan henkilöhahmojen perässä; unohdan nimiä, en muista hahmojen ulkonäköä, ja silloin, kun muistan, sekoitan henkilöitä toisiinsa. Korvien kautta en opi kunnolla, joten en edes yritä kuunnella tietokirjoja. Kuuntelen pätkiä kirjan eri puolilta kuullakseni, muuttaako lukija tyyliään kesken kaiken. On pari kertaa käyny
"Kirjoitit kuunelmista, mutta eihän niitä ole enää vuosikausiin ollutkaan. Nykyiset teennäiset, mitä lieneväkään. Podcastit tms. Älyttömyyttä."
On niitä pilvin pimein. En tiedä, onko niiden tekeminen mennyt muodista, mutta radioteatterien esityksiä on monelta vuosikymmeneltä netissäkin. On muutaman kerran harmittanutkin, kun olen löytänyt toivomani kirjan, mutta se on saatavilla vain kuunnelmana.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile kuunnella illalla ennen kun käyt nukkumaan. Noihin äänikirjoihin saa uniajastimen, niin ei haittaa vaikka nukahtaisit kesken kuuntelun.
Mistä sitä sitten seuraavana iltana löytää oikean kohdan?
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu aivan siitä, mitä muuta teet siinä samalla. Parhaiten siihen pystyy keskittymään, kun tekee jotain sellaista, missä ei aivoja tarvitse pahemmin vaivata.
Itsellä menee äänikirja täysin ohi, jos selailen tietokonetta tai luen jotain, se blokkaa jotenkin äänimaailman ulkopuolle. Tiettyä peliä pelatessa taas pystyn hyvin kuuntelemaan äänikirjaa tai ruokaa laittaessa, jos laitteet eivät pidä liikaa ääntä, jolloin äänikirjan äänet peittyvät sen alle.
Joskus oikeaa kirjaakin lukiessa ajatukset ovat muualla, jolloin se luettu menee ohi ja pitää palailla takaisin päin lukemaan vain siihen kirjaan keskittyen. Joskus on ihan mukava kuunnella äänikirjaa jossain sängyn päällä lepäillen silmät kiinni.
Kotitöitä tehdessä äänikirja on parhaimmillaan.
Imurointi, pyykin ripustaminen, ikkunoiden pesu ja kaappien siivoilu sujuu kuin itsestään.
Kuten sanottu aiemmin dekkarit ja romanttinen hömppä sopii parhaiten äänikirjaksi. Sen sijaan kirja, jossa on paljon hahmoja, on parempi lukea kirjana.
Itse luen molempia eli fyysisia kirjoja ja kuuntelen äänikirjoja. Kirjoja luen enemmän kesällä, jolloin on paljon valoa ja on kiva lukea esim.mökillä.
Pari kertaa on lukijan ääni saanut jättämään kirjan kesken. Koska en nykyisin juuri osta kirjoja, jonotan niitä sitten kirjastossa. Erästä suosittua matkakirjaa jonotin kirjastossa 13 kuukautta. Kirjana se olikin parempi, sillä siinä oli kohteista valokuvia. Lisäksi pystyin nopeasti hyppäämään yli kohtien, jotka eivät kiinnostaneet, kuten se, mitä pakata reissuun mukaan.
Äänikirjoja yleensä kuuntelen juoksulenkeillä tai pitkillä työmatkoilla. En pystyisi tekemään mitään keskittymistä vaativaa työtä, kuten en pysty luonnollisesti myöskään kirjaa lukiessa. Äänikirjoissa parasta itselleni on, että muistan tarkkaan, missä olen kirjan kuunnellut. Esim. elämäni ensimmäisen äänikirjan Samu Haberin elämänkerran kuuntelin ensimmäisessä koronarokotusjonossa Pasilassa, jolloin odotusaika oli pitkä. Clare Macintoshin jännän Panttivangin kuuntelin Naantalin kauniissa merimaisemassa.
Parhaat äänikirjalukijat ovat mielestäni Sanna Majuri ja Krista Putkonen-Örn ja miehistä ehkä Juhani Rajalin, joka lukee Guillaume Musson kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin kerran kaverini kanssa joka kertoi kuuntelevansa mieluusti äänikirjoja. No kiinnosti miten kokee ne kun itse en niihin pysty keskittymään ja luen mieluummin. Hän ei muistanut viimeeksi kuuntelemansa romaanin nimeä eikä sen kirjoittajaa, ne piti tarkistaa sovelluksesta, eikä edes osannut kertoa kirjan juonesta mitään. Jotenkin tuntuu että ihmiset haluavat vain jotain höpötystä taustalle ja itse kirjasta ei saada mitään selkoa.
Ennen vanhaan, kun oltiin lähinnä kotosalla, niin pistettiin telkkari päälle taustameluksi. Nykyään taustamelun tarve on sama, mutta telkkarit vaan suurenee ja porukka viettää yhä vähemmän aikaa kotona, joten äänikirjat on tullut tilalle.
Olen eri mieltä. Itselleni äänikirja ei ole taustamelu, vaan kuuntelen tarkkaan tapahtumia. Jos joku häiriö sattuu kesken kuuntelun ( tulee vaikka puhelu ), kelaan taaksepäin, että tiedän mitä viimeisissä sekunneissa sanottiin.
Valitsen tarkkaan kenen kirjailijan kirjoja kuuntelen.
Aina ei ole samanlainen fiilis, kuuntelen paljon historiallisia romaaneja ja elämäkertoja. Välillä välipaloiksi dekkareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile kuunnella illalla ennen kun käyt nukkumaan. Noihin äänikirjoihin saa uniajastimen, niin ei haittaa vaikka nukahtaisit kesken kuuntelun.
Mistä sitä sitten seuraavana iltana löytää oikean kohdan?
Sitä äänikirjaa voi kelata taaksepäin ja jatkaa siitä kohtaa, minkä vielä muistaa ennen nukahtamista. Sitä ajastinta voi myös säätää, eli voi itse valita, laittaako ajastimen 15minuutiksi vai laittaako vaikka tunniksi kerrallaan. Joku äänikirjapalvelu toimi niin, että ennen ajastimen loppua ääni alkaa hiljentyä ja puhelinta ravistamalla sai jatkettua uuden ajastuksen. Olisikohan ollut bookbeat? Tuo on kätevä, jos kuuntelee iltaisin ennen nukkumaan menoa.
Oliko sinulla sama ongelma jo lapsena, kun vanhemmat tai opettajat lukivat kirjoja ääneen? Vai onko se ilmennyt vasta aikuisiällä?
Äänikirjat ovat hyviä autoja ajaessa, pitkillä kävelylenkeillä jos joutuu kävelemään yksin ja esim siivotessa. Kesällä jynssäsin pinttyneitä laattalattioita ja kuuntelin samalla jännittävää dekkaria.
Toisinaan vaihtelen äänikirjan ja sähkökirjan välillä. Ensin esim automatlkalla aloitan äänikirjana ja sitten jatkan iltaisin sähkökirjana ennen nukahtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän äänikirjoissa pysty hahmottamaan teosta. Se jää irrallisiksi paloiksi. Aivojen kannalta laiskaa ja ajan haaskausta.
Miksei pystyisi?
Aivojen kannaltahan se vaatii enemmän, kun teet jotakin ja joudut samalla keskittyyn kirjan kuunteluun, niin että pysyt kärryillä tapahtumista. Mitä se muka aivoilta vaatii, että istut ja luet?
Ja enemmän kai se on ajanhaaskausta kun luet paperikirjaa, etkä saa mitää muuta samalla aikaseksi.
Äänikirjan kuunteleminen kestää muuten paljon kauemmin kuin sen kirjan lukeminen. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Äänikirjojen kuuntelua voi verrata johonkin musiikin tai radion kuunteluun.
-ohis-
Ja kirjan lukemista voi verrata nuottien lukemiseen tai Alivaltiosihteerin Virallisen kirjan lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu aivan siitä, mitä muuta teet siinä samalla. Parhaiten siihen pystyy keskittymään, kun tekee jotain sellaista, missä ei aivoja tarvitse pahemmin vaivata.
Itsellä menee äänikirja täysin ohi, jos selailen tietokonetta tai luen jotain, se blokkaa jotenkin äänimaailman ulkopuolle. Tiettyä peliä pelatessa taas pystyn hyvin kuuntelemaan äänikirjaa tai ruokaa laittaessa, jos laitteet eivät pidä liikaa ääntä, jolloin äänikirjan äänet peittyvät sen alle.
Joskus oikeaa kirjaakin lukiessa ajatukset ovat muualla, jolloin se luettu menee ohi ja pitää palailla takaisin päin lukemaan vain siihen kirjaan keskittyen. Joskus on ihan mukava kuunnella äänikirjaa jossain sängyn päällä lepäillen silmät kiinni.
Kotitöitä tehdessä äänikirja on parhaimmillaan.
Imurointi, pyykin ripustaminen, ikkunoiden pesu ja kaappien siivoilu
Musa toimii paremmin, antaa enemmän "potkua", no mulle ainakin...
Äänikirjat ovat sokeita ja niitä varten, joiden äly ei riitä lukemisen oppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla sama ongelma jo lapsena, kun vanhemmat tai opettajat lukivat kirjoja ääneen? Vai onko se ilmennyt vasta aikuisiällä?
Eri, mutta mä en tykännyt kuunnella kirjaa muiden lukemana sen jälkeen kun opin itse lukemaan. Miksi kuuntelisin, kun lukeminen on paljon hauskempaa. Kuuntelen kyllä ja opin asioita luennoilla ym., keskittymiskyvyssäni ei ole ongelmaa.
Äänikirjat etenevät liian hitaasti. Ääänikirjaa ei hahmota kokonaisuutena, kun ei muista, missä kohtaa puhuttiin jostain tärkeästä, eikä voi selata eteen tai taakse.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat etenevät liian hitaasti. Ääänikirjaa ei hahmota kokonaisuutena, kun ei muista, missä kohtaa puhuttiin jostain tärkeästä, eikä voi selata eteen tai taakse.
Mikset vaihtaisi lukunopeutta?
Äänikirja sopii hyvin kuunneltavaksi käsitöitä tehdessä, esim. villapaitaa kutoessa. Esimerkiksi tiskatessani kuuntelen mieluummin jotain sellaista, mihin ei tarvitse keskittyä niin tarkkaan, kuten musiikkia.
Äänikirjan kuunteleminen kestää muuten paljon kauemmin kuin sen kirjan lukeminen. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Äänikirjojen kuuntelua voi verrata johonkin musiikin tai radion kuunteluun.
-ohis-