Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Ei työtä, ei parisuhdetta, ei omaa asuntoa, ei lapsia. Nuoret saavat jatkuvasti pakkeja kaikkialla.

Vierailija
20.09.2025 |

400 lähetettyä työhakemusta. Ei töitä.

Deittisovellukset tarjoavat rakkauden sijaan uupumusta.

Asuntolainahakemus. Ei kannata edes haaveilla.

Lisääntyminen. Siis mikä?

Koulutus on surkeaa.

Kengät ja puhelin varastetaan kadulla ja lisääntynyt uhka tulla pahoinpidellyksi. Ei käy kateeksi suomalaisen nuoren elämää

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normimenoa ysärillä. Myöhemmin ei sitten jakssanut enää parisuhdemarkkinoilla ja jäin lapsettomaksi.

Vierailija
62/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka laskee ne työhakemukset mitä on lähettänyt? Tikkua toisen perään? Jee. Itse hain vuoden ajan ja sitten paikka löytyi. En maannut sikiöasennossa sohvalla ja itkenyt samalla tinderissä. Niin ja lapsia en halua. Asuntolainan sain kun säästi rahaa ASP-tilille, enkä ostanut aina vaihtuvaa trendiä. Ps. puoliso löytyy myös.

Ei tarvitse mitään tikkuja, sähköpostiin tulee ainakin lähes kaikista haetuista paikoista "kiitos hakemuksestasi" -automaattiviesti heti kun hakemuksen on lähettänyt.

Onko sinusta sitten 400 työpaikan hakeminen sikiöasennossa makaamista? Jännä miten yhteiskunnan ongelmista ei saisi puhua tai on heti valittava sikiöasennossa makaava pullamössö ja paska yksilö, mitä nyt työttömyys huitelee jo yli 10 prosentissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunnista. Mielestäni yhä kaikki on kyllä itsestä kiinni. Mun 20 v. lapsi seurustellut pitkään. Saanut aina töitä ensi kysymällä ja opiskelut sujuu hyvin. Ympäristö kyllä hurjaa peukkuineen ja mahdollinen sotimaan joutuminen pelottaa äitiä ihan tosissaan. 

Tuo "mielestäni kyllä" -anekdootti kertookin jo ihan tarpeeksi laajan kuvan ymmärryksestä.

Millainenkohan kommentti mahtaa liietä kaikille niille muille hakijoille jotka eivät saaneet töitä ensi kysymällä? Oma vika koska kyllä MINUN mukula vain, olisit samanlainen?

Vierailija
64/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ainoa ilo oli se että boomer-vanhemmat viimein ymmärsivät kuinka hankalaa nykyään on saada töitä eikä tarvitse enää kuunnella siihen liittyvää valitusta. Tosin seuraava valituksen aihe olikin että älä nyt vain ulkomaille lähde töihin, kyllä se tilanne täällä vielä paranee, joskus, ehkä.

Niin, nuoret laitetaan isojen valintojen eteen. Aivovuodosta eli kouluttautuneiden maasta lähtö nousee keskusteluun aika ajoin. Yksilönä haluaa tietysti rakentaa omaa elämäänsä, mutta mitä tapahtuu kotimaalle, jos kaikki lähtevät?

Näitähän maahanmuuttajatkin on pohtineet. 

Mitä muutakaan voi odottaa jos nuoret ja työttömät eivät saa kuin kepistä. Ei sitä loputtomiin jaksa kuunnella haukkumista ja kun työtä ei Suomesta tipu, jotain muuta on pakko keksiä. Eikä se mitä kot

Totta. Mutta minne mennä? Oletko seurannut muiden Euroopan maiden työllisyys-ja taloustilannetta? 

Nouseva maa lienee tällä hetkellä Intia, Nigeriassa on vähän hypeä. Japani.

Nuoriso voisi myös aloittaa muutoksen, kehittää Suomea. Organisoitukaa. Ranskalaisista opiskelijoista mallia. Me muut tuetaan kyllä. 

Vierailija
65/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiko luusereita, outoa! 

Vierailija
66/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai nuoret naisetko ei saa matcheja tinderis. Sama ku valittais et Espanjas on heinäkuus liian kylmä.

Kuvitteletko, että ne matchit tarkoittavat parisuhdetta ja rakkautta?

Valitettavasti ne tarkoittavat vain sitä, että miehet ovat kiinnostuneet seksistä kyseisten naisten kanssa.

Been there, done that..

Minkä takia väität, että seksi ei voisi johtaa parisuhteeseen? Vai ovatko omat suhteesi yleensä seksittömiä?

Vierailija
67/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minkähän ikäisistä nuorista mahtaa olla kyse kun omistusasunto pitäisi muka olla?  Miksi????

Minulla ei ole tähän ikään mennessä ollut, onpa hirveä kohtalo kun vuokralla "joutuu" asumaan. 🤦🏻

52v

Vierailija
68/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunnista. Mielestäni yhä kaikki on kyllä itsestä kiinni. Mun 20 v. lapsi seurustellut pitkään. Saanut aina töitä ensi kysymällä ja opiskelut sujuu hyvin. Ympäristö kyllä hurjaa peukkuineen ja mahdollinen sotimaan joutuminen pelottaa äitiä ihan tosissaan. 

"Wää wää wää! Miksette te tajuu? Mun puhtaasti yksilölliset omaan elämääni rajoittuvat hyvät säkät on koko maailman universaali muuttumaton totuus! Miksei teillä muillakin voisi vaan käydä hyvä säkä elämässä, wää wää wää!" 

Juuri sama koskee sinunlaisiasi.Voi-voi,kenelläkään ei ole töitä eikä parisuhdetta eikä elämää eikä asuntoa,uli-uli.Vaikka se kokemus on sinun niin se esitetään kaikkia koskevana totuudena,koska minä-minä ja vielä kerran minä!Jos sinulla menee paskasti niin se ei tarkoita että kaikilla menee!-eri

Vierailija
69/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki alkuperäiseen juttuun, tosin loppu on maksumuurin takana. En vielä tiedä mitä siellä sanotaan.

https://www.hs.fi/visio/art-2000011474404.html

Nuorena minulle tulee tästä ensimmäisenä mieleen joidenkin vanhempien ihmisten jankkaus siitä, miten elämä on ollut minulle ja muille nykynuorille yksinkertaisesti ihan liian helppoa.

Tämä on osa ongelmaa. Ennen ei ollut aikaa vain jahdata onnea. Piti tehdä työtä. Nyt me päästään tosi helpolla ja on aikaa vatuloida kaikkea. Ihmiset ei kestä mitään vastoinkäymisiä. Lisäksi luullaan, että on joku onnellisuuden tila, jonka voi saavuttaa kun vaan vatuloi asioita riittävästi. Analysoidaan kaikkea ja vaaditaan muilta ominaisuuksia, joita ei ihmisessä ole. Kun on ihminen ihmiselle ja elää, ratkeaa moni pulma. 

Niin varmaan pääset helpolla kun olet eläkkeellä. 

Nykynuoret niitä tuskin tulevat saamaan.

Olen itse jo keski-ikäinen, mutta muistan lapsuudesta isovanhempien horinat siitä, kuinka kouluun hiihdettiin kesät talvet kranaattisateessa ja sudet kintereillä. Ruoaksi oli pettuleipää ja kyyneliä, pellolla työtä tehtiin joka päivä 30 tuntia myös jouluna. Ja silti heidän mielestään kaikki oli ennen paremmin, eikö tässä ole jokin paradoksi?

Muistutat hieman heistä.

Vierailija
70/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Wää wää wää! Miksette te tajuu? Mun puhtaasti yksilölliset omaan elämääni rajoittuvat hyvät säkät on koko maailman universaali muuttumaton totuus! Miksei teillä muillakin voisi vaan käydä hyvä säkä elämässä, wää wää wää!" 

Juuri sama koskee sinunlaisiasi.Voi-voi,kenelläkään ei ole töitä eikä parisuhdetta eikä elämää eikä asuntoa,uli-uli.Vaikka se kokemus on sinun niin se esitetään kaikkia koskevana totuudena,koska minä-minä ja vielä kerran minä!Jos sinulla menee paskasti niin se ei tarkoita

Jos 30% ihmisistä kuolee nälkään, kaikki eivät kuole nälkään. Ei tämä silti tarkoita, että nälkäkuolemien kasvava määrä olisi hyvä asia yhteiskunnassa.

Katsopa syntyvyys-, parisuhde-, työllisyys- ja varallisuustilastoja ja mieti asiaa uudelleen. 

Suursotia lukuun ottamatta ihmiset ovat länsimaissa viimeiset n. 200 vuotta tottuneet siihen, että seuraavalla sukupolvella pyyhkii paremmin. Näin ei enää ole.

Vierailija
71/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta minne mennä? Oletko seurannut muiden Euroopan maiden työllisyys-ja taloustilannetta? 

Nouseva maa lienee tällä hetkellä Intia, Nigeriassa on vähän hypeä. Japani.

Nuoriso voisi myös aloittaa muutoksen, kehittää Suomea. Organisoitukaa. Ranskalaisista opiskelijoista mallia. Me muut tuetaan kyllä. 

Käsittääkseni muissakin Euroopan maissa on parempi työllisyystilanne, ehkä Espanjaa lukuunottamatta. 

Mutta en olekaan menossa Eurooppaan.

Suomea voivat jäädä kehittämään ne keillä on siihen mahdollisuuksia ja varaa.

Vierailija
72/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismi, Woketus ja Vihersekoilu.

Siinä syyt miksi köyhillä menee koko ajan huonommin. Uskovat työnteon sijaan paskoihin aatteisiin.

Vierailija
73/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri sama koskee sinunlaisiasi.Voi-voi,kenelläkään ei ole töitä eikä parisuhdetta eikä elämää eikä asuntoa,uli-uli.Vaikka se kokemus on sinun niin se esitetään kaikkia koskevana totuudena,koska minä-minä ja vielä kerran minä!Jos sinulla menee paskasti niin se ei tarkoita

Sitä varten on tilastot ettei tarvitse turvautua anekdootteihin. Ei kukaan ole myöskään väittänyt että kurja tilanne on "kaikkia koskeva totuus". Ei työttömyys- ja taloustilanne silti ole mikään vitsi jota huvikseen heitellään ilmaan vaikka oikeasti kaikki on superloistavasti ja kaikille riittää kaikkea.

Vierailija
74/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No valittaa ne ainakin osaavat.

Ennen ei valitettu vaan tehtiin.

Valitettiin kyllä ja tehtiin, vaikka hakemusten teko paperille kynällä ja kirjoituskoneella 1990-luvun alussa vastavalmistuneena oli paljon työläämpää kuin nyt. Jännitti ja pelotti ettei työtä saakaan, kun paikkoja 1990-91 ei ollut juuri auki missään. Jotain työllistyksiä ja sijaisuuksia oli ja seurustelukumppanilla töitä. Lapsiakin tuli kohta kun suhde vakiintui ja lopulta arvasi ottaa lainaa, kun vanhemmat takasivat osaa lainasta. Maailmantilanne ei nyt paljoa paremmin ollut, mutta ei sitä pidetty sellaisena peikkona, etteikö olisi "voinut" lisääntyä ja selvitä, kuten niin monet sukupolvet jo aiemmin oli selviytyneet. 

Vierailija
75/90 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ainoa ilo oli se että boomer-vanhemmat viimein ymmärsivät kuinka hankalaa nykyään on saada töitä eikä tarvitse enää kuunnella siihen liittyvää valitusta. Tosin seuraava valituksen aihe olikin että älä nyt vain ulkomaille lähde töihin, kyllä se tilanne täällä vielä paranee, joskus, ehkä.

Niin, nuoret laitetaan isojen valintojen eteen. Aivovuodosta eli kouluttautuneiden maasta lähtö nousee keskusteluun aika ajoin. Yksilönä haluaa tietysti rakentaa omaa elämäänsä, mutta mitä tapahtuu kotimaalle, jos kaikki lähtevät?

Näitähän maahanmuuttajatkin on pohtineet. 

Mitä muutakaan voi odottaa jos nuoret ja työttömät eivät saa kuin kepistä. Ei sitä loputtomiin jaksa kuunnella haukkumista ja kun työtä ei Suomesta tip

Suomalainen odottaa aina jonkun toisen tekevän hommat hänen puolestaan. Ei ihme että homma ei futaa.

Vierailija
76/90 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ongelma deitti sovelluksissa että niin miehet ja naiset luovuttavat liian helposti ja eivät muuta toimintatapaansa vaikka näkee ettei nykyinen tapa toimi. Esim. naiset jotka laittelevat bikini pylly kuvia tinderiin mutta etsii parisuhdetta ja sitten ihmettelee kun matchit haluavat vain seksiä. Tai miehet jotka eivät panosta profiiliinsa/itseensä ja sitten luovuttaa heti kun ei tule matcheja. Itsellä meni noin vuosi aktiivisesti tinderiä käyttäen, opetellen panostaen siihen kunnes löysin hyvän naisen ja siihen väliin mahtui yksi puolen vuoden suhdekkin ja pienempiä säätöjä.

Vierailija
77/90 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mäkin saanut jatkuvasti parisuhde markkinoilla pakit, vaikka on sanottu että olen "perusnätti", sievä yms, mutten herätä miesten kiinnostusta, olen myös ystävällinen, kiltti, hieman nössökin mutta ei miehet haluaa räväköitä mimmejä jotka weetuilee ja pettää minkä kerkiää se on sitä ekstreemiä, ei kelpaa uskollinen, kiltti kohtelias nainen jos ei ole 100kiloa pakkelia joka päivä naamassa, raatelukynnet, yms yms

Vierailija
78/90 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin apulaispaikan vastaan, palkka pienempi kuin etuudet. Ja arvatkaa mitä? Se toi työkokemusta ja nyt on vakituinen paikka ja asuntolainakin maksettavana miehen kanssa.

Töitä sai kyllä vastavalmistuneena korona-aikaan kyllä hakea kunnolla. Kaikkea ei tuoda kultatarjottimella nenän eteen.

Vierailija
79/90 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otin apulaispaikan vastaan, palkka pienempi kuin etuudet. Ja arvatkaa mitä? Se toi työkokemusta ja nyt on vakituinen paikka ja asuntolainakin maksettavana miehen kanssa.

Töitä sai kyllä vastavalmistuneena korona-aikaan kyllä hakea kunnolla. Kaikkea ei tuoda kultatarjottimella nenän eteen.

Itse menin ilmaiseksi tehtaan siivoojaksi, koska halusin olla hyödyksi ja näyttää ahkeruutta. 

Tehtaan pomo sanoi parin kuukauden jälkeen, että olen todella esimerkillinen, ja ylensi minut toimihenkilöksi. Nyt omistan koko tehtaan ja kartanon asuntolainakin maksettu.

Kyllä kannattaa siivota tai vaikka kerätä risuja/käpyjä, ahkeruus palkitaan aina!

Ystäväni ei päässyt siivoamaan tehdasta. Sisään pyrkiessään portilla totesivat, että täällä on joku hullu ja stevarit heittivät ulos metsään. Metsässä hän alkoi kerätä käpyjä. Ei aikaakaan kun metsähallitus soitti ja ylensi hänet executive käpyasiantuntijaksi.

Itse taidat olla hieman laiska ja saamaton, keräätkö vapaa-ajallasi edes risuja?

Vierailija
80/90 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setämieheltä nuoret nätit tytöt eivät saisi pakkeja.