Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumisoikeusasuminen on yksi iso huijaus

Vierailija
19.09.2025 |

Ensin pitää maksaa kauhea asumisoikeusmaksu, joka mahdollisesti rahoitetaan korkeakorkoisella lainalla, ja sitten maksetaan melkein yhtä isoja kuukausikuluja kuin vuokralainen seinän takana.

https://yle.fi/a/74-20183408

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut senttiäkään lainaa. Eikä ole naapurina ollut sosiaalisin perustein sijoitettuja kuten yleensä vuokraläävissä on. Varastokopit ja fillarit saa olla ihan rauhassa. Ei ole spreijattu tageja seiniin, eikä ole alaoven edessä lasiliikkeen auto joka maanantaiaamu.

Vierailija
2/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tarvinnut senttiäkään lainaa. Eikä ole naapurina ollut sosiaalisin perustein sijoitettuja kuten yleensä vuokraläävissä on. Varastokopit ja fillarit saa olla ihan rauhassa. Ei ole spreijattu tageja seiniin, eikä ole alaoven edessä lasiliikkeen auto joka maanantaiaamu.

Ihan kuin tuo olisi normaalia kerrostaloasumista, jota kuvaat. Olen asunut aikoinaan vuokralla ympäri Suomen parissakymmenessä kerrostalossa, eikä yhdessäkään ole rettelöity. Ei kenenkään tarvise maksaa kymppitonneja siitä, että vuokra-asunto ei ole ghetossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanut sijoittaa se raha ja muuttaa ihan vaan normaaliin osoitteeseen vuokralle.

Vierailija
4/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä koe tulleeni huijatuksi. Olen oikein tyytyväinen aso-asumiseen. 

Vierailija
5/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin tuo olisi normaalia kerrostaloasumista, jota kuvaat. Olen asunut aikoinaan vuokralla ympäri Suomen parissakymmenessä kerrostalossa, eikä yhdessäkään ole rettelöity. Ei kenenkään tarvise maksaa kymppitonneja siitä, että vuokra-asunto ei ole ghetossa.

Itsekin hetken harkitsin tuota asumisen muotoa. Sitten totesin et ei hitto, mikä järki? Maksaa siitä et asuu vuokralla. Ja toi asumisoikeusasuntojen "vastike" (lue; vuokra)han on ihan järkyttävä.

Vierailija
6/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko asiat aina niinkuin ne koetaan? Aso ei ole järkevä tapa käyttää rahaa. Rahoitat vain gryndereitä ja vääristät asuntomarkkinoita hyötymättä itse oikeasti mitään.

Vierailija
7/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanut sijoittaa se raha ja muuttaa ihan vaan normaaliin osoitteeseen vuokralle.

25 tonnia on pieni raha minulle. Keväällä 2018 möin kolmion Kaartinkaupungista ja muutin vuokralle Tampereelle, ja siitä vuotta myöhemmin asoon. Rahat tuottaa ihan kivasti tällä hetkellä. Ei ole mitään intoa palata omistusasujaksi, kun ei ole mitään takeita siitä, asunko ensi keväänä Tampereella vai edes eu:n alueella. Jos puhuu asomaksun sijoittamisesta tuottavasti, on kyllä melkoinen luuseri. Sellainen on minulle pelkkä kahviraha.

Vierailija
8/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä väylä oli nuorena omaan asuntoon säästäessä. Aso lainan saa lähes jokainen. Kun tuon saanut kasaan, niin onkin käsiraha isompaan lainaan. Itse otin saunallisen kaksio Aso asunnon pk seudulla 2011. Oltiin ensimmäiset asukkaat uudessa talossa. Vastike oli alle 600€/kk, vuokrataan tuolla alueella n. 800-900€ samanlaisessa asunnossa sillä alueella. Jäi rahaa säästöön ja korot tuollaisesta alle 30k lainasta oli silloin n. 30€/kk. 

Vierailija
9/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko asiat aina niinkuin ne koetaan? Aso ei ole järkevä tapa käyttää rahaa. Rahoitat vain gryndereitä ja vääristät asuntomarkkinoita hyötymättä itse oikeasti mitään.

Ovat. Asiat ovat juuri kuten ne koetaan. Jos henkilö A on tyytyväinen omaan valintaansa, niin henkilö B ei voi sanoa hänen olevan väärässä ellei kyse ole rikoksesta, hänen terveytensä välittömässä vaarassa tai vastaavasta.

Vierailija
10/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin hetken harkitsin tuota asumisen muotoa. Sitten totesin et ei hitto, mikä järki? Maksaa siitä et asuu vuokralla. Ja toi asumisoikeusasuntojen "vastike" (lue; vuokra)han on ihan järkyttävä.

Joo, tässä on ilmeisesti onnistuttu mielikuvamarkkinoinnissa siten, että asolla pääsee johonkin "parempiin porukoihin" ja kaikki talot, joissa on vuokra-asuntoja (eli käytännössä kaikki talot) ovat suunnilleen joku Harlem, missä ammutaan, pöllitään, narkataan ja varastetaan kaikki mikä irtoaa.

Vierailija
11/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta asunut. Ei ulkomaalaisia tässä talossa. Muualta tulleet joko ostaa asunnon tai perus vuokraavat. 

Vierailija
12/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta tuo jankkaaminen sijoituksista. Mielipiteesi on kuultu eikä kaikkia kiinnosta vaikka kuinka siitä kirjoitat.

Vierailija
13/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Säästin opiskeluaikana aso-maksun ja pääsin heti valmistumisen jälkeen muuttamaan. Vastike 500e kuussa Helsingissä pikkukaksiosta. Siinä jäi kyllä melkoisesti rahaa asumiskulujen jälkeen.

Vierailija
14/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 tonnia on pieni raha minulle. Keväällä 2018 möin kolmion Kaartinkaupungista ja muutin vuokralle Tampereelle, ja siitä vuotta myöhemmin asoon. Rahat tuottaa ihan kivasti tällä hetkellä. Ei ole mitään intoa palata omistusasujaksi, kun ei ole mitään takeita siitä, asunko ensi keväänä Tampereella vai edes eu:n alueella. Jos puhuu asomaksun sijoittamisesta tuottavasti, on kyllä melkoinen luuseri. Sellainen on minulle pelkkä kahviraha.

Mainitsetko vielä kerran, kuinka pieni raha tuo on sinulle.

Vierailija
15/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 tonnia on pieni raha minulle. Keväällä 2018 möin kolmion Kaartinkaupungista ja muutin vuokralle Tampereelle, ja siitä vuotta myöhemmin asoon. Rahat tuottaa ihan kivasti tällä hetkellä. Ei ole mitään intoa palata omistusasujaksi, kun ei ole mitään takeita siitä, asunko ensi keväänä Tampereella vai edes eu:n alueella. Jos puhuu asomaksun sijoittamisesta tuottavasti, on kyllä melkoinen luuseri.

Mainitsetko vielä kerran, kuinka pieni raha tuo on sinulle.

25 tonnia on murto-osa mun omaisuudesta. Mul on rahaa.

Vierailija
16/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 tonnia on pieni raha minulle. Keväällä 2018 möin kolmion Kaartinkaupungista ja muutin vuokralle Tampereelle, ja siitä vuotta myöhemmin asoon. Rahat tuottaa ihan kivasti tällä hetkellä. Ei ole mitään intoa palata omistusasujaksi, kun ei ole mitään takeita siitä, asunko ensi keväänä Tampereella vai edes eu:n alueella. Jos puhuu asomaksun sijoittamisesta tuottavasti, on kyllä melkoinen luuseri.

Mielelläni. Se on niin pieni raha että voin sytyttää sen vaikka palamaan edessäsi ja sen jälkeen kusen päällesi, senkin Kelarotta.

Vierailija
17/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea asomaksu? 😄 10% ostohinnasta. Se oli jo säästetty, ei tarvinnut lainoja. Oli se niiiiin kauhea.

Ollaan muuttamassa pienempään, kun lapset muutti omilleen. Huomasin, että rivari kolmiot on tän hintasia. Joten pysytään tässä toistaiseksi.

Meillä on varaa tähän.

Vierailija
18/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksi tuollainen rahaguru sitten tekee noin kannattamattoman sijoituksen.

Vierailija
19/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tietysti riippuu siitä onko esimerkiksi 2500 euroa paljon rahaa vai ei ja joutuuko sitä varten ottamaan paljon lainaa. Esimerkiksi Turusta ko. sijoituksella saa ihan asiallisen 40-neliö kaksion noin 570 euron kuukausivastikkeella.

https://www.etuovi.com/kohde/cf8782?haku=M2330694511

Samalta alueelta joutuu maksamaan 6 neliöä pienemmästä asunnosta vuokraa noin 130 euroa enemmän eli vuodessa maksat yli 1500 euroa enemmän.

https://www.vuokraovi.com/kohde/cg3796?haku=m2330694888

Eikä tuo sijoitettu pääoma mihinkään katoa, siellä se kasvaa pikkuisen korkoa koko ajan. Onneksi jokainen voi näistäkin valita itselleen sopivamman vaihtoehdon.

Vierailija
20/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko gryndereilläkin ASO-asuntoja? Siinä ei äkkiä ajateltuna ole järkeä. Eikö ne ole noilla yleishyödyllisillä rakennuttajayhtiöillä? Minusta ASO on hyvä asumismuoto. Asumisoikeusmaksu on muutama kymppitonni, ja sillä saavuttaa sen ettei tule irtisanotuksi yllättäin. Rahan saa takaisin kun muuttaa pois. Mikä ongelmana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi