HS: Ylipaino on lisääntynyt Suomessa voimakkaammin naisilla kuin miehillä
Viime aikoina ovat lihoneet erityisesti työikäiset naiset.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
5+/5
Naisista 30 prosentilla ja miehistä 27 prosentilla on lihavuutta.
https://thl.fi/-/terve-suomi-tutkimus-suomalaisten-lihominen-aiheuttaa-…
Tuossa tilastossa näkyy erityisesti yli 65-vuotiaiden naisten ylipaino. Miehillä menee niinpäin, että nuoret miehet ovat lihavampia kuin vanhat miehet tai nuoret naiset.
Vanhojen naisten ylipainousuus on kuitenkin niin yleistä, että se nostaa naiset ylipainotilaston kärkeen.
AP:n linkittämän uutisen mukaan työikäiset naiset ovat kuitenkin alkaneet lihomaan merkittävän paljon. Sille, ja koko ylipaino-ongelmalle pitäisi oikeasti tehdä jotain, eikä vain lällätellä sukupuolten ja ikäryhmien kesken, että te olette lihavampia. Ylipainoisia on joka tapauksessa liikaa kaikissa ryhmissä.
Antaisivat vaikka kelakorvauksen lihavuuslääkkeille. Halvemmaksi se tulisi kuin ylipainon aiheuttamien terveysongelmien hoitaminen.
Painoindeksi on naisille edullisempi tapa mitata ylipainoa kuin miehille, sillä miesten lihasmassa on huomattavasti naisia suurempi ja lihas painaa enemmän kuin rasva. Tästä edusta huolimatta naisten painoindeksi on väestötasolla todella lähellä miehiä ja tietyissä ikäluokissa ylikin. Nuorten naisten kohdalla uskon lihomisen kulkevan täysin käsikädessä naisten käsiin räjähtäneiden mielenterveysongelmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämä, kahvitauot, pullat jne, miehet ja naiset molemmat hakee kaupasta eineksiä ja sokeria evääks ja ihmettelee kun painoa tulee. Tehkää itse eväät ihmiset, se ei vie kauaa aikaa
Kaupasta saa myös terveellistä valmisevästä, jos ei laiskuuttaan jaksa tehdä. Jopa munakas on tehty sulle pakettiin, sen kun heität mikroon.
On vaikka mitä tarjolla, karjalanpiirakka ja hedelmiä, proteiinipitoisia jugurtteja ja juomia, reissumies/kanamuna-leipää, wrappeja, marjaisia smoothieita, salaatteja, joissa savukalaa, broileria jne. kasviskeittoa voi syödä kylmänäkin jne
Noi on kuitenkin aika kalliita, paitsi ehkä banaanit. Ostan itse halvimpia nakkeja ja syön niitä perunoiden tai ranskisten kanssa. Tälläkin dieetillä lihoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sen kuuluukin. Testosteroni kiihdyttää aineenvaihduntaa ja estrogeeni hidastaa. Itse asiassa tuo on huolestuttavaa, että miehet tulevat noin lähellä naisia.
Miestenhän pitäisi olla selvästi naisia painavampia, koska miehillä painoa tulee suuremmista lihaksista. Huolestuttavaa, että silti naiset ovat miehiä lihavampia.
Asiantuntija
Ei. Naisilla kuuluu olla isompi rasvaprosentti kuin miehillä, se on biologiaa. Miesten paino ei tule lihaksista kuin harvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sen kuuluukin. Testosteroni kiihdyttää aineenvaihduntaa ja estrogeeni hidastaa. Itse asiassa tuo on huolestuttavaa, että miehet tulevat noin lähellä naisia.
Miestenhän pitäisi olla selvästi naisia painavampia, koska miehillä painoa tulee suuremmista lihaksista. Huolestuttavaa, että silti naiset ovat miehiä lihavampia.
Asiantuntija
Tutustupa nyt perusasioihin miesten ja naisten eroista ennen kuin tulet hölmöyksiä laukomaan. Naisen kehossa kuuluukin olla enemmän rasvaa, hormonitoiminta tyssää muuten.
Tutustuppa itse. Normaalipainoisella naisella on 100% varmasti tarpeeksi rasvaa kehossaan hormoonitoiminnan tarpeeseen. Sen vuoksi ei tarvitse olla lihava.
Ja miesten mielestä normaalipainoinen nainekin on lihava.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi on naisille edullisempi tapa mitata ylipainoa kuin miehille, sillä miesten lihasmassa on huomattavasti naisia suurempi ja lihas painaa enemmän kuin rasva. Tästä edusta huolimatta naisten painoindeksi on väestötasolla todella lähellä miehiä ja tietyissä ikäluokissa ylikin. Nuorten naisten kohdalla uskon lihomisen kulkevan täysin käsikädessä naisten käsiin räjähtäneiden mielenterveysongelmien kanssa.
Missä ne kaikki lihaksikkaat miehet oikein piileksivät? Kaupungilla heitä ei näy. Näkyy vain sellaisia pehmeän pulleita isomahaisia miehiä ja jonkin verran hyvin hoikkia miehiä, joilla ei ole suuria lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä nämä painotiedot tutkimuksiin saadaan? Ei sairaalassa punnita vainajia eikä minua ole 20 vuoteen sairaalassa punnittu, vaikka takana on 4 leikkausta. Ihan on riittänyt, että olen kertonut painoni.
Kaikenlaisia tilastoja on maailma täynnä eikä multa ole yhteenkään kysytty mielipidettä tai tietoja!
Vierailija kirjoitti:
Stressi. Hoitamattomat naistentaudit.
Masennus, adhd.
Miehet ovat kyllä suurin läskimaharyhmä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5+/5
Tuossa tilastossa näkyy erityisesti yli 65-vuotiaiden naisten ylipaino. Miehillä menee niinpäin, että nuoret miehet ovat lihavampia kuin vanhat miehet tai nuoret naiset.
Vanhojen naisten ylipainousuus on kuitenkin niin yleistä, että se nostaa naiset ylipainotilaston kärkeen.
AP:n linkittämän uutisen mukaan työikäiset naiset ovat kuitenkin alkaneet lihomaan merkittävän paljon. Sille, ja koko ylipaino-ongelmalle pitäisi oikeasti tehdä jotain, eikä vain lällätellä sukupuolten ja ikäryhmien kesken, että te olette lihavampia. Ylipainoisia on joka tapauksessa liikaa kaikissa ryhmissä.
Antaisivat vaikk
Yli 65-vuotiaan naisen tuleekin painaa enemmän kuin nuorempien. Ikääntyneiden normaalipainon rajat on 2329 BMI:n mukaan, kun nuoremmilla aikuisilla rajat on 18.5-25. Ikääntyneiden mukana olo vääristää tilastoja, jos mennään vain BMI-lukujen mukaan,
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta painoindeksi on suosiollisempi pitkille ihmisille (jos ajatellaan että halutaan alhaista BMI:tä) ja naiset ovat keskimäärin miehiä lyhyempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5+/5
AP:n linkittämän uutisen mukaan työikäiset naiset ovat kuitenkin alkaneet lihomaan merkittävän paljon. Sille, ja koko ylipaino-ongelmalle pitäisi oikeasti tehdä jotain, eikä vain lällätellä sukupuolten ja ikäryhmien kesken, että te olette lihavampia. Ylipainoisia on joka tapauksessa l
Yli 65-vuotiaan naisen tuleekin painaa enemmän kuin nuorempien. Ikääntyneiden normaalipainon rajat on 2329 BMI:n mukaan, kun nuoremmilla aikuisilla rajat on 18.5-25. Ikääntyneiden mukana olo vääristää tilastoja, jos mennään vain BMI-lukujen mukaan,
23-29
Vierailija kirjoitti:
Lihavat vegaanit syynä tähän:
https://www.youtube.com/shorts/2RAn4KcJpro
Pakko myöntää. Jossain vaiheessa yritin olla vegaani, mutta se päättyi siihen, että lihoin hirveästi. Enää en jaksa parantaa maailmaa, yritän parantaa itseäni. 20 kiloa olen jo pudottanut. Vegaanius toimii, jos on aikaa vihkiytyä pelkästään sille. Mulla on liian hektinen elämä.
Sitäpaitsi vegaanina masennukseni vain paheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija
Tutustupa nyt perusasioihin miesten ja naisten eroista ennen kuin tulet hölmöyksiä laukomaan. Naisen kehossa kuuluukin olla enemmän rasvaa, hormonitoiminta tyssää muuten.
Tutustuppa itse. Normaalipainoisella naisella on 100% varmasti tarpeeksi rasvaa kehossaan hormoonitoiminnan tarpeeseen. Sen vuoksi ei tarvitse olla lihava.
Juu. Minä llaihdutin 95kiloisesta 74 kiloon. Olen 173cm. Luin sillon monista paikoista, että 173cm/74kg on kamala läski. Olin mielestäni ihan pieni rimpula jo. Masennuin kun en saanut painoa enää putoamaan ja muutamassa vuodessa paino kertyi korkoineen takaisin. Nyt olen masentunut, melko onneton, yritän hakea töitä, mutta en saa ja se masentaa entisestään. Masennusta hoitanut jo lapsesta asti sokerin syönnillä. Syön sokeria vaan liikaa. En osaa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat vegaanit syynä tähän:
https://www.youtube.com/shorts/2RAn4KcJpro
Pakko myöntää. Jossain vaiheessa yritin olla vegaani, mutta se päättyi siihen, että lihoin hirveästi. Enää en jaksa parantaa maailmaa, yritän parantaa itseäni. 20 kiloa olen jo pudottanut. Vegaanius toimii, jos on aikaa vihkiytyä pelkästään sille. Mulla on liian hektinen elämä.
Sitäpaitsi vegaanina masennukseni vain paheni.
Mä aloin lihoa jo kun kokeilin kasvissyöntiä. Ehkä olen vaan niin huono kokki. Nyt olen syönyt jo vuosia lihaa mutta ferritiini arvot on silti alta 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset saa rasvamahan piiloon niihin housuihin jotka vedetään rintoihin asti. Pömppis piilossa niin näyttää 20kg hoikemmalta
Naisilla se ei muutenkaan mene mahaan, vaan pyllyn alueelle se läski.
Riippuu naisesta. Minulla on sutjakat raajat ja timmi takapuoli, mutta iso maha ja rinnat. Ehkä harvinaisempaa, muttei lainkaan tavatonta. Eihän terveyden kannalta mitään ongelmaa olisikaan, jos maha ei paisuisi ja sitä mukaa sisäelimet rasvoittuisi. Ja kyllähän se ulkoisestikin miellyttävämpää olisi, että rasva tulisi takapuoleen.
Mulla taas on järjettömän paksut reidet. Siis, ette voi kuvitella mitä tuskaa on ollut etsiä housuja tai sukkahousuja kun niitä ei ikinä saa sopimaan reisistä. Takapuolikin on jättimäinen. Yläruumis taas hieman sopusuhtaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kerrotaan että naiset ovat yhä huomattavasti terveempiä kuin miehet. Miehet eivät vain ole enää aivan yhtä kaukana takana.
Naiset ovat muutenkin terveempiä, heillä on vähemmän kuolemaan johtavia tauteja kuten sydäntauteja, koska hormoonit suojaavat heita vahdevuosiin asti. Naiset taas sairastavat enemmän esim. nivel- ja aineenvaihdutatauteja, jotka eivät ole niin tappavia kuin miesten sydäntaudit.
Sanotaan, että poikia syntyy enemmän kuin tyttöjä siksi, koska evoluutio on havainnut, että pojat kuolevat enemmän kaikenlaiseen pelleilyyn ja puihin kiipeämisiinja tappeluihin jo poikina, saati sitten kun miehinä joutuvat sotiin ja raskaaseen fyysiseen työhön.
Ehkä me naiset saamme miehet kokonaan kiinni tilastoissa, kun lihomme tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset saa rasvamahan piiloon niihin housuihin jotka vedetään rintoihin asti. Pömppis piilossa niin näyttää 20kg hoikemmalta
Riippuu naisesta. Minulla on sutjakat raajat ja timmi takapuoli, mutta iso maha ja rinnat. Ehkä harvinaisempaa, muttei lainkaan tavatonta. Eihän terveyden kannalta mitään ongelmaa olisikaan, jos maha ei paisuisi ja sitä mukaa sisäelimet rasvoittuisi. Ja kyllähän se ulkoisestikin miellyttävämpää olisi, että rasva tulisi takapuoleen.
Mulla taas on järjettömän paksut reidet. Siis, ette voi kuvitella mitä tuskaa on ollut etsiä housuja tai sukkahousuja kun niitä ei ikinä saa sopimaan reisistä. Takapuolikin on jättimäinen. Yläruumis t
Miten olisi hame?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on järjettömän paksut reidet. Siis, ette voi kuvitella mitä tuskaa on ollut etsiä housuja tai sukkahousuja kun niitä ei ikinä saa sopimaan re
Niitä juuri yleensä käytänkin.
Juu. Metriperseet valtaavat Suomea. Ja silli haisee.