Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen miten ansiosidonnaisen leikkauksista ei ole nostettu suurempaa meteliä!

Vierailija
19.09.2025 |

Moni on maksanut tuhansia euroja kassan jäsenmaksua, kun on mainostettu, että kassaan sijoittamalla saa sitten huomattavasti suuremman päivärahan. Leikkausten ja porrastusten takia työttömälle duunarille käteen jäävä summa ei ole juurikaan työmarkkinatukea suurempi, joten olo tuntuu todellakin huijatulta.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arto Satonen: Ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastus on olennainen osa hallituksen toimenpideohjelmaa, jolla luodaan Suomeen 100 000 uutta työpaikkaa:

https://www.satonen.fi/kansantalouden-oppitunnit/kansantaloustieteen-op…

Vierailija
42/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
44/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arto Satonen: Ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastus on olennainen osa hallituksen toimenpideohjelmaa, jolla luodaan Suomeen 100 000 uutta työpaikkaa:

Kukaan tuskin uskoo tosissaan, että leikkauksilla luodaan työpaikkoja. Satonen ja kumppanit valehtelevat härskisti ja voivat tehdä niin, koska me suomalaiset olemme lampaita. Kuitenkin meidän pitäisi kyetä tarvittaessa taistelemaan urhoollisesti Venäjää vastaan. Uskokoon, ken haluaa.

Vierailija
45/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassan maksu in muistaakseni 50 e vuodessa ja verovähennyskelpoinen. Paljonkohan korvaus kuusssa olisin, jos saisin fudut. Palkkani on 9.500

Vierailija
46/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Ja ennen kaikkea: miksi vasemmisto ei aktiivisesti pitnyt asiaa esillä ja vastustanut sitä?

Toki demarihallitus poisti myös eläkeputken, että siin teille työläisten puolustamista.

Älkää hyvät ihmiset luulko, että äänestämällä vasemmistoa saatte leikatut edut takaisin. Ehei, ei niitä peruta.

No kyllähän ay liike lakkoili näitä työelämäheikennyksiä vastaan ja parhaansa yritti. Mutta osa omistakin haukkuivat. Itse olin 100 prosenttisesti lakkoilijoiden puolella. 

Vierailija
47/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitsemän päivän karenssi ja 20% leikkaus päivärahaan on kieltämättä aika hurja.

Eipä paljon pikkupalkkaisen kannata edes kassaan kuulua. Se ilmeisesti Kokoomuksen tavoite onkin.

Pienelläkin palkalla ansiosidonnainen on melkein tuplasti työmarkkinatuki. Siis ennen porrastuksia, mitkä tulevat älyttömän lyhyessä ajassa.

Vierailija
48/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole maksanut TUHANSIA euroja KASSAmaksuja 

Alle 100 euroa on ollut joka ikinen vuosi ja siitäkin saa verovähennyksenä osan takas. Vähän päälle tonnin olen varmaan maksanut koko elämäni aikana kassamaksuja. 

Vierailija
49/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitsemän päivän karenssi ja 20% leikkaus päivärahaan on kieltämättä aika hurja.

Eipä paljon pikkupalkkaisen kannata edes kassaan kuulua. Se ilmeisesti Kokoomuksen tavoite onkin.

Pienelläkin palkalla ansiosidonnainen on melkein tuplasti työmarkkinatuki. Siis ennen porrastuksia, mitkä tulevat älyttömän lyhyessä ajassa.

Jos taas toimeentulotukeen vertaa niin pienipalkkalaisen ansiosidonnainen on ehkä satkun isompi. Jos on lääkekuluja niin +-0.

Näin kausityöläisenä olisi ansiosidonnainen houkuttanut täyttämään työssäoloehdon eli työskentelemään ympäri vuoden. Porrastuksen myötä meni sekin motivaatio. 80% ansiosidonnaisesta on vähemmän kuin toimeentulotuki.

Suomessa on ollut ihan hienoja systeemejä jotka on helppo tärvellä kun puikkoihin pääsee häiriintynyt apinalauma.

Vierailija
50/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka on töissä ja maksavat kassan jäsenmaksuja, elävät monesti siinä harhassa, että "en minä joudu työttömäksi". Maksavat, koska se kuuluu asiaan. Se näkyy myös keskusteluissa yleensäkin, että huudellaan työttömiä laiskoiksi luusereiksi, koska itsellä on varma olo omasta työpaikasta. Olisi mielenkiintoista kuulla enemmän tarinoita siitä, mitä tapahtuu ihmisen pääkopassa, kun joutuukin tällaisesta varmasta työpaikasta pois.

Siitä vaietaan. Näitä on ja paljon. Se on sitä ylimielisyyttä.

Vierailija
51/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan tuskin uskoo tosissaan, että leikkauksilla luodaan työpaikkoja. Satonen ja kumppanit valehtelevat härskisti ja voivat tehdä niin, koska me suomalaiset olemme lampaita. Kuitenkin meidän pitäisi kyetä tarvittaessa taistelemaan urhoollisesti Venäjää vastaan. Uskokoon, ken haluaa.

Ehkä vaan nostetaan kädet pystyyn niinkuinTanska teki saksalaisten vyöryessä yli.

Säilyi infra ja ihmishenget.

Vierailija
52/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi tulla monelle yllätyksenä ja samoin se ettei töihin niin vain mennä. Siis sen lisäksi, ettei se oma työpaikka ollutkaan varma, vaikka omasta mielestä onkin parempi kuin muut. 

Ja sitten vielä se, että sitä omaa asuntoa ei noin vain myydä eikä varsinkaan sillä hintaa mitä itse maksoi. 

Vierailija
53/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Tuhansia euroja? Eikö ne kassan maksut ole jotain kymppejä kuussa.

Kymppejä VUODESSA. 

Minulla 63 euroa tänä vuonna. 

Vierailija
54/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on yksi niistä suurimmista syistä, miksi en tule seuraavissa vaaleissa todellakaan äänestämään sekoomusta enkä pershuoria.

Vierailija
55/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on yksi niistä suurimmista syistä, miksi en tule seuraavissa vaaleissa todellakaan äänestämään sekoomusta enkä pershuoria.

Ei vasemmisto leikkauksia poista, tuo vaan maahan enemmän elättejä.

Vierailija
56/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vihapuhu.

Vierailija
57/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep

Vierailija
58/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan tilanteessa, jossa milään puolue ei ole Suomen ja suomalaisten asialla.

Mites kepu?

Vierailija
59/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka on töissä ja maksavat kassan jäsenmaksuja, elävät monesti siinä harhassa, että "en minä joudu työttömäksi". Maksavat, koska se kuuluu asiaan. Se näkyy myös keskusteluissa yleensäkin, että huudellaan työttömiä laiskoiksi luusereiksi, koska itsellä on varma olo omasta työpaikasta. Olisi mielenkiintoista kuulla enemmän tarinoita siitä, mitä tapahtuu ihmisen pääkopassa, kun joutuukin tällaisesta varmasta työpaikasta pois.

Sitten mennään toiseen työpaikkaan. Onko lisää kysymyksiä? 

Jos on yli 50, mennään todennäköisesti leipäjonoon. Olen 60 ja kuvittelin, että ahkera saa aina työtä. No, nyt olen turhaan etsinyt kahdeksan vuotta ja saanut vain lyhyitä pätkiä.

no kyllä yli 50:kin saa töitä kun on pitänyt huolta ammattitaidostaan ja osaamisestaan. Vaikeampaa se työllistyminen on mutta kyllä sitä saa. Minä sain, samoin sai 2 muuta entistä kollegaa on saanut, kaikki olemme yli 50 ja saimme YTssä lähteä kun useita osastoja lakkautettiin. 

Vierailija
60/111 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Ja ennen kaikkea: miksi vasemmisto ei aktiivisesti pitnyt asiaa esillä ja vastustanut sitä?

Toki demarihallitus poisti myös eläkeputken, että siin teille työläisten puolustamista.

Älkää hyvät ihmiset luulko, että äänestämällä vasemmistoa saatte leikatut edut takaisin. Ehei, ei niitä peruta.

No kyllähän ay liike lakkoili näitä työelämäheikennyksiä vastaan ja parhaansa yritti. Mutta osa omistakin haukkuivat. Itse olin 100 prosenttisesti lakkoilijoiden puolella. 

Juuri tuo, ettei ollut yhtrnäinen rintama, eikä oppositio pitänyt asiaa raivolla esillä