Jatkuva riita likaisesta keittiöstä
Nyt riittää, antakaa toimivia neuvoja, ettei tarvi alkaa etsiä omaa asuntoa!
Lisäkseni kotona asuu kaksi yli kymmenen vuotiasta lasta ja mies.
Keittiö jätetään käytön jälkeen räjähdysmäiseen kuntoon. Kukaan muu ei siivoa jälkiään kuin minä, äiti. Olen itkenyt, raivonnut, pyytänyt nätisti, lahjonut. Mikään ei auta.
Saan hermoromahduksen joka viides kerta kun menen tekemään evästä ja se alkaa pöytien luutuamisella. En tiedä mitä siellä on milloinkin tapahtunut, mutta pöytätasoilla lepää erinäisiä elintarvikkeita kuin pommin jäljiltä.
Mikä avuksi kun MIKÄÄN ei auta!! 😭
Kommentit (178)
Ap voisi käydä miehensä kanssa vakavan keskustelun aiheesta niin että lapset eivät ole paikalla. Sovitte keskenänne pelisäännöt ja seuraukset siitä jos pelisääntöjä ei noudateta. Jos mies ei tue ap:n yritystä saada keittiöön järjestys ei hommasta tule mitään.
Lapset ymmärtävät yskän vasta kun sekä ap että miehensä ovat näkyvästi samalla puolella asiassa.
M59+
Vierailija kirjoitti:
Miksi itsestään selvistä asioista pitää 'neuvotella' lasten kanssa? Aikuinen maksaa asumisen, aikuinen myös sanoo sen viimeisen sanan kuinka ollaan ja eletään, lisäksi vanhempien tulisi tässä vetää yhtä köyttä. Ei työnantajakaan aina neuvottele siitä kuinka työt pitää tehdä!
Lisäksi vielä koti on kaikkien siinä asuvien koti ja jokaisella on siellä paitsi oikeuksia myös velvollisuuksia! Kodin siistinä pitäminen kuuluu jokaisen perheenjäsenen velvollisuuksiin! Ei ole ihme jos nuorten aikuisten kodit ovat kuin sikolättejä jos ei kotona vaadita eikä opeteta mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten viikkorahat sidottava keittiöhommiin. Meillä ei viikkorahaa tipu jos ei tiskikonetta ole tyhjennetty jne. Se sun mies on 🐷 ja ne jätetään. Uusi parempi tilalle.
Entä jos uusi ja parempi ei suostukaan maksamaan kuin omat kulunsa? Siinä on nainen ihmeissään, kun erossa elintaso putoaa ja sikapossun sijaan saa itsekkään hanhen.
Niinhän se menee, että aikuiset maksavat omat kulunsa ja lasten vanhemmat yhdessä lasten kulut. Mitä sinä kuvittelet?
Asun yksin, mutta minulla on sama ongelma. Keittiö ei pysy järjestyksessä kovin kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin, mutta minulla on sama ongelma. Keittiö ei pysy järjestyksessä kovin kauaa.
Tuleeko paljon riitoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna perheelle kellonaika, jolloin on perhekokous. Ei seisoen keittiössä sotkun keskellä raivoamassa, vaan istukaa alas ja pitäkää kokous. Laadit käsittelylistan. Jokaista kuullaan ja ratkaisuehdotuksista neuvotellaan. Samalla voitte käydä läpi muutkin huoneet ja jokaiselle tästä lähtien tulevat tehtävät. Rauhallisesti ja asiallisesti. Valmistaudu huolella.
Mikset vastannut tähän, ap?
En vielä ehtinyt, nyt vastaan. Meillä on lista jääkaapin ovessa, lapsilla on omat tiskivuoropäivät. Pöytien luutuaminen on listassa myös, mutta sitä eivät noudata. Miten tuon jälkien korjaamisen saisi parhaiten perille, sellainen itsestäänselvyys. Aion kyllä kokoustaa asian tiimoilta, taas.
Ap
Onpa vaikeaa: viikkoraha
Tuo olisi todella kätevää. Lapsi ei ole tullut koulusta kotiin, ei puhelinta matkassa. Mistä ryhdyt illalla etsimään?
Vierailija kirjoitti:
Lapsille selvät rajat! Jäljet on korjattava ja omat sotkut siivottava! Astiat koneeseen heti käytön jälkeen! Jos ei homma toimi tulee sanktioita! Puhelin ja tabletti pois, ei karkkia, ei herkkuja, ei viikkorahaa, ei mitään kivaa kodin ulkopuolella! Vaatteet kirpputorilta eikä mitään uutta ja kivaa kaupasta! Eiköhän ala homma toimia!
Tuossa tilanteessa fiksu isä lähtee lasten kanssa ulos syömään ja toteaa vaimolle, että jääpä sinä tänne tärkeiden tiskiesi äärelle ihmettelemään, miksi kaikki ovat sinulle ilkeitä. Jos auto on miehen omistama,voi työmatkat vaikeutua, kun mies ei anna avaimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten viikkorahat sidottava keittiöhommiin. Meillä ei viikkorahaa tipu jos ei tiskikonetta ole tyhjennetty jne. Se sun mies on 🐷 ja ne jätetään. Uusi parempi tilalle.
Entä jos uusi ja parempi ei suostukaan maksamaan kuin omat kulunsa? Siinä on nainen ihmeissään, kun erossa elintaso putoaa ja sikapossun sijaan saa itsekkään hanhen.
Niinhän se menee, että aikuiset maksavat omat kulunsa ja lasten vanhemmat yhdessä lasten kulut. Mitä sinä kuvittelet?
Etävanhempi maksaa elarit, ei 100% kuluja, kuten perheenä ollessa ja pienempipalkkaisen voidessa käyttää palkan vain itseensä.
Tuttu ongelma. Pääsyyllinen on mies, kuten meilläkin. Meillä mies on näyttänyt huonoa esimerkkiä pojalle. Mikään sovittu ei päde miehen kanssa, hän ei tee mitään kotitöitä. Mies elää myös taloudellisesti osittain kustannuksellani eli on kai vain sellainen itsekäs luonne.
On todella raivostuttavaa, kun aikuinen mies kohtelee niin epäkunnioittavasti. Hän esimerkiksi ajaa partansa lavuaarin ääressä ja jättää karvat siihen minun siivottavakseni. Tai hampaita pestessä sylkee hanan päälle niin, että hana on ihan valkoinen hammastahna/sylkiroiskeista, jota ovat kuivuneet siihen. Tai kopistaa hiekat kengistään olohuoneen lattialle. Jne. Törkeää mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille selvät rajat! Jäljet on korjattava ja omat sotkut siivottava! Astiat koneeseen heti käytön jälkeen! Jos ei homma toimi tulee sanktioita! Puhelin ja tabletti pois, ei karkkia, ei herkkuja, ei viikkorahaa, ei mitään kivaa kodin ulkopuolella! Vaatteet kirpputorilta eikä mitään uutta ja kivaa kaupasta! Eiköhän ala homma toimia!
Tuossa tilanteessa fiksu isä lähtee lasten kanssa ulos syömään ja toteaa vaimolle, että jääpä sinä tänne tärkeiden tiskiesi äärelle ihmettelemään, miksi kaikki ovat sinulle ilkeitä. Jos auto on miehen omistama,voi työmatkat vaikeutua, kun mies ei anna avaimia.
Ja vaimo voi vastata, että tämä oli nyt tässä! Pitäkää tunkkinne, tämä tyttö nostaa nyt kytkintä! Som moro!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen isä on kolmas lapsi perheessä, hän ei asetu puolisonsa puolelle! Kakarat vievät isää kuin litran mittaa ja sanelevat säännöt! Isi on vielä k.usessa jälkikasvunsa kanssa!
Meillä on vastaava ongelma, mutta sotkuisuus häiritsee miestäni. Käyn töissä 8h, opiskelen yliopistotutkintoa työn ohella, teen kaikki kotityöt 4 hengen perheessä, siivoa, pyykkään ja hoidan omakotitalon pihatyöt (kyllä, myös lumityöt). Mies tekee etätöitä ja harrastaa. Suurin sotkija on tietenkin mies, käytetyt astiat jää sinne missä ruokailu loppuu (ruokapöydälle, kahvikupit työpöydälle), likaiset vaatteet sinne missä ne riisuu.
Sitten ulisee, kun kotona ei ole säihkyvän puhdasta (en ehtisi varmaan siivoomaan lasten + miehen) sotkuja sitä tahtiin, kun sotkevat vaikka siivoaisin 24/7.
Pihallekin tepastelee ja kommentoi, että "tuolla on omenapuusta pudonnut omena nurmikolla" vaikka olen leikannut nurmikon, putsannut rännit, kitkenyt kukka- ja viljelyspalstat, leikannut omenapuut, trimmannut pensasaidat, haravoinut pihan lehdistä, kuivannut ja putsannut pihakalusteet, siis kaiken. Hänen tehtävänään on bongata, jos jostain löytyy joku epäkohta. Sitten jättää puoliksijuodun kahvikupin johonkin päin pihaa ja menee takaisin sisälle pelaamaan kännykkäpeliä.
Aamulla komentoi, että missä jokin vaatekappale on, mihin (ilmeisesti minä?) olen jemmannut vaatekappaleen x Etsintöjen jälkeen löytyy matkalaukusta, joka jäänyt purkamatta (en pura hänen matkalaukkujaan enää, ennen tein senkin) 3 kuukautta työmatkan jälkeen.
Jos olen iltaluennolla työpäivän jälkeen niin kotona odottaa nälkäänsä kiukuttelevat lapset. Valmiiksi tehty ruoka löytyy jääkaapista, mutta sitä isä ei ole osannut lämmittää mikrossa lapsille.
Ja sitten kuulen, kun hän kommentoi kavereilleen & sukulaisilleen, kuinka hän tekee meillä kaiken ja maksaa kaiken. Aha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä helvetistä sinä auton vedit tähän keskusteluun? Taidat olla vähän yksinkertainen :D
Miksi aiheutat riitaa, siivoa se keittiö äläkä tuhlaa aikaa riitelyyn, itse olet perheesi valinnut 😖
Vierailija kirjoitti:
Tuttu ongelma. Pääsyyllinen on mies, kuten meilläkin. Meillä mies on näyttänyt huonoa esimerkkiä pojalle. Mikään sovittu ei päde miehen kanssa, hän ei tee mitään kotitöitä. Mies elää myös taloudellisesti osittain kustannuksellani eli on kai vain sellainen itsekäs luonne.
On todella raivostuttavaa, kun aikuinen mies kohtelee niin epäkunnioittavasti. Hän esimerkiksi ajaa partansa lavuaarin ääressä ja jättää karvat siihen minun siivottavakseni. Tai hampaita pestessä sylkee hanan päälle niin, että hana on ihan valkoinen hammastahna/sylkiroiskeista, jota ovat kuivuneet siihen. Tai kopistaa hiekat kengistään olohuoneen lattialle. Jne. Törkeää mielestäni.
Meillä samaa partakarva ongelmaa. Leikkaa parran minun vessassani (jep, meillä on omat vessat) koska se on tilavampi siihen hommaan. Minä katselen partakarvoja sitten seuraavan viikon jopa peilikaapin sisäpuolella. Tahalleenko niitä heittelee pitkin poikin, suututtaa ja arvatkaa auttaako sanominen. Kuulemma siivoaa aina jälkensä niin hyvin kuin kykenee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etävanhempi maksaa elarit, ei 100% kuluja, kuten perheenä ollessa ja pienempipalkkaisen voidessa käyttää palkan vain itseensä.
Suomessa on alle sata perhettä, jossa mies maksaa yksin koko perheen kulut. Sinäkään et tunne yhtään sellaista, olet vaan lukenut jotain amerikkalaista naisvihapalstaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aiheutat riitaa, siivoa se keittiö äläkä tuhlaa aikaa riitelyyn, itse olet perheesi valinnut 😖
Minäkö olen se joka aiheuttaa riidan? Entä muut perheenjäsenet jotka eivät kunnioita yhteisiä pelisääntöjä? Tai voin sanoa suoraankin, että minun luomia pelisääntöjä. Omat sotkut siivotaan aina, ja tiskit hoidetaan omalla tiskivuorolla. Onko liikaa vaadittu mielestäsi. Sitä minäkin.
Ap
Tuollainenkin asia tullaan tänne valittamaan, mene ja osta siivousvälineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoudut irti keittiöpalvelijan roolista. Tietysti kerrot, ettet aio enää jalallasi astua muiden sotkemaan keittiöön vaan käyt ulkona syömässä. Eläkööt sotkuissaan. Toki olet avoin keskustelulle jos porukalta löytyy rakentavia ehdotuksia. Nalkuttaminen ei auta.
MÄ tekisin niin, että, kattaisin ITSELLENI olohuoneeseen nätisti, pöytäliinat ja servetit, kivat astiat.
Ostaisin kaupasta kaikkea kivaa. Alkaisin kattaa niitä ja muu perhe on missä on.
Sitten istut rapistelemaan, jo alkaa porukkaa löytyä.
JA kun ihmettelevät, joo, siellä on, keittiössä!
Menkööt ja siivotkoot, muutaman päivän annat sotkujen olla!
Tekisin myös juuri noin. En siivosi ,antaisin olla sotkut niin kuten ovat ne jättäneet. Keittiö palvelu olisi loppu.
Keittiön siisteys on monipuolista.