Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhevapaa yötyö

Vierailija
18.09.2025 |

Onko perhevapaiden jakoon mahdollista hakea muutosta millään erityissyillä? Työskentelen noin 30 % työajasta yövuorossa ja tuntuu hirveältä jättää lapsi yöksi ilman imetystä ja toisaalta nukkuminen päivällä voi olla haastavaa. 

Onneksi yhteiskunta tuntee perheiden tilanteet paremmin kuin perheet itse.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on oikeus olla hoitovapaalla kunnes lapsi on 3v.

Vierailija
2/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko että voisiko puolisosi luovuttaa kaikki vapaansa sinulle vai mitä? Ei voi. Hoitovapaa on sitä varten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta tässä tilanteessa perhe ottaa 3kk:n aikana noin 10k€ takkiin, jos puolison noin 100 päivää jää käyttämättä.

Vierailija
4/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelma?

Vierailija
5/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta tässä tilanteessa perhe ottaa 3kk:n aikana noin 10k€ takkiin, jos puolison noin 100 päivää jää käyttämättä.

Ne on aina omia valintoja. Anna puolison oll töissä ja ole itse hoitovapaalla niin kauan kuin et aio enää syöttää yöllä. 

-neljän äiti, töihin palannut joka kerta 6-8kk synnytyksestä 

Vierailija
6/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi varmaan voi käyttää päivänsä myöhemmin? Kun et enää imetä yöllä?

Vierailija
7/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihan konkreettisesta neuvosta. Tämähän tuntuisi järkevältä kun jään kuitenkin hoitovapaalle. 

Eli on mahdollista pitää se noin 160 päivää perhevapaata ja jäädä tästä hoitovapaalle. Puoliso sitten pitäisi jossain kohtaa perhevapaan ennen kuin lapsi täyttää 2v?

Vierailija
8/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi isä ei pidä vapaitaan???

Vierailija
9/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläkin on oikeus vanhempainvapaaseensa. 

Vierailija
10/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihan konkreettisesta neuvosta. Tämähän tuntuisi järkevältä kun jään kuitenkin hoitovapaalle. 

Eli on mahdollista pitää se noin 160 päivää perhevapaata ja jäädä tästä hoitovapaalle. Puoliso sitten pitäisi jossain kohtaa perhevapaan ennen kuin lapsi täyttää 2v?

Juuri näin. Meidän lapsi syntyi syksyllä. Puoliso piti kesällä perhevapaansa pois juuri ennen kuin lapsi täytti 2v. Sai pitkän kesäloman ja haluamaansa aikaan (vink vink, jos kesälomia ei aina saa silloin kun haluaa) perhevaapasta kun ei työnantaja voi päättää. Sitten lapsi meni päiväkotiin. 

Itse olin lapsen kanssa ensin n. 9kk kotona kun puoliso luovutti ne n. 3kk minulle. Olin tähän perään hoitovapaalla 9kk ja tosiaan tämän jälkeen puoliso piti omasta lomansa pois. Palasin siis itse töihin kun lapsi oli n. 1v8kk.

Vierailija
11/11 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla sitä lasta edes vielä?

Kyllä mulle ainakin neuvolassa kerrottiin miten perhevapaat saa käyttää (ja jokaisen varmaan osaa myös kelasta nämä selvittää). 

Moni vauva ei myöskään tarvitse enää imetystä yöllä 6kk iän jälkeen, osa taas tarvitsee/haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi