Amk-ystäväni alkoi väittämään, että hänen lopputyönsä vastaa minun graduani
Sanoi, että amk lopputyö jopa haastavampi. Kutsuu myös itseään akateemiseksi. Ei ymmärrä akateemisia perinteitä eikä syvällistä ajattelua. Amk:n taso on matalampi, jopa lukio voi olla amk akateemisempi.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Olen taiteen maisteri!!
Repikää siitä köyhät!
Itse olen Mantšurian kandidaatti! Haa! Mitäs siihen sanot?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omalla alallani amk-lopputyöt ovat usein vähintään gradutasoa. Itse olen FT.
Vai niin. Jätit kuitenkin pois tämän kiinnostavimman asian, eli mikä ala on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
AMK on entinen opisto. EI yliopisto. Ei merkonomit ole maistereita.
Ei merkonomin tutkinto ole koskaan ollut niin laaja. Vertaa esimerkiksi entisaikojen perushoitajaa ja sairaanhoitajaa, eri tason opintoja vaikkei myöskään sairaanhoitaja ole maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Amk-oppari on lähellä yliopiston kandityötä. Ei tosin yhtä vaativa.
Omalla alallani amk-lopputyöt ovat usein satasivuisia. Ei yliopiston kandityössä ole mitään vaativaa - heppoinen harjoitustyö, jonka kirjoittaa helposti parissa viikossa.
Niin, sitä AMK:n lopputyötähän ei tarvitse tehdä edes itse, ne saa nykyään monessa paikassa tehdä ryhmätyönä. Minusta tämä kertoo jo kaiken olennaisen niistä lopputöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei merkonomin tutkinto ole koskaan ollut niin laaja. Vertaa esimerkiksi entisaikojen perushoitajaa ja sairaanhoitajaa, eri tason opintoja vaikkei myöskään sairaanhoitaja ole maisteri.
Eikä perushoitaja ole suorittanut opistotason tutkintoa.
AMK-oppariin oli ainakin meillä varattu vähemmän aikaa, siksi ei periaatteessa ole yhtä laaja kuin kandi. Mutta veikkaan että huono kandi ja hyvä oppari kun ovat vertailussa, on selkeää kumpi on vaatinut enemmän työtä ja pään käyttöä. AMK-opparin saa toisaalta joillain aloilla tehdä hyvin käytännönläheisenä jolloin ei ole lähelläkään tieteellistä raporttia.
Vierailija kirjoitti:
On niitä sen verran paskoja gradujakin nähty, että enpä yhtään epäilisi "ystävääsi".
Naistutkimuksen nollatieteellisiä ideologiapohjalta roiskaistuja turskahduksiakin on mennyt graduna läpi ja on täysin varma että peruskelvollinen AMK:n lopputyö on verrattomasti edellä akateemisen tason huuhaahöttö-graduja.
Vierailija kirjoitti:
Yo-merkonomiksi opiskeltiin kaksi vuotta. Amk-tutkinto kestää 3,5 vuotta. Vastaa kandia.
YAMK on vielä kaksi vuotta lisää ja vaatii kolme vuotta alakohtaista työkokemusta. Vastaa maisterin tutkintoa.
Merkonomit valmistuvat peruskoulupohjalta kolmessa vuodessa ammattikoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä AMK:n lopputyötähän ei tarvitse tehdä edes itse, ne saa nykyään monessa paikassa tehdä ryhmätyönä. Minusta tämä kertoo jo kaiken olennaisen niistä lopputöistä.
Ainakin lisurin on myös voinut tehdä kaksi opiskelijaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha koulukaveri toimii nykyään apulaisproffana yliopistolla ja haukkuu 90% graduista aivan puhtaaksi roskaksi ja hänen on käytännössä hyväksyttävä kaikki räpellykset, jotka hänen pöydälleen päätyy.
Voi vain kuvitella millaista roskaa AMK-lopputyöt ovat.
Jos kuvittelee graduilla olevan mitään tekemistä akateemisen tutkimuksen kanssa ei ole ikinä tehnyt oikeaa tutkimusta. Jopa väitöskirjoista iso osa on pseudotiedettä, eikä ne tuota mitään aitoa uutta tutkimuskentälle.
Gradu on pakollinen paha, joka pitää vain puristaa jotta saa paperit käteen.
Amk:lla ja edes pärjäämisellä ei ole yhteyttä, valitsehan ystäväsi tarkemmin, hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi on oikeasssa. Kehystelen tässä juuri YAMK-todistustani seinälle laitettavaksi. Siinä sanotaan MBA (Master of Business Administration), mikä tarkoittaa maisteria. Se on sama juttu kuin tiedeyliopistossa.
Naurattaa kun urpo on niin tohkeissaan opistotasoisesta rävellyksestään :D
Enemmän naurattavat urpot, jotka eivät ymmärrä sarkasmia. Ihan tosissasi luulet reppana, että tuo oli ihan tosissaan kirjoitettu.
Itke lisää urpo :D
Ei itketä, mutta huolestuttaa kyllä, miten tyhmiksi niin monet suomalaiset ovat muuttuneet. Mennään ihan järjettömiin provoihin täysillä mukaan eikä ymmärretä kuka kirjoittaa kieli poskessa vaan annetaan mukaälykkäitä kommentteja, jotka herättävät vain myötähäpeää ja toiveen, että kyseinen henkilö ymmärtää olla avaamatta suutaan julkisella paikalla tai etenkään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Merkonomeja ei valmistu amk.sta. Voit mennä vaikka ysiluokan jälkeen opiskelemaan merkonomiksi. Kesto 2-3 v.
Jälleen tämä sama provo, joka on vakio vauvalla. Ja osa mammoista lähtee ihan innoissaan mukaan.
Soisin väittää että on tosi alasta riippuvaista. Omaa gradua tein osittain sakset ja värikynät kourassa ja sormi nenässä kuten päiväkodissa hartaasti jo opeteltiin.
T.arkkitehti / MSc
Luulin , että bemarit on jatkeita.
Näköjään joillekin myös koulutodistukset.
Vierailija kirjoitti:
AMK-oppariin oli ainakin meillä varattu vähemmän aikaa, siksi ei periaatteessa ole yhtä laaja kuin kandi. Mutta veikkaan että huono kandi ja hyvä oppari kun ovat vertailussa, on selkeää kumpi on vaatinut enemmän työtä ja pään käyttöä. AMK-opparin saa toisaalta joillain aloilla tehdä hyvin käytännönläheisenä jolloin ei ole lähelläkään tieteellistä raporttia.
Omassa tapauksessani opparissa oli ihan kunnon teoriapohja ja tein haastattelututkimuksen. Kandi taas oli lähinnä ylipitkä kirjallisuusessee. Gradussa jälleen oli teoriapohja, opparia laajempi osuus tutkimusmenetelmän valinnasta ja käytöstä ja haastattelututkimus.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi on oikeasssa. Kehystelen tässä juuri YAMK-todistustani seinälle laitettavaksi. Siinä sanotaan MBA (Master of Business Administration), mikä tarkoittaa maisteria. Se on sama juttu kuin tiedeyliopistossa.
Ei tarkoita. Eikä sinulla edes ole mitään tutkintoa mistään.
Itke lisää urpo :D