Kun muutto uuteen kotiin alkaa kaduttaa
Olen asunut uudessa kotissa muutaman kuukauden ja tässä on nyt käynyt ilmi kaikenlaista epämiellyttävää. Vaikka asunto on todella kiva ja ihana, niin talo on ollut levoton. Näiden parin kuukauden sisällä täällä on tarvittu jo poliisia ja ambulanssia sekä osa asukkaista elää kuin pellossa. Asuinalue ei myöskään ollutkaan yhtä kiva kuin ennalta ajattelin.
Ihan tosissaan mietin jo vuokrasopimuksen irtisanomista, mutta koska ei ole kulunut vuotta vielä, niin joutuisin maksamaan sopimussakon. Olen myös ihan todella stressaantunut nyt siitä, mistä tänä päivänä ylipäätään löytää hyvän asunnon ilman ikäviä yllätyksiä. Sillä tämänkin asunnon löytäminen ja saaminen oli kuukausien prosessi. Vuokra-asuntojen tarjonta on sanalla sanoen usein epämääräistä.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vähän jymähtänyt nykyiseen kämppääni, haluaisin muuttaa uudempaa ja valoisampaan asuntoon tästä ysäri kaksiosta, mutta itseäni pelottaa juurikin tuo että mitä jos uusi talo onkin levoton. Nykyinen talo on hiirenhiljainen, ei ole mitään sekopäistä porukkaa ja rauhallista ja siistiä on päivin ja öin.
Itse jäin jumittamaan edelliseen asuntoon, kun oli kauhean vaikeaa löytää uutta. Vaikka se oli siinä viimeisen vuoden aikana etenkin varsinainen helvetti elää. Naapurit vaihtui ja rauha oli poissa sielläkin. Ap
Niinpä. Se on riski aina muuttaessa siirtyykö ojasta allikkoon. Ja vielä maksaa (mahdollinen sopimussakko, muuttokustannukset jne...) siitä ilosta.
Taas yksi hyvä syy, miksi ikinä ei kannata sitoutua mihinkään vuoden sopimuksiin. Normaalilla sopimuksella pääsee pois kuukaudessa, jos haluaa.
En edes harkitse muuttamista, kun olen onnistunut päätymään hiljaiseen ja rauhalliseen taloon. Olen asunut täällä nyt 8 vuotta ja kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Ei, vaikka kyseessä on kaupungin vuokratalo.
Muista hopeareunus; onneksi et ostanut sitä asuntoa.
Mieti nyt realistisesti, että vaikuttaako ne ambulanssikäynnit sun elämään kovinkaan merkittävästi.
Miten ambulanssin käyminen vaikuttaa sinun elämääsi? Ambulanssi nyt voi tulla paikalle vaikka sydänkohtauksen saaneelle. Ei siitä mitään häiriötä ole kenellekään.
Tuo on kyllä viheliäinen tilanne. Mutta jos olet valmis ottamaan tuon sopimussakon takkiin, niin varmista ainakin tulevaa kämppää niin hyvin kuin voit etukäteen.
Jos on mahdollista niin kannattaa vähän googlailla asuinaluetta ja käydä ajan kanssa katsomassa naapurustoa ennen kuin käy asuntonäytössä. Katsoo onko lähellä koulua tai päiväkotia, näyttääkö ympäristö siistiltä, näkyykö enemmän vanhuksia tai lapsiperheitä vai nuoria aikuisia, enemmän koiran ulkoiluttajia vai nuorisoporukoita jne. Vaikkei itse olisikaan pikkulasten ylin ystävä, niin harvoin narkkarikämpät ja päiväkodit on ihan vierekkäin. Yleensä on myös hyvä tähdätä siihen, että on ainakin 2 km lähimmästä juna-asemasta ja ostoskeskuksesta tai isosta marketista. Vähän sellainen paikka, mikä näyttää siltä, ettei siellä oikein ole muuta kuin se päiväkoti ja leikkikenttä. Häiriökäyttäytymiset lisääntyy ostareiden, asemien ja markettien lähellä, ja terve ihminen kuitenkin helpolla kävelee tuon parin kilsan matkan jos itse haluaa näitä hyödyntää. Ja vuokrattaessahan sitä ei aina näe suoraan, mutta jos talosta vain osa on vuokralla ja osa omistusasuntoja, niin sekin rauhoittaa, koska harva haluaa omistuskämppäänsä narkata piloille.
Eihän nämäkään 100% asiaa varmista. Joskus vaan se kosahtaa jälkikäteen. Mutta näistä voi vähän katsoa suuntaa ainakin. Itse olen löytänyt tällaisen "nukkumalähiön", mutta tästä noin kolme kilometriä tiettyyn suuntaan niin löytyykin varmaan kaikki pitäjän häiriökäytös.
Minua edes haittaisi pieni levottomuus jos vaan yöt pystyy nukkumaan eikä suurta väkivallan uhkaa ole esim rappukäytävässä ja talon pihalla.
Ottaisin tuollaisen vaikka heti jos pääsisin eroon tästä homeasuntokierteestä.
Olen asunut nykyisessä kaksi viikkoa ja oireilen varsinkin aamuisin niin pahasti ettei mitään järkeä jäädä asumaan.
En jaksa jatkuvaa muuttamista!
Selviit tuosta ainoastaa omakotitaloon muuttamalla. Vaikka olis hiljainen talo niin ainahan jotain kemuja on vuodessa.
Sama tilanne täällä, että kaduttaa. Tässä kirkastui kiitenkin itselle muutama tärkeä seikka ja ehkä seuraavassa asunnossa alkaisi viihtyä paremmin. Yritän nyt sen vuoden tässä asua, koska ei jaksa kuitenkaan koko ajan muuttaa plus joutuisin myös sopimussakon maksamaan. Ei muuta kuin uutta etsimään ja taas muutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Selviit tuosta ainoastaa omakotitaloon muuttamalla. Vaikka olis hiljainen talo niin ainahan jotain kemuja on vuodessa.
Omakotitalossakin voi olla bilenaapurit. Kiva nukkua kesällä ikkuna auki. Ongelma ratkeaa vaan jos on hehtaarin tontti ympärillä.
Kerran muutin vuoden määräaikaiseen ja jouduin muuttamaan kesken tuon vuoden, asunnossa oli hajuhaittaa. Sen jälkeen en ole noihin lähtenyt.
Asuin myös ihanassa, vastaremontoidussa asunnossa, jonka pilasi päivittäin karjuva pienten lasten äiti. Sitä lasten lohdutonta itkua oli raskasta kuunnella. Muutin pian pois.
Symppaan AP:ta. Vuosi on pitkä aika.
Ehkäpä kannattaa vaan nyt sinnitellä se vuosi, ettet joudu maksamaan ylimääräistä . Tokihan voit kysäistä vuokranantajalta, olisiko hänellä tiedossa joku, joka tahtoisi vuokrata kämppäsi jo nyt, niin voisit päästä pois maksamatta sopimussakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Muista hopeareunus; onneksi et ostanut sitä asuntoa.
Meillä häirikön asunto otetaan haltuun tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ambulanssin käyminen vaikuttaa sinun elämääsi? Ambulanssi nyt voi tulla paikalle vaikka sydänkohtauksen saaneelle. Ei siitä mitään häiriötä ole kenellekään.
No kun se syy ei ole mikään viaton sairaskohtaus, vaan toisen asukkaan aiheuttama tulipalo ja/tai päihdepsykoosi. Myös palokunta on käynyt.
Koen valtavaa turvattomuutta ja pelkoa näistä asioista johtuen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Satunnaiset juhlat ei haittaa yhtään! Päihteissä riehuminen, musiikin huudattaminen yötä myöten keskellä viikkoa haittaa.
Ja sille, joka kehuit lapsiperheitä. Edellisen asuntoni naapuriin muutti lapsiperhe/yh suoraan helvetistä. Hän pakkaantui lastensa plus lasten musiikkiharrastusten, lue soittimien epävireinen rääkkäys täydellä volyymillä ilman kuulokkeita jatkuvasti tuntikausia, pienenpieneen asuntoon ja tuloksena se, että lapset tappelivat, riitelivät, paiskoivat ovia ja huusivat joskus keskellä yötäkin. Lasten huuto, kiljuminen ja meteli oli tämän vuoden kasvattajan mielestä täysin normaalia ja minä olin epäreilu. Kertaakaan en kuullut, että olisi komentanut, kasvattanut tai nuhdellut lapsiaan millään tapaa. Lasten lelut ja harrastusvälineet myös jätettiin iloisesti keskelle rappukäytävää, kunnes siitäkin jouduttiin sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei enää vuokrakotia,
vaan seuraava kotini on ikioma.
Voin sen remontoida ajan saatossa
mieleisekseni. Kylppäriremppahan on 25-30
tonnia pelkästään. Kh on tosi ok, en sitä
ainakaan kolmeen vuoteen remppaa.
Keittiöön sensijaan aion heti pureutua,
vaikka sekin tosi siisti tuollaisenaan.
Ei vain oikein mätsää minun tyyliini
ja värimaailmaani. Keittiö O N kodin sydän,
siitä lähdetään. Ei tietoakaan
poliisikäynneistä, biletyksistä. Ei levotonta
h##mehistoriaa huudeilla, tämä on erittäin
tärkeää minulle. Olen varmana tietona
saanut. Jos vielä niin kävisi, että
miesrintamalla menee
vakavaksi [=yhteisasumiseen], niin otan
luotettavan, siistin tyypin tai pariskunnan
vuokralle.
Onneksi olkoon.
meillä on haittana vieraskieli. urkainialaisia taitavat olla auton rekkarin perusteella. eivät osaa suomea vaikka ovat kohta vuoden majailleet. edellinen porukka joka oli sieltä, niin lähtiessään tyhjäsivät varastoista työkalut, siis muidenkin kun omansa. meillä on riistakamera varastossa, muttei tekijöitä kuulema koskaan tavoitettu. käpykaartia suojellaan. ollaan kotosalla vain puolet vuodesta ja loput reisataan, silloin ei tule ressiä naapureista, kun näkee niin harvoin.
Itse olen vähän jymähtänyt nykyiseen kämppääni, haluaisin muuttaa uudempaa ja valoisampaan asuntoon tästä ysäri kaksiosta, mutta itseäni pelottaa juurikin tuo että mitä jos uusi talo onkin levoton. Nykyinen talo on hiirenhiljainen, ei ole mitään sekopäistä porukkaa ja rauhallista ja siistiä on päivin ja öin.