Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun muutto uuteen kotiin alkaa kaduttaa

Vierailija
17.09.2025 |

Olen asunut uudessa kotissa muutaman kuukauden ja tässä on nyt käynyt ilmi kaikenlaista epämiellyttävää. Vaikka asunto on todella kiva ja ihana, niin talo on ollut levoton. Näiden parin kuukauden sisällä täällä on tarvittu jo poliisia ja ambulanssia sekä osa asukkaista elää kuin pellossa. Asuinalue ei myöskään ollutkaan yhtä kiva kuin ennalta ajattelin. 

Ihan tosissaan mietin jo vuokrasopimuksen irtisanomista, mutta koska ei ole kulunut vuotta vielä, niin joutuisin maksamaan sopimussakon. Olen myös ihan todella stressaantunut nyt siitä, mistä tänä päivänä ylipäätään löytää hyvän asunnon ilman ikäviä yllätyksiä. Sillä tämänkin asunnon löytäminen ja saaminen oli kuukausien prosessi. Vuokra-asuntojen tarjonta on sanalla sanoen usein epämääräistä. 

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tuommonen vuoden määräaikaisuus olla jo selkee varoitusmerkki, että joku siinä kämpässä mättää. Jos suinkin mahdollista, etsi uusi kämppä ilman määräaikasuuksia ja maksa sakkomaksu.. se on pieni hinta omasta mielenterveydestä!

terv. Muutto kolmen viikon kerrostaloasumisen jälkeen

Vierailija
22/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tuommonen vuoden määräaikaisuus olla jo selkee varoitusmerkki, että joku siinä kämpässä mättää. Jos suinkin mahdollista, etsi uusi kämppä ilman määräaikasuuksia ja maksa sakkomaksu.. se on pieni hinta omasta mielenterveydestä!

Nykyään on melkein kaikissa vuokra-asunnoissa tuo 12kk määräaikaisuus. Voi olla äärimmäisen vaikeaa löytää sellaista, jossa ei ole. Nykyään jopa Lumo tekee tuota, vaikka joskus menneinä vuosina heillä pystyi asumaan lyhytaikaisesti esim remontin ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua edes haittaisi pieni levottomuus jos vaan yöt pystyy nukkumaan eikä suurta väkivallan uhkaa ole esim rappukäytävässä ja talon pihalla.

Ottaisin tuollaisen vaikka heti jos pääsisin eroon tästä homeasuntokierteestä. 

Olen asunut nykyisessä kaksi viikkoa ja oireilen varsinkin aamuisin niin pahasti ettei mitään järkeä jäädä asumaan.

En jaksa jatkuvaa muuttamista

Muuta seuraavaksi ihan tuliterään asuntoon. Ei se home heti ilmaannu vaikka rakentamisen laatu ei nykypäivänäkään huippua ole. Jos taas heti uudessakin alat oireilemaan, niin sun ongelma ei ole silloin home vaan joku muu. 

Vierailija
24/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista hopeareunus; onneksi et ostanut sitä asuntoa.

Meillä häirikön asunto otetaan haltuun tarvittaessa.

Se on pitkä ja juridinen prosessi.

Vierailija
25/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ja kivat naapurit pitäisi jotenkin luotettavasti ilmoittaa etukäteen, koska heitäkin on.

Vierailija
26/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ja kivat naapurit pitäisi jotenkin luotettavasti ilmoittaa etukäteen, koska heitäkin on.

Hyvät ja kivat naapuritkin voivat valitettavasti joskus muuttaa pois, kun elämäntilanne muuttuu.

Vierailija
27/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon etsimisessä ärsyttää ihan todella paljon juuri se, että aina tulee asioita, jotka on epämieluisia yllätyksiä, aina. Itselleni on joka kerta käynyt niin, vaikka olisin kuinka käynyt pyörimässä alueella, katsomassa asuntoa ja kysellyt kysymyksiä, niin aina tulee jotain. Yleensä se ei ole mitään kivaa.

Vierailija
28/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on melkein kaikissa vuokra-asunnoissa tuo 12kk määräaikaisuus. Voi olla äärimmäisen vaikeaa löytää sellaista, jossa ei ole. Nykyään jopa Lumo tekee tuota, vaikka joskus menneinä vuosina heillä pystyi asumaan lyhytaikaisesti esim remontin ajan.

Ai, ok. No joka tapauksessa alkaisin ettiä uutta asumusta, varsinkin jos siinä etsimisessä menee jo kuukausia. 

Vierailija
29/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vähän jymähtänyt nykyiseen kämppääni, haluaisin muuttaa uudempaa ja valoisampaan asuntoon tästä ysäri kaksiosta, mutta itseäni pelottaa juurikin tuo että mitä jos uusi talo onkin levoton. Nykyinen talo on hiirenhiljainen, ei ole mitään sekopäistä porukkaa ja rauhallista ja siistiä on päivin ja öin. 

Ihan kuin omasta kynästäni! Asun myös ysäri kaksiossa jossa on alkuperäiset keittiön kaapit ja kylppäri ja karu ulkoneva parveke jossa ei viihdy. Eli ei esteettisesti mitenkään viehättävä. Mutta juurikin se, että tämä on rauhallinen talo ja rauhallinen tienoo. Välillä katselen uudempia asuntoja, mutta ovat järjestäen paljon kalliimpia ja ikinä ei voi etukäteen tietää millaiset naapurit sitä saisi.

Aina säännöllisin väliajoin taon järkeä omaan päähän, että tässä kannattaa pysyä, koska on edullinen ja rauhallinen. 

Vierailija
30/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me muutettiin omistusasuntoon, jossa oli kamalan seinänaapurin takia ihan karmeaa asua. En edes halua laskea, paljon meille tuli maksamaan, kun muutimme pian pois toiseen omistusasuntoon. Ylimääräinen varainsiirtovero ja välittäjän palkkio oli tuhansia euroja. Siihen verrattuna tuon sopimussakko lienee pieni. Kaikki ei vaan aina mene näissä asioissa putkeen ja joskus tulee takkiin. Se on vaan hyväksyttävä.

Vierailija
31/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ensiasuntoni rauhallisesta taloyhtiöstä, jossa asuu suurimmalta osin vanhuksia.

Hetken aikaa asuttuani mulle selvisi, että alakerrassa asuu vaikeasti alkoholisoitunut ja psykooseista kärsivä iäkäs nainen. Hän möykkää aina kun hän on kotona. Silloin jos siellä asunnossa on hiljaista hän on osastolla, kertoi mulle toinen naapuri. Tämä möykkääjä on ihan alkuperäinen asukas 80-luvulta. Että on näitä ihan osakkaissakin. Tämäkin möykkääjä loi työuransa yliopistomaailmassa, ei ollut mikään elämäntapatyötön. Päällisin puolin onkin hyvin herttaisen näköinen, siisti nainen.

Pari kertaa minäkin olen joutunut soittamaan hänelle apua ja kerran hän rappukäytävässä uhkasi psykooseissaan t*ppaa minut. Kyllä kaduttaa että laitoin melkein satatonnia rahaa tähän. Muuten asunto ja koko asuinalue olisivat unelmien täyttymys.

Vierailija
32/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vähän jymähtänyt nykyiseen kämppääni, haluaisin muuttaa uudempaa ja valoisampaan asuntoon tästä ysäri kaksiosta, mutta itseäni pelottaa juurikin tuo että mitä jos uusi talo onkin levoton. Nykyinen talo on hiirenhiljainen, ei ole mitään sekopäistä porukkaa ja rauhallista ja siistiä on päivin ja öin. 

MUuta 70-luvun taloon. Niissä isot seinän levyiset ikkunat. On kuule valoa. Ja kuumuutta. Ja kylmyyttä. Ikkumanpesukin on ihan mahdotonta, ellet tue ikkunoita telineillä.....

Muuttaisin mielelläni pimeään ysäriasuntoon. 

Vierailija
33/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes harkitse muuttamista, kun olen onnistunut päätymään hiljaiseen ja rauhalliseen taloon. Olen asunut täällä nyt 8 vuotta ja kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Ei, vaikka kyseessä on kaupungin vuokratalo. 

Tuosta asunnosta kannattaa pitää kiinni! Älä edes rakkauden löytymisen takia hylkää tuota asuntoa! Ja kun kyseessä on kaupungin vuokratalo, niin ei ole pelkoa, että kukaan myy asunnon alta. Tuosta syystä itse en muuttaisi yksityiselle vuokralle, vaan aina jonkun firman tai kaupungin asuntoihin. Itse asun yh-kotien asunnossa. 

Vierailija
34/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviit tuosta ainoastaa omakotitaloon muuttamalla. Vaikka olis hiljainen talo niin ainahan jotain kemuja on vuodessa. 

Omakotitalo ei ole tae rauhallisesta asumisesta. Jos yksikin koira räksyttää pihalla, niin se saastuttaa metelillään koko tienoon.

Kerrostalo ja alue jossa asun (tavallisia työssäkäyviä suomalaisia) on rauhallisempi kuin joidenkin omakotitaloalue.

Edellinen kotini oli rivitaloalueella ja sielläkin oli enemmän ääntä mitä tässä nykyisessä kerrostalokodissani.

Toki, jos joutuu asumaan kerrostalossa jossain ns. slummialueella, jossa on m a m u j a ja muita yhteiskunnan kelkasta tippuneita, niin sitten asia on eri. Toivottavasti ei käy koskaan niin huonosti, että ainoa vaihtoehto olisi tuollainen asuinalue. 

Vierailija
35/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes harkitse muuttamista, kun olen onnistunut päätymään hiljaiseen ja rauhalliseen taloon. Olen asunut täällä nyt 8 vuotta ja kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Ei, vaikka kyseessä on kaupungin vuokratalo. 

Tuosta asunnosta kannattaa pitää kiinni! Älä edes rakkauden löytymisen takia hylkää tuota asuntoa! Ja kun kyseessä on kaupungin vuokratalo, niin ei ole pelkoa, että kukaan myy asunnon alta. Tuosta syystä itse en muuttaisi yksityiselle vuokralle, vaan aina jonkun firman tai kaupungin asuntoihin. Itse asun yh-kotien asunnossa. 

Samaa mieltä! Jos on hyvän löytänyt, niin siitä kannattaa aivan ehdottomasti pitää kiinni. Ja jos on hyvä, mutta on jotain satunnaisia pieniä asioita, jotka ärsyttää vähän, niin ei senkään takia kannata muuttaa.

Vaikka teoriassa asuntoja voi olla tarjolla paljon, esim Oikotiellä, niin se on kauhea työ käydä niitä läpi, joskus välittäjät eivät edes vastaa, tai ne vuokranantajat on jo puhelinsoiton perusteella semmoisia, että hälytyskellot soi ja lujaa, koskaan et tiedä, mitä ongelmia siitä kämpästä paljastuu. Voi olla kauheat naapurit, sisäilmaongelmia, vuokranantaja voi kavaltaa vakuuden, äänieristykset olla talossa olemattomat, ihan mitä vaan yllätyksiä voi tulla.

Asunnon vaihtaminen on vähän kuin lottoamista, mutta siinä voi yleensä vain menettää rahaa.

Vierailija
36/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviit tuosta ainoastaa omakotitaloon muuttamalla. Vaikka olis hiljainen talo niin ainahan jotain kemuja on vuodessa. 

No höpö höpö! Itse asun rauhallisella alueella rauhallisessa kerrostalossa. Olen asunut tässä kohta 14 vuotta eikä naapureillani ole kertaakaan ollut mitään kemuja. Enkä ole itsekään sellaisia pitänyt. Vai lasketaanko kolmen naisen kevyt illanistujainen kemuiksi?

Vierailija
37/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo ei ole tae rauhallisesta asumisesta. Jos yksikin koira räksyttää pihalla, niin se saastuttaa metelillään koko tienoon.

Kerrostalo ja alue jossa asun (tavallisia työssäkäyviä suomalaisia) on rauhallisempi kuin joidenkin omakotitaloalue.

Edellinen kotini oli rivitaloalueella ja sielläkin oli enemmän ääntä mitä tässä nykyisessä kerrostalokodissani.

Toki, jos joutuu asumaan kerrostalossa jossain ns. slummialueella, jossa on m a m u j a ja muita yhteiskunnan kelkasta tippuneita, niin sitten asia on eri. Toivottavasti ei käy koskaan niin huonosti, että ainoa vaihtoehto olisi tuollainen asuinalue. 

Entäpä pärinäjonnet, jotka terrorisoi jopa varakkaiden asuinalueita? Itseni ohi ajoi eilen illalla semmoinen ja se melu oli niin kova, että minua vihlaisi korvista. Se fyysisesti sattui, kun desibelit oli niin kovat.

Nuo pojat saa tuosta kyllä vielä kuulovauriot lopunelämäksi, kun tuntikausia ovat niiden pärinävehkeiden päällä joka ilta, jos eivät itse kypärän alla pidä korvatulppia.

Vierailija
38/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta! Se on helvettiä asua kunnon melu talossa. Siinä EI auta puhukaa nätisti naapurille. Muutin täysin uuteen, ei tietoa silloin mitä porukkaa asuu. Kalliiksi tuli. 

Vierailija
39/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen lukenut omakotitalo-pläntille muuttaminen on vieläkin riskialttiinpaa. Tuntuu että niissä asuu pelkkiä hulluja nykyään, bassot pauhaa ja varsinkin raskaita työkoneita huudatetaan aamusta iltaan josta ei kuulema voi edes valittaa. Tuntuu ettei missään ole enää normaalia asumista ja jonkinlaista kotirauhaa. 

Vierailija
40/71 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli sama kokemus. Yli 14 vuotta kaupungin vuokrakämpässä, eikä mitään ongelmia. Naapuriin muutti lopulta narsistinen teiniprinsessa lapsensa ja koiransa kanssa, eikä hiljaisuus tai taloyhtiön järjestyssäännöt koskeneet häntä. Isännöitsijän soittaessa hänelle, hän koki aiheelliseksi hakata imurilla seinää noin 9 tuntia päivässä ja naputella mahdollisesti vasaralla välissämme olevaa seinää keskellä yötä. Hohhoijaa... J:lle terkkuja.

Nyt on uusi kämppä ja naapurit mitä mainioimmat, eikä muutaman vuotta vanhassa talossakaan ole vikaa.