Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en laihdu, vaikka lopetin kaikki herkut vuosi sitten?

Vierailija
17.09.2025 |

Lopetin vuosi sitten kaikkien herkkujen syömisen. Pois jäi kokonaan kaikki makea (pullat, karkit, jäätelöt, kaakaot jne), lisäksi pois jäi sipsit, popcornit ja vastaavat. Myöskään mitään alkoholia en käytä. Luulin, että saisin tällä muutoksella vuodessa edes sen 5 kg pois (ylipainoa on 25 kg), mutta paino ei ole liikahtanut mihinkään. Kävelen päivässä melkein sen 10 000 askelta, eli en mikään peruna sohvan pohjallakaan ole. Neuvoja?

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä voi olla liikaa? :

Aamu klo 9-10: Kevytmaitokahvi, 1 ruisleivänsiivu, levite, juusto, paprika, kurkku, 2-2,5 dl rasvatonta rahkaa tai jugua, marjoja

Päivä klo 14-16: Mikroannos ruokaa noin 3-3,5 dl, salaattia, jälkkärihedelmä

Ilta klo 18- 19: Kaurapuuro, puoli purkkia raejuustoa, banaani, avokado, nektariini, luumua tms. tai marjoja, mehukeittoa tilkka

En voi paljon tämän vähemmällä olla. Pitänee hyväksyä kohta ylipaino. 

banaani, avokado, nektariini, luumu, marjoja. Miksi näin montaa laatua? Eikö vain yksi riittäisi?

Oletin kyllä että nämä ovat vaihtoehtoisia, siis jokin näistä, eikai nyt kaikkia noita syö herranjestas! Eihän?

Silloinhan pelkistä iltapalan hedelmistä tulisi joku 650 kcal!! Mikä on puolet esim. omasta _koko päivän_ energiantarpeesta.

Vierailija
142/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamu klo 9-10: Kevytmaitokahvi, 1 ruisleivänsiivu, levite, juusto, paprika, kurkku, 2-2,5 dl rasvatonta rahkaa tai jugua, marjoja

Ilta klo 18- 19: Kaurapuuro, puoli purkkia raejuustoa, banaani, avokado, nektariini, luumua tms. tai marjoja, mehukeittoa tilkka

Liikaa turhia hiilareita, hedelmiä. Avokadossakin on paljon kaloreita. Liian vähän proteiinia. 

Laskin kaikkien tämän päivän ruokien proteiinit yhteen, tulos oli yli 60g. Hieman nafti, mutta riittävä, jonain päivinä syön reilusti enemmän proteiineja, ei niitä tarvi suositeltuja tasasummia joka päivä kerätä.

Hedelmiä kannattaa aina syödä, parempi kuin puputtaa suomalaisten helmasyntiä leipää joka aterialla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

banaani, avokado, nektariini, luumu, marjoja. Miksi näin montaa laatua? Eikö vain yksi riittäisi?

Oletin kyllä että nämä ovat vaihtoehtoisia, siis jokin näistä, eikai nyt kaikkia noita syö herranjestas! Eihän?

Silloinhan pelkistä iltapalan hedelmis

En lukenut tai sanaa. Ei tokikaan kaikkia maailman hedelmiä pistellä menemään. Yleensä yksi tai kaksi. 

Vierailija
144/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes jaksaisi syödä 650 kalorin edestä hedelmiä? 🤯

Vierailija
145/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa saada rasvaa pois on punnerrukset,kyykyt, voimaharjoittelu. Joka päivä. Keho alkaa polttaa rasvaa myös levossa. 

Plus syödä tarpeeksi proteiinia ja vain kulutuksen mukaan hiilihydraatteja, niiden laatuun pitää panostaa. Rasvoja pitää saada myös jatkuvasti.

Tällä tavalla laihduin yli 20 kg avioeron jälkeen ja olen kehonkoostumusmittauksen mukaan ihanteellisissa lukemissa 

Vierailija
146/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks mikä tuli mieleen on että syötkö paljon pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä? Niissä on ihan törkeä määrä kaloreita. Esim. Pähkinöitä ei saisi syödä päivässä kuin ruokalusikallisen ja kuivattuja hedelmiä korkeintaan pari kappaletta. Mielellään hedelmät pitäisi syödä tuoreina niin niitä ei pysty syömään liikaa. Aika moni tuttu joka on jättänyt herkut pois on langennut just tähän ansaan että kuljetaan jatkuvasti joku pähkinäpussi tai patukka kädessä. Luullaan että koska noissa on kuituja ja hyviä rasvoja jne. että ne ois kevyttä syötävää.

Ja sitte sellanen että kannattaa laskea jollain netin laskurilla paljonko syöt kaloreita oikeasti. Ihminen on hyvä huijaamaan itseään näissä eikä keho luonnostaan halua laihtua vaan kerryttää vararavintoa pahan päivän varalle. Ihan ensiksi laskee sen että syö suositusten mukaisen määrän kasviksia päivässä. 

Vierailija
147/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi juuri varon pähkinöitä. Eihän niitä saa syödä kuin muutaman päivässä. Jos kourallisen tai kaksi vetelet, mikä menee tosi helposti, siltä päivältä saat painonpuditushaaveet unohtaa. Sama kuivattujen hedelmien kanssa.

Parempi syödä tuore hedelmiä. 

Tuolla joku laski, että jälkkärihedelmä ssä eli Appelsiinissa tai omenassa on 150 kaloria. Ei todellakaan ole, vaan yhdessä kappaleessa on korkeintaan 50 kaloria. 

Vierailija
148/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kalori on kalori" -teoria on kumottu jo aikoja sitten.

Minä syön pähkinöitä joka päivä ja olen laiha.

Salaattia joka päivä paljon, proteiinia ja rasvaa tarpeeksi, hiilareita kulutuksen mukaan ja laatu muistaen.

Vierailija
149/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa laihtua, kannattaa jättää leivät ja maidot ja mehut pois.

Monet `laihduttajat` kieltäytyvät totaalisesti esim. karkeista, mutta syövät nälkäänsä työpäivän jälkeen puoli leipää kovarasva-päällisillä, kun `se on terveellistä`. Sitten ruuan kanssa täytyy syödä extrana voileipiä tietysti päällisillä, juoda maitoa niin kaloreita tulee enemmän joka päivä, kuin satunnaisesta suklaalevyn tai muiden herkkujen syömisestä. Sitten ihmetellään, miksi ei laihdu vaikka lopetettu herkkujen syönti. Ylipainoiset mättävät useasti juuri voileipiä nälkään ja päällisinä tietenkin pitää olla lihaa ja/tai juustoa.

Aikuisen ihmisen ei tarvitse juoda maitoa eikä mässyttää leipää. Syö aamulla puuroa, niin siitä saa kuituja ja toki voi pari leipää syödä silloin, mutta en ymmärrä miksi pitää ahtaa lisäenergiaa aina ruokailun yhteydessä, kun se nälkä ja energian tarve tulee täytettyä sillä lämpim

Riippuu siitä lämpimästä ruoasta. Jos se on jotain vetistä keittoa, niin nälkä ei lähde, jos ei syö leipää. 

Vierailija
150/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuu hikiliikuntaa 

Vierailija
151/155 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän. Sillä se paino lähtee. Olen itse edelleen ylipainoinen, vaikka olen laihtunut 30kg helmikuun alusta. Vielä on jäljellä joku 15kg. Eli 40kg oli liikaa. Paino on lähtenyt sillä, kun syö vaan vähemmän. Herkut on yksi juttu, mutta kokonaisuudessaan pitää säätää ruokavaliota reippaasti alaspäin. Kaiken ruuan osalta. Jos on mässypäivä joskus, niin ei tarvi koko päivää syödä vaan vaikka käy ravintolassa ja syö siellä sen kunnon ruuan kaikkine lihottavine lisäkkeineen, mutta sitten ei tarvitse sen jälkeen syödä loppuiltana enää. 

Kävely toki auttaa ja se on hyvä tapa. Parantaa vointia joka tavalla, mutta kävelemällä kilojen saaminen pois on tuskaista. Jos kävelet tunnin, et saa edes yhtä suklaapatukkaa vielä tapettua. Se kävely kannattaa tehdä, mutta laihtumisen kannalta tärkeää on jättää se suklaapatukka syömättä sen lisäksi. Okei, et syö suklaata, mutta kaksi muhkeaa voileipää on jo enemmän kuin saat tunnin reippaalla lenkillä kävellen nollattua.  

Vierailija
152/155 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa saada rasvaa pois on punnerrukset,kyykyt, voimaharjoittelu. Joka päivä. Keho alkaa polttaa rasvaa myös levossa. 

Plus syödä tarpeeksi proteiinia ja vain kulutuksen mukaan hiilihydraatteja, niiden laatuun pitää panostaa. Rasvoja pitää saada myös jatkuvasti.

Tällä tavalla laihduin yli 20 kg avioeron jälkeen ja olen kehonkoostumusmittauksen mukaan ihanteellisissa lukemissa 

Kun tarvitsee jonkun joka nostaisi sieltä kyykystä ylös, niin luulen että rasvaa ja hermoja kyllä palaisi muttei kuitenkaan minulta. 

Vierailija
153/155 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tarvitsee jonkun joka nostaisi sieltä kyykystä ylös, niin luulen että rasvaa ja hermoja kyllä palaisi muttei kuitenkaan minulta. 

Mahdottoman hauska kommentti ja laihdutusaiheeksi harvinaisen asiallinen ketju, joten nostan. Ehkä silti kyykkyhommiakin voisi harrastaa, jos on jotain itseä kiinteämpää lähellä, millä kampeaa itsensä ylös. Ihan tuolilta nousut ovat asiaa. Tiedän, kun olen paljon sairastellut ja tajunnut jo viisikymppisenä, että kunto voi tässäkin iässä yllättävän helposti mennä niin heikoksi, että tuolilta nousu käy työstä. Vaikka olisi pohjakuntoa alla. Apuvälineet eivät ole synti. Olen ysikymppisen opettanut käymään kyykkypissalla mettässä niin, että vieressä on aina kuusenoksa, josta keinauttamalla pääsee ylös vaikka olisi jalkavoimat loppu. Kuulemma toimii. 

Moni taistelee syömisen kanssa ja siitä tehdään ylimaallista sankaruutta. Mieluummin taistellaan sen peruskunnon korjaamisen eteen ja käytetään sitkeyttä siihen. Ja totutetaan ruuansulatusta siihen, että mitä vain voi syödä, kun sen päälle liikkuu ja syö seuraavan kerran kunnolla vasta sitten, kun edellinen on käytetty. Itse saatan vetää pari juustonsiivua yönälkään, jos sellainen iskee. Auttaa ihmeesti, koska on oikeasti ravintoa, eikä lähetä sokereita lentoon. 

Vierailija
154/155 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tarkennetaan vielä, siis energiankulutuslaskuri. Esim. minulla, kevyesti liikkuvalla pienikokoisella varhaiskeski-ikäisellä naisella on peruskulutus ilman merkittävää päivittäistä fyysistä rasitusta 1200 kcal. Jep, suunnilleen sen verran mitä annettaisiin jollekin letkussa olevalle koomapotilaalle. Kyllä saa katsoa mitä suuhunsa laittaa tai sitten hyväksyy lisäkilot."

Tämä. Todellakaan ei voi syödä tyyliin yleisen ravitsemussuosituksen mukaan, jos yrittää laihduttaa, jollei tee todella raskasta fyysistä työtä tai treenaa ihan simona. 

Ei mullakaan pelkkä herkkujen pois jättäminen vaikuttanut painoon mitenkään, koska söin tavallista ruokaa liikaa. Olen n40+ ja laihtuakseni minun täytyy nähdä vähän nälkää. Se on ikävä tosiasia. Jouduin vähentämään sekä ruokamääriä että ruokailukertoja, että paino lähti putoamaan.

Liikunnan merkitys on mitätön laihdutuksessa. Totta kai on parempi olo, kun on paremm

Olen eri mieltä tuosta liikunnan merkityksestä. Olet ihan oikeassa siinä, että laihtua voi vain syömällä vähemmän kuin kuluttaa, mutta jos peruskulutus on vain hieman yli 1000 kcal, niin se kalorivaje on paljon helpompi saavuttaa lisäämällä liikuntaa (sellaista, jossa hikoilee ja hengästyy) kuin vähentämällä syömistä.

Ja kun liikunta on tarpeeksi rasittavaa, se ainakin oman kokemukseni mukaan vähentää ruokahalua. Osittain ihan sen takia, että jos vetää tunnin rääkin, ei sen jälkeen halua nollata niitä tuloksia syömällä ylimääräistä.

Ja nimenomaan lihaskuntotreeni on se, jota kannattaa tehdä. Minulle ainakin laihtuminen tarkoittaa sitä, että rasva kropasta vähenee ja mitat pienenevät, eikä suinkaan se, että vaaka näyttää mahdollisimman vähän, joten mahdollisella tilapäisellä nesteen kertymisellä ei ole merkitystä.

Vierailija
155/155 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistaisin kaikista tuotteista hiilihydraattien ja kuidun määrän.