Miksi en laihdu, vaikka lopetin kaikki herkut vuosi sitten?
Lopetin vuosi sitten kaikkien herkkujen syömisen. Pois jäi kokonaan kaikki makea (pullat, karkit, jäätelöt, kaakaot jne), lisäksi pois jäi sipsit, popcornit ja vastaavat. Myöskään mitään alkoholia en käytä. Luulin, että saisin tällä muutoksella vuodessa edes sen 5 kg pois (ylipainoa on 25 kg), mutta paino ei ole liikahtanut mihinkään. Kävelen päivässä melkein sen 10 000 askelta, eli en mikään peruna sohvan pohjallakaan ole. Neuvoja?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 42v mies. Itsellä piti näillä tottumuksilla laskea kalorit 1300kcal tuntumaan, jotta laihtuminen alkaisi. Ei minulla ainakaan taida päteä tiedot 2000kcal lepokulutuksesta. Olen tänä keväänä/kesänä laihtunut 6kg. Nyt mitat 183/76. Tosiaan herkut minimiin ja rasvaiset juustot vähärasvaiseen. 2-3x viikossa kävelyä sää varauksella. Vähän lihaskunto jumppaa päälle. Tässä laihdutuksessa tuo ruokavalion merkitys suurin. Ei liian isoja annoksia. Tuommoinen 300-350g mikroannos ollut sopiva ja siihen päälle vähän pähkinöitä sekä jälkiruoaksi omena.
Kauheeta. Voi vain kuvitella. Miten vähän nainen voi syödä
No se just! Sitähän täällä suurin osa yrittää sanoa! Ihmisen elimistö ei oikeasti tarvitse paljoa energiaa. Jos haluaa olla vähintään normi painossa, niin energian saanti on pidettävä koko ajan maltillisena. Siis koko ajan. On vain löydettävä ne itselle toimivat keinot.
Omalta kohdaltani osaan sanoa sen, että jos söisin suositusten mukaan, niin olisin turvonnut pallo. Esimerkiksi niissä suosituksissa tuputetaan välipaloja. En ymmärrä miksi niitä pitäisi syödä, jos ei ole nälkä. Turhia kaloreita kroppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naparetkeilijät laihtuivat vaarallista vauhtia vaikka söivät niin paljon kuin pystyivät.
Söivät pelkkää voita ja siltikin laihtuminen oli liian nopeaa...
Siinnä mallia Mammoille.
Tuo on toki aika kärjistetty esimerkki mutta täysin totta.
Liiku riittävästi niin voit syödä mitä herkkuja huvittaa. Itsellä eräs kilpaurheilija tuttuna. Syö järjettömiä määriä ja on laiha kuin tikku.
Nämä esimerkit ovat jälleen äärimmäisiä. Normaali-ihmisillä ei ole aikaa eikä energiaa liikkua noin. Esimerkit pitäisi antaa sille viiden lapsen yh:lle, joka tekee 10 tuntista työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pelkällä tavallisella kotiruualla voi lihoa, jos syö liian isoja annoksia ja vielä vaikkapa leipää ruuan kylkeen. Etenkin jos ikää on 35+
Itse lihoin huomaamatta pikkulapsiarjessa ja kun tämä iski tajuntaan, niin laihdutin kilot pois ihan vaan syömällä vähemmän ja järkevämmin ja ottamalla lautaselle ison kasan kasviksia, jotta pienempi ruokamäärä riittää.
Ei se ikä siihen vaikuta, vaan iän myötä muurtuvat elämäntyylit. Nuorempana juoksentelit siellä sun täällä aktiivisena. Nyt ehkä olet kotona useammin kaikessarauhassa ja liikut paljon autolla. Nuorena liikunnan sai pelkästään jo yökerhossa tanssiessa.
Ja jatkuvasti väitetään, ettei liikunta auta juurikaan painon alentamisessa.
Kyse on siitä, että yrittää yhtä aikaa laihtua ja kasvattaa lihasta. Se on tuomittu epäonnistumaan. Sen sijaan jos lopettaa laihduttamisen ja alkaa liikkua ja tehdä etenkin lihaskuntoliikkeitä kunnon vastuksilla, alkaa lihaskunto ja lepokulutus kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
En liho, mutten laihdukkaan. Yhden päivän esimerkki. Aamupala 1 juustoleipä ja kahvi. Lounas 2 lihapullaa ja 1 peruna sekä salaatti, joka väljästi mahtuu lautaselle. Välipala hedelmä. Illallinen 1 lautasellinen sosekeittoa ja leipä. Iltapala lee ja leipä. Jotkut väittävät annoksia kauhistuttavan pieniksi, mutta siltä olen normaalipainonen. Vaikka liikun päivittäin käytän kaiken syömäni tehokkaasti. Jotkut voivat syödä jättiannoksia, mutta minä en.
Joskus kyseessä on laihdutuksen myötä tullut kituliekki. Kroppa siis käyttää koko ajan energian tehokkaammin ja koko ajan pitäisi syödä vaan vähemmän ja vähemmän, mikä saa taas kropan pinnistelemään ja noidankehä on valmis.
"Tarkennetaan vielä, siis energiankulutuslaskuri. Esim. minulla, kevyesti liikkuvalla pienikokoisella varhaiskeski-ikäisellä naisella on peruskulutus ilman merkittävää päivittäistä fyysistä rasitusta 1200 kcal. Jep, suunnilleen sen verran mitä annettaisiin jollekin letkussa olevalle koomapotilaalle. Kyllä saa katsoa mitä suuhunsa laittaa tai sitten hyväksyy lisäkilot."
Tämä. Todellakaan ei voi syödä tyyliin yleisen ravitsemussuosituksen mukaan, jos yrittää laihduttaa, jollei tee todella raskasta fyysistä työtä tai treenaa ihan simona.
Ei mullakaan pelkkä herkkujen pois jättäminen vaikuttanut painoon mitenkään, koska söin tavallista ruokaa liikaa. Olen n40+ ja laihtuakseni minun täytyy nähdä vähän nälkää. Se on ikävä tosiasia. Jouduin vähentämään sekä ruokamääriä että ruokailukertoja, että paino lähti putoamaan.
Liikunnan merkitys on mitätön laihdutuksessa. Totta kai on parempi olo, kun on paremmassa kunnossa ja näyttää paremmalta, kun kroppa on kiinteämpi, mutta liikkuminen lisää ruokahalua, eikä esim. kävely kuluta juurikaan kaloreita. Lihaskuntotreeni on huonoin liikuntamuoto laihduttajalle, koska se kerää kroppaan nestettä ja aiheuttaa jatkuvan näläntunteen. Harva ihminen sietää kalvavaa nälkää pitkään, joten treenillä kulutetut kalorit tulee helposti syötyä takaisin ja nesteen (sekä lihaskasvun, jos treenataan oikeasti kovaa) takia vaa'an lukema ei tahdo laskea, vaikka kropan mittasuhteet hissukseen muuttuisivatkin.
Ikävä sanoa, mutta laihtua voi vain syömällä reilusti vähemmän kuin kuluttaa. Eli kalorilaskuri ja keittiövaaka käyttöön ja kirjaat laskuriin joka suupalan grammalleen. Sillä tavalla opit pikkuhiljaa, minkä verran mitäkin voi syödä, etteivät kalorit mene yli.
Kaikkea voi syödä. Se on yleensä parempi vaihtoehto kuin jättää asiat x, y ja z kokonaan pois lautaselta. Mutta ruoka-aineiden laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Jos olet tähän asti syönyt valmiiksi maustettua jogurttia/rahkaa, voi olla fiksua vaihtaa se maustamattomaan vaihtoehtoon ja lisätä siihen marjoja/hedelmää itse. Rasvattomiin/vähärasvaisiin tuotteisiin siirtymistä sen sijaan kannattaa miettiä kahdesti. Itse syön mieluummin vähemmän ns. täyttä tavaraa kuin enemmän jotain pahanmakuista rasvatonta lirua. Silti olen laihtunut vuodessa 10 kiloa ja ruokavaliooni mahtuu myös herkkuja. Ylipainoa oli alussa saman verran kuin sinulla ja liikuntana harrastan lähinnä kävelylenkkejä koirien kanssa. Joskus jumppailen, mutta se nostaa heti painoa, joten on jäänyt aika vähälle, vaikka tekisi muuten hyvää parantaa lihaskuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naparetkeilijät laihtuivat vaarallista vauhtia vaikka söivät niin paljon kuin pystyivät.
Siinnä mallia Mammoille.
Tuo on toki aika kärjistetty esimerkki mutta täysin totta.
Liiku riittävästi niin voit syödä mitä herkkuja huvittaa. Itsellä eräs kilpaurheilija tuttuna. Syö järjettömiä määriä ja on laiha kuin tikku.
Juoksuharrastuksen aloittaminen on kyllä mainio tapa laihtua väkisinkin. Siinä kohtaa kun viikoittaiset kilometrit on +50km tasolla, saa todellakin syödä mitä vain ilman ongelmia lihomisesta. :D Ja samalla naureskella kun toimiston punkerot ja vauvapalstan mammat väittää kuinka liikunta ei vaikuta laihtumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minullekin suuri mysteeri. Nuorena laihduttaminen tapahtui helposti, vain poistamalla herkut. Nyt olen 56 v, enkä saa viittä kiloa pois millään. Vuosi sitten pienensin annoskokojani ja samaan aikaan jätin pois kaikki herkut. Olin napsinut niitä iltapäivällä, ja korvasin herkut porkkanalla, kukkakaalilla ja kyssäkaalin järsimisellä. Kokis zeron juomisen lopetin myös. Ei mitään muutosta painoon. Lievän ylipainon rajoilla mennään.
Mieheni on ihmetellyt tätä sivusta, miksi en laihdu, kun syön nykyään niin vähän. Nyt mies itse yrittää tiputtaa painoa. Hän oli nuorena kehonrakentaja ja tietää, mitem se tehdään. Täyttää kalorilaskuria ja syö selkeästi pienempiä annoskokoja, eikä enää santsaa. Kuukaudessa paino alentunut puoli kiloa.
Tässä iässä on jotain mystistä. Luen kaikkia laihdutusketjuja enkä saa mistään kiinni, mitä pitäisi tehdä toisin.
Ei ole iässä mystistä,lihashukka on suurin syy.Mitäs sille voisi tehdä?
Olen 53v eikä mitään vaikeuksia olla lihomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä saada myös stressi pois ja nukkuminen kuntoon. Minulla paino jumahti stressin takia ja alkoi laskea vasta kun stressi helpotti, tosin lisäsin päivittäisen askelmääränkin 36 000.
Höpsis. 10 000 askelta on noin kaksi tuntia kävelylenkkiä. Et varmasti ole joka päivä tehnyt 7 tunnin kävelylenkkiä.
Ne askelmittarit on huuhaata,näyttää mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minullekin suuri mysteeri. Nuorena laihduttaminen tapahtui helposti, vain poistamalla herkut. Nyt olen 56 v, enkä saa viittä kiloa pois millään. Vuosi sitten pienensin annoskokojani ja samaan aikaan jätin pois kaikki herkut. Olin napsinut niitä iltapäivällä, ja korvasin herkut porkkanalla, kukkakaalilla ja kyssäkaalin järsimisellä. Kokis zeron juomisen lopetin myös. Ei mitään muutosta painoon. Lievän ylipainon rajoilla mennään.
Mieheni on ihmetellyt tätä sivusta, miksi en laihdu, kun syön nykyään niin vähän. Nyt mies itse yrittää tiputtaa painoa. Hän oli nuorena kehonrakentaja ja tietää, mitem se tehdään. Täyttää kalorilaskuria ja syö selkeästi pienempiä annoskokoja, eikä enää santsaa. Kuukaudessa paino alentunut puoli kiloa.
Tässä iässä on jotain mystistä. Luen kaikkia laihdutusketjuja enkä saa mistään kiinni, mitä pitäisi tehdä toisin.
Ei ole iässä mystistä,lihashukka on suurin syy.Mitäs sille voisi tehdä?
Olen 53v eikä mitään vaikeuksia olla lihomatta.
niin, siksi teen lihaskuntoa. En tosin niin paljoa kuin ennen, koska tunnun rikkovani itseäni koko ajan. Nyt rakennan mökillä terassia ja sain kahden työpäivän jälkeen ruuvinvääntimestä vaivakseni tenniskyynerpään. Joka kerta tulee jokin vaiva, milloin olkapää, milloin naula päkiästä läpi. No, nyt sitten varmaan kyykkään enemmän, mutta jäntevä pitkäkestoinen itsensä kehittäminen on osoittautunut viimeisen viiden vuoden aikana kestämättömäksi.. Sama
Keski-ikäinen istumatyötä tekevä nainen ei voi kasvattaa lihasta hetkessä. Se on vuosien projekti. Jos niiden aikana paino ei nouse, ollaan jo pitkällä. Vähitellen kun kehon koostumusta saa muokattua niin, että lihaksisto voimistuu ja vyötärö kapenee, ollaan jo tosi pitkällä.
Aloittaja voisi hyvinkin painaa nyt 5-7 kg enemmän, jos ei olisi jättänyy herkkuja vuosi sitten.
Välipaloja syödessä syön pienrmpiä annoskokoja iltaisin. Siksi pieni välipala iltapäivällä on minulle tärkeä.
Tavoite minulla on ryhdikäs, jäntevä ja jaksava keho. Ei laihuus sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä saada myös stressi pois ja nukkuminen kuntoon. Minulla paino jumahti stressin takia ja alkoi laskea vasta kun stressi helpotti, tosin lisäsin päivittäisen askelmääränkin 36 000.
Höpsis. 10 000 askelta on noin kaksi tuntia kävelylenkkiä. Et varmasti ole joka päivä tehnyt 7 tunnin kävelylenkkiä.
Palstainselin runkkukädessä sellainen kello mittaa askelia kun inseli piiskaa tattiaan.
Kun aloin liikkumaan enemmän, paino nousi. Työterveyshoitajalla mainitsin asiasta, ja hän rauhoitteli, että tietenkin vaaka näyttää enemmän, kun lihaksissa on nestettä kunnon treenin jälkeen. Eihän se ole lihomista, vaan lihaksistumista. Tästä on nyt pari vuotta ja painan edelleen enemmän, mutta näytän valokuvissa kapoisemmalta, vyötärön mitta on kapeampi ja vanhat vaatteet mahtuvat päälle. Olo on ryhdikäs ja itsevarma.
Minulla on aivan sama tilanne sillä erotuksella, että noin vuosi sitten aloin syödä vain kolme kertaa päivässä. Lisäksi pätkäpaastoan ja syön ateriat kahdeksan tunnin sisällä. Jätin kaiken makean, pullat, karkit, jne. Silti painoa on kertynyt jopa pari kiloa lisää. Ennen painoin 61 kiloa, nyt 63-64 kg:(
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aivan sama tilanne sillä erotuksella, että noin vuosi sitten aloin syödä vain kolme kertaa päivässä. Lisäksi pätkäpaastoan ja syön ateriat kahdeksan tunnin sisällä. Jätin kaiken makean, pullat, karkit, jne. Silti painoa on kertynyt jopa pari kiloa lisää. Ennen painoin 61 kiloa, nyt 63-64 kg:(
Ja olet 135 cm pitkä? Jos kerran on aivan sama tilanne kuin aloittajalla. Aloittajallahan on 25 kg ylipainoa. Sinulla ei kiloakaan, jos olet normaalin aikuisen mittainen.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen istumatyötä tekevä nainen ei voi kasvattaa lihasta hetkessä. Se on vuosien projekti. Jos niiden aikana paino ei nouse, ollaan jo pitkällä. Vähitellen kun kehon koostumusta saa muokattua niin, että lihaksisto voimistuu ja vyötärö kapenee, ollaan jo tosi pitkällä.
Aloittaja voisi hyvinkin painaa nyt 5-7 kg enemmän, jos ei olisi jättänyy herkkuja vuosi sitten.
Välipaloja syödessä syön pienrmpiä annoskokoja iltaisin. Siksi pieni välipala iltapäivällä on minulle tärkeä.
Tavoite minulla on ryhdikäs, jäntevä ja jaksava keho. Ei laihuus sinänsä.
Ei tarvitse "kasvattaa" lihasta,riittää että treenaa oikealla dieetillä joka estää lihasten jatkuvaa hupenemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olet 135 cm pitkä? Jos kerran on aivan sama tilanne kuin aloittajalla. Aloittajallahan on 25 kg ylipainoa. Sinulla ei kiloakaan, jos olet normaalin aikuisen mittainen.
Olen 170 cm pitkä ja ihan selkeästi vartalossani on runsaat viisi kiloa ylimääräistä. Kaiketi pitäisi elää pelkällä vedellä, jotta sen saisi lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstainselin runkkukädessä sellainen kello mittaa askelia kun inseli piiskaa tattiaan.
Pakkohan se on neuvoa kun te vähä-älyiset tankit luulette että rasvaprosentin näkee vaa'alla.
Vierailija kirjoitti:
Paasto on varmin tapa lihoa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Siinnä mallia Mammoille.
Niinpä, mammat kuvittelee, että rasvan poistaminen ruokavaliosta laihduttaa. Sokeria kyllä syödään surutta ja "herkuttelupäivät" jopa viikoittain kuuluvat asiaan.
Mutta jatkakaa :)
Mutta kun siitä on niin paljon vaivaa...Haluan laihtua sohvalla katsellen Netflix sarjoja.