Miksi en laihdu, vaikka lopetin kaikki herkut vuosi sitten?
Lopetin vuosi sitten kaikkien herkkujen syömisen. Pois jäi kokonaan kaikki makea (pullat, karkit, jäätelöt, kaakaot jne), lisäksi pois jäi sipsit, popcornit ja vastaavat. Myöskään mitään alkoholia en käytä. Luulin, että saisin tällä muutoksella vuodessa edes sen 5 kg pois (ylipainoa on 25 kg), mutta paino ei ole liikahtanut mihinkään. Kävelen päivässä melkein sen 10 000 askelta, eli en mikään peruna sohvan pohjallakaan ole. Neuvoja?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pelkällä tavallisella kotiruualla voi lihoa, jos syö liian isoja annoksia ja vielä vaikkapa leipää ruuan kylkeen. Etenkin jos ikää on 35+
Itse lihoin huomaamatta pikkulapsiarjessa ja kun tämä iski tajuntaan, niin laihdutin kilot pois ihan vaan syömällä vähemmän ja järkevämmin ja ottamalla lautaselle ison kasan kasviksia, jotta pienempi ruokamäärä riittää.
Ei se ikä siihen vaikuta, vaan iän myötä muurtuvat elämäntyylit. Nuorempana juoksentelit siellä sun täällä aktiivisena. Nyt ehkä olet kotona useammin kaikessarauhassa ja liikut paljon autolla. Nuorena liikunnan sai pelkästään jo yökerhossa tanssiessa.
Kyllä todellakin vaikuttaa. Naisella etenkin. Mutta mahdollista on silti pysyä normaalipainoisena.
Joo
Ei ruokavaliosi ole kunnossa ikääsi nähden, jos paino nousee. Ei siinä ole sen kummempaa mystiikkaa. Nuoren ja vaihtari-ikäisen ruoka on erilaista, enkä tarkoita määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt enemmän kuin kulutat.
Se on juuri niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa.
Keho ei tiedä tuleeko kalori karkista vai salaatista. Kalori on kalori.
Ikä tekee, minullakin painon nyt jumahtanut 65 kiloon, pitäisi saada viisi pois vielä, mutta normaalipainossa se ei vaan putoa, pituutta 166 cm.
Miksi yrität laihduttaa normaalipainossa? Ei mitään järkeä. Olen tehnyt niin 1200kcal päivässä kitukuurilla, vain sillä lähti ne "maagiset 5 liikakiloa" normaalipainoisena. En suosittele, riskinä on aineenvaihdunnan sekoaminen ja se että lopulta vain lihoo. Terveys on mielestäni tärkein asia.
Siis tottakai normaalipainossakin laihdutetaan tai ainakin seurataan painoa. Sehän on ainoa tapa pysyä normaalipainoisena. Itse olen BMI 20 ja laihdutin ihan tarkoituksella kesällä 3 kg pois. Olen aina ollut hoikka ja 2-3 kg nousu tuntuu heti ikävänä kropassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vähän outoa jos on syönyt paljon herkkuja eikä niiden jättäminen näy missään. Syötkö vastaavasti sitten enemmän jotain muuta?
Minullakin kyllä on ystävä, joka on hieman ylipainoinen ja välillä vetää tiukkoja herkkulakkoja. Hänenkään mukaansa ne eivät ole vaikuttaneet painoon. Voiko olla joku häiriö hormooneissa, jonka korjaantumisessa menee enemmän aikaa. Insuliini?
Kehoittaisin lisäämään reilusti proteiinia ruokavalioon, se yleensä auttaa painonpudotuksessa.Proteiini on vaan yks osa eikä edes kovin merkittävä. 1g/painokilo riittää, usein ihmiset saa paljon enemmän. Kasviksia ja kuitua sen sijaan suurin osa ei syö tarpeeks, keskivertoihmisen olis parempi kiinnittää niiden saantiin huomiota, kuin proteiiniin
Proteiini lihottaa...
Aloitin lisäproteiinin vasta 1 kk sitten. Herkut yms jätin pois 12 kk sitten. Vielä ei ole proteiini lihottanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen 42. Nainen. Ja ennen söin siis aika usein herkkuja. Monena päivänä viikossa. En ahminut toki valtavaa määrää kerralla silloinkaan, mutta kuitenkin usein tuli syötyä pulla tai suklaalevy. Joskus molemmat. Ap
No laitapa ap tänne mitä tyypillisen päivän aikana syöt ja nykyiset mittasi? Ai et. No niinpä.
En liho, mutten laihdukkaan. Yhden päivän esimerkki. Aamupala 1 juustoleipä ja kahvi. Lounas 2 lihapullaa ja 1 peruna sekä salaatti, joka väljästi mahtuu lautaselle. Välipala hedelmä. Illallinen 1 lautasellinen sosekeittoa ja leipä. Iltapala lee ja leipä. Jotkut väittävät annoksia kauhistuttavan pieniksi, mutta siltä olen normaalipainonen. Vaikka liikun päivittäin käytän kaiken syömäni tehokkaasti. Jotkut voivat syödä jättiannoksia, mutta minä en.
Näiden laihdutusketjujen vika on se, että ihmisille tuputetaan asioita, jotka eivät ole pysyviä kyseisen ihmisen elämässä. Esim, hiilareista tykkäävää ihmistä pyydetään karppaamaan, viiden lapsen yh:tä pyydetään joka päivä salille ja sosiaalista ilta-ihmistä pyydetään lopettamaan iltasyöminen, tai ruoasta x tykkäävää ihmistä pyydetään vaihtamaan ruoaksi y:n.
Koko homma lähtee kuitenkin liikkeelle siitä, että elämänmuutos sopii itselle ja omaan elämään. Mikään muu muutos ei ole kestävää. Painoa voi saada pois, mutta vain tilapäisesti.
Samojen asioiden kanssa painin. Sain pudotettua vuodessa 20 kiloa luomusti, mutta paino on nyt jämähtänyt. Koko kesänä eikä nyt syksyllä ole tullut enää alaspäin, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi näillä kaloreilla tulla. Nainen, ikä 58, Bmi nyt 31.
Kolme kuukautta junnannut samoissa lukemissa. Vielä en anna periksi.
Mietin itsekin tuota kalori on kalori, ihan sama mistä se tulee. Ei taidakaan olla ihan niin. Jospa rasvojen kalorit imeytyykin supertehokkaasti. Sokeria ja vehnää en käytä. Kokeilen nyt rasvarajoitusta. Proteiinia lasken, jotta tulee suurinpiirtein tarpeeksi.
Vihanneksia lienee pitävän lisättävän, vaikka helposti menee päivittäin 500 g-800 g, mutta onko määrästä liian iso osuus marjoja ja hedelmiä?
Yhden leivän syön aamulla, illalla kaurapuuron.
Liikun paljon, mutta en ole enää työelämässä. Ilmeisesti pitäisi tulla enemmän pois mukavuusalueelta, enemmän rasittavampaa suuntaan.
Tosin kärsin unettomuudesta, johon ei ole apuja löytynyt. PTSD, unettomuus, masennus, stressaantunut olo, uniapnea, kilpirauhasen vajaatoiminta, joka pitäisi olla hoitotasapainossa, astma, migreeni ja muutakin vakavaa somatiikkaa taustalta löytyy.
Koska suurin osa ihmisistä ei osaa/halua tarkastella kriittisesti mitä sinne suuhunsa laittaa.
Suositukset neuvovat kuinka aikuisen naisen päivittäinen energian tarve on 2000 kcal. Oikeasti tuo on aivan liikaa, paitsi jos on himoliikkuja. Jos haluaa vielä keski-ikäisenä pysyä hoikkana tai normi painoisena, niin päivittäinen energian saanti saisi olla maksimissaan 1500 kcal.
Suomalaiset syövät aivan liian suuria annoskokoja. Vedetään niin, että napa paukkuu. Sitten ihmetellään kun on suolistovaivoja. Tulisi opetella syömään nälkä pois.
Ihmiset ei yhtään kestä näläntunnetta joka on kuitenkin elimistön luonnollinen ilmoitus vatsalaukun tyhjenemisestä jolloin voi taas syödä.
Pitäisi oikeasti tosissaan huolestua kun ollaan Pohjoismaiden lihavin kanssa ja Euroopan mittapuulla 3. lihavin. Turha syyttää yhteiskuntaa, vaan kyllä jokainen itse on sen päätöksen tehnyt mitä sinne suuhunsa tunkee.
Itse olen 46-v ja onnistunut pitämään itseni normaalipainoisena. Vyötärö löytyy. Ihan yksinkertaisilla vinkeillä saan pidettyä itseni tässä koossa.
-Yöpaasto vähintään 12 tuntia. Annan suoliston levätä. Auttaa turvotukseen ja vähentää ilmavaivoja.
-En syö iltapalaa, jos ei ole nälkä.
-Jos on aterioiden välillä nälkä, niin vain silloin syön välipalan joka on tyyliin banaani/omena/Elovena välipalapatukka/parikymmentä pähkinää.
-Lounas/päivällinen maksimissaan 300g. Eli punnitsen lämpöisen työlounaani eväskippoon.
-Alkoholia harvoin.
-Juomaksi vettä. Eli en käytä mehuja, limsoja, energiajuomia, kahvisekoituksia jne.
-En juo maitoa, koska on yksinkertaisesti pahaa. Käytän kyllä maustamatonta jogurttia jonne sekaan kaurahiutaleita ja loraus Valion mehukeittoa.
-Juustoa ostan kerran kuussa.
-Ja sanomattakin selvää, että herkkuja ei edes joka viikko.
-En myöskään tilaa kotiin mitään pitsoja ym.
Koska syöt edelleen liikaa. Ei sillä ole laihtumisen kannalta väliä, mistä kalorit tulevat. Sun pitää syödä vähemmän kaloreita ja enemmän kuitua, eli kasviksia yli puoli kiloa päivässä ja lihaa enintään sen 200 g viikossa. Kun täytät vatsasi vitamiinipitoisilla, kuitupitoisilla kasviksilla, sun ei tule nälkä ja suoli toimii.
Olen 42v mies. Itsellä piti näillä tottumuksilla laskea kalorit 1300kcal tuntumaan, jotta laihtuminen alkaisi. Ei minulla ainakaan taida päteä tiedot 2000kcal lepokulutuksesta. Olen tänä keväänä/kesänä laihtunut 6kg. Nyt mitat 183/76. Tosiaan herkut minimiin ja rasvaiset juustot vähärasvaiseen. 2-3x viikossa kävelyä sää varauksella. Vähän lihaskunto jumppaa päälle. Tässä laihdutuksessa tuo ruokavalion merkitys suurin. Ei liian isoja annoksia. Tuommoinen 300-350g mikroannos ollut sopiva ja siihen päälle vähän pähkinöitä sekä jälkiruoaksi omena.
Vierailija kirjoitti:
Olen 42v mies. Itsellä piti näillä tottumuksilla laskea kalorit 1300kcal tuntumaan, jotta laihtuminen alkaisi. Ei minulla ainakaan taida päteä tiedot 2000kcal lepokulutuksesta. Olen tänä keväänä/kesänä laihtunut 6kg. Nyt mitat 183/76. Tosiaan herkut minimiin ja rasvaiset juustot vähärasvaiseen. 2-3x viikossa kävelyä sää varauksella. Vähän lihaskunto jumppaa päälle. Tässä laihdutuksessa tuo ruokavalion merkitys suurin. Ei liian isoja annoksia. Tuommoinen 300-350g mikroannos ollut sopiva ja siihen päälle vähän pähkinöitä sekä jälkiruoaksi omena.
Kauheeta. Voi vain kuvitella. Miten vähän nainen voi syödä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt enemmän kuin kulutat.
Se on juuri niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa.
Keho ei tiedä tuleeko kalori karkista vai salaatista. Kalori on kalori.
Ikä tekee, minullakin painon nyt jumahtanut 65 kiloon, pitäisi saada viisi pois vielä, mutta normaalipainossa se ei vaan putoa, pituutta 166 cm.
Miksi yrität laihduttaa normaalipainossa? Ei mitään järkeä. Olen tehnyt niin 1200kcal päivässä kitukuurilla, vain sillä lähti ne "maagiset 5 liikakiloa" normaalipainoisena. En suosittele, riskinä on aineenvaihdunnan sekoaminen ja se että lopulta vain lihoo. Terveys on mielestäni tärkein asia.
Täällä myös 166cm pitkä nainen ja kyllä mullekin 65kg oli ihan liikaa painoa. Istuessa näkyi vatsamakkarat, allit alkoivat muodostumaan, naama oli turvonnut, vaatteet kiristivät ja olo oli sarjaa inha possu. Rupesin syömään vain kahdesti päivässä, ihan mitä tahansa, mutta vain kaksi kertaa päivässä ja kohtuullisia annoksia. Joskus jälkkäriksi myös herkkuja, vähän. 7kg lähti parissa kuukaudessa, paino ei ole tullut takaisin tässä reilun vuoden aikana ja olo on paljon parempi. Plus näytänkin paremmalta. Olen 44-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta. Voi vain kuvitella. Miten vähän nainen voi syödä
Ajattelin samaa ja tulin siihen tulokseen, että pidän mielelläni pienen ylipainoni ja nautin elämästä!
Vierailija kirjoitti:
Ihan pelkällä tavallisella kotiruualla voi lihoa, jos syö liian isoja annoksia ja vielä vaikkapa leipää ruuan kylkeen. Etenkin jos ikää on 35+
Itse lihoin huomaamatta pikkulapsiarjessa ja kun tämä iski tajuntaan, niin laihdutin kilot pois ihan vaan syömällä vähemmän ja järkevämmin ja ottamalla lautaselle ison kasan kasviksia, jotta pienempi ruokamäärä riittää.
Totta. Vahvana elää myytti kotiruoan terveellisyydestä. Usein käytetään liikaa suolaa, kermoja, voita. Ja sitten mätätään iso lautasellinen ja haetaan vielä lisää, vaikka nälän tunne on poistunut jo puolikkaan lautasellisen jälkeen. Siihen leipää kylkeen. Ja sitten ihmetellään kun ei laihdu, vaikka niin terveellisesti syödään kotiruokaa. Tuosta yhdestä syömiskerrasta saa pahimmillaan puolet ja jopa enemmänkin päivittäisestä energian tarpeesta! Tuossa tilanteessa se mikroateriakin on terveellisempi ja kevyempi vaihtoehto.
En ole muuten koskaan ymmärtänyt tapaa, että ruoan kanssa puputetaan leipää. Ilmeisesti vanhan kansan perintöä, kun tehtiin fyysisesti kuluttavaa työtä tyyliin koko päivä peltohommissa.
Naparetkeilijät laihtuivat vaarallista vauhtia vaikka söivät niin paljon kuin pystyivät.
Söivät pelkkää voita ja siltikin laihtuminen oli liian nopeaa...
Siinnä mallia Mammoille.
Vierailija kirjoitti:
Naparetkeilijät laihtuivat vaarallista vauhtia vaikka söivät niin paljon kuin pystyivät.
Siinnä mallia Mammoille.
Niin, mutta laihtuminen ei ollut pysyvää. Ja sitä tavoitellaan mammojen keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Vahvana elää myytti kotiruoan terveellisyydestä. Usein käytetään liikaa suolaa, kermoja, voita. Ja sitten mätätään iso lautasellinen ja haetaan vielä lisää, vaikka nälän tunne on poistunut jo puolikkaan lautasellisen jälkeen. Siihen leipää kylkeen. Ja sitten ihmetellään kun ei laihdu, vaikka niin terveellisesti syödään kotiruokaa. Tuosta yhdestä syömiskerrasta saa pahimmillaan puolet ja jopa enemmänkin päivittäisestä energian tarpeesta! Tuossa tilanteessa se mikroater
Äläs nyt yleistä. Käytän ruoassa voita kerran kahdessa kuukaudessa ja 10 % kermaa kerran kuukaudessa. En santsaa, enkä syö ruoan kanssa leipää. N56
Naisen energiankulutus vähenee suuresti menopaussia kohti ikääntyessään. Aivotoiminta heikkenee kun estrogeenitasot romahtavat ja kun kk-vuoto loppuu ei enää tarvitse muodostaa niin paljon verisoluja. Jos nainen edelleen syö samoin kun ollessaan hedelmällinen, paino nousee.
Vierailija kirjoitti:
Siinnä mallia Mammoille.
Tuo on toki aika kärjistetty esimerkki mutta täysin totta.
Liiku riittävästi niin voit syödä mitä herkkuja huvittaa. Itsellä eräs kilpaurheilija tuttuna. Syö järjettömiä määriä ja on laiha kuin tikku.
Syöt liikaa ja liikut liian vähän on lyhyt vastaus. Alle 10 000 askelta päivässä on todella vähän aktiivisuutta, varsinkaan kun et mitään muuta liikuntaharrastusta mainitse.
Pienemmät annoskoot, itselle sopiva ruokarytmi (jollain toimii pätkäpaasto, jollain tasainen ruokarytmi, tähän ei voi antaa oikein suositusta vaan pitää vaan kokeilla) ja jonkinlainen liikuntaohjelma käyttöön, jossa vähintään 2x viikossa hengästyttävää ja 2x viikossa kevyttä liikuntaa. Eli perusteellinen elämäntapa remontti, eikä mitään pelkkiä herkkulakkoja. Kilot tipahtaa hitaasti mutta varmasti ja jaksaminen paranee.