Miksi en laihdu, vaikka lopetin kaikki herkut vuosi sitten?
Lopetin vuosi sitten kaikkien herkkujen syömisen. Pois jäi kokonaan kaikki makea (pullat, karkit, jäätelöt, kaakaot jne), lisäksi pois jäi sipsit, popcornit ja vastaavat. Myöskään mitään alkoholia en käytä. Luulin, että saisin tällä muutoksella vuodessa edes sen 5 kg pois (ylipainoa on 25 kg), mutta paino ei ole liikahtanut mihinkään. Kävelen päivässä melkein sen 10 000 askelta, eli en mikään peruna sohvan pohjallakaan ole. Neuvoja?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vähän outoa jos on syönyt paljon herkkuja eikä niiden jättäminen näy missään. Syötkö vastaavasti sitten enemmän jotain muuta?
Minullakin kyllä on ystävä, joka on hieman ylipainoinen ja välillä vetää tiukkoja herkkulakkoja. Hänenkään mukaansa ne eivät ole vaikuttaneet painoon. Voiko olla joku häiriö hormooneissa, jonka korjaantumisessa menee enemmän aikaa. Insuliini?
Kehoittaisin lisäämään reilusti proteiinia ruokavalioon, se yleensä auttaa painonpudotuksessa.Proteiini on vaan yks osa eikä edes kovin merkittävä. 1g/painokilo riittää, usein ihmiset saa paljon enemmän. Kasviksia ja kuitua sen sijaan suurin osa ei syö tarpeeks, keskivertoihmisen olis parempi kiinnittää niiden saantiin huomiota, kuin proteiiniin
Olen tuo 56 v, joka ei saa painoaan alas. Vuosi sitten käytin kalorilaskuria, johon mittasin ruoka-aineet kymmenen gramman tarkkuudella, käytin vaakaa ja laitoin laskuriin juomani vedenkin. Vaikka kuinka yritin, en ikinä saanut tavoiteproteiineja täyteen. Ja olen sekasyöjä. Ratkaisin asian niin, että otan lisäproteiinia pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pelkällä tavallisella kotiruualla voi lihoa, jos syö liian isoja annoksia ja vielä vaikkapa leipää ruuan kylkeen. Etenkin jos ikää on 35+
Itse lihoin huomaamatta pikkulapsiarjessa ja kun tämä iski tajuntaan, niin laihdutin kilot pois ihan vaan syömällä vähemmän ja järkevämmin ja ottamalla lautaselle ison kasan kasviksia, jotta pienempi ruokamäärä riittää.
Ei se ikä siihen vaikuta, vaan iän myötä muurtuvat elämäntyylit. Nuorempana juoksentelit siellä sun täällä aktiivisena. Nyt ehkä olet kotona useammin kaikessarauhassa ja liikut paljon autolla. Nuorena liikunnan sai pelkästään jo yökerhossa tanssiessa.
Ja jatkuvasti väitetään, ettei liikunta auta juurikaan painon alentamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 42. Nainen. Ja ennen söin siis aika usein herkkuja. Monena päivänä viikossa. En ahminut toki valtavaa määrää kerralla silloinkaan, mutta kuitenkin usein tuli syötyä pulla tai suklaalevy. Joskus molemmat. Ap
Tämä siis ap:na esiintyvä trolli? Muuten menee provon puolelle. Ap:lla 25 kg ylipainoa eli bmi oletettavasti noin 30 eli sairaalloisen ylipainon rajalla? No sittenhän tämä ei yllätä.
Mitä väliä onko joku täysin normaalipainon rajassa, jos se ylärajan kolkuttelu ei tunnu hyvältä kehossa? Kyllä mulla ainakin tuohon haarukkaan on mahtunut parempaa oloa ja löllömahaa kiristävillä housuilla. Valitsin sen alarajaa lähemmän olon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt enemmän kuin kulutat.
Se on juuri niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa.
Keho ei tiedä tuleeko kalori karkista vai salaatista. Kalori on kalori.
Ikä tekee, minullakin painon nyt jumahtanut 65 kiloon, pitäisi saada viisi pois vielä, mutta normaalipainossa se ei vaan putoa, pituutta 166 cm.
Miksi yrität laihduttaa normaalipainossa? Ei mitään järkeä. Olen tehnyt niin 1200kcal päivässä kitukuurilla, vain sillä lähti ne "maagiset 5 liikakiloa" normaalipainoisena. En suosittele, riskinä on aineenvaihdunnan sekoaminen ja se että lopulta vain lihoo. Terveys on mielestäni tärkein asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä tekee, minullakin painon nyt jumahtanut 65 kiloon, pitäisi saada viisi pois vielä, mutta normaalipainossa se ei vaan putoa, pituutta 166 cm.
Miksi yrität laihduttaa normaalipainossa? Ei mitään järkeä. Olen tehnyt niin 1200kcal päivässä kitukuurilla, vain sillä lähti ne "maagiset 5 liikakiloa" normaalipainoisena. En suosittele, riskinä on aineenvaihdunnan sekoaminen ja se että lopulta vain lihoo. Terveys on mielestäni tärkein asia.
Kyllä, itse bmi 22 tunnen itseni noin 5 kg ylipainoiseksi. Ap täällä ensin kertoo kuinka jättänyt herkut ja seuraavaksi että vetää suklaata ja pullaa kaksin käsin, ja on jäätävän ylipainoinen.
Koska haluan voida paremmin, mahtua ilman jenkkakahvoja farkkuihini ja se oli minulle helppoa, alle 160 cm ja painosta 58 -> 53. Paljon parempi ja jaksavampi fiilis ilman mitään kitukuureja, vhh tyyppisesti ja samalla tiellä ole pysynyt jo yli 10 vuotta. Tuo laihduttaminen oli raskauteni jälkeen. Ei kyllä terveys kärsinyt yhtään, säännöllisesti tarkastutan. Enemmän ärsyttää, että pitäisi jotenkin terveellisenä ja ylpeänä kantaa vaikka vatsaröllykkää vaikka painoindeksi sen sallisikin, itse en tykännyt siitä. Ihan kun ei saisi myös haluta näyttää paremmalta ilman selluhyllyä ja vaatteiden istua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vähän outoa jos on syönyt paljon herkkuja eikä niiden jättäminen näy missään. Syötkö vastaavasti sitten enemmän jotain muuta?
Minullakin kyllä on ystävä, joka on hieman ylipainoinen ja välillä vetää tiukkoja herkkulakkoja. Hänenkään mukaansa ne eivät ole vaikuttaneet painoon. Voiko olla joku häiriö hormooneissa, jonka korjaantumisessa menee enemmän aikaa. Insuliini?
Kehoittaisin lisäämään reilusti proteiinia ruokavalioon, se yleensä auttaa painonpudotuksessa.Proteiini on vaan yks osa eikä edes kovin merkittävä. 1g/painokilo riittää, usein ihmiset saa paljon enemmän. Kasviksia ja kuitua sen sijaan suurin osa ei syö tarpeeks, keskivertoihmisen olis parempi kiinnittää niiden saantiin huomiota, kuin proteiiniin
Olen tuo 56 v, joka ei saa painoaan alas.
Mitä ihmettä sä sitten oikein syöt ruokanasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pelkällä tavallisella kotiruualla voi lihoa, jos syö liian isoja annoksia ja vielä vaikkapa leipää ruuan kylkeen. Etenkin jos ikää on 35+
Itse lihoin huomaamatta pikkulapsiarjessa ja kun tämä iski tajuntaan, niin laihdutin kilot pois ihan vaan syömällä vähemmän ja järkevämmin ja ottamalla lautaselle ison kasan kasviksia, jotta pienempi ruokamäärä riittää.
Ei se ikä siihen vaikuta, vaan iän myötä muurtuvat elämäntyylit. Nuorempana juoksentelit siellä sun täällä aktiivisena. Nyt ehkä olet kotona useammin kaikessarauhassa ja liikut paljon autolla. Nuorena liikunnan sai pelkästään jo yökerhossa tanssiessa.
Kyllä todellakin vaikuttaa. Naisella etenkin. Mutta mahdollista on silti pysyä normaalipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin olen laihduttanut normaalipainossa. Kyllä se normaalipainossakin vaikuttaa ulkonäköön onko + vai - 5kg. Itse olen 165/62kg ja haluan olla 60kg,koska se on minusta itselleni paras paino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 42. Nainen. Ja ennen söin siis aika usein herkkuja. Monena päivänä viikossa. En ahminut toki valtavaa määrää kerralla silloinkaan, mutta kuitenkin usein tuli syötyä pulla tai suklaalevy. Joskus molemmat. Ap
Tämä siis ap:na esiintyvä trolli? Muuten menee provon puolelle. Ap:lla 25 kg ylipainoa eli bmi oletettavasti noin 30 eli sairaalloisen ylipainon rajalla? No sittenhän tämä ei yllätä.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Söin nuorempana joka päivä pullaa, kakkua tms. Meillä oli töissä aina ip-kahvilla tarjolla jotain makeaa. Ja sitten vielä kotona iltaisin lisää ja ainakin kerran viikossa 'tyttöjen" kaltailta pubissa. Bmi oli neljäänkymmeneen vuoteen asti 18-20. Sitten paino alkoi nousta ja nyt kymmenen vuoden kuluttua bmi on noin 25. Olen jättänyt kaiken alkoholin, lisätyn sokerin, makeiset, jäätelön, suklaan yms. sellaisen syömisen jo vuosia sitten. Juomana vesi, kahvi vihreä tee, inkivääritee. Kevyttuotteita ja valmisruokia en käytä, vehnää kartan. Silti paino pyrkii vain nousemaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä sitten oikein syöt ruokanasi?
Ihan normaalisti: eilen intialaista: chicken tikkamasalaa, linssejä ja riisejä. Sitä ennen makaronilaatikkoa, sitä ennen rataouilleja ja lihapullia. Jne.
Tämän ikäisen pitäisi kuulemma saada 1,5 g proteiinia painokiloa kohden.
Laita aineenvaihdunta käyntiin heti aamulla. Juot vaan pelkän kahvin. Ja päivän mittaan valikoituja ruokia pieninä annoksina. Lisäksi liikuntaa. Jos mahdollista aamulla kahvin jälkeen kävelyä 15-30 minuuttia. Vaikka töihin. Siitä se lähtee.
Itse laihduin kun unohdin kalorit, ja aloin kiinnittämään huomiota kuidun määrään ja ruokarytmiin. Kun aloittaa aamun isolla aamiaisella jossa reilusti proteiinia ja kuituja, ja muistaa syödä tarpeeksi ajoissa riittävän ison lounaan (ei mitään kaupan lounassalaattia vaan kunnon ruokaa iso annos) niin koko loppupäivän pysyy annoskoot maltillisena. 15 kiloa lähtenyt tällä reseptillä noin kymmenessä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tuossa vaikuttaa se, mitä nykyään syöt. Ja koska et tähän vastaa, niin siitä voi kai päätellä, että pitää paikkansa, että syöt liikaa ja vääränlaista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehoittaisin lisäämään reilusti proteiinia ruokavalioon, se yleensä auttaa painonpudotuksessa.Proteiini on vaan yks osa eikä edes kovin merkittävä. 1g/painokilo riittää, usein ihmiset saa paljon enemmän. Kasviksia ja kuitua sen sijaan suurin osa ei syö tarpeeks, keskivertoihmisen olis parempi kiinnittää niiden saanti
No ilmankos jää proteiinit pieneksi. Söisit ravitsevaa ruokaa eikä tuollaista riisi- ja linssihöttöä. Saattaisit jopa laihtuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo 56 v, joka ei saa painoaan alas.
Proteiini lihottaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, itse bmi 22 tunnen itseni noin 5 kg ylipainoiseksi. Ap täällä ensin kertoo kuinka jättänyt herkut ja
Aivan eri asia jos on oikeasti ylipainoa kuten ap kertoo. Avaa oma ketju muiden turhauttamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin vaikuttaa. Naisella etenkin. Mutta mahdollista on silti pysyä normaalipainoisena.
Joo, kyllä näköjään vaikuttaa. Liikun runsaasti kestävyysliikuntaa, myös lihaskuntoa, ruokavalio varmasti kunnossa. Paino mystisesti noussut hieman vaikka en tee mitään eri tavalla kuin ennen.