Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu, vaikka lopetin kaikki herkut vuosi sitten?

Vierailija
17.09.2025 |

Lopetin vuosi sitten kaikkien herkkujen syömisen. Pois jäi kokonaan kaikki makea (pullat, karkit, jäätelöt, kaakaot jne), lisäksi pois jäi sipsit, popcornit ja vastaavat. Myöskään mitään alkoholia en käytä. Luulin, että saisin tällä muutoksella vuodessa edes sen 5 kg pois (ylipainoa on 25 kg), mutta paino ei ole liikahtanut mihinkään. Kävelen päivässä melkein sen 10 000 askelta, eli en mikään peruna sohvan pohjallakaan ole. Neuvoja?

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaksesi ovat vahvistuneet, ap. Sen myötä paino ei näennäisesti laske.

Vierailija
22/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt enemmän kuin kulutat.

Se on juuri niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa.

Keho ei tiedä tuleeko kalori karkista vai salaatista. Kalori on kalori.

Ikä tekee, minullakin painon nyt jumahtanut 65 kiloon, pitäisi saada viisi pois vielä, mutta normaalipainossa se ei vaan putoa, pituutta 166 cm.

Olet täysin normaalipainon rajoissa. Miksi nämä tyhjästä valittajat tunkee itsensä joka väliin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoojaa, seuraavaksi kerrot ettet oikeastaan syökään juuri mitään? Tuo määrä kävelyä isokokoisella kuluttaa joku 200 kaloria max.

Täällä aina läskit suuttuu kun kysyy että paljonko kaloreita syöt/päivä ja lasketko kalorit. Sori siitä, kyllä ihan kaloreita laskemalla olen itsekin laihtunut, mikään feel good-mutuilu että hei kävelin kilsan niin voin käydä mäkkärillä ei toimi.

Olisit voinut kirjoittaa kommenttisi vähän ystävällisemmin.

Vierailija
24/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää laskea kaikki kalorit mitä suuhusi laitat.

Joidenkin on vaikea ymmärtää että ei ole ruokia jotka lihottaa tai ei lihota.

On vain Kaloreita. On aivan sama saatko ne Kaurapuurosta vai Pekonista. Määrä ratkaisee.

Vierailija
25/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus riippuu lähinnä rasvattomasta massasta,jojolaihdutus laskee sitä.Kannataisi treenata lihaksia sopivalla proteiinipitoisella dieetillä.

Vierailija
26/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada myös stressi pois ja nukkuminen kuntoon. Minulla paino jumahti stressin takia ja alkoi laskea vasta kun stressi helpotti, tosin lisäsin päivittäisen askelmääränkin 36 000. 

Vierailija
27/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä vähän outoa jos on syönyt paljon herkkuja eikä niiden jättäminen näy missään. Syötkö vastaavasti sitten enemmän jotain muuta? 

Minullakin kyllä on ystävä, joka on hieman ylipainoinen ja välillä vetää tiukkoja herkkulakkoja. Hänenkään mukaansa ne eivät ole vaikuttaneet painoon. Voiko olla joku häiriö hormooneissa, jonka korjaantumisessa menee enemmän aikaa. Insuliini? 

Kehoittaisin lisäämään reilusti proteiinia ruokavalioon, se yleensä auttaa painonpudotuksessa.

Vierailija
28/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan pelkällä tavallisella kotiruualla voi lihoa, jos syö liian isoja annoksia ja vielä vaikkapa leipää ruuan kylkeen. Etenkin jos ikää on 35+

Itse lihoin huomaamatta pikkulapsiarjessa ja kun tämä iski tajuntaan, niin laihdutin kilot pois ihan vaan syömällä vähemmän ja järkevämmin ja ottamalla lautaselle ison kasan kasviksia, jotta pienempi ruokamäärä riittää.

Ei se ikä siihen vaikuta, vaan iän myötä muurtuvat elämäntyylit. Nuorempana juoksentelit siellä sun täällä aktiivisena. Nyt ehkä olet kotona useammin kaikessarauhassa ja liikut paljon autolla. Nuorena liikunnan sai pelkästään jo yökerhossa tanssiessa.

Vierailija
29/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat pienemmän lautasen. Todennäkösesti sulla on liian suuret ateriankoot. Entä hiilarit?

Puolet vihanneksia/salaattia. Jäljellä olevan puolen jakaa proteiinit ja hiilarit.

Siskoni on lihava vaikka ei herkuttele. Syö miesten annoksia ja santsaa kun hyvää ruokaa.

Ap, ikä, pituus ja paino jäi sulla kirjottamatta.

Me mummoikäset ei enää kuluteta niiku aikasempaa, annoskokoa pitää pienentää suht paljon.

Vierailija
30/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laihdutat ja laihdut 5kg vuodessa. Syöt 5 suklaalevyä ja neljä Berliininmunkkia vuodessa laihdut enää 4,9kg.

Niillä ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
31/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjäkin voi olla pyöreähkö, jos ruokavaliossa on paljon kaloreja. Niitä tulee pelkästään esim. pähkinöistä, avocadosta, kasvisrasvoista.

Vierailija
32/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista ruokaa syöt. Se perus "kotiruoka", mitä ihmiset usein mättää on ylensä ravintoarvoiltaan lähempänä herkkua

Vierailija
33/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minullekin suuri mysteeri. Nuorena laihduttaminen tapahtui helposti, vain poistamalla herkut. Nyt olen 56 v, enkä saa viittä kiloa pois millään. Vuosi sitten pienensin annoskokojani ja samaan aikaan jätin pois kaikki herkut. Olin napsinut niitä iltapäivällä, ja korvasin herkut porkkanalla, kukkakaalilla ja kyssäkaalin järsimisellä. Kokis zeron juomisen lopetin myös. Ei mitään muutosta painoon. Lievän ylipainon rajoilla mennään.

Mieheni on ihmetellyt tätä sivusta, miksi en laihdu, kun syön nykyään niin vähän. Nyt mies itse yrittää tiputtaa painoa. Hän oli nuorena kehonrakentaja ja tietää, mitem se tehdään. Täyttää kalorilaskuria ja syö selkeästi pienempiä annoskokoja, eikä enää santsaa. Kuukaudessa paino alentunut puoli kiloa. 

Tässä iässä on jotain mystistä. Luen kaikkia laihdutusketjuja enkä saa mistään kiinni, mitä pitäisi tehdä toisin.

Vierailija
34/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minullekin suuri mysteeri. Nuorena laihduttaminen tapahtui helposti, vain poistamalla herkut. Nyt olen 56 v, enkä saa viittä kiloa pois millään. Vuosi sitten pienensin annoskokojani ja samaan aikaan jätin pois kaikki herkut. Olin napsinut niitä iltapäivällä, ja korvasin herkut porkkanalla, kukkakaalilla ja kyssäkaalin järsimisellä. Kokis zeron juomisen lopetin myös. Ei mitään muutosta painoon. Lievän ylipainon rajoilla mennään.

Mieheni on ihmetellyt tätä sivusta, miksi en laihdu, kun syön nykyään niin vähän. Nyt mies itse yrittää tiputtaa painoa. Hän oli nuorena kehonrakentaja ja tietää, mitem se tehdään. Täyttää kalorilaskuria ja syö selkeästi pienempiä annoskokoja, eikä enää santsaa. Kuukaudessa paino alentunut puoli kiloa. 

Tässä iässä on jotain mystistä. Luen kaikkia laihdutusketjuja enkä saa mistään kiinni, mitä pitäisi tehdä toisin.

Lihasmassa vähenee vuosi vuodelta enemmän kun ikää tulee.

Mitä enemmän lihasta, sitä enemmän lepokulutusta.

Vanhempana kuluttaa vähemmän, ellei ylläpidä lihaskuntoa.

Vierailija
35/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä saada myös stressi pois ja nukkuminen kuntoon. Minulla paino jumahti stressin takia ja alkoi laskea vasta kun stressi helpotti, tosin lisäsin päivittäisen askelmääränkin 36 000. 

Höpsis. 10 000 askelta on noin kaksi tuntia kävelylenkkiä. Et varmasti ole joka päivä tehnyt 7 tunnin kävelylenkkiä.

Vierailija
36/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä vähän outoa jos on syönyt paljon herkkuja eikä niiden jättäminen näy missään. Syötkö vastaavasti sitten enemmän jotain muuta? 

Minullakin kyllä on ystävä, joka on hieman ylipainoinen ja välillä vetää tiukkoja herkkulakkoja. Hänenkään mukaansa ne eivät ole vaikuttaneet painoon. Voiko olla joku häiriö hormooneissa, jonka korjaantumisessa menee enemmän aikaa. Insuliini? 

Kehoittaisin lisäämään reilusti proteiinia ruokavalioon, se yleensä auttaa painonpudotuksessa.

Proteiini on vaan yks osa eikä edes kovin merkittävä. 1g/painokilo riittää, usein ihmiset saa paljon enemmän. Kasviksia ja kuitua sen sijaan suurin osa ei syö tarpeeks, keskivertoihmisen olis parempi kiinnittää niiden saantiin huomiota, kuin proteiiniin

Vierailija
37/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasmassa vähenee keskimäärin vanhetessa, ei automaattisesti. Se johtuu siitä että vanhemmaks tultaessa usein ihmiset liikkuu vähemmän

Vierailija
38/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laihdutat ja laihdut 5kg vuodessa. Syöt 5 suklaalevyä ja neljä Berliininmunkkia vuodessa laihdut enää 4,9kg.

Niillä ei ole mitään merkitystä.

Olettaisin että herkunsyöjäksi itsensä määrittelevä syö enemmän kuin munkin joka 4. kuukausi, ja sukkaalevyjäkin saattaa mennä enemmän kuin yksi per 2,5 kuukautta. Totta kai sillä on merkitystä jos joka päivä tulee satoja kaloreita ekstraa.

Vierailija
39/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ylläpidän lihasmassaa, mutta vaikka en pitäisikään, niin luulisi vähemmän syömisen kompensoivan vähäisempää lepokulutusta. Olen 176 cm pitkä ja pyrin pitämään syömiset 1500 kalorissa.

Vierailija
40/151 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiini on vaan yks osa eikä edes kovin merkittävä. 1g/painokilo riittää, usein ihmiset saa paljon enemmän. Kasviksia ja kuitua sen sijaan suurin osa ei syö tarpeeks, keskivertoihmisen olis parempi kiinnittää niiden saantiin huomiota, kuin proteiiniin

Kannattaa kokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän