Etla kummissaan: kulutus ei kasva vaikka ostovoima on vahvistunut
Ylen uutisesta:
Kotitalouksien kulutus on kuluvan vuoden heikoin lenkki. Yksityinen kulutus vähenee kolmatta vuotta peräkkäin ja painuu jo vuoden 2018 tasolle, vaikka ostovoima on vahvistunut, arvioi Etlan ennustepäällikkö, VTT Päivi Puonti tiedotteessa.
Osaisiko joku kertoa miten tämä ostovoima on vahvistunut? Palkkojen kasvu taisi olla jotain 7% jaettuna kolmelle vuodelle samalla kun hinnat jatkavat nousuaan. Kohta tulee tehomaksukin nostamaan sähkölaskua entisestään.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Saman haluaisin tietää.
Elinkustannukset ovat nousseet todella paljon samalla kun palkkakehitys laahaa, joten entistä suurempi osa kotitalouden tuloista menee peruselämiseen, ihan niihin pakollisiin kuluihin.
Itse olen keskituloinen ja saan säästöön maksimissaan muutaman satasen kuussa, ja ei, en missään nimessä uskalla kuluttaa pientä keräämääni puskuria, tarvitsen sitä jos sattuu jotain, hajoaa auto/kodinkone tms.
Inflaatio lähes nolla ja palkankorotukset useimmilla 7.8% kolmessa vuodessa.Miten on kulut nousseet?
Laskennallinen inflaatio on maltillinen jotain 2,x % mutta käytännössä ainakin kaikki asumiseen liittyvä kallistuu 5 viiva 10 % joka vuosi. Ja kiinteistövero myös, en tiedä lasketaanko veroa inflaatiolukuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MItä muutakaan voidaan olettaa kun ensin pelotellaan lamalla ja kurjuudella monta vuotta ja sitten ollaan ihmeissään kun kansalaiset eivät uskalla käyttää säästöjään, jos niitä on.
Tuolla pelon lietsomisella tämä hallitus on itse luonut tämän ongelman, hyvähän se on ääniä kalastella kauhella itkulla tuhosta ja turmiosta jos ei nyt kovalla kädellä säästetä ja leikata.
Nyt sit ollaan hoo moilasena kun kansa on ottanut uhkakuvat todesta.
Suomen taloustilanne ei ole todellisuudessa ikinä ollut niin kuilun partaalla kuten hallitus on kansalle väittänyt.
Kyllä, säästäminen on hyvästä ja kyllä, lainan ottoa pitää harkita tarkkaan mutta fakta on että ei suomi konkurssin partaalla ole ollut.Missä viipyy näiden isotuloisten kulutus, eikös niiden rahojen joita verohelpotuksina saivat pitänyt valua pyörittämään yhteiskunnan rat
Kokoomuksen lupaamat verohelpotukset eivät ole vielä astuneet voimaan, joten eipä ne voi vielä missään näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman haluaisin tietää.
Elinkustannukset ovat nousseet todella paljon samalla kun palkkakehitys laahaa, joten entistä suurempi osa kotitalouden tuloista menee peruselämiseen, ihan niihin pakollisiin kuluihin.
Itse olen keskituloinen ja saan säästöön maksimissaan muutaman satasen kuussa, ja ei, en missään nimessä uskalla kuluttaa pientä keräämääni puskuria, tarvitsen sitä jos sattuu jotain, hajoaa auto/kodinkone tms.
Inflaatio lähes nolla ja palkankorotukset useimmilla 7.8% kolmessa vuodessa.Miten on kulut nousseet?
Juuri tuli uutisista, että ruoka on Euroalueella kallistunut viime vuoden elokuuhun reilusti. Euroalue ei tietenkään ole täysin sama kuin Suomi mutta sen perusteella miten minulla menee rahaa kauppaan arvioisin, että meillä suunnilleen sama.
"Energia halpeni elokuussa 1,9 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Sen sijaan jalostamattomat elintarvikkeet kallistuivat 5,5 prosenttia, palvelut 3,1 prosenttia ja teollisuustuotteet 0,8 prosenttia."
Katsokaa pörssikursseja ja etenkin maailma-indeksi rahastojen kursseja, niin ymmärrätte, miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etlahan haluaa että ostettaisiin kotimaisista yrityksistä kalliilla niitä samoja tavaroita joita yritykset ostavat halvalla sieltä Kiinasta. No niin ei tule tapahtumaan koska kuluttaja voi ostaa suoraan Kiinasta sen saman tavaran. Näin on kaikkien kulutustavaroiden osalta. Ulkomaisista verkkokaupoista saa kaiken alle puoleen hintaan siitä mitä kotimaisista. Joo se työllisyystilanne...sehän on tietenkin kuluttajan vika että suomalainen kauppias on ahne? No ei ehkä ole.
Vai ovat demarit syöpäläisiä työttömiä luusereita? Mistähän tuollainen käsitys on tullut? Ettei vain persujen trollitehtaasta? Minä olen demari ja tehnyt töitä koko ikäni.
Niin, läsnäoleminen ja venyminen sekä vanuminen että työnteko-teatterin pitäminen ei täytä työnteon määritelmää, ihan sama vaikka 100 vuotta olet sitä tehnyt. Ja se että demari tekisi töitä, on jo lähtökohtaisesti n
Aha. Että semmoinen on suomalainen työntekijä. Vihreämpää ruohoa aidan takana vai? Tai sitten teet vain ihan itse, jos ei kokkariduunareita yrityksesi onnelliseksi ja ahkeroiksi työntekijöiksi ja palkannauttijoiksi löydy. Miksiköhän kokkariduunareita et löydä?
Juuri oli myös uutinen siitä että joku kilpailuviranomais-taho, mikä lie nimeltään, tutkii suomalaisen lihan hintoja jotka eivät mene yksiin sen tuotannon tai kysynnän kanssa. Ja sen voi kyllä kuka tahansa nähdä kaupassa käydessään.
Rikkaiden verohelpotukset ei oo vielä voimassa. Etlan pitää malttaa odottaa.
"Mihin pitäisi erikseen kuluttaa? Olen 35-vuotias ja minulla on jo kaikkea, mitä tarvitsen. Kulutukseni koostuu peruselämiseen tarvittavista asioista ja harvoin ostan mitään turhaa. En tiedä, mitä pitäisi ostaa, jotta "talous kääntyisi nousuun". "
Voi harmi, mistä saisi tähän maahan ihmisiä joilla ei ole mitään, ja jotka joutuisivat aloittamaan kaiken alusta aivan ruokailuvälineistä lähtien. Etlo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman haluaisin tietää.
Juuri tuli uutisista, että ruoka on Euroalueella kallistunut viime vuoden elokuuhun reilusti. Euroalue ei tietenkään ole täysin sama kuin Suomi mutta sen perusteella miten minulla menee rahaa kauppaan arvioisin, että meillä suunnilleen sama.
Suomen ruoka ei ole kallistunut pariin vuoteen sen poikkeuspiikin jälkeen.Olihan tästä uutisissakin että kuvitellaan iso inflaatio jota ei oikeasti ole.
Vierailija kirjoitti:
"Mihin pitäisi erikseen kuluttaa? Olen 35-vuotias ja minulla on jo kaikkea, mitä tarvitsen. Kulutukseni koostuu peruselämiseen tarvittavista asioista ja harvoin ostan mitään turhaa. En tiedä, mitä pitäisi ostaa, jotta "talous kääntyisi nousuun". "
Voi harmi, mistä saisi tähän maahan ihmisiä joilla ei ole mitään, ja jotka joutuisivat aloittamaan kaiken alusta aivan ruokailuvälineistä lähtien. Etlo.
Ei kai tuostakaan mitään tulisi Temusta ostaisivat vaan kaiken tarvittavan, hyppynaruja myöten.
Kuinka tuo voi olla mysteeri? Kaikki laittaa rahansa sukanvarteen koska kohta kumminkin saa potkut duunista ja sos. turvaa leikataan koko ajan. Kuluta siin sitten. Ihan fiksuahan se on olla tuhlaamatta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?
Keskituloinen töissäkävijä säästää työttömyyden varalle.
Todella hyvätuloinen ostaa kakkosasunnon ulkomailta tai pistää ylimääräiset massit vakuutuskuoreen niinikään ulkomaille, jolloin verotuskohtelu on helläkätinen.
Tässä nähdään nyt käytännössä se, mitä sanottiin jo pari vuotta sitten: Köyhiltä leikkaaminen ja rikkaille antaminen ei tämän maan taloutta nosta. Köyhä pistäisi saamansa kulutukseen oitis. Vaikka hankkisi uudet talvikengät rikkoutuneiden tilalle, tai leikkauttaisi ylivenähtäneen kuontalonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön ja hyvin pienituloinen, joten liki nollakulutus on omalla kohdallani perusteltua. Mutta mikä on töissäkäyvien, vakavaraisten kansalaisten tekosyy olla käyttämättä rahaa?
Keskituloinen töissäkävijä säästää työttömyyden varalle.
Todella hyvätuloinen ostaa kakkosasunnon ulkomailta tai pistää ylimääräiset massit vakuutuskuoreen niinikään ulkomaille, jolloin verotuskohtelu on helläkätinen.
Tässä nähdään nyt käytännössä se, mitä sanottiin jo pari vuotta sitten: Köyhiltä leikkaaminen ja rikkaille antaminen ei tämän maan taloutta nosta. Köyhä pistäisi saamansa kulutukseen oitis. Vaikka hankkisi uudet talvikengät rikkoutuneiden tilalle, tai leikkauttaisi ylivenähtäneen kuontalonsa.
Totta tuo on, mutta ei sovi kaikkien ideologiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman haluaisin tietää.
Katselin eilen ruokakaupassa vihannesten hintoja, ja kyllä ne olivat kovin kalliita verrattuna siihen, mitä vaikka viisi vuotta sitten tähän aikaan vuodesta ovat.
Asumiskustannukset ovat nousseet roimasti. Jos ihminen ei ole ihan persaukinen, niin nyt mieluummin kaiken liikenevän sijoittaa kuin kuluttaa, jotta on varaa maksaa jatkossakin yhä kallistuvaa asumistaan.
Suomen ruoka ei ole kallistunut pariin vuoteen sen poikkeuspiikin jälkeen.Olihan tästä uutisissakin että kuvitellaan iso inflaatio jota ei oikeasti ole.
-
Älä tonttu jauha paskaa.
Suomen ruoan inflaatio on hidastunut vuonna 2025 verrattuna aiempien vuosien tasoon, mutta hintojen nousu jatkuu edelleen. Pellervon taloustutkimus (PTT) ennustaa ruoan hinnan nousevan tänä vuonna maltillisesti noin 2,5 %. Palkat ei pysy perässä, koska kaikki muukin nousee, kuten kiinteistövero, vuokrat, vesi, sähkö jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta, iiihan kohta, lähtee talous nousuun
Kaksi vuotta sitten sama ennuste. Huonommin menee.
90- luvun tasolta nousu kestää,kiitä jauhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman haluaisin tietää.
Katselin eilen ruokakaupassa vihannesten hintoja, ja kyllä ne olivat kovin kalliita verrattuna siihen, mitä vaikka viisi vuotta sitten tähän aikaan vuodesta ovat.
Asumiskustannukset ovat nousseet roimasti. Jos ihminen ei ole ihan persaukinen, niin nyt m
Viisi vuotta sitten? Ja palkatko on samat kuin silloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MItä muutakaan voidaan olettaa kun ensin pelotellaan lamalla ja kurjuudella monta vuotta ja sitten ollaan ihmeissään kun kansalaiset eivät uskalla käyttää säästöjään, jos niitä on.
Tuolla pelon lietsomisella tämä hallitus on itse luonut tämän ongelman, hyvähän se on ääniä kalastella kauhella itkulla tuhosta ja turmiosta jos ei nyt kovalla kädellä säästetä ja leikata.
Nyt sit ollaan hoo moilasena kun kansa on ottanut uhkakuvat todesta.
Suomen taloustilanne ei ole todellisuudessa ikinä ollut niin kuilun partaalla kuten hallitus on kansalle väittänyt.
Kyllä, säästäminen on hyvästä ja kyllä, lainan ottoa pitää harkita tarkkaan mutta fakta on että ei suomi konkurssin partaalla ole ollut.Totta joka sana.
Ikävintä on se, että kurjat leikkaukset ovat olleet turhia. Rahaa ei ole säästynyt.
Petteri Orpon hall
Älä mätäpaise valehtele,Sanna on lyömätön velkalortto.Nyt alkaa se 10 miljardin EU lahjan takaisinmaksu
Ihmettelevät ettei kulutus kasva, vaikka ostovoima kasvaa. No, kun se kasvaa niillä, joilla ostovoimaa on ennestään. Niillä, joilla ostovoimaa ei ole, se vähenisi, jos tyhjästä voisi vielä nyhjästä.