Etla kummissaan: kulutus ei kasva vaikka ostovoima on vahvistunut
Ylen uutisesta:
Kotitalouksien kulutus on kuluvan vuoden heikoin lenkki. Yksityinen kulutus vähenee kolmatta vuotta peräkkäin ja painuu jo vuoden 2018 tasolle, vaikka ostovoima on vahvistunut, arvioi Etlan ennustepäällikkö, VTT Päivi Puonti tiedotteessa.
Osaisiko joku kertoa miten tämä ostovoima on vahvistunut? Palkkojen kasvu taisi olla jotain 7% jaettuna kolmelle vuodelle samalla kun hinnat jatkavat nousuaan. Kohta tulee tehomaksukin nostamaan sähkölaskua entisestään.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Etlahan haluaa että ostettaisiin kotimaisista yrityksistä kalliilla niitä samoja tavaroita joita yritykset ostavat halvalla sieltä Kiinasta. No niin ei tule tapahtumaan koska kuluttaja voi ostaa suoraan Kiinasta sen saman tavaran. Näin on kaikkien kulutustavaroiden osalta. Ulkomaisista verkkokaupoista saa kaiken alle puoleen hintaan siitä mitä kotimaisista. Joo se työllisyystilanne...sehän on tietenkin kuluttajan vika että suomalainen kauppias on ahne? No ei ehkä ole.
Vai ovat demarit syöpäläisiä työttömiä luusereita? Mistähän tuollainen käsitys on tullut? Ettei vain persujen trollitehtaasta? Minä olen demari ja tehnyt töitä koko ikäni.
Niin, läsnäoleminen ja venyminen sekä vanuminen että työnteko-teatterin pitäminen ei täytä työnteon määritelmää, ihan sama vaikka 100 vuotta olet sitä tehnyt. Ja se että demari tekisi töitä, on jo lähtökohtaisesti niin vtun naurettava väite, että sille huutonauraa jo naurismaan aidanseipäätkin. Maailmassa on kaksi vakiota fysiikanlakien että luonnonlakien lisäksi, ja ne on 1) Suomessa ei ole koskaan niin kylmä, että demaripirut laittaisi käsiään omiin taskuihinsa ja 2) Tuottavaa työtä tekevä demari on yhtä utopistinen konsepti, kuin lottovoiton todennäköisyys eli siis täysin utopistinen asia lähtökohtaisesti.
Mihin pitäisi erikseen kuluttaa? Olen 35-vuotias ja minulla on jo kaikkea, mitä tarvitsen. Kulutukseni koostuu peruselämiseen tarvittavista asioista ja harvoin ostan mitään turhaa. En tiedä, mitä pitäisi ostaa, jotta "talous kääntyisi nousuun".
En ole koskaan käyttänytkään kampaamo- tai kauneuspalveluita, teen ne asiat kotona. En käy ravintoloissa syömässä, koska niissä ei hinta-laatu-suhde koskaan kohtaa, tuntuu turhalta maksaa pettymyksistä. Vaatteita ostan tarpeeseen sitten kun vanhoja ei voi enää käyttää. Nekin lähinnä kirppiksiltä, koska muoti on niin outoa nykyään eikä niissäkään hinta-laatu-suhde kohtaa. Kallis vaate ei enää takas kestävyyttä. Talon ylläpitoon pitää toki joskus hankkia ulkopuolisia palveluita, mutta se on niin minimaalista ja satunnaista, että ei sillä ole vaikutusta mihinkään. Siivouspalveluita en tarvitse, siivoan itse. Elokuvissa enkä tapahtumissa en käy, niissä ei ole minulle mitään kiinnostavaa. Kuntosalia en tarvitse, liikun luonnossa ja kotona. Jne jne.
Eli mitä mun pitää tehdä? Rahaa olisi, mutta miksi käyttäisin sitä asioihin, mitä en tarvitse? En osta vain ostamisen ilosta. Onpahan sitten pesämunaa pahan päivän varalle.
"Maailmasi luotiin ilmeisesti vaalien jälkeisenä päivänä joten sitä ennen ei ollut olemassa mitään mikä vaikuttaisi mihinkään? Kuten aina teillä vasureilla. Teitähän ei voi syyttää koska maailma ei ollut olemassa ennen tätä hallitusta. "
Kummallista, että se "maailma" on aina heikommassa hapessa Kokoomuksen hallituskauden jälkeen, kuin sen alkaessa.
Jotenkin onnistuvat "ryssimään" aina kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etlahan haluaa että ostettaisiin kotimaisista yrityksistä kalliilla niitä samoja tavaroita joita yritykset ostavat halvalla sieltä Kiinasta. No niin ei tule tapahtumaan koska kuluttaja voi ostaa suoraan Kiinasta sen saman tavaran. Näin on kaikkien kulutustavaroiden osalta. Ulkomaisista verkkokaupoista saa kaiken alle puoleen hintaan siitä mitä kotimaisista. Joo se työllisyystilanne...sehän on tietenkin kuluttajan vika että suomalainen kauppias on ahne? No ei ehkä ole.
Vai ovat demarit syöpäläisiä työttömiä luusereita? Mistähän tuollainen käsitys on tullut? Ettei vain persujen trollitehtaasta? Minä olen demari ja tehnyt töitä koko ikäni.
Niin, läsnäoleminen ja venyminen sekä vanuminen että työnteko-teatterin pitäminen ei täytä työnteon määritelmää, ihan sama vaikka 100 vuotta olet sitä tehnyt. Ja se että demari tekisi töitä, on jo lähtökohtaisesti n
Paitsi silloin kun ne ohjailee kaikkea mediaa tai on lakossa. Eiköstä niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen keskituloinen ja saan säästöön maksimissaan muutaman satasen kuussa, ja ei, en missään nimessä uskalla kuluttaa pientä keräämääni puskuria, tarvitsen sitä jos sattuu jotain, hajoaa auto/kodinkone tms.
Jos joka kuukausi jää satasia, niin ei sinulla mikään hätä ainakaan kodinkoneiden kanssa ole, ellet sitten aina osta kalleinta, kuten kymppitonnin pesukonetta.
Yksikin isompi kodinkone voi viedä monen kuukauden säästöt. Kävisit joskus ulkona.
Olisit pihalla ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt saatana mene jakeluun?!
Demarisaatanat sinne uuniin niin kuin olisi jo, jonka jälkeen vasta maassa on talousrauha ja omaisuudensuoja, ennen sitä on ihan turha kuvitella että kukaan järkevä käyttää penniäkään mihinkään muuhun kuin ehdottomiin välttämättömyyksiin.
Kuinka perkeleen ylivoimaisen vaikeaa sen tajuaminen voi oikein olla?????? ETLAkin täynnä kuolaavia suuhengittäjiä, joille pitää erikseen kertoa että paloauto ON punainen ja vesi ON märkää, edelleenkin....
Melko heikossa hapessa tämäkin...
Mutta hei olemme maailman onnellisin kansa. Lottovoitto syntyä suomeen
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 niin ei tässä uskalla mitään ostella vaan pitää varautua potkuihin ja säästää kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus teki megavirheen kun kajosivat työttömyysturvaan ja säätivät potkulain eli irtisanomissuojan heikennyksen. Siinä vietiin täysin kansan luottamuksen yhteiskunnan apuun pahan päivän koettaessa. Eikö siellä ollut yhtään ainutta joka olisi ymmärtänyt tämän?
Eikö sinua pelota enemmän ajatus, että kaikki he ymmärsivät, mutta tekivät tietoisen teon?
Mikäli tuo olisi totta (enkä väitä ettei olisi) olisi tuo käytännössä maanpetos.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sen oorpo kokoomuksen veronalennukset suurituloisille pitänyt sysätä kulutuksen liikkeelle
Tietenkin. Ja lopputulos oli tasan sama, mitä joka ikinen kerta kun samaa on tehty. Koko maan talous sakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostovoima kasvaa kohisten kun Kala jakaa tukia miljardeittain kotona laiskottelevalle luxustukipummieliitille.
Selittääkin sen miten sinulla on aikaa ja varaa hokea tuota mantraa päivittäin sadoissa ketjuissa parhaaseen työaikaan.
Kerrankin aihe jossa olet kokemusasiantuntija.
Jep. Ja Kala jakaa!
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sanotaan, ettei rikkaita hyödytä verottaa, kun heitä on niin vähän. No samasta syystä on aika turha odottaa sieltä mitään kulutuksen kasvua.
Rikkailta nyt ei kannata odottaa yhtään mitään. Pahempia loisia ole edes olemassa.
Mitä maailmalle tapahtuisi, jos kaikki rikkaat yhtäkkiä katoaisivat? Ei mitään. Kukaan ei edes huomaisi. Mitä tapahtuisi, jos tavalliset sukankuluttajat katoavat? Koko maailma pysähtyy. Kuvaannollisesti ainakin. Yhdestä on varaa luopua. Toisesta luopuminen olisi itsemurha. Valinta on helppo.
Korotus palkkaan 2,5% tulee ensi kuussa. Sillä ei paljoa juhlita kun hinnat nousseet enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina tuli palkka, kokopäivätyössä netto 2000 euroa. Tekisi mieli lähinnä itkeä, ostan vain ruokaa ja polttoainetta, maksan vuokran ja muut laskut. Loput menee visusti sijoituksiin, pienellä palkalla ei voi rahaa heittää mihinkään turhuuksiin.
2000€ nettopalkka riittää loistavasti elämiseen, jos on sinkku ja kuluttaa fiksusti.
Sinkun on tarkoitus voida palkastaan investoida perheeseen ja tulevaisuuteen. Ei pelkästään pysyä hengissä kuluttamalla fiksusti. Niitä valoja päälle siellä otsalohkossa edes, vaikkei niitä olisi varaa kattoon sytyttää. Ovatko kaikki jotenkin seonneet päästään tai masentuneet nelinkontin raahustavaan jamaan? Herätys, helvetti nyt.
Kaikki on kallistunut enemmän kuin palkat on noussut. Ei jää rahaa säästöön eikä ylimääräiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temusta tehdyt ostot eivät tuota valtiolle mitään. Kulutus on siirtynyt verkkoon.
Samoin alkoholia ja tupakkaa haetaan ulkomailta, koska Suomessa ne maksavat hävyttömän paljon.
13 euron askihinta tekee sen että tupakkaverot menee Viroon tai Ruotsiin.
Sieltä olen Tupakkini hankkinut joko itse hakenut tai tutut tuoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temusta tehdyt ostot eivät tuota valtiolle mitään. Kulutus on siirtynyt verkkoon.
Samoin alkoholia ja tupakkaa haetaan ulkomailta, koska Suomessa ne maksavat hävyttömän paljon.
13 euron askihinta tekee sen että tupakkaverot menee Viroon tai Ruotsiin.
Sieltä olen Tupakkini hankkinut joko itse hakenut tai tutut tuoneet.
Hitto mistä näitä spurguja oikeen aina eksyy. Ihmisillä on ihan oikeita ongelmia kuin teillä mistä saa röökit ja viinat halvimmalla. Saatana!
Vierailija kirjoitti:
Vuokra, sähkö, puheliiiittymä, kotivakuutus, vesi, ruoka, lääkkeet ja kulutustavarat (esim hygienia, vaatteet)ovat kaikki kallistuneet vuoden sisällä. Palkankorotusta sain n.0,30€/h, kiitos EK ja PAM, ja sekin nousu astui voimaan vasta 1.8.2025 alkaen.
Eli persnettoa tässä mennään ja lujaa. En osta TÄNÄKÄÄN vuonna kuin vain ne kaikkein pakollisimmat.
t.siivooja
Samassa veneessä. PAM on ammattiliitoista kaikkein heikoin, aina ekana antamassa periksi, tuo palkan nousu oli 11,94eurosta 12,26euroon eli hurjat 0,32€/h. Iltalisä näissä hommissa ei ole noussut vuosiin pysyen siinä 0,73€/h. Muilla aloilla iltalisä alkaa eurolla, vain siivoojat tienaa pelkkiä centejä. Tällä alalla olisi paljon parannettavaa mutta kun liittokin yhtä tyhjän kanssa ja jäsenet riidanhalusta sakkia jotka jäsenlehdessä inisi kovasti siitä että sanaristikko on liian helppo ja pitäisi olla vaikeamp iettä itsellä olisi parempi mahdollisuus voittaa kun harvempi saisi ristikkoa edes täytetyksi...No mikä oli lehden ratkaisu: ristikko lehdessä edelleen julkaistaan mutta siitä ei makseta mitään. Sitten valittivat lujaa nääneen ilmaisesta kalenterista miten kauhea vaiva on kun sellainen tulee ja roskiin menee ja vaivaa siitäkin roskien viemisestä niin ratkaisu oli että näiden mielensäpahoittajien vuoksi kukaan ei nyt kalenteria saa kuin erikseen pyytämällä. Liiton toiminta on juuri kuvatunlaista hölmöilyä, parempi neuvotella ohi liiton jos ie palkkaa suuremmaksi niin sitten muita etuja kuten e-passi tms., tarvitaessa myös työnantajan ohi asiakkaan kanssa voi sopia eri asioita. Tämä on sellainen työ että tämän palkalla vain pysyy hengissä, lomarahoilla ym. extroilla sitten voi vähän elääkin, nuukasti mutta elää kuitenkin. T. toinen siivooja
Miksi käyttää rahaa, jos ei tarvitse mitään? En osta turhaa romua nurkkiini sen takia, että taloudella menisi paremmin, koska en ole idiootti.
Media nostaa tikunnokaan aika-ajoin ja kirjoittaa tahallaan väärin luoden vaikutelman siitä että kaikki työttömät saa ne 5 tonnin kuukausituet joita joku - yleensä kelturisti - onnistuu haalimaan. Media tietoisesti mustamaalaa suomalaista työvoimaa tukien propagandallaan maa hanmuuttoteollisuutta. Eli väestönvaihtoa.
Koskaan ei mediassa kerrota että työttömyyskorvaus on suomalaiselle 590 euroa kuussa tai ettei töitä vaan ole tarjolla suurimmalle osalle työnhakijoita.